Spoorwegpolitie keert wellicht, als proef, terug
23 dec 2024 13:37
De spoorwegpolitie keert wellicht terug in Nederland. De Tweede Kamer staat achter een voorstel van Kamerlid Joost Eerdmans (JA21) om als proef tijdelijk spoorwegpolitie terug te brengen op het spoortraject Zwolle – Emmen waar al jaren veel incidenten zijn.
Eerdmans pleitte vorige week in de Tweede Kamer voor een proef met spoorwegpolitie op de Vechtdallijn Zwolle – Emmen waar Arriva onder de naam Blauwnet rijdt. Een Kamermeerderheid sprak steun uit voor dit plan. Eerdmans ziet het plan als een eerste stap op weg naar een volledige terugkeer van de spoorwegpolitie in Nederland. De rest van de Kamer is het voorlopig alleen eens met een proef.
De terugkeer van de spoorwegpolitie maakt deel uit van het plan Uniformen in Beeld van JA21 waarin zeven maatregelen staan voor een ‘herwaardering van het uniform’. De terugkeer van de spoorwegpolitie is een van die maatregelen. De spoorwegpolitie verdween in 2013. Reizigersvereniging Rover pleit al jaren voor terugkeer van de spoorwegpolitie. Ook ProRail heeft in het recente verleden hiervoor gepleit.
Geweld op spoor toegenomen
Eerdmans zei in de Kamer dat er vorig jaar 1042 meldingen van geweld waren op het spoor. Dat was een toename van acht procent ten opzichte van het jaar ervoor. Ook dit jaar waren veiligheid en geweld een belangrijk onderwerp. In april lag het treinverkeer in het hele land drie minuten stil nadat enkele dagen daarvoor een conducteur mishandeld was.
Minister David van Weel van justitie en veiligheid noemde het voorstel voor terugkeer van de spoorwegpolitie ‘sympathiek’. Maar volgens Van Weel gaan de lokale overheden over de inzet van politieagenten en zullen de betrokken burgemeesters akkoord moeten gaan met de proef. Eerdmans wil het wel of niet doorgaan van de proef in ieder geval niet laten afhangen van de burgemeesters en vindt dat er een aantal agenten voor een paar maanden moeten worden vrijgemaakt.
De Vechtdallijn Emmen – Zwolle is al jaren een probleemtraject met een alsmaar groeiend aantal geweldsincidenten en vandalisme. Maar dit is niet representatief voor de veiligheid op het hele spoor, aldus woordvoerster Nikki Smit van Arriva. Veel problemen op de lijn worden veroorzaakt door uitgeprocedeerde asielzoekers die met de trein van en naar het aanmeldcentrum in Ter Apel reizen.
Arriva: andere zaken belangrijker
Arriva vindt de proef prima, maar is ’niet voor of tegen’ een terugkeer van de spoorwegpolitie. ’’Het staat niet bovenaan ons wensenlijstje’’, zegt Smit. ’’Andere zaken zijn voor ons belangrijker. Zoals een ID-check door boa’s en het invoeren van een regionaal reisverbod, want nu is er alleen een reisverbod voor een bepaald traject en een bepaalde vervoerder.’’ Ook pleit Arriva voor een aanspreekpunt bij de politie. ,,In Oost-Nederland is dat nu goed geregeld en dat zouden we in heel Nederland moeten hebben. Dat zit dan al dicht tegen een spoorwegpolitie aan.’’
In Nederland werd de spoorwegpolitie in 1919 opgericht als onderdeel van de Nederlandse Spoorwegen. Dat was toen onder de naam spoorwegrecherche. Pas sinds 1978 werd de naam spoorwegpolitie gebruikt. Na de verzelfstandiging van de NS in 2000 ging de spoorwegpolitie over naar het Korps Landelijke Politiediensten. Na nog een aantal reorganisaties verdween de spoorwegpolitie uit beeld. Verschillende stations in het land hadden politieposten die allemaal zijn verdwenen.
Officieel bestaat de spoorwegpolitie nog als een onderdeel van de Dienst Infrastructuur van de Landelijke Eenheid van de Nationale Politie. Maar het echte politiewerk in de trein en op de stations wordt sinds 2013 gedaan door de agenten van de regionale politiekorpsen. In de meeste andere Europese landen is nog wel een echte spoorwegpolitie die ook zichtbaar is.
(c) Treinreiziger.nl
Goed nieuws!
Alleen lijkt het me niet verstandig als de burgemeesters over de inzet van de agenten gaan.
Dat het korps binnen een landelijk orgaan regionaal wordt ingedeeld lijkt me wel logisch.
Regionale problemen dienen regionaal bekend te zijn maar de inzet moet regiogrens overschrijdend zijn. Treinen stoppen ook niet aan een regiogrens.
Is dat het oude Rotterdam Centraal met de blauwe Menken hal links? Wat een krappe boel toch op zo’n perron.
Perron nul?
grapje met de kerst, doet de dominee nog opvang op het virtuele perron
ID check voor wat? Als je wat verkeerds doet oke maar zomaar? Gelukkig woon ik daar niet maar ja..
Id check voor als je iets verkeerds doet, niet voor normaal.
De ns mag het al doen om boetes uit te schrijven. Raar dat Arriva het dan niet ook al mag.
Correctie de ns mag of om je id vragen of ze moeten de politie bellen als je dat weigert
Met id-check wordt denk ik bedoelt dat ze je gegevens mogen natrekken als je geen id-kaart bij je draagt. Dus dat ze daarvoor niet de politie hoeven te bellen. Op dit moment kan boa OV dat niet, die nemen contact op met de politie. Uiteraard wordt dit alleen gedaan als je je misdraagt of zonder vervoerbewijs reist.
Doet Eerdmans toch iets goeds.
Every cloud has a silver lining!
dat is niet zo en zo is het Engelstalige gezegde ook niet.
… said to emphasize that every difficult or unpleasant situation has some advantage.
Aldus Cambridge Dictionary. Zelfs Eerdmans kan soms een punt hebben.
Ik zou bij Eerdmans eerder gaan voor het gezegde “Een stilstaande klok laat tweemaal per dag de juiste tijd zien”
Dat Eerdmans gewoon roeptoetert wat ProRail en Arriva graag willen maakt het niet zijn idee en het is ook helemaal niet een goed idee om van Nederland nog verder een politiestaat te maken. Het “probleem” van uitgeprocedeerde asielzoekers wordt veroorzaakt door politiek wanbeleid wat asiel betreft en zwartrijdende asielzoekers worden veroorzaakt door teringhoge treinprijzen in combinatie met een werkverbod voor asielzoekers waardoor ze wel moeten. En in plaats van dat probleem op te lossen, wat het probleem van zwartrijders (niet alleen asielzoekers trouwens, want steeds meer Nederlanders worden hiertoe gedwongen door steeds duurder wordende treinkaartjes) gooien Eerdmans, Wilders en hun extreemrechtse kliek het vooral op symptoombestrijding door middel van meer snorren op de trein. Om maar lekker uiteindelijk alles wat ze niet leuk vinden te criminaliseren. Walgelijk!
Er is toch al een team “Service & Veiligheid” op diverse stations? Wat is dan de meerwaarde van de Spoorwegpolitie?
Veel meer bevoegdheden, zoals iemand mogen aanhouden, identificatieplicht (nu moet de ns de politie bellen als een zwartrijder weigert zijn id te laten zien).
Denk bijvoorbeeld aan dat als iemand aggresief wordt of als een zwartrijder niet meewerkt dat je de spoorpolitie klaar kan hebben staan op het volgende station.
Nu gebeurd het veel te vaak dat de trein lang stil moet staan bij een station om te wachten op de normale politie, om iemand aan te houden/identiteit van een zwartrijder vast te stellen.
Je beschrijft nu precies zaken die meerwaarde hebben ten opzichte van hoofdconducteurs, maar niet boven de teams van S&V. Hoofdconducteurs zijn geen BOA meer, maar S&V’ers nog wel. BOA’s zijn, volgens de Awb., ten behoeve van het uitvoeren van hun functie, wel degelijk bevoegd om inzage in iemands identiteitsbewijs te vorderen. Bovendien mogen ze iemand aanhouden op grond van artikel 447e van het Wetboek van Strafrecht. Dus ik denk niet dat je de vraag van Stokbosveen beantwoord hebt.
Klopt, mijn fout. Het moest zijn dat spoorwegpolitie o.a. ook arrestatiebevoegdheid heeft. Een boa mag iemand aanhouden en een proces verbaal opmaken. Maar ze mogen niet iemand arresteren.
En als een (dronken) passagier gewelddadig wordt is dat wel handig.
https://www.justis.nl/producten/boa
Aanhouden en arresteren is eigenlijk hetzelfde, staande houden betekend iemand tegen mogen houden. Aanhouden is iemand mogen boeien en afvoeren, zodra een BOA van de NS iemand aanhoudt word wel de politie gebeld omdat een BOA van de NS een verdachte niet mag insluiten. Het probleem met de functie BOA is dat iedere organisatie met BOA-bevoegdheden niet dezelfde heeft en dat ligt aan wat de minister toewijst. Een handhaver in de Zaanstreek heeft bijvoorbeeld meer bevoegdheden dan een handhaver in Heerenveen. Ook hebben RET veiligheid en service medewerkers meer bevoegdheden dan die van een andere vervoerder. Er is helaas en tegelijkertijd gelukkig niet één lijn hierin te trekken, want alles hier behoeft maat werk in hoeverre een bedrijf/organisatie mag optreden voor een overheid ivm geweldsmonopolie. De meerwaarde van een echte spoorweg politie is het volgende: de vervoerder betaalt niet voor agenten, maar de staat. Dit lijdt tot meer geld voor andere taken van spoorwegen. Agenten hebben vaak meer bevoegdheden dan de Meeste boa’s die je tegen komt (FIOD en Kmar zijn bijvoorbeeld ook BOA’s en die mogen dingen die de meeste agenten dan weer niet mogen/kunnen) dat betekent dat er direct aangehouden en afgevoerd kan worden en alle geweldsmiddelen zijn ter plaatste. Wat ook helpt is dat het allemaal wat minder ingewikkeld word. Je luistert naar de conducteur of de spoorweg politie komt. Er is geen een extra tussenlaag.
Goed beschreven.
Daar wil ik nog aan toevoegen dat bij calamiteiten bij het spoor het nogal veel uitmaakt of er wel of geen assistentie van de spoorwegpolitie is.
Vooral de afhandeling bij bijvoorbeeld zelfdoding kan in de periferie ongelofelijk lang duren omdat men er eens lekker de tijd voor neemt.
Hallo Jasper, een helder stuk.
Nog even een aanvulling Wachtmeesters van de Koninklijke Marechaussee zijn Algemeen opsporingsambtenaar met zowel Militaire als Civiele taken.
Zal zwartrijden afschrikken en vandalisme rond het spoor, maar ook graffiti in en op treinstellen en overlast door agressieve personen wordt dan hopelijk aangepakt! Op de politie moeten ze niet bezuinigen, die moet toezien op juist en onjuist gedrag van bepaalde personen! Hopelijk gaan ze vanaf 2025 weer ingezet worden, zodat reizigers en NS personeel ook beter beschermd zijn door toedoen van ongenode gasten!
Toedoen van politie bant ongenode acties van ongenode personen uit! Maak het waar in het nieuwe jaar!
Klinkt sympathiek en kordaat.
Het maakt echter niet uit welke naam men op de functionaris plakt of bij welke instantie hij/ zij werkt. Zolang hij/ zij geen bevoegdheden heeft en zolang er geen adequaat vervolgtraject is na de aanhouding, wordt het probleem van de overlast gevende reizigers niet opgelost. De Wet op de Privacy werkt ook niet mee. Voorlopig is de overlast gevende reiziger de lachende derde.
Zolang we een systeem hebben waarin je als gebruiker moeite moet doen om het “goed” te doen en elke fout afgestraft wordt met een te hoge ritprijs of een boete zal er een groter aandeel mensen gedreven worden om over grenzen heen te gaan.
Dus geheel Nederlands pakken we de symptomen aan, we gaan zwaarder straffen en meer Bokito’s aannemen. Het begint al met dat we hier in Nederland reisplichten hebt, in de rest van Europa heb je reisrechten.
We lossen echter niet het onderliggende probleem op, een mogelijkheid tot correctie van je fout of maatwerk. Ook vaker en klantvriendelijker controleren en meer service verlenen haalt al heel veel druk van de ketel.
Als laatste helpt het om iemand maar gewoon even te laten razen, dat zorgt ook voor opluchting en haalt ook de druk van de ketel ipv deze persoon direct met groots machtsvertoon af te voeren.
Maar dat betekent dat je als vervoerder moet erkennen dat het beter kan, laat dat nu net tegen het zere been van tenminste de NS zijn……….