NS dreigt station Maarheeze te passeren vanwege overlast

De NS dreigt treinstation Maarheeze in Noord-Brabant te gaan overslaan vanwege de overlast van asielzoekers van het nabijgelegen asielzoekerscentrum in Budel. Er zijn al enkele jaren problemen op het station waardoor de NS 2,3 miljoen euro heeft geïnvesteerd in extra personeel, hekken en camera’s. Dat geld wil NS terug van het Rijk.

De NS schrijft dit in een brief die naar de Tweede Kamer is gestuurd. Station Maarheeze werd in 2010 geopend en ligt op de drukke spoorlijn tussen Weert en Eindhoven. Op het station stopt momenteel alleen de sprinter van Tilburg Universiteit naar Weert. In 2023 gebruikten gemiddeld 1251 reizigers per dag het station.

Al jarenlang problemen

De problemen op het station spelen al enkele jaren. In 2023 dreigden machinisten via vakbond VVMC het station te passeren. Vakbondsbestuurder Wim Eilert sprak toen over een ’agressielijn’. De overlast op het station Maarheeze zou vooral veroorzaakt worden door bewoners van het nabijgelegen asielzoekerscentrum in Budel. Er wordt gesproken over ’overlast en agressief gedrag’. Sinds begin 2023 zijn er ingangscontroles door beveiligers op het station.

Rijk moet het oplossen

De NS schrijft in de brief al een tijd in gesprek te zijn met minister Marjolein Faber van asiel en staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer, evenals met de gemeente, provincie en de politie. Die gesprekken zouden tot nu toe vruchteloos zijn gebleven. Als het Rijk niet te hulp schiet, dan moet de NS de beveiliging op het station stopzetten en zullen de sprinters het station voorbij rijden, zo meldt de vervoerder in de brief.

Niet alleen de NS ervaart problemen in Maarheeze. Ook in de bussen waren er problemen. Reizigers zouden niet willen betalen voor een kaartje en buschauffeurs bespugen en bedreigen. Busmaatschappij Hermes heeft daarom in 2023 haltes nabij het azc in Budel overgeslagen.

Wellicht woensdag al in Kamer

Onlangs bleek de Tweede Kamer achter een plan te staan om spoorwegpolitie, als proef, terug te brengen op de Vechtdallijn Zwolle – Emmen waar Arriva rijdt als Blauwnet. Op die lijn zijn er al jaren geweldsincidenten en vernielingen, naar verluidt vooral door uitgeprocedeerde asielzoekers die met de trein van en naar het aanmeldcentrum in Ter Apel reizen. De initiatiefnemer van het plan voor de spoorwegpolitie, Joost Eerdmans van JA21, heeft aan De Telegraaf al laten weten de problemen in Maarheeze te gaan aankaarten. Woensdagmiddag debatteert de Tweede Kamercommissie spoor met staatssecretaris Jansen.

(c) Treinreiziger.nl 

This post was last modified on 15 januari 2025 11:12

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug