Foto: Stefan Verkerk / ProRail

ProRail: in 2019 20% minder hinder door werkzaamheden

Jaar in, jaar uit is de reizigershinder door werkzaamheden aan het spoor toegenomen. Aan die toename komt in 2019 een einde. Dat belooft ProRail-topman Pier Eringa in de Telegraaf. Volgens de topman zal de reizigershinder in 2019 met 20% afnemen.

Moderne veiligheidsmiddelen

De spoorbeheerder zegt efficiënter te gaan werken, omdat er meer treinen rijden en het drukker wordt. Zo’n 80% van de werkzaamheden vindt ’s nachts en in de vakanties plaats, wanneer reizigers er het minste last van hebben. “Ook zetten we moderne veiligheidsmiddelen in om dubbelspoor maar deels af te sluiten, zodat tijdens een klus treinen blijven rijden”, vertelt Eringa tegen de krant.

Minder ervaren hinder

ProRail drukt die hinder uit als ‘extra ervaren reizigersminuten’. In dat getal wordt niet alleen het halve uur vertraging van een trein die niet rijdt meegewogen, maar bijvoorbeeld ook de tijd en overlast die overstappen op een bus geeft. Dit jaar komt het aantal extra minuten uit op zo’n 489.000. Volgend jaar daalt dat getal, mits de planning wordt gehaald, met 20 procent naar 389.000. “Terwijl we minimaal net zoveel aan het spoor klussen”, zegt een woordvoerder van ProRail. Hij legt uit dat vaker werkzaamheden samengevoegd kunnen worden nu verder vooruit wordt gekeken.

Minder treinen in plaats van geen treinen

Soms is het juist handig om werk uit te smeren. Dat gebeurt bijvoorbeeld met grootschalige spoorvernieuwing rond Leiden. “Voorheen zouden we het spoor daar een week afsluiten. Nu doen we het werk in drie weken, zodat wel treinen kunnen blijven rijden. Het zijn er minder, maar het scheelt overlast.”

Zorgen

NS-topman Roger van Boxtel sprak tegenover Treinreiziger.nl eerder al zijn zorg uit over de steeds maar toenemende reizigershinder als gevolg van werkzaamheden. In 2017 maakte toenmalig staatssecretaris Sharon Dijksma al bekend dat de reizigershinder door werkzaamheden aan het spoor per 2019 zou moeten afnemen. Die toezegging denkt ProRail nu inderdaad waar te kunnen gaan maken. Dijksma liet toen weten dat de reizigershinder af zou gaan nemen door innovaties en aanpassingen aan de veiligheidsregels.

550 buitendienststellingen

Voor 2019 staan er 550 buitendienststellingen op het programma. Tijdens een buitendienststelling kunnen er gedurende een bepaalde periode geen treinen rijden over het spoor, en moet het spoor dus buiten dienst gesteld worden. Bij zestig projecten moet er meerdere dagen aan het spoor worden gewerkt.

Reizigers willen geen bus

Rover-directeur Freek Bos is blij met de afnemende reizigershinder door werkzaamheden. “We roepen al jaren dat de hinder voor treinreizigers omlaag moet. Ze willen geen bus. Dat duurt te lang en is gedoe, waardoor aansluitingen worden gemist. Liever minder treinen dan geen treinen.” Bij werkzaamheden zijn de laatste tijd meerdere incidenten geweest waarbij NS te maken had met een tekort aan bussen.

© Treinreiziger.nl/ANP

6 gedachten over “ProRail: in 2019 20% minder hinder door werkzaamheden”

  1. Simon schreef:

    Mooi nieuws. Als NS nu ook extra zijn best doet bij werkzaamheden gaan we de goede kant op met z’n allen.

  2. Stokbosveen schreef:

    Op enig moment zal men alles wel gedaan hebben, toch?
    Maar op (Rijks)wegen is overigens hetzelfde verhaal wat betreft werkzaamheden. Alleen kan je met een auto makkelijker een alternatieve route vinden dan met spoor.

    Prachtfoto boven dit artikel trouwens. Nieuw spoor aanleggen in een bosrijke omgeving, dat dit blijkbaar nog gewoon wel kan. Je zou toch denken dat anno 2018 daartegen fel wordt geprotesteerd.

    1. Barend schreef:

      Dit lijkt me dan ook geen “nieuw spoor” in de zin van een totaal nieuw traject, maar vernieuwing van de spoorstaven (zo te zien bij de aansluiting van het spoor naar Soest op de lijn Utrecth-Amersfoort, bij Soestduinen)…

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Het is inderdaad spoorvernieuwing, ik dacht zelf dat het gemaakt was rond Arnhem, maar wellicht vergis ik mij. Het is in elk geval een archieffoto.

        1. Arjan schreef:

          Hildebrand, je hebt gelijk wat betreft de foto: dit is bij Arnhem. Naar links gaan de sporen naar Nijmegen en rechtdoor naar Ede. Als ik het zo goed in schat zou deze foto gemaakt zijn in de tijd dat ze bezig waren met de dive-under.

  3. Tonny Schonewille schreef:

    Goede zaak, dit is al jaren mijn grootste ergenis. Ik gok dat ongeveer de helft van de vertraging op jaarbasis gepland is. Hoewel het juridisch natuurlijk geen vertraging is, maar zo voelt het wel.

    Nu nog wat eerder aankondigen. 10 dagen van tevoren is compleet nutteloos als het gaat om vroege/late treinen voor het halen van bijvoorbeeld een vlucht of thuiskomen na een concert.

    Maar fijn dat er eindelijk een beetje aandacht voor is!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.