(c) Stefan Verkerk
NS en ProRail bieden excuses aan voor de overlast die treinreizigers de afgelopen tijd hebben ondervonden door de werkzaamheden rond station Leiden Centraal. De twee bedrijven gaan bekijken hoe ze in de toekomst de hinder voor reizigers bij werkzaamheden kunnen verminderen, zo laten ze dinsdagavond weten.
Door drie weken durende werkzaamheden rond Leiden is er een aangepaste dienstregeling met minder treinen. De treinen die wel blijven rijden kunnen volgens NS niet altijd verlengd worden. “En bij inzet van bussen zijn er niet altijd voldoende bussen beschikbaar”, vervolgt NS. Voor beter OV wees erop dat maandagavond bussen voor de geplande buitendienststelling tussen Hoofddorp en Leiden zijn niet komen opdagen.
Tijdens de werkzaamheden is gebleken dat het treinverkeer bij verstoringen extra kwetsbaar is. Op de eerste werkdag vielen er bijvoorbeeld extra treinen uit door een wisselstoring. Ook deze week was het raak. Bijvoorbeeld maandag een wisselstoring en dinsdag zorgde de beschadigde bovenleiding bij Duivendrecht voor extra problemen. Door de combinatie van werkzaamheden vielen daardoor extra veel treinen uit. Niet alleen rond Duivendrecht, maar bijvoorbeeld ook tussen Den Haag en Leiden.
De aangepaste dienstregeling baart reizigersvereniging Rover al vanaf het begin van de grootschalige werkzaamheden zorgen. Tijdens de werkzaamheden, die duren tot 15 april, is de helft van de sporen bij Leiden buiten gebruik. “We realiseren ons dat we veel vragen van onze reizigers. Het blijft voor treinreizigers rond Leiden de komende dagen echt even doorbijten”, aldus Roger van Boxtel, president-directeur van NS.
Reizigersorganisatie Maatschappij voor Beter OV noemt de excuses lovenswaardig. “Maar dat is niet genoeg” vervolgt de vereniging. “Reizigers dienen gecompenseerd te worden voor de overlast. Korting voor abonnementhouders en een ruimhartige toepassing van de Geld Terug Bij Vertragingregeling”.
ProRail legde eerder bij soortgelijke werkzaamheden vaak het treinverkeer volledig plat. Dit jaar kondigde ProRail aan dat de reiziger minder vaak last zou krijgen van geplande werkzaamheden. Nu blijkt in de praktijk de hinder toch groter dan gedacht, doordat het spoor extra kwetsbaar blijkt te zijn.
© ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 10 april 2019 09:38
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…