NS dreigt station Maarheeze te passeren vanwege overlast
15 jan 2025 10:30
De NS dreigt treinstation Maarheeze in Noord-Brabant te gaan overslaan vanwege de overlast van asielzoekers van het nabijgelegen asielzoekerscentrum in Budel. Er zijn al enkele jaren problemen op het station waardoor de NS 2,3 miljoen euro heeft geïnvesteerd in extra personeel, hekken en camera’s. Dat geld wil NS terug van het Rijk.
De NS schrijft dit in een brief die naar de Tweede Kamer is gestuurd. Station Maarheeze werd in 2010 geopend en ligt op de drukke spoorlijn tussen Weert en Eindhoven. Op het station stopt momenteel alleen de sprinter van Tilburg Universiteit naar Weert. In 2023 gebruikten gemiddeld 1251 reizigers per dag het station.
Al jarenlang problemen
De problemen op het station spelen al enkele jaren. In 2023 dreigden machinisten via vakbond VVMC het station te passeren. Vakbondsbestuurder Wim Eilert sprak toen over een ’agressielijn’. De overlast op het station Maarheeze zou vooral veroorzaakt worden door bewoners van het nabijgelegen asielzoekerscentrum in Budel. Er wordt gesproken over ’overlast en agressief gedrag’. Sinds begin 2023 zijn er ingangscontroles door beveiligers op het station.
Rijk moet het oplossen
De NS schrijft in de brief al een tijd in gesprek te zijn met minister Marjolein Faber van asiel en staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer, evenals met de gemeente, provincie en de politie. Die gesprekken zouden tot nu toe vruchteloos zijn gebleven. Als het Rijk niet te hulp schiet, dan moet de NS de beveiliging op het station stopzetten en zullen de sprinters het station voorbij rijden, zo meldt de vervoerder in de brief.
Niet alleen de NS ervaart problemen in Maarheeze. Ook in de bussen waren er problemen. Reizigers zouden niet willen betalen voor een kaartje en buschauffeurs bespugen en bedreigen. Busmaatschappij Hermes heeft daarom in 2023 haltes nabij het azc in Budel overgeslagen.
Wellicht woensdag al in Kamer
Onlangs bleek de Tweede Kamer achter een plan te staan om spoorwegpolitie, als proef, terug te brengen op de Vechtdallijn Zwolle – Emmen waar Arriva rijdt als Blauwnet. Op die lijn zijn er al jaren geweldsincidenten en vernielingen, naar verluidt vooral door uitgeprocedeerde asielzoekers die met de trein van en naar het aanmeldcentrum in Ter Apel reizen. De initiatiefnemer van het plan voor de spoorwegpolitie, Joost Eerdmans van JA21, heeft aan De Telegraaf al laten weten de problemen in Maarheeze te gaan aankaarten. Woensdagmiddag debatteert de Tweede Kamercommissie spoor met staatssecretaris Jansen.
(c) Treinreiziger.nl
Als Maarheze als stop geschrapt wordt dan kan de IC Eindhoven-Heerlen ook gaan stoppen in Geldrop en Heeze zodat de Sprinter Eindhoven-Weert geschrapt kan worden.
denk niet dat t de oplossing is,doe wat aan de bewoners van t AZC.,voedt ze op
Maar waarom zou geert dat doen? Dan stemt niemand meer op hem.
Niet alleen Geert maar elke gemiddeld rechtse partij vindt dat je criminelen en overlastveroozakers niet zomaar moet zien als slachtoffers waar we als maatschappij en belastingbetalers een opvoedingsplicht voor hebben.
PS Ben het op totaal andere thema’s soms juist weer met links eens.
PS de meesten mensen die proberen te raden op welke partij ik wel stem zitten altijd fout.
Als je minder asielzoeker wilt moet je én de procedures simpeler en daarmee sneller maken. Want iemand die na een half jaar wordt uitgeprocedeerd werkt veel vaker mee dan iemand die na 13 jaar dat pas wordt. Én simpelere procedures betekenen opties om het juridisch aan te vechten.
En meer mensen die meewerken ipv een zwerver worden hier, betekend minder overlast.
Geert gaat met zijn nieuwe asielwet elke asielprocedure ingewikkelder maken, aldus elke jurist die de eerste wetsvoorstellen heeft gezien.
De latere versies houdt faber angstvallig geheim.
En omdat alle asielprocedure ingewikkelder maken, ze ook langer maakt en voor nog langere wachtrijen zorgt, maakt deze wet het probleem actief erger.
En dat is mijn punt, geert is nu actief bezig het probleem asielzoekers groter te maken. Niet om het op te lossen.
Als je toch aan het verdacht maken bent (zie je eerste bijdrage), waarom was dit thema dan voor 2024 niet door de andere partijen reeds opgelost?
Omdat PVV destijds als oppositiepartij alles traineerde? Het is PVV bijzonder goed gelukt om de Rutte kabinet de schuld te geven vanwege migratie.
De helft binnen dat vorige kabinet zag het opnemen van migranten als morele plicht en sommigen zien dat nog steeds zo trouwens. What else is new?
Omdat de vvd daar ook geen interesse in had. Hun sponsors zijn best blij met goedkope arbeid door asielzoekers illegaal aan het werk te zetten.
Precies, hier zijn we het helemaal over eens. Illegaal of legaal: economisch gaat het om goedkope arbeid zonder al te ingewikkelde arbeidsvoorwaarden 😉
Daar zijn we het niet over eens, illegaal gaat het daarover.
Legaal kan je afdwingen dat ze dezelfde arbeidsvoorwaarden hebben als nederlanders. En dan zijn ze ineens minder aantrekkelijk dan nederlanders voor bedrijven. En daarom wil de vvd geen legale route.
Jij denkt ook dat de hoge kamerhuren in grofe studentensreden met het puntenstelsel en het handhaven daarvan kan worden opgelost?
Iemand wisselt snel van onderwerp …
Dat zie je vaker met een populist als Geert Wilders. Pretenderen voor de bühne dat hij opkomt voor de bevolking als om overlast van asielzoekers gaat.
Maar in de praktijk zie je dat hij vooral politieke munt uit wilt slaan. De voedingsbodem voor radicaal rechts moet blijven.
En waarom wil de PVV staatssecretaris van I & W en de PVV minister van asiel & migratie de problemen van NS in Maarheeze niet oplossen? Geld? Principiële redenen?
Prima actie van NS. Als ze rechtsomkeert of linksom keert niet kunnen oplossen met de PVV bewindslieden dan maar op een onorthodoxe wijze.
De PVV heeft jaren zijn best moerten doen om de problemen überhaupt op de politieke agenda te krijgen. In die periode werd overlast steevast afgedaan als een incident dat door een groot landelijk ochtendblad heel racistisch in chocoladeletters op de voorpagina’s werd gebracht. De krant in kwestie werd dan ook vaak van stemmingmakerij beschuldigd.
Wilders wil geen oplossingen,want hij moet het hebben van ontevreden kiezers
De kracht van je argumenten is waar je op beoordeeld wordt, niet je voorkeur voor een partij. Als je meent dat het noemen van je partij voldoende argumentatie is, ben je af.
Als je dit forum goed had gelezen dan weet je dat ik op andere partijen stem. En ik roep mezelf niet tot overwinnaar uit, of andereb tot verliezer, maar ik kijk naar het verloop van de discussie met de inhoudelijke tegenargumenten en daar reageer ik zonodig op.
Re oplossing
Waarom ipv opVoeden niet gewoon opSluiten ?
Ik zie meer in buiten knikkeren, zonder enige vorm van proces.
Rotte appels dien je de toegang tot de asielprocedure te ontzeggen en uit te zetten naar het land van herkomst. Kunnen ze niet weg dan in vreemdelingen detentie totdat ze een bestemming buiten de Schengenzone gevonden hebben.
Wel ja, maak er een semi-boemeltje van.
Te vrezen valt, dat bij sluiting van station Maarheeze het probleem alleen verschuift. De overlastgevers gaan dan weer gebruik maken van buslijn 11 naar Eindhoven. Voor inwoners van Maarheeze die omwille van de problemen nu liever de bus nemen, is er dan geen keuze meer.
Laat ik nu altijd gedacht hebben dat de rekening van de extra beveiliging op station Maarheeze door het COA werd betaald! NS had dat vanaf het begin moeten eisen. Overigens zie ik ook In Weert en Eindhoven vaak extra controle bij het instappen.
Als Maarheeze wordt overgeslagen, kunnen reizigers tussen Weert en Eindhoven eindelijk eens de trein naar Den Haag halen. Nu zien ze nog net de achterlichten. (Uiteraard moet die Sprinter dan wel op dezelfde tijd als nu uit Weert vertrekken)
En de reizigers die zich wel gedragen die altijd vanaf Maarheze in- en uitstappen? Voor hun gaat het alleen maar achteruit..
Je moet uit mijn reactie niet concluderen dat ik voor sluiting van Maarheeze ben. Zeer aantrekkelijk voor reizigers uit Maarheeze, Budel en Someren. En ook nog uit Weert en Nederweert, want parkeren is er gratis.
Ik vind het haast een belediging aan het adres van Nederland dat WIJ maar moeten inschikken omdat er een paar van die veilige landen gangsters een beetje denken de Taghi’s van de samenleving te zijn.
Beweer ik van wel dan?
Het lijkt mij hier op zijn plaats dat niet NS, maar het COA (en eventueel de IND) tot actie moet overgaan. En hoewel ik redelijk links-liberaal ben, heb ik over Maarheze maar één ding te zeggen: sluiten dat AZC en de wetgeving zodanig inrichten dat dit soort ‘krapuul’ al voordat zij de procedure ingaan de toegang wordt ontzegd. Een en ander houdt op als de eigen bevolking bedreigd wordt of vitale diensten niet meer uitgevoerd kunnen worden.
En daarbij structureel misdragende asielzoeker toegang tot de asielprocedure ontzeggen en uitzetten. Het is van de gekke dat wij als Nederlanders de dupe zijn van dit soort lui. Werk zelf bij een kringloop en ook hier hebben we veel last van dat soort lui, terwijl we ook asielzoekers hebben als vrijwilligers, die prima werken en wel moeite doen om Nederlands te leren. Nederland is geen opvangplek voor krapuul en mensen, die zich wel aanwillen passen en iets hier willen maken zijn wat mij betreft wel welkom.
Er waren ook al problemen op buslijn 99 van Nijmegen naar Uden vanwege bewoners van het AZC in Grave-Velp. Daar hebben ook een tijd lang beveiligers mee moeten rijden.
Het is uitermate triest maar wel goed dat dit nu eens in alle duidelijkheid naar voren komt en wat mij betreft mag NS dit station overslaan en de kosten terug declareren bij de (lokale) overheid.
Hopelijk leidt dit dan ook eens tot keiharde aanpak van dit probleem want dat gebeurt maar niet.
In principe moet NS dit probleem oplossen.
Niet dat NS er te weinig aan doet om de overlast van de asielzoekers tegen te houden. Ze hebben extra geïnvesteerd.
Goed dat NS een steen in de vijver gooit. En in de openbaarheid aankondigt om station Maarheeze over te slaan. Want dan laat NS zien dat het uit de hand loopt in Maarheeze. En dat ze dat hun personeel van NS Reizigers nu bijspringen. Waarschijnlijk wel te laat. Want het is al een tijd aan de gang.
En het is ook een signaal van NS in het algemeen. Deze maatschappelijke probleem met agressie en vernielzucht kan NS niet alleen oplossen.
Het is aan de politiek met PVV voorop om te laten zien dat ze het willen oplossen. Bij PVV hebben ze graag over veiligheid. Voor minister Faber en staatssecretaris Jansen de kans om daadkracht te tonen. Want het gaat om veiligheid van NS conducteurs en treinreizigers.
Zien of de twee betrokken PVV leidinggevenden nu NS wel willen helpen.
Zal toejuichen als NS voet bij stuk houdt. Natuurlijk vervelend voor de treinreizigers als dat een keer gebeurd. Maar soms moet er een paardenmiddel gebruikt worden om het daarna beter te krijgen.
Voor mijn part zetten ze een NS pendelbus in tussen Maarheeze en de volgende station.
Niet geheel mee eens.
Ja, ik ben er zeker mee eens dat de overheid er wat aan moet doen om dit probleem aan te pakken want NS kan er gewoon niks meer mee doen en die kan er überhaupt niks aan doen dat er een AZC bij een station ligt. Dan moet de overheid er wat aan doen.
Maar voor de gemiddelde reiziger is het wel behoorlijk vervelend als ze niet meer met de trein kunnen. En wat er ook gaat spelen is dat wat er al wat eerder is genoemd is dat het probleem zich gaat verschuiven: Dan gaan de overlastgevers zich in de bussen ‘vermaken’ en mensen overlast bezorgen, dat wil je ook niet.
Ze doen alles om maar weer over buitenlanders te kunnen praten…. Leugens ER GEBEURT NIKS daar vergeleken met op Amsterdam Centraal en andere stations