NS en ProRail: Excuses voor overlast
09 apr 2019 21:39
NS en ProRail bieden excuses aan voor de overlast die treinreizigers de afgelopen tijd hebben ondervonden door de werkzaamheden rond station Leiden Centraal. De twee bedrijven gaan bekijken hoe ze in de toekomst de hinder voor reizigers bij werkzaamheden kunnen verminderen, zo laten ze dinsdagavond weten.
Werkzaamheden
Door drie weken durende werkzaamheden rond Leiden is er een aangepaste dienstregeling met minder treinen. De treinen die wel blijven rijden kunnen volgens NS niet altijd verlengd worden. “En bij inzet van bussen zijn er niet altijd voldoende bussen beschikbaar”, vervolgt NS. Voor beter OV wees erop dat maandagavond bussen voor de geplande buitendienststelling tussen Hoofddorp en Leiden zijn niet komen opdagen.
Incidenten
Tijdens de werkzaamheden is gebleken dat het treinverkeer bij verstoringen extra kwetsbaar is. Op de eerste werkdag vielen er bijvoorbeeld extra treinen uit door een wisselstoring. Ook deze week was het raak. Bijvoorbeeld maandag een wisselstoring en dinsdag zorgde de beschadigde bovenleiding bij Duivendrecht voor extra problemen. Door de combinatie van werkzaamheden vielen daardoor extra veel treinen uit. Niet alleen rond Duivendrecht, maar bijvoorbeeld ook tussen Den Haag en Leiden.
Even doorbijten
De aangepaste dienstregeling baart reizigersvereniging Rover al vanaf het begin van de grootschalige werkzaamheden zorgen. Tijdens de werkzaamheden, die duren tot 15 april, is de helft van de sporen bij Leiden buiten gebruik. “We realiseren ons dat we veel vragen van onze reizigers. Het blijft voor treinreizigers rond Leiden de komende dagen echt even doorbijten”, aldus Roger van Boxtel, president-directeur van NS.
Compensatie voor reizigers
Reizigersorganisatie Maatschappij voor Beter OV noemt de excuses lovenswaardig. “Maar dat is niet genoeg” vervolgt de vereniging. “Reizigers dienen gecompenseerd te worden voor de overlast. Korting voor abonnementhouders en een ruimhartige toepassing van de Geld Terug Bij Vertragingregeling”.
Minder werkzaamheden
ProRail legde eerder bij soortgelijke werkzaamheden vaak het treinverkeer volledig plat. Dit jaar kondigde ProRail aan dat de reiziger minder vaak last zou krijgen van geplande werkzaamheden. Nu blijkt in de praktijk de hinder toch groter dan gedacht, doordat het spoor extra kwetsbaar blijkt te zijn.
© ANP / Treinreiziger.nl
Toekomstbeeld OV; ‘Even doorbijten’.
Een en al ellende, ik kan wel janken.
De compensatie mag wat mij betreft een buskorting zijn, in geval van geplande werkzaamheden. Het overstappen is gedoe en de bus biedt minder comfort in veel gevallen. Ook moeten 1e klasreizigers het prijsverschil op deze trajecten terugkrijgen; zowel bij geplande als ongeplande stremmingen.
Vervangend busvervoer is ook extreem vervelend als je een fiets bij je hebt… Bij geplande werkzaamheden houd je er rekening mee, maar bij een onverwachte gebeurtenis moet je het maar uitzoeken.
Excuses, daar koop ik niks voor. Nu al ruim 2 we k en elke werkdag te laat op mijn werk. Wat zou directeur NS ervan vinden als de bakker te laat open gaat of geen brood meer heeft.
In het kader van het ‘even doorbijten’ was er vandaag nog een defecte trein, seinstoring en aanrijding met een voertuig in/om Leiden.
En een sprinter die 3x van spoor wisselde (van 4a naar 4b naar 5a en weer terug naar 4a). Ik weet niet of iedereen mee kon, maar door het probleem bij Haarlem en dus uitvallende treinen was het aardig dringen.
Wat ik me verder afvraag is hoe de planning voor de inzet van treinstellen verloopt bij dergelijke, geplande, werkzaamheden. Een dag meegemaakt dat op het traject Amsterdam-Leiden in de ochtendspits, waar het aantal reizigers die normaal in 10-12 bakken dubbeldekker passen,werden geacht zich in 2x 3 bakken sprinter te persen (met twee extra stops in Hillegom en Voorhout).
Onderdeel van de werkzaamheden bij Leiden is dat er wissels worden wegbezuinigd, dus ook als de werkzaamheden klaar zijn hebben verstoringen rond Leiden voortaan een grotere impact, omdat er minder mogelijkheden zijn om bij te sturen.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat gemakzucht bij de verkeersleiding in Den Haag de problemen flink verergert. Regelmatig laten ze vanuit Den Haag Centraal de sprinter vóór de IC vertrekken, waardoor laatstgenoemde er tot Leiden achteraan moet boemelen en 10 minuten vertraging krijgt. Leeg materieel richting Binckhorst krijgt voorrang op binnenkomende volle treinen, waardoor reizigers hun overstap richting Rotterdam missen. Ander materieel blijft leeg langs het perron staan (‘niet instappen’), maar wordt niet ingezet om de kering van een vertraagd binnenkomende trein te vervangen om zo het domino-effect te doorbreken.
Die poortjes op Den Haag Centraal zijn trouwens ook een geweldige vinding: Er ontstaan daar grote opstoppingen (ondanks dat ze open staan) waardoor reizigers het perron niet op of af kunnen en totaal onnodig hun overstap missen.
Hoezo moet de IC tot aan Leiden achter een sprinter boemelen? Die kan toch zodra het viersporige deel begint bij Mariahoeve de sprinter inhalen?
Nee, er zijn door de werkzaamheden maar twee sporen in gebruik van net buiten Den Haag Centraal tot Leiden Centraal. Pas op station Leiden Centraal is er een inhaalmogelijkheid. Bij Mariahoeve zou men een trein wel naar een ander perronspoor kunnen sturen, maar die kan dan niet meer terug naar het rechterspoor om door te kunnen naar Leiden.