fbpx

Nachttrein Amsterdam – Zürich

Kun je weer per nachttrein van Amsterdam naar Zürich? De bedoeling is dat deze trein per december 2021 terugkeert. Daarmee wordt na een periode van vijf jaar de nachttrein op deze verbinding hersteld.

Concrete plannen

De plannen om de nachttrein nieuw leven in te blazen zijn heel concreet. De Zwitsers zijn voornemens om een aantal lig- en slaaprijtuigen te huren voor de periode december 2021 tot en met december 2024, met de mogelijkheid om nog een jaar te verlengen. “Ik kan inderdaad bevestigen dat we samen met SBB de verbinding Zürich – Amsterdam onderzoeken” vertelde NS-woordvoerder Hessel Koster in augustus 2020 aan Treinreiziger.nl.

Inmiddels zijn de plannen heel wat concreter. De nachttrein moet gaan rijden onder de Nightjet-vlag van de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB), in samenwerking met SBB, DB en NS. De Oostenrijkers hebben in mei 2021 opnieuw bevestigd dat de nachttrein Amsterdam – Zürich volgens de huidige plannen per december 2021 terugkeert. NS wil geen datum noemen en wijst op de onzekerheid met het coronavirus. Dat kan inderdaad een factor zijn die de introductie vertraagt, zo is gebleken bij de introductie van de nachttrein Amsterdam – Wenen / Innsbruck.

Dienstregeling nachttrein

Dat het de spoorbedrijven menens is, blijkt ook uit het feit dat er capaciteit is aangevraagd om de trein te kunnen rijden. Met andere woorden: de spoorbedrijven hebben bij de spoorbeheerders gevraagd om een ‘pad’ (dienstregeling) voor de trein. De Zwitsers hebben hebben aangekondigd dat de trein naar verwachting om 21:01 uit Amsterdam Centraal zal vertrekken, in de ochtend komt de trein om 6:11 uur aan in Basel Bad en 6:20 te Basel SBB. Eindpunt Zürich zal naar verwachting om 8:04 worden bereikt.

Van Zürich naar Amsterdam zal de nachttrein waarschijnlijk om 21:59 uit Zürich Hauptbahnhof vertrekken, om 22:53 zal de trein Basel SBB bereiken, waar de trein twintig minuten stilstaat. Eindbestemming Amsterdam Centraal wordt volgens de conceptdienstregeling om 9:01 bereikt. Rond augustus wordt de definitieve dienstregeling gepubliceerd.

ICE Amsterdam – Basel

Het ziet er dus naar uit dat je ook in de toekomst weer rechtstreeks met de nachttrein naar Zwitserland kunt reizen. Tot die tijd ben je aangewezen op de ICE Amsterdam – Basel. Als er meer nieuws is over de nachttrein melden we het op deze pagina. Of kijk op onze algemene pagina over nachttreinen / Nightjet.

Wil je meer weten over treinreizen Zwitserland? Lees dan over de mooiste treinreizende steilste tandradbaan of over de trein naar de JungfraujochOok hebben we voor je tips verzameld over rondreizen door Zwitserland.

9 gedachten over “Nachttrein Amsterdam – Zürich”

  1. Marcelita schreef:

    Deze nachttrein zien we graag zsm komen! Zal ons veel tijd schelen! Dat was ook al zo met de CityNightLine, die helaas ophield te bestaan. Nu gloort er nieuwe hoop.

  2. Ch Koopman schreef:

    Goed dat de nachttrein Amsterdam – Zurich terug komt. Comfortabel, goedkoop (als je vroeg boekt) , van stadscentrum naar stadcentrum, geen uren “verlies” naar en op vliegvelden. Was een goede gebruiker van de vroegere CNL , helaas is die in dec 2016 opgeheven.

  3. Brabo schreef:

    Dit wordt interessant want ze zullen gelijke behandeling eisen met de gesubsidieerde nachttrein van de OBB. De staatssecretaris komt in een lastig parket.

    1. Otto schreef:

      Het gaat onder de vlag van NightJet. Het lijkt er op dat de Oostenrijkers definitief de geldkraan hebben ontdekt bij Stientje van I&M.

  4. Iqqe schreef:

    @Otto, de ÖBB zijn bezig in half Europa de nachttrein onder hun vlag van Nightjet nieuw leven in te blazen. Het gaat dus niet alleen -of zelfs maar zozeer- om Stientjes Geldkraan, maar een onderdeel van het beleid van ÖBB, dat er sinds 2017 op gegokt heeft, dat de nachttrein een toekomst heeft -nadat bijna alle West-Europese maatschappijen de nachttrein hadden afgestoten omdat ze het te duur vonden. De gok van ÖBB heft goed uitgepakt, waardoor ze overal op kunnen inspelen wat nachttreinen betreft. Voor hetzelfde geld had de gok faliekant verkeerd uitgepakt en zat ÖBB nu met een miljoenenstrop omdat zij in een bijna geheel nieuw wagenpark, aangevuld met afdankertjes van onder meer DB en CNL, hebben geïnvesteerd.
    De andere operators moeten maar bewijzen, dsat ze in staat zijn om een nachttrein te (willen) laten rijden -DB en SNCF gaven in elk geval niet thuis, anders hadden we nu nog de CNL en een nachttrein naar Frankrijk gehad

    1. Brabo schreef:

      Nachttreinenzijn geen doel op zich. Ik zie niet in waarom overheden die zonodig zouden moeten ondersteunen als de tarieven te laag zijn om ze kostendekkend te maken. Het is nu gesubsidieerd vakantievervoer voor een kleine groep hobbyisten.

      1. Amy schreef:

        Nachttreinen kunnen zeker potentie hebben hoor, maar je kan nu niet direct verwachten dat de mensen die nu met een budget airline op pad gaan direct zullen overstappen op een relatief langdurende treinreis. Maar dat zal van de zomer wel duidelijker worden als er meer gereist kan worden.

  5. Amy schreef:

    Jammer dat er (tot nu toe) geen brood wordt gezien in het aanhaken van een wagon voor auto’s. Het zou voor ons perfect zijn omdat we elektrisch rijden. Wanneer je wakker wordt al kn Zwitserland en vanaf daar verder Italië in.

    1. dries molenaar schreef:

      Veel dingen lijken simpel maar zijn dat in de uitvoering niet. Veel regelgeving en bange mensen maken vlot handelen onmogelijk.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.