NS gaat dubbeldekkers (VIRM 2/3) opknappen (met nieuw uiterlijk)

NS gaat 45 dubbeldekkers van het type VIRM (2/3) volledig moderniseren. De dubbeldekkers zijn nu achttien jaar oud en kunnen door de opknapbeurt straks nog eens achttien jaar mee. In mei 2021 verwacht NS de eerste opgeknapte dubbeldekker te presenteren, in 2023 moet de operatie zijn afgerond.

Opvallend nieuw uiterlijk

NS begon in augustus 2016 al aan de modernisering van de eerste reeks dubbeldekstreinen, de zogenoemde VIRM1. Nu eind dit jaar de laatste van de 81 dubbeldekkers volledig gemoderniseerd zijn, begint NS met de renovatie van de serie 2/3. Alhoewel de trein van binnen dezelfde stijl zal krijgen als de eerder gerenoveerde dubbeldekkers, zijn er ook dingen anders.

Het opvallendste verschil zal misschien wel de buitenkant zijn. De treinen blijven weliswaar blauw / geel, maar voor de rest lijkt het uiterlijk nauwelijks op de huidige dubbeldekkers. Zo heeft NS tientallen jaren de traditie gehad om het gebied rond te ramen in een blauwe band te spuiten. Dat gaat nu veranderen. Het logo van NS komt groot op de treinen, en de trein zal grotendeels geel zijn. De kop van de trein en de boven- en onderkant zal een donkerblauwe tint bevatten. NS benadrukt echter dat het nu gepresenteerde prototype nog niet af is. “We geven alvast een eerste indruk. Hij is nog niet helemaal klaar, er zitten bijvoorbeeld nog geen ramen en deuren in. Tevens missen de stickers en aanduidingen nog.”

Het nieuwe uiterlijk lekte dit weekend al uit via Twitter. Treinreiziger.nl vroeg op het medium wat reizigers van het nieuwe ontwerp vinden. Een kleine 300 liefhebbers reageerden op een poll: iets meer dan de helft (53%) is erg enthousiast, en noemt het nieuwe ontwerp prachtig.

Veranderingen in de trein

Niet alleen de buitenkant verandert, ook in de trein zijn er veranderingen. Zo komen er in de hele trein stopcontacten en usb-poorten. Bij eerdere renovaties werden er alleen stopcontacten aangebracht in de eerste klas. “Een lang gekoesterde wens van reizigers gaat nu in vervulling”, zegt NS-woordvoerder Carola Belderbos. Het is overigens niet de eerste NS-trein met stopcontacten en usb-poorten in de tweede klas. Nieuwe sprinters van het type FLIRT en SNG hebben dit ook al. Voor intercitytreinen is het echter nieuw. Naast de VIRM 2/3 zullen ook de ICNG-treinen stopcontacten krijgen in de tweede klas.

En er zijn meer veranderingen in de trein. In de vernieuwde treinen komen zogenoemde ‘loveseats’ op de balkons. En dat is niet het enige, ook komen er ‘stits’ op de balkons, meubilair waar reizigers staand tegenaan kunnen leunen.

Uitgangspunten

In Haarlem is de bouw van het prototype ondertussen in volle gang en loopt op schema. “Belangrijk uitgangspunt is het verenigen van het esthetische ontwerp met technische eisen. Want iets kan er heel mooi uitzien, maar als het te klein is of niet past, of je kunt er niet bij om te repareren, vervangen of schoon te maken, dan is dat niet handig”, legt NS uit.

Investeringen in materieel

NS heeft de afgelopen jaren € 3,8 miljard geïnvesteerd in de aanschaf en vernieuwing van treinen. Voor de renovatie van VIRM 2/3 is in totaal € 500 miljoen gereserveerd.

Overzicht uit 2018. Inmiddels zijn er nog 20 ICNG-treinen besteld die naar België kunnen en zijn de voorbereidingen gestart voor een aanbesteding van een nieuwe dubbeldekker.

VIRM: Hoe zit het ook al weer?
De DD-IRM1 (dat staat voor dubbeldeksinterregiomaterieel) is de voorloper van de VIRM en werd geleverd tussen 1994 en 1996. In 2000 werden deze treinen verlengd, sindsdien wordt gesproken van VIRM1: verlengd interregiomaterieel. In 2000 werd ook een nieuwe order geplaatst voor dertien vierdelige en twaalf zesdelige dubbeldekkers. Deze worden aangeduid als VIRM2. Niet veel later volgde nog een bestelling voor 21 zesdelige treinen, deze worden VIRM3 genoemd. VIRM2 werd geleverd in 2003 en 2004 en VIRM3 volgde in 2004 en 2005. Het bleef niet bij de drie bestellingen: in 2007 bestelde NS opnieuw een reeks dubbeldekstreinen van het type VIRM (VIRM4). Deze werden geleverd in 2008 en 2009. De nieuwste VIRM’s zijn dus elf jaar oud, terwijl de oudste treinen al 26 jaar dienst doen.

Alle foto’s en afbeeldingen: © NS

This post was last modified on %s = human-readable time difference 10:42

Share

Recent Posts

Afstoten taken NS niet aan de orde – geen invloed op prijs kaartjes

Het afstoten van taken door de NS kan de prijs van treinkaartjes niet drukken en…

17 uur terug

Treinreis naar Zwitserland? Nu met korting

Zwitserland is het walhalla voor treinliefhebbers. Het land heeft een uitgebreid spoorwegnetwerk, goed gebruikte lijnen…

3 dagen terug

NMBS gaat met nieuw tariefsysteem meer kortingen bieden in België

Ook in België worden treinreizen goedkoper in de daluren. De Belgische treinmaatschappij NMBS voert een…

3 dagen terug

NS maakt bezwaar tegen Arriva nachttrein Zwolle-Amsterdam

De NS heeft bij de gemeente Almere een bezwaar ingediend tegen de nachttrein van concurrent…

3 dagen terug

Vorig jaar meer aanrijdingen en meer dodelijke slachtoffers bij overwegen

Er waren vorig jaar meer aanrijdingen op overwegen dan in 2023 en er waren daarbij…

4 dagen terug

European Sleeper zet stap richting nachttrein naar Barcelona, maar materieel blijft obstakel

Uit een haalbaarheidsstudie van de Franse spoorbeheerder (SNCF Reseau) is gebleken dat in Frankrijk een…

4 dagen terug