NS gaat dubbeldekkers (VIRM 2/3) opknappen (met nieuw uiterlijk)

3 weken terug

NS gaat 45 dubbeldekkers van het type VIRM (2/3) volledig moderniseren. De dubbeldekkers zijn nu 18 jaar oud en kunnen door de opknapbeurt straks nog eens 18 jaar mee. In mei 2021 verwacht NS de eerste opgeknapte dubbeldekker te presenteren, in 2023 moet de operatie zijn afgerond.

Opvallend nieuw uiterlijk

NS begon in augustus 2016 al aan de modernisering van de eerste reeks dubbeldekstreinen, de zogenoemde VIRM1. Nu eind dit jaar de laatste van de 81 dubbeldekkers volledig gemoderniseerd zijn, begint NS met de renovatie van de serie 2/3. Alhoewel de trein van binnen dezelfde stijl zal krijgen als de eerder gerenoveerde dubbeldekkers, zijn er ook dingen anders.

Het opvallendste verschil zal misschien wel de buitenkant zijn. De treinen blijven weliswaar blauw / geel, maar voor de rest lijkt het uiterlijk nauwelijks op de huidige dubbeldekkers. Zo heeft NS tientallen jaren de traditie gehad om het gebied rond te ramen in een blauwe band te spuiten. Dat gaat nu veranderen. Het logo van NS komt groot op de treinen, en de trein zal grotendeels geel zijn. De kop van de trein, en boven- en onderkant zal een donkerblauwe tint bevatten. NS benadrukt echter dat het nu gepresenteerde prototype nog niet af is. “We geven alvast een eerste indruk. Hij is nog niet helemaal klaar, er zitten bijvoorbeeld nog geen ramen en deuren in. Tevens missen de stickers en aanduidingen nog.”

Het nieuwe uiterlijk lekte dit weekend al uit via Twitter. Treinreiziger.nl vroeg op het medium wat reizigers van het nieuwe ontwerp vinden. Een kleine 300 liefhebbers reageerden op een poll: iets meer dan de helft (53%) is erg enthousiast, en noemt het nieuwe ontwerp prachtig.

Veranderingen in de trein

Niet alleen de buitenkant verandert, ook in de trein zijn er veranderingen. Zo komen er in de hele trein stopcontacten en usb-poorten. Bij eerdere renovaties werden er alleen stopcontacten aangebracht in de eerste klas. “Een lang gekoesterde wens van reizigers gaat nu in vervulling”, zegt NS-woordvoerder Carola Belderbos. Het is overigens niet de eerste NS-trein met stopcontacten en usb-poorten in de tweedeklas. Nieuwe sprinters van het type FLIRT en SNG hebben dit ook al. Voor intercitytreinen is het echter nieuw. Naast de VIRM 2/3 zullen ook de ICNG-treinen stopcontacten krijgen in de 2e klas.

En er zijn meer veranderingen in de trein. In de vernieuwde treinen komen zogenoemde ‘loveseats’ op de balkons. En dat is niet het enige, ook komen er ‘stits’ op de balkons, meubilair waar reizigers staand tegenaan kunnen leunen.

Uitgangspunten

In Haarlem is de bouw van het prototype ondertussen in volle gang en loopt op schema. “Belangrijk uitgangspunt is het verenigen van het esthetische ontwerp met technische eisen. Want iets kan er heel mooi uit zien, maar als het te klein is of niet past, of je kan er niet bij om te repareren, vervangen of schoon te maken, dan is dat niet handig”, legt NS uit.

Investeringen in materieel

NS heeft de afgelopen jaren € 3,8 miljard geïnvesteerd in de aanschaf en vernieuwing van treinen. Voor de renovatie van VIRM 2/3 is in totaal 500 miljoen euro gereserveerd.

Overzicht uit 2018. Inmiddels zijn er nog 20 ICNG-treinen besteld die naar België kunnen. En zijn de voorbereidingen gestart voor een aanbesteding van een nieuwe dubbeldekker.

VIRM: Hoe zit het ook al weer?
De DD-IRM1 (dat staat voor dubbeldeksinterregiomaterieel) is de voorloper van de VIRM en werd geleverd tussen 1994 en 1996. In 2000 werden deze treinen verlengd, sindsdien wordt gesproken van VIRM1: verlengd interregiomaterieel. In 2000 werd ook een nieuwe order geplaatst voor 13 vierdelige en 12 zesdelige dubbeldekkers. Deze worden aangeduid als VIRM2. Niet veel later volgde nog een bestelling voor 21 zesdelige treinen, deze worden VIRM3 genoemd. VIRM2 werd geleverd in 2003 en 2004 en VIRM3 volgde in 2004 en 2005. Het bleef niet bij de drie bestellingen: in 2007 bestelde NS opnieuw een reeks dubbeldekstreinen van het type VIRM (VIRM4). Deze werden geleverd in 2008 en 2009. De nieuwste VIRM’s zijn dus 11 jaar oud, terwijl de oudste treinen al 26 jaar dienst doen.

Alle foto’s en afbeeldingen: © NS

This post was last modified on november 18, 2020 12:57 am

Bekijk reacties

  • Het is een mooie opknapbeurt, maar als ontwerper en fan van het NS-logo kan ik niet tegen het wit-op-geel. Dat is inbreuk (meen ik) op (oude?) huisstijlregels van de NS, of in elk geval zoals die door de oorspronkelijke ontwerper is bedacht (Dumbar). Ook is het contrast (geel/wit) gewoon slecht. Doe het logo zwart, blauw oid. Ik hoop stiekem dat er ergens nog een blauw/zwart NS-logo komt, al dan niet wat kleiner en niet aflopend. Dit is wat pijnlijk, gewoon.

    • Mooi geschreven! Het witte logo op de gele achtergrond doet gewoon pijn aan de ogen. Maak daar op zijn minst een donkerblauw of zwart logo van. Helaas begon de trendbreuk in het consequent toepassen van de spoorslag-70-huisstijl toen de NS blauwe letters op geel ging toepassen (in plaats van de zwart letters).

      Bijkomende vraag is hoe de balkondeuren er aan de buitenkant uit gaan zien. Worden deze donkerblauw om goed te contrasteren ten opzichte van de rest van de trein?

      Verder sluit de herinrichting van het interieur aan bij de eerdere renovaties (VIRM1 en DDZ) en het interieur van de SNG. Van mij had het niet per sé gehoeven, maar ik vind het ook geen verslechtering.

    • Ik ben benieuwd wat Gert Dumbar hervan vindt.
      Mij lijkt het een ontwerp van reclamestrategen, gemaakt om het landschap te domineren in plaats van het te verrijken.

    • Ha Sebas,
      Dit ontwerp is ook van Studio Dumbar. Hierbij hun toelichting: het grote witte logo is buitengewoon zichtbaar op de trein en de kleur wit op geel geeft wat ons betreft juist een prettige ‘frisheid’. We vinden het een mooie modernisering, met respect voor de historie.
      Het beeldmerk is het eerste dat Studio Dumbar heeft voortgebracht, persoonlijk ontworpen door Gert Dumbar inderdaad, en is het langst levende logo in Nederland. De toepassing van de totale huisstijl groeit echter met de tijd mee. Zo hebben recentelijk de ‘flow’ als nieuw element in de stijl opgenomen. Dat zie je in allerlei uitingen van NS terug. Vanzelfsprekend was dat ook het uitgangspunt toen we bezig waren met het ontwerp van de buitenkant van de treinen. Het geeft de trein een dynamischer uiterlijk.

      • Ik begrijp de elementen waarmee gespeeld wordt om een eigentijdse interpretatie te krijgen van het oorspronkelijke ontwerp. Echter heb ik het gevoel dat de nieuwe vormentaal (zoals de flow) nu gewoon op de trein zijn gekwakt zonder deze in te passen in de verschijningsvorm van de fysieke trein zelf. De flow vind ik inderdaad een dynamisch uiterlijk hebben en werkt goed in de lay-out van reclames, brochures, etc. De manier waarop ie nu op de trein staat maakt de kop heel donker waardoor de kop dominant aanvoelt. Door die dominantie verdwijnt het dynamische karakter van de flow. Ik denk dat blauwe lijnen in de vorm van de flow beter zouden werken. Het wit op geel vind ik geen slecht idee, dat voelt inderdaad fris. Echter de denk ik dat uitlijning en de proportie wat uit de maat zijn waardoor hij amorf aanvoelt. Ik begrijp dat het ontwerp niet af is, maar ik gebruik even de vrijheid om mijn mening er op te geven. Constructief bedoeld.

      • Strijkplanken is een internationaal veel voorkomende bijnaam voor hard zittende stoelen die niet veel meer zijn dan een lapje stof over een plastic plank heen... Deze zorgelijke trend is namelijk over de hele wereld te vinden.

  • Aanhaken op het Zorro ICng ontwerp. Dit lijkt meer een bandana. Als hoofd-aankleding naast het zorro-maskertje.
    Het ziet er mooi uit.

  • Krijgen de VIRM 1 treinen dezelfde kleurstelling? Anders zullen het wel bonte treinen straks gaan worden aangezien ze door elkaar gekoppeld worden? Zeker als je ook nog bedenkt dat VIRM4 waarschijnlijk rond 2027 zullen worden gerenoveerd..... Goed nagedacht

    • Dat bonte valt wel mee. Toen ik jong was had je bonte treinen. Mat '54 gekoppeld aan mat'46, de ene soms al geel en de andere nog groen. In veel gevallen nog een Pec ertussen, of een groen en een geel treinstel van hetzelfde type.
      Mat '54 in IC uitvoering, gekoppeld aan een "gewone" mat '54. En dan heb ik het nog niet eens over de getrokken treinen. De verschillende loc's met even zoveel verschillende rijtuigen.

  • Hildebrand:

    20 ICNG dubbeldekkers die naar België kunnen? Neem aan dat er enkeldeks intercity bedoeld wordt?

  • Die kleurstelling vind ik erg mooi, ook het interieur ziet er keurig uit. Het zal wel beter zijn als ze deze kleurstelling doortrekken naar alle intercity’s, anders wordt het een rommeltje.

  • Hoe kunnen ze in hemelsnaam alleen usb punten en geen stopcontacten in de treinen bouwen. Ik heb toch een laptop nodig.

    • Hoe kom je tot die conclusie? "Zo komen er in heel de trein stopcontacten en usb-poorten."

      • Kijk naar de video dan, er zitten alleen USB poortjes in dat ding... Dat zijn toch geen stopcontacten, lekker gedaan NS.

        • Lees eerst even het artikel alvorens te klagen. Al in de eerste 10 regels onder het hoofdje "Veranderingen in de trein": is 2 x (twee keer) te lezen dat in de HELE trein stopcontacten en USB-poorten komen.

        • @Willem
          De voice-over in de video heeft het alleen over stroompunten voor het opladen van een mobiele telefoon en er komen wel prominent een aantal ouderwetse USB-B aansluitingen in beeld, maar geen enkel stopcontact. Dat geeft ten minste twijfel over de juistheid van het persbericht. Je hoeft er niet op te rekenen dat zo'n marketeer die een persbericht tikt de trein zelf van dichtbij heeft gezien. "USB-stopcontacten" wordt gemakkelijk "USB en stopcontacten" ergens halverwege de bureaucratie. Het kan ook zijn dat die stopcontacten totaal ergens anders gemonteerd zijn dan de USB-aansluitingen, maar dat zou wel een verwarrende ontwerpkeuze zijn.

        • Dat zijn USB-A aansluitingen, niet -B. De -A zijn de brede gleuven zoals op de computer, de - Bzijn de vierkante zoals op de printer of scanner.

  • En weer komen er geen grijplussen of -stangen op de balkons en in de gangpaden. Als je in de spits weer eens met 30 reizigers op zo'n balkon staat, kunnen er minstens 10 zich nergens goed aan vasthouden en als je in het gangpad tussen twee 4-zitjes moet staan lig je ook bij de eerste de beste wissel op iemands schoot. Ik begrijp dat je niet iedereen altijd een zitplaats kunt garanderen, maar maak dan tenminste het staan niet onnodig oncomfortabel en onveilig.

    • Geen grijplussen of stangen. Ook geen klapstoeltjes op de gang. Ik vind dat gewoon échte stoelen beschikbaar moeten zijn.

  • Iets te vroeg (of veel te laat) voor een 1 April grap niet? Deze kleurstelling ziet er opzich niet slecht uit maar dit kan geen waarheid zijn....

    Waarom zou je alle VIRM's niet in dezelfde kleurstelling houden?

  • Mooi ontwerp en fris ten opzichte van de jarenlang geldende norm van blauwe biezen rond de ramen. Ook het grote NS logo doet het goed. Ik denk dat een fris ontwerp goed doet.

    Ik denk dat de USB poorten binnen ook een goed idee is alleen vraag ik me af of ze er beter geen moderne USB C connectors in kunnen zetten, gezien de meeste nieuwe telefoons USB C als connector gebruiken en de standaard USB als USB B connectoren, toch wel wat verouderd zijn.

    • Goede zaak dat stopcontacten en usb-poorten in eerste en tweede klas standaard zijn. Maar dat moet ook standaard zijn voor de trein die nog 18 jaar meegaat.

      Ben benieuwd of ze ook van ETCS voorzien wordt. Nog 18 jaar mee. Dan zijn hoe dan ook al een aantal klassieke spoorlijnen voorzien van ETCS.

      Dat DDZ en ICM-M zoal niet wordt voorzien van ETCS is logisch. Daar zijn straks de nieuwe dubbeldeksintercity en de IC 200 voor.