De Nederlandse Spoorwegen hebben de afgelopen drie jaar 14,4 miljoen euro aan de Belgische spoorwegen NMBS betaald om verliezen van de Beneluxtrein te compenseren. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Belgische spoorwegen.
De Beneluxtrein keerde in 2013 halsoverkop terug nadat de Fyra faalde. De trein reed in 2013 een groot deel van het jaar slechts acht keer per dag tussen Brussel en Den Haag. Daardoor was de trein in 2013 nog winstgevend. De frequentie is daarna verhoogd en sinds december 2014 rijdt de trein zestien keer per dag tussen Amsterdam en Brussel.
De frequentie is weliswaar verhoogd, maar het aantal internationale reizigers is ongeveer gelijk gebleven. “Daardoor zijn de verliezen opgelopen,” legt redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl uit. Circa 2 miljoen reizigers passeren de grens met de Beneluxtrein. De gemiddelde bezettingsgraad op basis van verkochte tickets (cijfers 2015) bedroeg 42 procent bij het overschrijden van de grens, meldde de Belgische minister van Mobiliteit eerder. Dat is geen slechte bezettingsgraad. “Een trein heeft in Nederland gemiddeld een lagere bezettingsgraad,” stelt Van Kuyeren. Dat de trein toch verliesgevend is, komt doordat de infraheffing in België vrij hoog is.
De NS moet het verlies van de Belgische spoorwegen compenseren omdat dit na het Fyra-debacle zo is afgesproken. De NMBS hoeft slechts maximaal 1,5 miljoen euro per jaar bij te leggen bij de Beneluxtrein. Omdat het verlies veel hoger is, komt de rest voor de rekening van NS. NS is niet verrast door de cijfers. “We wisten waar we aan begonnen,” reageert NS-woordvoerder Ton Boon. Hij wijst op het maatschappelijk belang van de verbinding. Na het falen van de Fyra moest NS voor een alternatief zorgen.
Vanaf december is het de bedoeling dat de Beneluxtrein niet meer via Roosendaal, maar via Breda gaat rijden. De trein wisselt dan het klassieke spoor in voor het hogesnelheidsspoor. NS wil geen voorspelling doen welke impact dat zal hebben op de financiële cijfers. In elk geval zullen de Belgische spoorwegen vanaf dat moment meer gaan bijdragen aan de eventuele verliezen: tot 5,5 miljoen per jaar. Het rijden over de hogesnelheidslijn is een stuk duurder. “En daar staat tussen Rotterdam en Antwerpen nauwelijks reistijdwinst tegenover,” zegt Hildebrand van Kuijeren. Dat is anders voor reizigers uit Amsterdam en Schiphol: die krijgen vanaf december een snellere reistijd naar België.
Voor de NMBS heeft de route via de HSL nog een voordeel. De Belgische spoorwegen laten nu nog bijna uurlijks een trein pendelen tussen Noorderkempen en Antwerpen. De nieuwe Beneluxtrein zal die functie grotendeels overnemen. Alleen in de vroege en late uren, als de Beneluxtrein niet rijdt, zal er straks nog een pendeltrein nodig zijn. Het ligt voor de hand dat de bezettingsgraad van de nieuwe Beneluxtrein zal stijgen.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 13:29
Staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer gaat het strikte veiligheidsbeleid voor spoorwegovergangen heroverwegen. Zoals afgelopen…
Het onderzoek van de Europese lobbygroep Transport & Energy (T&E) naar Europese treinmaatschappijen heeft flink…
Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…