fbpx
Een Nightjet in Salzburg. Foto ÖBB / Harald Eisenberger

Nightjet gaat vanaf juni hele jaar via Salzburg naar Wenen – terugkeer op route via Arnhem

Door werkzaamheden aan het spoor gaat de Nightjet naar Wenen vanaf half juni via Salzburg rijden waardoor deze stad tijdelijk een directe verbinding krijgt met Amsterdam. Dat blijkt uit de nieuwe, voorlopige, dienstregeling van ÖBB. Ook is te zien dat de Nightjets van ÖBB terugkeren naar de oude route via Arnhem.

De reisplanner van de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB toont momenteel dat de nachttreinen Amsterdam – Innsbruck/Wenen op 13 juni voor het eerst weer via Arnhem gaan rijden. De trein naar Wenen gaat dan via München en Salzburg naar de hoofdstad. Omdat het om een voorlopige dienstregeling gaat, kunnen tijden en data nog wijzigen.

Nightjet uur eerder uit Amsterdam

Volgens de huidige planner wordt de vertrektijd van de Nightjet in Amsterdam met een uur vervroegd naar 18.01 uur. De trein is dan 19.04 uur in Arnhem, 5.02 uur in München, 6.46 uur in Salzburg en 9.48 uur op het hoofdstation van Wenen. De Nightjet naar Innsbruck blijft gekoppeld aan die naar Wenen. In Nürnberg scheiden de treinen zich, zoals nu ook al het geval is.

Wenen 1,5 uur verder

In München stopte de nachttrein naar Innsbruck al. Maar Salzburg wordt een hele nieuwe stop voor de Nightjets vanaf Amsterdam. In Salzburg stoppen al Nightjets die tussen Duitsland en Oostenrijk en Italië rijden. Volgens de planner blijft de omleiding via Salzburg de rest van het jaar. De reistijd naar Wenen is daardoor wel 1,5 uur langer.

ÖBB is de kaartverkoop voor de nieuwe dienstregeling vanaf 14 december eerder deze week begonnen. Daarmee zijn ook de internationale ÖBB-verbindingen, zoals de Nightjet, vanaf die datum te zien en te boeken. Kaartjes zijn tot en met de eerste week van april te boeken.

Kaartverkoop Zürich niet mogelijk

De nachttrein Amsterdam – Zürich is voorlopig niet te boeken. Op de verbinding zouden vanaf december de nieuwe Nightjet-treinen ingezet worden, maar omdat hier nog geen zekerheid over is, is de trein voorlopig niet te boeken. Vanaf 11 december is de kaartverkoop voor de nachttrein naar Zwitserland niet mogelijk.

Uit de nieuwe dienstregeling blijkt ook dat de reis van Wenen naar Venetië en vice versa straks met de nieuwe Railjet gaat en dat die reis straks 7.10 uur is in plaats van nu 7.47 uur. De trein gaat straks over de nieuwe Koralmspoorlijn in Zuid-Oostenrijk die de reistijd tussen oost en west flink verkort.

Meer treinen in zuiden

Met de opening van de nieuwe hogesnelheidsspoorlijn wordt niet alleen de reistijd tussen Klagenfurt en Graz en Wenen drastisch verkort, er gaan ook veel meer treinen rijden tussen deze plaatsen. Ook op de Tauernspoorlijn tussen Salzburg en Villach gaat het treinverkeer van een tweeuurs- naar een uursdienst.

Door de nieuwe hogesnelheisspoorlijn neemt de Euro City tussen Wenen en Triëst een nieuwe route. Vanaf de nieuwe dienstregeling is de trein geen Euro City meer maar een nieuwe Railjet die niet meer via Slovenië rijdt maar via de Koralmspoorlijn. Over de oude route komt de nieuwe dagelijkse Euro City 71 naar de Sloveense hoofdstad Ljubljana. Maar de reis tussen de Sloveense en Oostenrijkse hoofdsteden is straks met een overstap in Villach ongeveer 15 tot 45 minuten sneller.

Direct van München naar Zagreb

Er komt ook een nieuwe Euro City (EC 115) van München naar het Kroatische Zagreb. De trein vertrekt dagelijks om 10.18 uur uit München en doet 8.52 uur over de reis naar de Kroatische hoofdstad via Salzburg, Villach en Ljubljana. Er is (nog) geen retourrit.

(c) Treinreiziger.nl 

4.2 11 stemmen
Artikel waardering
12 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Erno-Berk
1 maand geleden

Is het al bekend of de nieuwe NightJet-stammen (DANI) rond eind maart 2026 wel tussen Amsterdam en Zürich gaan rijden, of dat er eind maart nog steeds met oud materieel gereden wordt tussen Amsterdam en Zürich?

Emiel
1 maand geleden

Dus de nightjets rijden helemaal niet meer via Eindhoven meer? :/

Leoos
1 maand geleden
Antwoord aan  Emiel

De Nightjets tussen Asd en Wien/Innsbruck reden al niet via Eindhoven, maar via Amersfoort – Deventer.

Gérard
1 maand geleden
Antwoord aan  Emiel

Belachelijk als er geen Nightjets via Eindhoven meer rijden.
Het ene moment wel en dan ineens wordt er besloten om geen Nightjet treinen in Eindhoven te laten stoppen.

Een ander punt wat mij ook dwarszit is het feit dat de Nightjet naar Zwitserland niet boekbaar is.

Waar zijn de NS, DB, SBB en OBB toch mee bezig ?

Schandalig !!!

Aad
1 maand geleden
Antwoord aan  Gérard

De NJ 403-402 reed maar tijdelijk via Eindhoven en Venlo grens in verband met de werkzaamheden zussen Arnhem en Oberhausen.

Het niet boeken heeft echter met het deursysteem van de nieuwe treinen te maken (de combinatie slaap- met Intercity rijteugen). Het is nog niet bekend of de oplossing tot de nieuwe dienstregeling kan uitgevoerd worden, darom is hij nog niet boekbaar.

Loek Voorn
1 maand geleden

Tussen 1991 en 2008 reed er een EC Mimara van München via Salzburg – Villach – Ljubljana naar Zagreb. Die startte zelfs een tijdje Leipzig of Berlin. Mooi dat-ie nu weer gaat rijden!

Reiziger
1 maand geleden

Slim dat is vertrekt om 18:01 uur i.p.v. bijvoorbeeld 17:59 uur, in de middag. In beide gevallen mag de naam NightJet veranderen in Day-Jet.

Jens
1 maand geleden

De nachttrein Amsterdam-Zürich is inmiddels boekbaar voor de maanden na december t/m maart 2026. Voorlopig nog geen nieuwe generatie treinen, wel zijn er vanaf December comfort couchettes te boeken (zoals nu o.a. op de route Zürich-Hamburg rijden). De route Hamburg-Zürich gaat wel over op de nieuwe generatie vanaf December.

Jealgu
1 maand geleden
Antwoord aan  Jens

Aan de beschikbaarheid van slaapplaatsen met eigen douche/wc te zien gaan ze in eerste instantie wel over op comfortline slaapwagens van de ÖBB zelf.

Sowieso onvermijdelijk omdat de RDC wagens voor Basel-Malmo op de rol staan.

Erno-Berk
1 maand geleden
Antwoord aan  Jens

Bedankt voor de informatie. Was van plan om rond 26 maart 2026 met de nieuwe NightJet via Zürich naar Italië te reizen, maar dat plan kan de prullenbak in. Dan maar in maart 2027 naar Italië.

Evert Heusinkveld
1 maand geleden

Ik zie de Nightjet uit Wenen en Insbrück via Münster, Rheine, Bad Bentheim, Hengelo en Deventer hier in Twente regelmatig voorbij komen. Bijna altijd met uren vertraging variërend van één tot onlangs zes uur.

David Nijenhuis
1 maand geleden

De nachttreinen naar Zürich zijn inmiddels boekbaar. Handig om te weten is dat op de lijnen waar de oude NightJets nog de dienst uitmaken (zoals Amsterdam-Zürich en Berlijn-Graz) de prijzen doorgaans een stuk lager liggen. De Mini-cabines waarin je meteen rechtop in je bed ligt, als jouw boven- of onderbuurman/-vrouw de schuif open of dichtdoet, waarin je geen grote reiskoffer in jouw bagagevakje kunt opbergen en deze dus mee de cabine in moet en dus dan nog minder ruimte hebt, (dus reuze-onhandig als je met ski’s of snowboard op wintersport gaat!) waarin je alleen rechtop kunt zitten en waar je jezelf de “bunker” in en uit moet hijsen zie ik als anticomfort van hier tot aan Tokyo, dus totaal ongeschikt om een beetje fatsoenlijk de nacht in door te brengen en ga ik dus ook niet noemen).
De slaaprijtuigen Single kosten in de oudere treinen vanaf € 119,90 (SparNight). Dezelfde SparNight begint in de nieuwe NightJet ook vanaf 119,90, maar deze zijn voor veel minder reisdagen te koop en al vrij snel uitverkocht, (voor € 174,90 zijn al heel wat meer kaartjes verkrijgbaar. De cabines met eigen douche en toilet kosten in de oude Nightjets vanaf € 144,90 (dus € 25 extra voor een douche en WC). Deze (teruggekomen) schappelijke prijsbeleid van de Plus-cabines komt in de nieuwe NightJet duidelijk niet naar voeren, (van deze coupé is per rijtuig ook maar één beschikbaar). Voor slechts een beetje meer ruimte en bed haaks op de rijrichting begint de prijs al vanaf € 254,90, (voor Interrail-gebruik vanaf € 249,90, dus van te voren goed overwegen of je daarvoor een reisdag wilt opofferen).

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door David Nijenhuis