Noord-Zuidlijn levert veel minder reizigersgroei

De nieuwe Amsterdamse Noord/Zuidlijn zal veel minder nieuwe reizigers trekken dan jarenlang is gedacht. Bovendien is de regio Amsterdam teveel gefocust op de metro, waardoor reizigers vaker zullen moeten overstappen en de beloofde reistijdwinst discutabel is. Dat stelt ov-deskundige Guido Bruggeman tegenover OV-Magazine.

Het GVB heeft eind 2013 aan de Stadsregio Amsterdam beloofd dat het aantal reizigers per dag mede door de komst van de Noord/Zuidlijn zal groeien van 750.000 reizigers naar 1 miljoen reizigers per dag. Mede met die belofte wist de Amsterdamse vervoerder de nieuwe concessie onderhands binnen te halen. Het is echter zeer de vraag of die belofte waargemaakt kan worden.

Bruggeman wijst erop dat het GVB jarenlang heeft volgehouden dat de nieuwe Amsterdamse metrolijn 200.000 reizigers per dag zou trekken. Pas eind vorig jaar is die prognose fors bijgesteld naar 137.000 reizigers. Ook in het verleden sloeg Amsterdam de plank behoorlijk mis met prognoses. Zo werd eerder gedacht dat de GVB al in 2008 1,1 miljoen reizigers zou vervoeren. In plaats van een reizigersgroei, is het aantal reizigers juist gedaald.

De onafhankelijke ov-expert, die zelf jarenlang voor de Amsterdamse vervoerder werkte, denkt dat de nieuwe metrolijn niet 250.000 nieuwe ov-reizigers zal opleveren. "De groei zal hoofdzakelijk komen van overstappers van streekbus, bus en tram. Dit zijn geen nieuwe reizigers, maar extra ritten als gevolg van extra overstappen. Voor het GVB is de groei van inkomsten belangrijker dan de toename van het het aantal passagiers", concludeert hij.

Bruggeman betwijfelt verder of de reistijdwinst die de reiziger krijgt voorgeschoteld ook daadwerkelijk wordt gerealiseerd. Vooral in de daluren vreest hij dat reizigers door lage frequenties te maken krijgen met lange overstaptijden en daardoor een langere reistijd. 

This post was last modified on 16 januari 2017 17:57

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug