Noord-Holland trekt miljoenen extra uit voor busvervoer
19 jun 2025 11:02
De provincie Noord-Holland trekt ruim 4 miljoen euro per jaar extra uit om het openbaar busvervoer in de provincie op peil te houden en op een aantal plekken uit te breiden. De provincie wil zo voorkomen dat er minder bussen gaan rijden door de rijksbezuinigingen op het ov.
Noord-Holland zet straks 2,4 miljoen euro per jaar in om de korting op de ov-studenkaart op te vangen. Het Rijk bezuinigt vanaf 2026 jaarlijks in totaal 225 miljoen op het vrijreizenproduct voor studenten waardoor iedere provincie minder geld heeft te besteden aan het ov.
Dienstregeling uitbreiden
Om op sommige plekken de dienstregeling uit te breiden, een terugloop aan reizigersinkomsten te compenseren en het busaanbod te behouden, krijgt Connexxion straks 1,8 miljoen euro extra per jaar van de provincie. Sinds corona is het aantal reizigers gedaald en als gevolg hiervan rijden er minder bussen.
Volgens gedeputeerde Jeroen Olthof van vervoer moet ’iedere Noord-Hollander toegang houden tot goed en betrouwbaar ov’. “Of je nu in de stad woont of in een kleiner dorp, met deze investeringen zorgen we daarvoor, ondanks de landelijke bezuinigingen”, stelt de gedeputeerde.
Lijnen van halfuurs- naar kwartierdienst
Door de extra bijdragen blijven de bussen in Haarlem IJmond en de Gooi- en Vechtstreek vanaf september langer rijden. In Haarlem-IJmond gaat het totaal aantal uren van de busdiensten van 300.000 naar 322.000. In de Gooi- en Vechtstreek groeit het aantal uren van 173.000 naar 193.000. De provincie kiest in deze regio’s voor uitbreiding omdat het aanbod hier na corona erg is teruggelopen. De extra uren betekenen dat verschillende lijnen van een halfuurs- naar een kwartiersdienst gaan.
Ook met het extra geld blijft de dienstregeling in de provincie nog altijd onder het niveau van voor corona. De uitbreidingen brengen de dienstregelingen in de drie vervoerregio’s van Noord-Holland op 94 procent van de dienstregeling in 2019.
Bezuinigingen nog geen gelopen race
De bezuinigingen op het ov zijn nog geen gelopen race. In de politiek is er weerstand tegen de korting en reizigersvereniging Rover heeft een campagne lopen tegen de bezuinigingen. Volgende week spreekt de Tweede Kamer over de financiën van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Daarbij komen waarschijnlijk ook de bezuinigingen op het ov aan de orde. Volgens de provincie is er met Transdev afgesproken dat de voorgenomen extra bijdrage verlaagd kan worden als de bezuinigingen geschrapt of verminderd worden of de reizigersaantallen aantrekken.
(c) Treinreiziger.nl
Zo te zien ziet de provincie Noord Holland goed OV als essentieel en willen ze proberen om de weggelopen reizigers alsmede Corona automobilisten weer terug te halen in het OV. Ik hoop vanharte dat dit hen lukt.
Lijkt me ook dat deze bezuigingen met enige notie van gezond verstand en het belang dat het OV in de toekomst zal moeten gaan spelen in het milieu en klimaatbeleid dat deze geen doorgang vinden. Het ergste wat zou kunnen gebeuren is dat dit controversieel wordt verklaard en deze bezuiniging net zolang kan plaatsvinden tot er een nieuw kabinet is. Reken maar dat er geen nieuw kabinet is voor het tweede half jaar 2026 en dat is ook te kort om de bezuiniging voor 2027 terug te draaien.
Wat ik uit het originele artikel op RTV NH heb begrepen gaat het geld enkel naar de 3 concessies van Connexxion. Oftewel Kennemerland (regio Haarlem), Gooi en Vechtstreek (regio Hilversum) en Noord-Holland Noord (Alkmaar en Hoorn en ten noorden er van). De concessie Waterland (Purmerend) zou geen extra geld krijgen.
En ik juich dit soort dingen toe. Niet iedereen heeft tenslotte een auto tot z’n beschikking. En zeker met dorpen die verder van de grotere plaats afliggen is het nog steeds lastig om zonder auto ergens te komen. Zeker niet als je bijvoorbeeld door een gebroken been ook niet in staat bent om te fietsen.
Afgelopen MAandag was er ook-en ook bij enkel die TrsDV/Conx rayons, een dag gratis reizen-maar enkel als je met je BANKpasje in+uitsjekt. Nu maar wachten wat die EBS mogelijk nog aanbiedt.
Overigens zijn er voorzover ik het als toch redelijk enthousiast BUS (Rover) belangstellende, amper tot vrijwel geen durrepies in N-H (mijn vorige woonplaats was er ook) waar het OV enorm verslechterd is de laatste jaren. EN de zeer weinigen die in die durrepies wonen zonder auto zijn uiterst gering in aantal en hebben door ervaring of jarenlang al weten met te roeien met de riemen…. mogelijkheden gevonden om dat op te lossen.
Ooit was er de NACO in vrijwel heel N-H en de ENHABO-stond als zeer slecht bekend- in de Zaanstreek. De NBM-ook net als NZH een echte spoordochter- bediende het Gooi. Bekendste lijn was de 80- opvolger van alweer zo´n blauwe tram, AMS-Zandvoort via Haarlem. Als je overigens een NACO busboekje uit die tijd zou bekiken, dan moiet het je opvallen dat zowel frequentie als lijnvoering destijds een heel stuk minder was als tegenwoordig.
Nu doorpakken.
Gratis OV voor minima.
Mensen tot 130% minimuminkomen OV- kaart voor 19 E/m per persoon huishouden.
All de anderen een OV- kaart voor 39 E per persoon/ huishouden.
Maak mensen weerbaarder tijdens klimaatcrisis, oorlogsdreiging.
Een CO2 heffing van 0,25 E per liter CO2 brandstof.
De 2e schijf IB 0,5% omhoog zodat trein – en bus infrastruktuur gewaarborgd en uitgebreid wordt.
Zojuist in Railjet (Zo goed als voor 100% bezet) met een klimaticket houder gesproken.
En “grappige “opmerkingen” over DB moeten aanhoren.
En gelezen bij nu.nl dat autoverkeer onomkeerbare miljarden schade jaarlijks aanbrengt middels de CO2 uitstoot.
Dat we moeten stoppen met CO2 uitstoot.
En dan te bedenken dat die kennis en inzichten hier negatief worden beoordeeld.
Dan ga je toch twijfelen aan deze medemensen,
Ah, nu weer in Oostenrijk in de trein. Lekker CO2 aan het uitstoten dus.
Amsterdam Zaanstad, Waterland , Schiphol Airport en Haarlem en regio zullen ook wel betere verbindingen krijgen. Laat buslijn 306 weer van en naar Amsterdam Centraal rijden, het Gooi met Bussum en Mediastad Hilversum moeten ook vaker dan nu bediend worden. Hopelijk vormt dit de opmaat bij andere vervoersbedrijven door heel ons land. Tram 4 en 6 opheffen van de Rotterdamse Nieuwe Binnenweg lijkt me geen goed plan! Hier zijn de winkeliers de dupe van, de reizigers ook, dus laat dat traject zoals het is! Extra overstappen geeft alleen maar ongemak en daar krijgt het OV de klappen van. Niet iedereen is bekend in de grote steden, denk aan buitenlandse toeristen of incidentele reizigers uit de stad en uit andere delen van ons land! Maak ook zoveel mogelijk haltes langer en met hogere gelijke perrons, zodat iedereen makkelijk de tram of bus uit of in kan. Ook is het raadzaam om dienstregelingen met lijnenkaart met de omgeving en van die halte in verlichte abri s aan te brengen. Handig bij donker en slecht weer, de haltepalen staan soms te ver weg en allemaal ook niet recht in de grond geplaatst! Zo wordt het veel duidelijker en beter voor iedereen om te reizen!
inderdaad gratis ov voor minima. En dat de trams en metro’s in Amsterdam blijven rijden.
Bij de start van R-NET buslijn 346,opzienbarend door de inzet van dubbeldekkers,werd er hoogfrequent gereden vanuit de gedachte dat de complete zuidas aangevuld met de complete Vrije Universiteit zich in deze buslijn zou storten.Van de dienstdoende chauffeurs kreeg ik vaak te horen dat de reizigersaantallen en frequentie dusdanig waren,dat veel dubbeldekkers achter elkaar aan reden,met ieder 10 a 15 passagiers aan boord.Inmiddels rijdt er op zaterdagen en zondagen al weer “normaal” enkeldeksmateireel,zodat er voor de bewoners van de Tempelierstraat in Haarlem de weekendrust eventjes is teruggekeerd.Doordeweeks trillen de kopjes waarschijnlijk nog steeds in de vitrinekast.Hoogfrequent klinkt mooi,maar het moet wel een doel dienen.Daarentegen zou een investering in de infrastructuur welkom zijn.R-NET lijn 346 had vroeger op de A4/A10 vlak voor Knooppunt De Nieuwe Meer vluchtstrookontheffing en kon de file dus passeren. Maar de vluchtstrook werd recentelijk veranderd in rijstrook,dus mogen de dubbeldekkers geduldig plaatsnemen tussen het andere verkeer.Zou dat iets te maken hebben met de matige passagiersbezetting en de beloofde R-NET slogan “snelheid en betrouwbaarheid”?