fbpx
Foto: (c) Keolis

Rover begint campagne tegen bezuinigingen op openbaar vervoer

07 mei 2025 11:26

Rover is een publiekscampagne begonnen tegen de bezuinigingen op het openbaar vervoer. Met de campagne ’Snijden doet Lijden’ toont de reizigersvereniging per provincie hoeveel er bezuinigd moet worden en wat daarvan de gevolgen zijn.

Rover roept het publiek op om zijn stem te laten horen tegen de bezuinigingen. Door de gevolgen inzichtelijk te maken, hoopt Rover mensen te mobiliseren. “De resultaten van onze berekeningen zijn flink slikken’’, stelt directeur Freek Bos van Rover. ’’In sommige provincies zien we bijvoorbeeld dat de bezuinigingsopdracht pas gehaald wordt wanneer er op zondag geen enkele bus meer rijdt.’’

Er wordt vanaf 2026 voor 335 miljoen euro bezuinigd op het ov. Het gaat om een korting van 110 miljoen euro op het ov in en om de steden Amsterdam, Den Haag en Rotterdam en een verminderde bijdrage aan de OV-studentenkaart van 225 miljoen euro. Een oplossing om de bezuinigingen ongedaan te maken is niet gevonden, zo bleek onlangs uit de voorjaarsnota van het kabinet.

Geen bussen in weekend of geen bussen in avond

Volgens Rover betekenen de bezuinigingen in sommige provincies dat er na zeven uur ’s avonds geen bussen meer rijden of dat in het weekend alle busritten geschrapt worden in bepaalde gebieden of de helft van alle busritten in de hele provincie. Bezoekers van de Rover-website kunnen per provincie zien voor hoeveel er gekort wordt op het ov en ze kunnen zelf kiezen welk effect daarvan echt niet door mag gaan. Wie iets gekozen heeft, kan vervolgens een petitie tekenen tegen de bezuinigingen.

Grootste korting in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam

Volgens de berekening van Rover vallen de bezuinigingen het grootst uit in de drie grote steden. De bezuiniging valt het kleinst uit in Flevoland. Maar de korting kan hier toch betekenen dat er geen streekbussen meer rijden na 19.00 uur of dat de stadsbussen in Almere en Lelystad in het weekend de helft van het huidige aantal ritten rijden.

Zie hieronder voor hoeveel miljoen euro er gekort wordt per provincie:

  • De Metropoolregio Rotterdam Den Haag moet volgend jaar 72 miljoen euro bezuinigen
  • De rest van de provincie Zuid-Holland moet volgend jaar 8 miljoen euro bezuinigen
  • Vervoerregio Amsterdam moet volgend jaar 67 miljoen euro bezuinigen
  • De rest van de provincie Noord-Holland moet volgend jaar 5 miljoen euro bezuinigen
  • De provincies Groningen & Drenthe moeten volgend jaar 11 miljoen euro bezuinigen
  • De provincie Flevoland moet volgend jaar 2 miljoen euro bezuinigen
  • De provincie Fryslân moet volgend jaar 8 miljoen euro bezuinigen
  • De provincie Gelderland moet volgend jaar 14 miljoen euro bezuinigen
  • De provincie Limburg moet volgend jaar 10 miljoen euro bezuinigen
  • De provincie Noord-Brabant moet volgend jaar 15 miljoen euro bezuinigen
  • De provincie Overijssel moet volgend jaar 10 miljoen euro bezuinigen
  • De provincie Utrecht moet volgend jaar 9 miljoen euro bezuinigen
  • De provincie Zeeland moet volgend jaar 2 miljoen euro bezuinigen
5 3 stemmen
Artikel waardering
Abonneer
Laat het weten als er

60 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Henk Peetersen
6 dagen geleden

Valt wel op dat de grootste bezuinigingen in de steden plaatsvindt. Rotterdam-Den Haag 72 miljoen euro en Amsterdam 67 miljoen euro. Dus vooral RET, HTM en GVB moeten bezuinigen lijkt mij?

N...
6 dagen geleden
Antwoord aan  Henk Peetersen

Die krijgen dan ook een stuk meer landelijke subsidie dan de andere vervoerders.

Laatst bewerkt op 6 dagen geleden door N...
Bert Sitters
5 dagen geleden
Antwoord aan  N...

De grote steden moeten veel meer reizigers vervoeren. Tram en bus ondervinden veel oponthoud in het stedelijk verkeer.

Laatst bewerkt op 5 dagen geleden door Bert Sitters
Henk
6 dagen geleden
Antwoord aan  Henk Peetersen

Geheel terecht! De grote steden krijgen in verhouding ook belachelijk veel meer geld. Wat mij betreft gaan ze in de grote steden nog veel meer bezuinigen.

Mar
6 dagen geleden
Antwoord aan  Henk

MEER REIZIGERS dus logisch dat ze meer geld krijgen maar jullie boeren begrijpen dat niet.
De lage iq mensen die roepen dingen zonder na te denken en naar de feiten te kijken.

Martinistadjer
6 dagen geleden
Antwoord aan  Mar

Meer reizigers zou dus MINDER subsidie moeten zijn.

Texeltrein
6 dagen geleden
Antwoord aan  Henk

ja het liefst geen OV in de grote steden en brede randstad. liever flink wat bussen, treinen en trams in gehuchten in de rest van het land… dorpen met met 100 inwoners en dan 12 lege bussen per uur, toch?

Andrew
5 dagen geleden
Antwoord aan  Henk

Daar heb je ook een geweldig goed punt, Henk!
Ze doen net alsof de 3 grootste steden van Nederland tot honderdduizenden meer inwoners hebben, dan de steden in de rest van het land…. bizar dat Amsterdam, Rotterdam en Den Haag dat idee willen wekken! 😉 Hopelijk merk je de sarcasme…
Overigens tot aan alle corona-lockdowns reed de Rotterdamse tram en metro als enige OV-tak van NL zonder subsidie (Minder zwartrijders in Rotterdam: RET kan zonder subsidie), dus het is niet zozeer dat de wil er niet is, maar door de lockdowns een financiele klap, waardoor er een achterstand is i.p.v. geheel zelfstandig te kunnen draaien.

Roderick
5 dagen geleden
Antwoord aan  Henk

Misschien krijgen die meer omdat ze een veel dichter netwerk hebben van OV. En ook daar geld dat niet alle tram en buslijnen kostendekkend zijn. En de grote steden zouden waarschijnlijk een verkeersinfarct hebben zonder goed OV.

OVprov
4 dagen geleden
Antwoord aan  Henk

Precies dat. En ook veel meer zwartrijdes en poortjesopentrappers.

appie h
5 dagen geleden
Antwoord aan  Henk Peetersen

tuurlijk,wat kost de tram en metro infra…

Paul Lamote
5 dagen geleden
Antwoord aan  appie h

De rentabiliteit bij metro en tram is juist beter dan bij de bus omdat er in verhouding tot het aantal reizigers bij metro en tram minder personeel nodig is.

lezer
5 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Waarschijnlijk doelt Appie op de infrastructuur voor een tram en anders wel voor een metro.

Wim Lubbers
6 dagen geleden

Alsof we niet al 5 jaar geleden door de bodem zijn gezakt!

Bert
6 dagen geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Precies. Die bezuiniging van 5 miljoen voor NH lijkt bijvoorbeeld mee te vallen, maar boven de as Beverwijk-Hoorn is het OV al van zeer bedenkelijke kwaliteit (om de naam EBS nog maar niet te laten vallen…)

Henk Peetersen
6 dagen geleden
Antwoord aan  Bert

Beverwijk ligt zo’n 25 kilometer onder Hoorn dus dat vind ik een wat vreemde as. (heb zelf lang in Beverwijk gewoond) As Heerhugowaard-Hoorn zou ik dan beter begrijpen. Boven Heerhugowaard wonen natuurlijk ook minder mensen dus is het wel enigszins logisch dat het Openbaar Vervoer daar ook op is afgestemd.

Bert
5 dagen geleden
Antwoord aan  Henk Peetersen

Ik noem bewust die as omdat bijv Alkmaar al volledig is uitgeknepen. Onder Beverwijk en onder Hoorn is nog enigszins sprake van een coherent, frequent netwerk, daarboven niet. Hopelijk is het zo wel duidelijk.

Frans E.R.
6 dagen geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Zoden
Ik wens Rover en eventueel andere organisaties veel succes bij hun protest tegen de voorgenomen bezuinigingen. Ik hoop dat hun acties zoden aan de dijk zet, maar of het helpt als straks het OV op sterven na dood is, en dat proces is al lang op gang gezet werd, dat betwijfel ik. Het Nederlandse OV is altijd al het stiefkind van onze mobiliteit geweest heb ik de indruk en dat zal alleen maar erger worden.

Geraniums…
Jarenlang heeft men de mond vol dat men het milieu moet sparen, de automobiliteit moet terugdringen en mensen een goed openbaar vervoer moet hebben. Anno 2025 gaat de klad erin, verpietert het stelsel van niet particulier vervoer en krijgt Nederland een openbaar vervoer als een derde wereld land waarin de zwakkeren die niet over een auto of iets dergelijks kunnen beschikken, het kind van de rekening worden en genoodzaakt zijn om noodgedwongen steeds meer achter de geraniums te gaan zitten. De enige die dan nog “profijt” hebben zijn de uitbaters, winkeliers van planten die diezelfde geraniums aan de man/vrouw proberen te brengen.
De rest die koopt zich een auto, of verslijt meer schoenen om al lopend nog ergens te komen en wie weet worden dan nog meer schoenen verkocht, de ironie van het leven…
Weemoed…
Met weemoed zal menigeen straks wanneer het OV een zieltogen bestaan gaat leiden terug denken aan de tijd dat men massaal met Kruidvat, AH of ander goedkoop kaartje nog betaalbaar ergens kon komen in Nederland. Net als de Railtender van NS is ook dat item naar een museum verbannen en resteert ons nog de vage herinnering van een leuk dagje uit met de trein, tram, bus en metro.
Straks moeten we op YouTube kijken hoe de wereld in ons land uitzag als mensen met het OV op pad gingen.
Politiek wantrouwen
De bezuinigingen op het OV schijnen onafwendbaar te zijn en de politiek daar heb ik al lang géén vertrouwen meer in op tal van terreinen en dus ook niet om het tij te keren en de bezuinigingen te beperken of te stoppen, want is de politiek vaak zelf niet de bron die meegeholpen heeft om het OV naar de knoppen te helpen ?
Afkorting
Rover je doet je afkorting bijna eer aan, want de mensen worden “beroofd” van hun openbaar vervoer omdat de beleidsmakers – noodgewdongen (?) – waar dan ook als “rovers” op pad gaan om een kaalslag toe te passen die straks moeilijk is te herstellen.
Ach ja, dit is slechts een enkele item van veel dingen nu men de wereld naar de kl.t.n aan het helpen is. En ik, ga nog vaker naar oude beelden kijken van de mooie OV reizen die ik gemaakt heb. Pluk de dag, carpe diem, zolang het kan, een beetje melancholisch dat wel…
Gelukkig heb ik nog mijn hobbies zoals het in elkaar zetten van 3 D puzzels van mooie gebouwen wereldwijd van Revell of ander merk wat mij plezier bezorgd en daar hoef je niet altijd met het OV de deur voor uit te gaan.

Paul Lamote
5 dagen geleden
Antwoord aan  Frans E.R.

De politiek heeft op zijn beurt geen vertrouwen meer in hoe de OV-bedrijven financieel gerund worden. Ondanks dat er flink minder reizigers wordt in het OV de ene na de andere feest-CAO afgesloten met loonsverhogingen die veel hoger zijn dan wat werknemers elders gemiddeld krijgen.

Bert Sitters
5 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Feest-CAO? Dat geld hebben veel mensen tegenwoordig nodig om op een gewone manier rond te komen. Over “feest-cao’s gesproken, was u het niet die zich zorgen maakte om de “middeninkomens” en de hogere inkomens?

lezer
6 dagen geleden

De belangrijkste vraag is WAAROM er bezuinigd moet worden. Je kan pas dweilen als de kraan dicht is.

Frans E.R.
6 dagen geleden
Antwoord aan  lezer

Dat is de juiste vraag waarom er bezuinigd moet worden, men zegt hoor ik links en rechts omdat er een begrotings tekort is, men meer naar Defensie moet, financiële aspecten, regeerakkoord enzovoorts dit aspect staat niet in bovenstaande artikel, wel een opsomming van provincies en regio’s en hoeveel er minder te besteden wordt.
Investeren in goed en betaalbaar OV daar help je iedereen mee !
Deze slagzin dat kent men niet helaas , een gemiste kans.

Mar
6 dagen geleden
Antwoord aan  lezer

Omdat ze net 500 miljoen naar Oekraïne hebben gestuurd

Drs.P
6 dagen geleden
Antwoord aan  Mar

Is dat zo? Daar kun je veel leuke dingen van doen in het OV.

Bert Sitters
5 dagen geleden
Antwoord aan  Mar

Appel met kokosnoten vergelijken.

S.O. de Mieter
6 dagen geleden
Antwoord aan  lezer

Dit was toch een ‘foutje’ waardoor er nu bezuinigd moet worden?
Volgens mij was er door dit kabinet te weinig geld gereserveerd.
Oeps!

lezer
6 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Dat klinkt weer vaag. Een beetje van, het is de schuld van het kabinet, maar dan zonder het D-woord of O-woord te willen noemen.

Paul Lamote
5 dagen geleden
Antwoord aan  lezer

De politiek vindt de Oekraïne en defensie veel belangrijker dan het OV. En aangezien er niet onbeperkt geld is worden er financiële prioriteiten gesteld.

Daan
5 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Nee de politiek vind tich miljarden naar een berbreding van de a27 en de verlenging van de a15, allebei dwars door natuurgebied plus belastingvoordelen voor buitenlanders belangrijker.

Als je de dividentenbelasting (waar wij al het laagste tarief in europa hebben) niet had afgeschaft, had je zat geld gehad voor dit ov, en had je zelfs de lelylein kunnen gaan bouwen.

lezer
5 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Niet eens met je eerste voorbeelden, dat is toch van we halen het bij de achterban van een andere politieke partijen terwijl het om projecten die al jaren in de financiële planning zitten en ook duurder zijn geworden door kostenstijgingen tijdens het traineren van die projecten.
De dividendbelasting is wel een goede, die is relatief recent terwijl al duidelijk was hoe Nederland er financieel en geopolitiek voorstond.

Henk Angenent
5 dagen geleden
Antwoord aan  lezer

Het huidige bruine bewind haat OV. Dat is onderdeel van het grote linkse complot dat iedereen transgender en woke wil maken. Dus weg ermee…

Joost6
6 dagen geleden

Nou succes. Buslijnen worden geschrapt, maar daarvoor krijgen we, met dank aan de BBB een spoorlijn dwars door de koeienstront in het oosten waar niemand op zit te wachten.

Frans E.R.
6 dagen geleden
Antwoord aan  Joost6

Koeienstront is toch stikstof, maar misschien krijg je van de BBB wel gratis wasknijpers om die stront lucht niet te hoeven ruiken.
Ik heb ooit tijdens een treinrit langs een traject gereden waar een boer net wat stront had uitgestrooid, door de airco werd de rotzooi ook in de trein geblazen en prettig was dat niet, dus Sterkte !

Rudy
6 dagen geleden
Antwoord aan  Frans E.R.

Nooit in Oost-Groningen geweest. In dat gebied is er voornamelijk akkerbouw. Dus geen koeienstront en geen stikstof problemen. Tevens moet ik opmerken dat Groningen niet in het Oosten maar het Noorden van het land ligt.
Dus het statement moet zijn.
Met dank aan de BBB een spoorlijn dwars door de velden met aardappelmoeheid in het noorden waar niemand op zit te wachten.

Rudy
6 dagen geleden

Voor Amsterdam, Den Haag en Rotterdam geen bussen, trams en metro’s in weekend en avond. Je zal verbaasd staan hoeveel je kan bezuiningen. En als je dit een jaartje vol houdt, dan zal je merken dat net als op het platte land er in het weekend en de avond er geen vervoersbehoefte (meer) is.Op het platte land is de vervoersbehoefte laag omdat het OV daar al jaren slecht is. Dit is een kip en het ei probleem. Niemand ziet het OV daar nog als een serieuze optie. Dus kennelijk is het OV op het platte land overbodig.
Omdat het OV in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam goed is, is er veel vraag naar OV. Als gevolg daarvan moet er ook meer geld naar het OV in de grote steden. Dit maakt het OV beter met als gevolg meer passagiers waardoor er nog meer geld naar het OV in de grote steden moet. Dit is een vicieuze cirkel die we in stand houden.

lezer
6 dagen geleden
Antwoord aan  Rudy

Heb je ook rekening gehouden met de groei van het aantal inwoners (Amsterdam) en van de kantoren (Amsterdam en Den Haag), en dat meegerekend?
In de provincie is de auto nog een uitstekend alternatief. In de steden die je noemt is het beleid er al decennia op gericht om het autogebruik te ontmoedigen.

W wigman
6 dagen geleden
Antwoord aan  Rudy

Waarom zou je zoveel besteden aan OV in de steden?
De afstanden zijn maar klein.
Onze steden zijn ook erg klein, zeker als je het vergelijkt met andere landen.
In de steden kunnen de mensen prima met fiets of andere vormen van vervoer verplaatsen, subsidie is daar echt niet voor nodig.
Daar zou men nog wel 50% meer kunnen bezuinigen

Frans E.R.
6 dagen geleden
Antwoord aan  W wigman

Dit is een opmerking die kant nog wal slaat W Wigman. Al zijn onze steden nog zo klein, waarom maken dan veel automobilisten nog korte ritjes als zij ook zouden kunnen lopen of fietsen, krijgen we soms dan een tweedeling voor mensen die een tweewieler hebben of vierwiel gevalletje ? Men vergeet dat er ook veel ouderen zijn die moeilijk ter been zijn en waarvan je niet mag en kan verwachten dat zij ook met fiets of ander vehikel van a naar b gaan !

Er hoort toch een basis vervoers voorziening te zijn op ALLE dagen van de week die men in alle vier de jaargetijden kan gebruiken, ongeacht de tijdstip van de dag en dat men niet voor Jan L.. komt te staan omdat er geen Kl.t.e OV meer is !
Veel steden hebben bus trajecten al moeilijker gemaakt door ze niet meer in maar om een wijk te laten gaan valt mij op en er is al reeds een versobering en verslechtering in de dienstverlening gaande in het OV en wat te denken van de “stille” prijsverhogingen per rit.
Ik ERGER mij als 64 plusser aan het negatieve OV beleid, en dan zijn de aanstaande bezuinigingen de druppel die de emmer doet overlopen !
Er hebben en zijn wel meer stomme beslissingen genomen in dit land, zoals de jarenlange beknibbeling op Defensie en bezuinigingen, en nu het vijf voor twaalf is, worden die idioten in Den Haag plots wakker zeg ik als ex dienstplichtig militair die zijn plicht wel vervuld heeft !
Ook al is dit off-topic toch moet mij dat van het hart !

Kunnen mensen door een super slechte OV alleen nog maar neusvreten en nergens meer naar toe gaan ook niet voor noodzakelijk bezoek aan gezondheidscentra of zo, en door de vergrijzing hoeft men niet te verwachten dat iedereen kwikfit is om mobiel te zijn.
Daarom W Wigman je bent niet wijs man met je opmerking ! Ik zou dit bijna een aso opmerking willen noemen, maar vul dat zelf maar in, is er dan geen menselijk gevoel meer als je zo iets durft neer te kwakken op dit forum, ga zelf maar fietsen maar dan zonder wielen ?
Nog 50 % meer kunnen bezuinigen, heb je je verstand verloren of zo, dat is een super belediging voor alle mensen die afhankelijk zijn van het OV jong en oud die geen alternatieven hebben zeg ik als mantelzorger die nog steeds oudere mensen helpt ! ! ! ! ! ! !

lezer
6 dagen geleden
Antwoord aan  W wigman

1) werkgevers hebben Nederland al jaren laten inrichten tot een flexibele bovenregionale arbeidsmarkt. Ook het UWV verwacht dat je werk (ver) buiten de eigen woonplaats accepteert.
2) In steden als Amsterdam, Rotterdam en Den Haag kunnen reisafstanden makkelijk oplopen tot 40 minuten of langer, enkele reis. Juist omdat er zoveel kruispunten en stoplichten zijn. Je kunt van studenten verwachten dat ze creatief door rood rijden. Maar niet van werkende professionals die inmiddels vader of moeder kunnen zijn. En dan heb ik het geeneens over de voorsteden gehad.
3) De burger betaalt belasting, een werknemer bij de overheid kan dan wel vinden dat burgers die niet willen fietsen luiwammessen zijn, maar dan mogen de belastingen op zijn Amerikaans ook omlaag. Tenzij dat geld opeens voor andere posten gereserveerd blijkt te zijn.

Laatst bewerkt op 6 dagen geleden door lezer
Stokbosveen
6 dagen geleden

Ik woon in Oost-Brabant en in mijn regio is er al geen busvervoer meer in de avonduren en in de weekenden.
Jaren geleden naar een dorp in Noord-Holland gegaan. Wat blijkt? De bus rijdt daar al jaren niet meer door het dorp, maar er is een busstation naast de Provinciale Weg geheel buiten het dorp. De laatste 1500 meter moest ik lopend afleggen…
Wat zijn nu de plannen concreet eigenlijk? Wat kunnen we verwachten? Enkel ov tijdens kantoortijden en dan alleen nog op aanvraag?

Paul Lamote
5 dagen geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

Ik woon ook in Oost-Brabant en er zijn buslijnen die in de avond niet rijden maar de meeste bussen rijden in de avond en het weekend wel.

lezer
6 dagen geleden

O ja. Natuurlijk hopen sommigen dat Randstedelingen en provincialen elkaar in de haren vliegen en elkaar de tent uit gaan vechten. Maar beide groepen kunnen ook zij aan zij aan de juiste organisatie vragen waar het geld is gebleven! Follow the money!

Laatst bewerkt op 6 dagen geleden door lezer
S.O. de Mieter
5 dagen geleden
Antwoord aan  lezer
Paul Lamote
5 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

De communistische SP wil nog meer belasting op vermogen en staat dan vervolgens schande te roepen als huiseigenaren massaal huurhuizen verkopen.

Laatst bewerkt op 5 dagen geleden door Paul Lamote
S.O. de Mieter
5 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Het gaat hier helemaal niet om huiseigenaren.
Eerst lezen a.u.b., dan reageren.

Paul Lamote
5 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

De SP refereert aan het Kerstarrest rond box3 waar o.a. woningverhuur onder valt.

Laatst bewerkt op 5 dagen geleden door Paul Lamote
S.O. de Mieter
5 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Box 3 is een zeer plezierige box waarin inkomsten uit verhuur veel minder worden belast dan inkomen uit arbeid. Dit is precies waar het rapport over gaat, wie eenmaal geld heeft hoeft helemaal geen ‘hardwerkende Nederlander’ te zijn in dit land.

lezer
5 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Iemand die zelf financieel onafhankelijk is zei dat het echte spelletje is dat je anderen voor je laat werken. Daar hoef je geen communist voor te zijn.

Maar beide vragen zijn interessant:
1) waar is het geld nu naar toe gegaan?
2) zijn we niet teveel een Reagan-light economy geworden? Reagan geloofde dat als je de rijken fiscaal maar zoveel mogelijk ontzag dat dat geld dan vanzelf in de economie zou terugvloeien en dat zowel de overheid als de minder bedeelden in de VS daar uiteindelijk zelf beter van zouden worden.

S.O. de Mieter
5 dagen geleden
Antwoord aan  lezer

Tja, waar is dat geld gebleven? Ik weet het niet, naar de wegen?
Reagan en Thatcher zijn absoluut inspiratiebronnen geweest voor onze politieke leiders. Die verlekkerde blik naar de Angelsaksische landen heeft grote schade aan onze verzorgingsstaat toegebracht en een deel van de bevolking rijk gemaakt.
Ook hebben we er een doorgeschoten ontvlechting van ons spoorbedrijf aan te danken waarbij onze regering, uit geldzucht, veel verder ging dan wat de Europese Richtlijn verlangde. Windhandel, daar zijn we goed in!

lezer
5 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Politieke essentie was dat het grotendeels niet zo verkocht is. In plaats van termen als belastingverlaging of “no more taxes” is vrij consequent de term lastenverlichting gecommuniceerd en wie kan daar nu tegen zijn? Het voelt dan ouderwets Hollands. Je voelt in zo’n geval dan totaal niet aankomen dat we met onze publieke voorzieningen dan meer naar het niveau gaan bewegen van de US of de UK.

Paul Lamote
5 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Inkomsten uit verhuur worden wel degelijk zwaar belast omdat de hele huur als inkomsten wordt gerekend. Maar de verhuurder moet ook het huis onderhouden, belasting betalen etc. maar al die kosten worden niet van de huur afgetrokken.

lezer
5 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Je eerste zin zou alleen waar zijn als het effect van de niet-aftrekbaarheid van onderhoud groter is dan het Box-3 voordeel.

Bert Sitters
5 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Hahaha, de verhuurder moet het huis onderhouden?
overigens het gaat hier over O.V.

Laatst bewerkt op 5 dagen geleden door Bert Sitters
FFA
5 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Onzin.
Waar haal jij al je onkunde vandaan?

Bert Sitters
5 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Ik heb nog nooit overwogen SP te stemmen, maar na de opmerking van Paul Lamote overweeg ik dit nu wel.

Paul Lamote
5 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Vreemd want je toch altijd al extreem-linkse opvattingen hier.

FFA
5 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Jij hebt domme extreem rechtse opmerkingen die nergens op slaan.
Die getuigen van trol/ fake/ haatzaaiend gedachtegoed.

Bert Sitters
5 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

U kunt slecht invullen.

FFA
4 dagen geleden

Ik ben tegen bezuinigen ook in het OV.
De afgelopen 20 jaar is meer dan genoeg bezuinigd.
Ik ben voor een klimaatticket.
NL -Ticket 49 E voor burgers met meer inkomen dan 135 % bestaansminimum.l
NL-Ticket 29 E voor mensen van 105 % – 135% bestaansminimum.
NL- ticket 5 E voor mensen inkomen lager dan 105% bestaansminimum.
Iedere burger krijgt het NL-Ticket. (of je het gebruikt of niet)
Het geheel wordt middels belasting-aanslag/ loonbelastingheffing verrekend.
Tevens wordt 6 miljard E CO2 subsidie uit de CO2 subsidie pot van 45 miljard E gehaald om het OV uit te bouwen.
Regionale trams, 15 minuten IC’s.
1 liter CO2 brandstof 0,25 E verhoogd.

OVprov
4 dagen geleden

Voor een half uur in de bus betaal je in Zeeland 9 euro. Voor een uur in de bus in Vlaanderen 2.50 euro. Het kan dus wel, het is een keuze,
OV-kosten zouden over het hele land uitgesmeeerd moeten worden, zodat de dunnerbevolkte delen niet alles zelf moeten ophoesten.
OV in Zeeland is duur, de provincie heeft het OV als lage prioriteit. Ze drukte er een verhoging van ong. 30 % door, een paar jaar geleden. Ook hier bussen 1.5 km buiten de dorpen aan de doorgaande weg, misaansluitingen op NS, etc.
(Het enige waar de Staten zich druk om maken is als er geen trein rijdt tussen Vlissingen en Goes (de proef voor het nieuwe veiligheidssysteem ergens in de komende jaren), want dat raakt Middelburg, Maar alles buiten Walcheren en Zuid-Beveland kan hen gestolen worden. Dat maken we “flex” – waarna het vanzelf zal verpieteren, ouderen zonder auto/rijbewijs noodgedwongen zullen verhuizen.)