De Nederlandse Spoorwegen (NS) onderzoeken samen met de Zwitserse Spoorwegen (SBB) of er een nachttrein Zürich – Amsterdam gestart kan worden. Dat bevestigt een woordvoerder van NS tegenover Treinreiziger.nl.
De Zwitsers zijn van voornemens om een aantal lig- en slaaprijtuigen te huren voor de periode december 2021 tot en met december 2024, met de mogelijkheid om nog een jaar te verlengen. Via een aanbesteding is het Duitse RDC Asset geselecteerd om de rijtuigen te mogen verhuren.
Op een Duits treinenforum wordt gespeculeerd dat de lig- en slaaprijtuigen mogelijk straks ingezet gaan worden op de verbinding Amsterdam – Zürich. “Ik kan inderdaad bevestigen dat we samen met SBB de verbinding Zürich-Amsterdam onderzoeken” reageert NS woordvoerder Hessel Koster. Hij vervolgt: “SBB heeft een optie genomen op materieel hiervoor, zij bereiden zich voor op versterken van hun nachttreinennetwerk”.
Of de in eind 2016 afgeschafte nachttrein daadwerkelijk terug keert is nog niet zeker. Koster: “Dat onderzoek loopt, je moet dan denken aan alle mogelijke logistieke aspecten – dienstregeling, materieel en personeel – en uiteraard ook wat het financieel betekent.” Het is ook niet uitgesloten dat de Zwitsers de lig- en slaaprijtuigen op andere trajecten willen gaan inzetten.
De SBB vertelt tegenover Treinreiziger.nl dat er in 2019 – voor de uitbraak van de Coronacrisis – het aantal nachttreinreizigers van en naar Zwitserland met ruim een kwart is toegenomen. De spoorwegmaatschappij wijst erop dat de trein veel schoner is dan de auto of het vliegtuig. “Volgens onze eigen schattingen leveren de nachttreinen die momenteel vanuit Zwitserland rijden een klimaatbesparing van ongeveer 50.000 ton CO2 per jaar. Dit komt overeen met het de gemiddelde jaaruitstoot van 30.000 auto’s” vertelt SBB woordvoerder Raffael Hirt.
Dat de SBB er over nadenkt om nieuwe nachttreinen te introduceren, is geen geheim. Wel nieuw is dat de Spoorwegmaatschappij daarvoor nu ook daadwerkelijk een optie heeft genomen op de huur van lig- en slaaprijtuigen. Waar die ingezet zullen gaan worden wil de Zwitserse spoorwegen nog niet zeggen. Hirt: “In het najaar van 2020 willen we informeren over de concrete, stapsgewijze uitbreidingsplannen voor nachttreinen”.
Wel wil de woordvoerder nog kwijt dat een nachttrein zonder subsidies niet levensvatbaar is. De Zwitserse overheid is echter van voornemens de internationale trein te bevorderen, inclusief nachttreinen. Rond de herfst komt daar meer duidelijkheid over. “Gezien de zeer lange doorlooptijden voor de introductie van nieuwe nachttreinen heeft SBB toch beslist om nu in actie te komen en passend rollend materieel veilig te stellen voor de ingebruikname van nieuwe nachtdiensten” vertelt de woordvoerder.
In Nederland start in december met behulp van subsidie de nachttrein Amsterdam – Innsbruck / Wenen. Tot onvrede van particuliere spoorwegmaatschappijen, die vinden door de subsidies geen gelijke kansen te hebben. “Dergelijke subsidies zijn contraproductief doordat ze verhinderen dat nieuwe innovatieve private spoorwegmaatschappijen tot dezelfde markt kunnen toetreden. Daardoor zal het nachttreinaanbod ook in de toekomst beperkt en duur blijven” stelde de vereniging van particuliere spoorwegmaatschappijen (ALLRAIL) vorig jaar.
Nadat lange tijd de ene na de andere nachttrein verdween, is er nu weer een opmars gaande. De ÖBB introduceerde begin dit jaar de nachttrein Brussel – Wenen / Innsbruck. Vanaf december wordt dus ook Amsterdam weer aangesloten. De Oostenrijkers willen in de toekomst meer nachttreinen starten. Zo staat Wenen – Parijs op de agenda van de ÖBB, die zou mogelijk in 2024 van start gaan.
En de Oostenrijkers zijn niet de enige die aan de weg timmeren. RegioJet ging deze zomer succesvol van start met een verbinding tussen Praag en Kroatië. De bedoeling is dat er in 2021 een nieuwe nachttrein tussen Praag en Polen, tot aan de grens van Oekraïne komt. Vanuit Zweden wordt gewerkt aan een nachttrein Mälmo – Brussel.
Ondanks alle positieve berichten, zijn er ook tegenslagen. Zo is de Thello nachttrein Parijs – Venetië vanwege het coronavirus nog steeds opgeheven. Ook zal de Alpen Express van de Treinreiswinkel komende winter voor het eerst niet wekelijks rijden. Net als bij Thello is het coronavirus hiervan de oorzaak. De geluiden rond de nieuwe particuliere nachttrein ALPEN-SYLT (Sylt – Salzbur) zijn eveneens somber. Volgens veel hobbyisten rijdt deze nachttrein veelal leeg rond. Ondanks deze tegenslagen, lijkt het er toch op dat de nachttrein bezig is met een bescheiden comeback.
This post was last modified on 27 september 2021 16:58
De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…
Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…
Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) probeert te voorkomen dat de treinkaartjes van de…