fbpx
Foto: NS

NS gaat dubbeldekkers (VIRM 2/3) opknappen (met nieuw uiterlijk)

klok 17 nov 2020 14:25

NS gaat 45 dubbeldekkers van het type VIRM (2/3) volledig moderniseren. De dubbeldekkers zijn nu 18 jaar oud en kunnen door de opknapbeurt straks nog eens 18 jaar mee. In mei 2021 verwacht NS de eerste opgeknapte dubbeldekker te presenteren, in 2023 moet de operatie zijn afgerond.

Opvallend nieuw uiterlijk

NS begon in augustus 2016 al aan de modernisering van de eerste reeks dubbeldekstreinen, de zogenoemde VIRM1. Nu eind dit jaar de laatste van de 81 dubbeldekkers volledig gemoderniseerd zijn, begint NS met de renovatie van de serie 2/3. Alhoewel de trein van binnen dezelfde stijl zal krijgen als de eerder gerenoveerde dubbeldekkers, zijn er ook dingen anders.

Het opvallendste verschil zal misschien wel de buitenkant zijn. De treinen blijven weliswaar blauw / geel, maar voor de rest lijkt het uiterlijk nauwelijks op de huidige dubbeldekkers. Zo heeft NS tientallen jaren de traditie gehad om het gebied rond te ramen in een blauwe band te spuiten. Dat gaat nu veranderen. Het logo van NS komt groot op de treinen, en de trein zal grotendeels geel zijn. De kop van de trein, en boven- en onderkant zal een donkerblauwe tint bevatten. NS benadrukt echter dat het nu gepresenteerde prototype nog niet af is. “We geven alvast een eerste indruk. Hij is nog niet helemaal klaar, er zitten bijvoorbeeld nog geen ramen en deuren in. Tevens missen de stickers en aanduidingen nog.”

Het nieuwe uiterlijk lekte dit weekend al uit via Twitter. Treinreiziger.nl vroeg op het medium wat reizigers van het nieuwe ontwerp vinden. Een kleine 300 liefhebbers reageerden op een poll: iets meer dan de helft (53%) is erg enthousiast, en noemt het nieuwe ontwerp prachtig.

Veranderingen in de trein

Niet alleen de buitenkant verandert, ook in de trein zijn er veranderingen. Zo komen er in de hele trein stopcontacten en usb-poorten. Bij eerdere renovaties werden er alleen stopcontacten aangebracht in de eerste klas. “Een lang gekoesterde wens van reizigers gaat nu in vervulling”, zegt NS-woordvoerder Carola Belderbos. Het is overigens niet de eerste NS-trein met stopcontacten en usb-poorten in de tweedeklas. Nieuwe sprinters van het type FLIRT en SNG hebben dit ook al. Voor intercitytreinen is het echter nieuw. Naast de VIRM 2/3 zullen ook de ICNG-treinen stopcontacten krijgen in de 2e klas.

En er zijn meer veranderingen in de trein. In de vernieuwde treinen komen zogenoemde ‘loveseats’ op de balkons. En dat is niet het enige, ook komen er ‘stits’ op de balkons, meubilair waar reizigers staand tegenaan kunnen leunen.

Uitgangspunten

In Haarlem is de bouw van het prototype ondertussen in volle gang en loopt op schema. “Belangrijk uitgangspunt is het verenigen van het esthetische ontwerp met technische eisen. Want iets kan er heel mooi uit zien, maar als het te klein is of niet past, of je kan er niet bij om te repareren, vervangen of schoon te maken, dan is dat niet handig”, legt NS uit.

Investeringen in materieel

NS heeft de afgelopen jaren € 3,8 miljard geïnvesteerd in de aanschaf en vernieuwing van treinen. Voor de renovatie van VIRM 2/3 is in totaal 500 miljoen euro gereserveerd.

Overzicht uit 2018. Inmiddels zijn er nog 20 ICNG-treinen besteld die naar België kunnen. En zijn de voorbereidingen gestart voor een aanbesteding van een nieuwe dubbeldekker.

VIRM: Hoe zit het ook al weer?
De DD-IRM1 (dat staat voor dubbeldeksinterregiomaterieel) is de voorloper van de VIRM en werd geleverd tussen 1994 en 1996. In 2000 werden deze treinen verlengd, sindsdien wordt gesproken van VIRM1: verlengd interregiomaterieel. In 2000 werd ook een nieuwe order geplaatst voor 13 vierdelige en 12 zesdelige dubbeldekkers. Deze worden aangeduid als VIRM2. Niet veel later volgde nog een bestelling voor 21 zesdelige treinen, deze worden VIRM3 genoemd. VIRM2 werd geleverd in 2003 en 2004 en VIRM3 volgde in 2004 en 2005. Het bleef niet bij de drie bestellingen: in 2007 bestelde NS opnieuw een reeks dubbeldekstreinen van het type VIRM (VIRM4). Deze werden geleverd in 2008 en 2009. De nieuwste VIRM’s zijn dus 11 jaar oud, terwijl de oudste treinen al 26 jaar dienst doen.

Alle foto’s en afbeeldingen: © NS

94 gedachten over “NS gaat dubbeldekkers (VIRM 2/3) opknappen (met nieuw uiterlijk)”

  1. Sebas van den Brink schreef:

    Het is een mooie opknapbeurt, maar als ontwerper en fan van het NS-logo kan ik niet tegen het wit-op-geel. Dat is inbreuk (meen ik) op (oude?) huisstijlregels van de NS, of in elk geval zoals die door de oorspronkelijke ontwerper is bedacht (Dumbar). Ook is het contrast (geel/wit) gewoon slecht. Doe het logo zwart, blauw oid. Ik hoop stiekem dat er ergens nog een blauw/zwart NS-logo komt, al dan niet wat kleiner en niet aflopend. Dit is wat pijnlijk, gewoon.

    1. Kees schreef:

      Mooi geschreven! Het witte logo op de gele achtergrond doet gewoon pijn aan de ogen. Maak daar op zijn minst een donkerblauw of zwart logo van. Helaas begon de trendbreuk in het consequent toepassen van de spoorslag-70-huisstijl toen de NS blauwe letters op geel ging toepassen (in plaats van de zwart letters).

      Bijkomende vraag is hoe de balkondeuren er aan de buitenkant uit gaan zien. Worden deze donkerblauw om goed te contrasteren ten opzichte van de rest van de trein?

      Verder sluit de herinrichting van het interieur aan bij de eerdere renovaties (VIRM1 en DDZ) en het interieur van de SNG. Van mij had het niet per sé gehoeven, maar ik vind het ook geen verslechtering.

      1. rww schreef:

        Als je de deuren blauw maakt dan zijn ze niet contrasteren in de kop……

    2. Bert schreef:

      Zou t logo idd zwart maken.
      Hoop dat ze eerste kl. in de kopbakken
      doen, niet ergens 2 halve er tussen in.

    3. Simon schreef:

      Ik ben benieuwd wat Gert Dumbar hervan vindt.
      Mij lijkt het een ontwerp van reclamestrategen, gemaakt om het landschap te domineren in plaats van het te verrijken.

    4. Carola Belderbos schreef:

      Ha Sebas,
      Dit ontwerp is ook van Studio Dumbar. Hierbij hun toelichting: het grote witte logo is buitengewoon zichtbaar op de trein en de kleur wit op geel geeft wat ons betreft juist een prettige ‘frisheid’. We vinden het een mooie modernisering, met respect voor de historie.
      Het beeldmerk is het eerste dat Studio Dumbar heeft voortgebracht, persoonlijk ontworpen door Gert Dumbar inderdaad, en is het langst levende logo in Nederland. De toepassing van de totale huisstijl groeit echter met de tijd mee. Zo hebben recentelijk de ‘flow’ als nieuw element in de stijl opgenomen. Dat zie je in allerlei uitingen van NS terug. Vanzelfsprekend was dat ook het uitgangspunt toen we bezig waren met het ontwerp van de buitenkant van de treinen. Het geeft de trein een dynamischer uiterlijk.

      1. Jordanees schreef:

        Ik begrijp de elementen waarmee gespeeld wordt om een eigentijdse interpretatie te krijgen van het oorspronkelijke ontwerp. Echter heb ik het gevoel dat de nieuwe vormentaal (zoals de flow) nu gewoon op de trein zijn gekwakt zonder deze in te passen in de verschijningsvorm van de fysieke trein zelf. De flow vind ik inderdaad een dynamisch uiterlijk hebben en werkt goed in de lay-out van reclames, brochures, etc. De manier waarop ie nu op de trein staat maakt de kop heel donker waardoor de kop dominant aanvoelt. Door die dominantie verdwijnt het dynamische karakter van de flow. Ik denk dat blauwe lijnen in de vorm van de flow beter zouden werken. Het wit op geel vind ik geen slecht idee, dat voelt inderdaad fris. Echter de denk ik dat uitlijning en de proportie wat uit de maat zijn waardoor hij amorf aanvoelt. Ik begrijp dat het ontwerp niet af is, maar ik gebruik even de vrijheid om mijn mening er op te geven. Constructief bedoeld.

  2. BB schreef:

    De stoelen zien er comfortabeler uit dan de ‘strijkplanken’ die in de VIRMm1 zitten.

    1. dries molenaar schreef:

      U strijkt nooit? Of doet u dit op een stoel?

      1. Jerkov schreef:

        Je krijgt toch spontaan corona van reacties als die van jou? Man man man

      2. BB schreef:

        Strijkplanken is een internationaal veel voorkomende bijnaam voor hard zittende stoelen die niet veel meer zijn dan een lapje stof over een plastic plank heen… Deze zorgelijke trend is namelijk over de hele wereld te vinden.

  3. dries molenaar schreef:

    Aanhaken op het Zorro ICng ontwerp. Dit lijkt meer een bandana. Als hoofd-aankleding naast het zorro-maskertje.
    Het ziet er mooi uit.

  4. P schreef:

    Krijgen de VIRM 1 treinen dezelfde kleurstelling? Anders zullen het wel bonte treinen straks gaan worden aangezien ze door elkaar gekoppeld worden? Zeker als je ook nog bedenkt dat VIRM4 waarschijnlijk rond 2027 zullen worden gerenoveerd….. Goed nagedacht

    1. Rob schreef:

      Dat bonte valt wel mee. Toen ik jong was had je bonte treinen. Mat ’54 gekoppeld aan mat’46, de ene soms al geel en de andere nog groen. In veel gevallen nog een Pec ertussen, of een groen en een geel treinstel van hetzelfde type.
      Mat ’54 in IC uitvoering, gekoppeld aan een “gewone” mat ’54. En dan heb ik het nog niet eens over de getrokken treinen. De verschillende loc’s met even zoveel verschillende rijtuigen.

      1. BigNub schreef:

        Je vergeet dat er ook nog een benelux hondekop mat ’57 aan vast kon zitten. Zo een mooi gezicht 🙂

  5. Hanzeboog2012 schreef:

    Hildebrand:

    20 ICNG dubbeldekkers die naar België kunnen? Neem aan dat er enkeldeks intercity bedoeld wordt?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Oeps, slordig. Pas ik zo aan

  6. Jasper schreef:

    Die kleurstelling vind ik erg mooi, ook het interieur ziet er keurig uit. Het zal wel beter zijn als ze deze kleurstelling doortrekken naar alle intercity’s, anders wordt het een rommeltje.

  7. Geert schreef:

    Hoe kunnen ze in hemelsnaam alleen usb punten en geen stopcontacten in de treinen bouwen. Ik heb toch een laptop nodig.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Hoe kom je tot die conclusie? “Zo komen er in heel de trein stopcontacten en usb-poorten.”

      1. Dylan schreef:

        Kijk naar de video dan, er zitten alleen USB poortjes in dat ding… Dat zijn toch geen stopcontacten, lekker gedaan NS.

        1. Willem schreef:

          Lees eerst even het artikel alvorens te klagen. Al in de eerste 10 regels onder het hoofdje “Veranderingen in de trein”: is 2 x (twee keer) te lezen dat in de HELE trein stopcontacten en USB-poorten komen.

        2. Johan schreef:

          @Willem
          De voice-over in de video heeft het alleen over stroompunten voor het opladen van een mobiele telefoon en er komen wel prominent een aantal ouderwetse USB-B aansluitingen in beeld, maar geen enkel stopcontact. Dat geeft ten minste twijfel over de juistheid van het persbericht. Je hoeft er niet op te rekenen dat zo’n marketeer die een persbericht tikt de trein zelf van dichtbij heeft gezien. “USB-stopcontacten” wordt gemakkelijk “USB en stopcontacten” ergens halverwege de bureaucratie. Het kan ook zijn dat die stopcontacten totaal ergens anders gemonteerd zijn dan de USB-aansluitingen, maar dat zou wel een verwarrende ontwerpkeuze zijn.

        3. B. Alberda schreef:

          Dat zijn USB-A aansluitingen, niet -B. De -A zijn de brede gleuven zoals op de computer, de – Bzijn de vierkante zoals op de printer of scanner.

        4. Johan schreef:

          @B. Alberda
          Je hebt helemaal gelijk. ☺️

        5. Ariën schreef:

          Ik heb begrepen dat de tweede klas enkel USB-poorten heeft, en de eerste klas zowel USB als stopcontact.

  8. Johan schreef:

    En weer komen er geen grijplussen of -stangen op de balkons en in de gangpaden. Als je in de spits weer eens met 30 reizigers op zo’n balkon staat, kunnen er minstens 10 zich nergens goed aan vasthouden en als je in het gangpad tussen twee 4-zitjes moet staan lig je ook bij de eerste de beste wissel op iemands schoot. Ik begrijp dat je niet iedereen altijd een zitplaats kunt garanderen, maar maak dan tenminste het staan niet onnodig oncomfortabel en onveilig.

    1. Bert sitters schreef:

      Geen grijplussen of stangen. Ook geen klapstoeltjes op de gang. Ik vind dat gewoon échte stoelen beschikbaar moeten zijn.

  9. Robert schreef:

    Iets te vroeg (of veel te laat) voor een 1 April grap niet? Deze kleurstelling ziet er opzich niet slecht uit maar dit kan geen waarheid zijn….

    Waarom zou je alle VIRM’s niet in dezelfde kleurstelling houden?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Omdat als je een huisstijl wijzigt, dat nooit in één klap zal zijn? Het is vanwege veiligheidseisen niet volledig zeker of het ontwerp zo blijft.

      1. GJ de Groot schreef:

        Die donkerblauwe neus lijkt me zoiets dat op grond van veiligheidsoverwegingen sneuvelt.

        1. Johan schreef:

          De SNG heeft ook een grotendeels donkerblauwe neus. Dat mag blijkbaar.

        2. GJ de Groot schreef:

          Bij de bruine posttreinen heeft de donkere neus geleid tot een licht vlak op de neuzen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Motorpost#De_motorpostrijtuigen ,

        3. Johan schreef:

          Contrastvlakken waren vroeger inderdaad verplicht, maar sinds 2010 niet meer. Zie ook de treinen in R-net stijl op de Merwede-Lingelijn en tussen Gouda en Alphen a/d Rijn.

        4. GJ de Groot schreef:

          Dank; weer wat geleerd.
          Maarrr: inmiddels kwam ik bij een concurrent dit https://www.treinenweb.nl/nieuws/8706/ns-presenteert-vernieuwde-virm-2-3-dubbeldekkers.html bericht tegen: “… In het licht van een ongeval op een niet-actief bewaakte overweg wordt er onderzoek gedaan naar zichtbaarheid van de trein….” – zie onder het kopje livrei.

  10. Baardstaart schreef:

    Mooi ontwerp en fris ten opzichte van de jarenlang geldende norm van blauwe biezen rond de ramen. Ook het grote NS logo doet het goed. Ik denk dat een fris ontwerp goed doet.

    Ik denk dat de USB poorten binnen ook een goed idee is alleen vraag ik me af of ze er beter geen moderne USB C connectors in kunnen zetten, gezien de meeste nieuwe telefoons USB C als connector gebruiken en de standaard USB als USB B connectoren, toch wel wat verouderd zijn.

    1. hanzeboog2012 schreef:

      Goede zaak dat stopcontacten en usb-poorten in eerste en tweede klas standaard zijn. Maar dat moet ook standaard zijn voor de trein die nog 18 jaar meegaat.

      Ben benieuwd of ze ook van ETCS voorzien wordt. Nog 18 jaar mee. Dan zijn hoe dan ook al een aantal klassieke spoorlijnen voorzien van ETCS.

      Dat DDZ en ICM-M zoal niet wordt voorzien van ETCS is logisch. Daar zijn straks de nieuwe dubbeldeksintercity en de IC 200 voor.

  11. Dijk schreef:

    Wat een reactie’s weer he
    gezeur over kleur ,gepiep over stangen en poorten
    nooit iemand die zegt , GEWELDIG MOOI!!!
    NS sterkte ermee ,lekker doorgaan !!

    Gepensioneerde machinist !!

    1. dries molenaar schreef:

      dries molenaarschreef:november 17, 2020 om 3:47 pm
      ….
      Het ziet er mooi uit.

    2. Annemiek schreef:

      Spoorfanaten (niet de mensen die er dagelijks mee reizen) zouden het uitsluitend waarderen als NS weer Hondenkoppen (met dito ouderwetse techniek) of getrokken materieel op het spoor zou zetten in een of andere deprimerende kleurstelling uit hun jeugdjaren.

    3. Johan schreef:

      Je hebt helemaal gelijk Dijk. De veiligheid van reizigers die in de trein staan doet er natuurlijk helemaal niet toe, als de trein maar fraai geverfd is.

      1. Marn schreef:

        Je kunt zitten en je vasthouden waar nodig, stoelen zien er ook prima uit. Dan rest toch alleen nog het design?

        1. Johan schreef:

          Als het balkon en de gangpaden vol staan, kan in een VIRM niet iedereen zich vasthouden.

  12. Oscar .B schreef:

    zo te zien wordt het weer een kale steriele interieur met harde “plastic” stoelen. Ik verlang zo naar die heerlijke (1e klas) fauteuils

    1. Annemiek schreef:

      Welke heerlijke eerste klasse fauteuils?

  13. 2N2 schreef:

    Echt subtiel. Ik weet niet waar NS dit laat ontwerpen, maar misschien toch eens wat anders zoeken? Het mooiste design was toch die geel/blauwe blokjes die een groene tint vormen. Waarom dat nou niet gebruikt?

    1. Annemiek schreef:

      Dat gebruiken ze niet, omdat dat een eenmalig actie betreft.

      1. 2N2 schreef:

        Ja, was een actie met Eneco toch? Ik vond dat echt erg mooi en het gaf die VIRM toch een heel speciale uitstraling. Rijdt die nog rond?

        1. Johan schreef:

          Ik heb de groene VIRM de afgelopen week nog voorbij zien rijden, dus ja.

  14. Stigmastoelen schreef:

    Priorityseats zijn alleen voor de categorie ziek, zwak en misselijk? Blijft lekker stigmatiserend. Opstaan voor iemand is er niet meer bij helaas.

  15. Hanzeboog2012 schreef:

    Nomad Digital (overgenomen door Alstom) zal WiFi leveren voor ICNG:

    https://nomad-digital.com/articles/nomad-provides-wifi-for-new-ns-intercity/

    Nomad Digital levert al vele jaren WiFi voor NS treinen. Zien of de Wifi in de gemoderniseerde V-IRM – M 2/3 hetzelfde wordt.

    1. dries molenaar schreef:

      Wie zou dat nog nodig hebben? Men zou 4G en 5G repeaters aan boord moeten hebben.

      1. B. Alberda schreef:

        Daar help je de jeugd niet mee die vaak nog beperkte abonnementen of zelfs prepaid hebben. Ook moet je repeaters voor elk netwerk bouwen om alle gebruikers van dienst te zijn wat vele malen duurder is dan wifi routers. De kennis van zaken ontbreekt weer eens merk ik.

        1. dries molenaar schreef:

          Een repeater kan meerdere providers door geven. Ook zijn er ook op de wal gastgebruik regelingen zpdat mensen toch bereik hebben als de goedkope jongensn het niet doen.

  16. Willem schreef:

    Prachtig dat nieuwe uiterlijk.

  17. Morris de lezer schreef:

    Uiterlijk bevalt mij wel, doet mij een beetje denken aan syntus achterhoek uit de 00s. Stoelen helaas nog steeds zonder middenarmsteun, iets wat op lange ritten in mijn ogen toch wel een must is

    1. Het gaat om de rugleuning schreef:

      Belangrijker nog is de helling van de rugleuning. In de laatste verbouwde versie van de VIRM en in de DDZ is dat echt beroerd. In de eerdere versies van de VIRM en in de ICR zit de rugleuning net een stukje meer naar achteren, wat gelijk 10 keer beter zit.

  18. Wanneer schaft NS eindelijk eens dat blauw-geel af. Dat is zo lelijk op de foto. Na meer dan 40 jaar blauw-geel zou iets anders beter zijn. Bijvoorbeeld terug naar donker groen met rode accenten, zoals in de jaren 1940. Dan valt het ook niet zo op dat het spul niet vaak gewassen wordt en daardoor eerder bruin dan geel is.

    1. Annemiek schreef:

      Donkergroen met rood is onmogelijk, omdat dat te weinig contrast geeft voor slechtzienden.

  19. Rene S schreef:

    Even wennen het nieuwe uiterlijk , maar zo te zien zal het wel mooi worden.
    Gelukkig blijft het blauw geel, hoop dat dit nog lang zo blijft.
    En niet zoals veel vertrouwde zaken de laatste tijd om welke reden maar moeten verdwijnen.
    Het is al 50 jaar herkenbaar als Nederlandse trein en natuurlijk de NS huisstijl, een huisstijl waarbij de kleurencombinatie bij de invoering destijds baanbrekend was in de wereld.
    En de herkenbare huisstijl is ook met de tijd meegegaan, zoals ook nu weer is te zien.

  20. B. Huisman schreef:

    Toppie en Nog Meer Opvallend, Vooral Dat Blauw en Binnen Top. MOOI👍👍👍

  21. Femke schreef:

    Ik zou graag willen dat de aanduiding van stilte coupé nog duidelijker wordt, zodat je onmogelijk kunt missen dat je in een stilte coupé zit.
    De aanduiding op het raam kan groter, of in een opvallendere kleur, of de stoelen zouden zelfs een afwijkende kleur kunnen hebben

  22. Bert sitters schreef:

    Ik moet even wennen aan het oversized logo.
    Even praktisch: hoe wordt fraai vormgegeven in een klap duidelijk waar de eerste klas is? Dit geldt ook voort de tussendeuren.
    Hoe wordt duidelijk vormgegeven waar de deuren naar de fietsplaatsen zijn, zodat reizigers die zich storen aan fietsen vooraf weten dat ze daar niet moeten instappen. Zie bijvoorbeeld de treinen in Luxemburg, of de S-Tog in groot-Kopenhagen.
    Verder hebben veel reizigers in nieuwe of gerenoveerd treinen vaak niet in de gaten dat zij zich in een stiltecoupé bevinden.

  23. Ttttt schreef:

    Ben benieuwd of verbetering van de mobiel-internet-ontvangst ook toegepast gaat worden. Dat is soms nog wel een dingetje in oude dubbeldekkers hoewel ik moet toegeven, vaker in de DDZs.

    Verder toch jammer dat ze voor dit soort stoelen kiezen in de 2e klas. Misschien is het idee om elk intercitytraject in de toekomst met de ICNG te gaan berijden, maar ik vrees van niet. Dit soort stoelen voor treinen waar mensen 2+ uur in zitten zouden gewoon niet hoeven in zo’n ontwikkeld rijk land als de onze. Je hoort dan altijd als tegenargument dat treinen hier biet 7 uur rijden en duizend kilometer afleggen maar als je een product aanbiedt waarin mensen meer dan anderhalf uur lang zitten kan je het niet afdoen met stadsbusstoeltjes. De RE’s in Duitsland, intercity’s in Denemarken, en intercity’s in Oostenrijk hebben doorgaans een hoger comfort, zeker het moderne materieel. Je hebt nog niet eens een armleuning man. Treurig. Zelfs een FLIRT heeft betere stoelen. Daar mag echt nog wel weer over herzien worden. Ik hoop dat ze ook goed nadenken of ze niet beter bijna overal airline style seats kunnen doen. In de huidige geindividualiseerde samenleving waarbij iedereen de treinreis vol appt of werkt zijn volledige wagons met 4-zits-tegenovergesteld plekken achterhaald. Gebrek aan tafeltjes en provacy. Bij dit VIRM-materieel is dat ook best een issue.

  24. Erik schreef:

    Lekker onrespectvol weer… “de bioscoop stoelen zijn voor de begeleiders van rolstoel gebruikers” hoezo de WMO levert een rolstoel niet inclusief butler! Een rolstoelgebruiker heeft een partner of een familielid of vriend/kennis, maar geen begeleider. Ik ken behoorlijk wat mensen in rolstoel en allemaal volledig in staat zelfstandig met het OV te reizen als de NS eens zo sociaal zou zijn om een gelijkvloerse ingang te hebben. Iets waar we allemaal wat aan zouden hebben, geen onnodig getil met tassen en kinderwagens bijvoorbeeld.
    Mensen in een rolstoel hebben ook gewoon een sociaal leven ze sporten, werken en JA ze reizen ook met de trein en over het algemeen zelfstandig! Wanneer dringt dit eens door tot de botten hersenen van grote Nederlandse bedrijven!?!

    1. Annemiek schreef:

      Wat een kansloos gezeur! Als NS geen zitje maakt is het ook niet goed, want dan kan de begeleider niet zitten. De kaart waarmee begeleiders van mensen met een beperking mee kunnen reizen, wordt verstrekt in opdracht van het Ministerie IenW. Hierin spreken ook organisaties voor gehandicapten mee. Samen hebben zij besloten dat de kaart waarmee begeleiders (partner, vrienden, familie, kennissen) van mensen met een beperking kosteloos mee kunnen reizen de OV-Begeleiderskaart heet. Er is geen gehandicaptenorganisatie die zich aan die naam stoort. Als iemand in een rolstoel een begeleider meeneemt, is het fijn dat er rekening mee is gehouden dat die begeleider daarbij in de buurt kan zitten. Op veel stations is het bovendien mogelijk om Reisassistentie aan te vragen, zodat mensen met enige hulp, maar zonder verdere begeleiding op reis kunnen.

      Zoals je in de tabel in het artikel kunt zien, kost het vervangen en moderniseren van materieel honderden miljoenen tot miljarden. Dat het asociaal zou zijn dat NS niet uitsluitend gelijkvloers materieel heeft, is een onnozele beschuldiging. Het zou kapitaal vernietiging zijn om goed materieel halverwege de levensduur te vervangen omwille van een gelijkvloerse instap. Toen de treinen met een hoge instap in dienst werden genomen, was het technisch nauwelijks mogelijk om ze gelijkvloers te maken. Bovendien was daar geen vraag naar. Al het nieuwe materieel wat op het spoor komt, beschikt wel over een gelijkvloerse instap.

      1. Erik schreef:

        Kijk voor de grap eens op hoeveel stations een rolstoel de trein uit kan en zeur dan verder. En ik moey gewoon betalen hoor als ik met mijn vriendin mee ga met de trein. En kan je het je voorstellen dat je er kotsmisselijk van wordt om als vriend van steeds begeleider genoemd te worden? Tevens hoe het gezegd werd impliceert dat een roller altijd iemand bij zou moeten hebben iets wat sowieso absurd is.

  25. Edwin schreef:

    Ik vind het netjes en strak eruit zien! Al geeft het ook wel een beetje ‘ouderwets’ gevoel, zoals de eerste dubbeldekkers (DD-AR). Misschien ook de schuine blauwe strepen dan maar weer terug? 😉

  26. Ronald schreef:

    Waarom de kopkanten niet signaal geel gespoten? Scheelt een hoop ongelukken op onbewaakte overwegen.

    1. dries molenaar schreef:

      Werkelijk, u gelooft dat mensen op zicht oversteken of alsnog besluiten niet over te steken? De koplampen zijn ook altijd aan, dus wat is het probleem.

  27. Sjaak schreef:

    Ik vind het nieuwe uiterlijk wel vet. Ook het witte logo op het gele ziet er fris uit. Verandering is blijkbaar moeilijk voor de meeste mensen hier. Top gedaan NS!

  28. JanN schreef:

    Mooi uiterlijk van deze trein. Wel zit ik te denken dat het Frontera wel enigszins donker is. Wellicht zou men dit in en contrasterende kleurstelling kunnen uitvoeren, zodat de buitenwacht kan zien dat er op afstand een personentrein in aantocht is. Kijk maar eens naar een donkere locomotief bijnemen goederentrein. Ook al is het maar uit veligheidsoverwegingen.

    1. JanN schreef:

      Correctie: Frontera moet zijn front.

      1. Bert sitters schreef:

        Zat je met jouw gedachten in Jerez de la Frontera? Hahaha.

  29. Frans Eekhout schreef:

    1) Men heeft deels geluisterd naar de klachten van de vorige serie VIRMm.
    2) Tweede klas gelukkig met stopcontacten/usb aansluitingen, node gemist en zijn alle eerste klas stoelen ook de één zits stoelen voorzien van een stopcontact/usb.
    3) Kleur onderscheid eerste = rood, tweede klas blauw, bij de Belgen is er in de nieuwe dubbeldekkers bijvoorbeeld geen kleurverschil. Is hier gekozen voor MARINE BLAUW zo donker oogt het?
    4) Andere soort tweede klas stoelen die hopelijk beter zitten en niet met dat naar voren geknikte hoofdsteun zoals bij de eerdere serie VIRMm modificaties. Eerste klas met beter en beter slijtvast (kunst)leer. Bij de eerdere serie waren deze snel aan slijtage onderhevig. In mat 54 had men o.a. stoffen bekleding, moeilijker wasbaar.
    5) Logo is behouden maar terecht in de VERKEERDE kleur: A) Geel met wit is ALTIJD slecht herkenbaar, B) (te) opvallend grote weerspiegeling van de NS identiteit. Beter was het logo iets kleiner te maken en voorzien van de kleur ROOD of blauw, of voorzie in de rest van de trein van een gestileerde (onderbroken)streep tussen het boven- en onderdek in een afwijkende kleur.
    6) Kleur kopbak wel er erg donker blauw, zou een iets lichtere kleur blauw gekozen hebben om de herkenbaarheid te vergroten. Het front moet volgens de regels wit of rood zijn, vraag mij af hoe dit is bij de koplampen, komt er nog een witte streep tussen of…?
    7) Is het TOILET bezet lampje in de coupés weer terug of heeft men dit alweer weggelaten EN is de deur open/dicht aanduiding met enkele logo’s en opschriften ook toegepast, want de aanduidingen leverden soms verwarring op ! De toilet verwijzing in de cabine is beter zichtbaar dan in de vorige serie valt mij op.
    8) Airco was anders t.o.v. de niet verbouwde serie, tamelijk fris naar ik verwacht nu aangenaam en niet “koelbox” achtig.
    9) Zijn er bij enkele deuren betere voorzieningen die rolstoel gebruikers ook een aangename reis bezorgen geplaatst. Zij hebben evenveel recht op een veilige en comfortabele reis. Ik stel voor om een beter herkenbare afdeling bij een deur te maken zoals bij het ICMm Koploper materieel is te vinden voorzien van stoelriemen. Reden voor mijn affiniteit met dit deel is de lange ervaringen met mijn vader en zijn rolstoel, nu sinds 2008 in memoriam.
    10) Plaats bestemming en overige reisinfo zoals snelheidsweergave van de trein, zag dat in een bestaande VIRM, naar ik hoop ook hier voorzien.
    De volgende generatie dubbeldekker mag voorzien zijn van een bak met gelijkvloerse instap eventueel als enkeldeks uitvoering. Voorlopige rapportcijfer 8 enkele verbeterpunten zoals hierboven beschreven gewenst.

  30. Anoniem schreef:

    Lijkt op gehobby.

    1. Simon schreef:

      Precies mijn eerste idee. “Creatief met Paint”! Je neemt een ‘Fyrawave’, combineert die met een groot logo zoals bij Qbuzz en klaar is Kees.

  31. Wim Lubbers schreef:

    Zomaar wat opmerkingen over de eerste renovaties:
    In de stiltecoupés (boven dus), waar de stoelen in coachopstelling staan, is het zicht naar buiten hopeloos. Of je kijkt tegen de wand aan of er zit een dwarsbalkje door de ramen. Hoe is dat nu?
    De stoelen zijn vernieuwd, zoals sommigen hierboven al opmerkten, maar ik zie ook nu geen armleuning aan de raamkant. Moet je nog steeds tegen de wand aan hangen?
    Ooit las ik dat de trappen zouden verbreed worden omdat de railcateringliften eruit zouden worden gesloopt. Dit is bij de eerste verbouwingen niet gebeurd. Nu wel?

  32. Frans Eekhout schreef:

    1) De voormalige railcateringliften werden omgebouwd tot bagage opbergplekken.
    2) In het NS weekly video filmpje viel mij op dat de stopcontacten tweede klas slechts voorzien waren van een USB aansluiting en géén combi USB én gewone stopcontact, wie dus een laptop wilt aansluiten en geen USB stekker heeft, heeft dus het nakijken terwijl een combi technisch mogelijk is.
    3) De kunst en het interieur van het IRM dubbeldekker materieel is ontworpen door Marijke De Goey (geboren 1947) en dat uit zich niet alleen aan de toegepaste kunst, (vrouwelijke) ronde vormen zoals bagagebakken of wat daarvoor doorgaat, maar ook aan de integratie van de armleuningen aan de raamkant of juist het herkenbaar ontbreken daarvan. Omtrent de V-IRM treinstellen werd zelfs begin jaren negentig van de vorige eeuw een speciale tentoonstelling gehouden in het toenmalige luchtvaartmuseum Aviodome te Schiphol en niet in het spoorwegmuseum te Utrecht. Ik kreeg er bij een bezoek speciale folders mee en sloeg twee vliegen in een klap, de vliegtuigen óók mijn interesse én het spoor. DUS veel wat deze treinen gemeen hebben zijn die typisch vloeiende lijnen die ook terug te vinden is in de verbouwde VIRMm treinen, of het altijd zo praktisch is valt te betwijfelen.
    4) Voor de zijkanten zou ik het blauw dat nu goeddeels is weggelaten vervangen door langs de ramen de kleur geel te gebruiken en tussen het boven- en onderdek een blauwe balk met aan de kopuiteinden het grotere NS (witte of rode) logo.
    5) Tot slot hoop ik dat het interieur Graffiti bestendig is (!), want sommige dubbeldekkers zijn door graffiti vandalen vernield, viel een bezoeker in het You-tube filmpje Simply Railway op en dat was bepaalt geen visite kaartje voor NS…

    1. dries molenaar schreef:

      Wellicht is er nog een vacature bij de ontwerpafdeling. Die zijn duidelijk uw mindere. Maar niet heus, natuurlijk.

  33. Nieuwwester schreef:

    De buitendeuren van deze treinstellen zijn voor slechtzienden aanmerkelijk slechter herkenbaar dan bij de voorlaatste serie. Dat kan – en moet – beslist beter!

  34. Bert sitters schreef:

    Bagage is een probleem in de VIRM. Vooral in die treinen die Schiphol aan doen. Ik zie op de beelden nergens bagagerekken, zoals in de Duitse IC’s, of in de Franse dubbeldeks TGV’s.

  35. dries molenaar schreef:

    Het motoren en elctra-deel zal toch ook gereviseerd worden? Sommige VIRMs hadden tijdens het rijden zo’n hinderlijke zoem/fluittoon in de benedenruimte. Ik heb altijd vreemd gevonden dat iemand/men dat bewust zo ontworpen had laten worden.

  36. Frans Eekhout schreef:

    Sommige oplossingen zijn soms zo voor de hand liggend beste Dries, dat het mij ook wel verbaasd waarom men niet op die ergonomisch en of praktische zaken komt. Toen een tijdlang een experimentele ICR trein met een nieuw soort concept cabine indeling tussen Heerlen en Den Haag CS reed droeg ik in 1996 diverse verbeterpunten aan waarvan diverse zelfs door NS in een bedankbrief deze werden toegegeven en later overgenomen én ook toegepast. Voorbeeld kleur verschil eerste en tweede klas. Men had toen geen kleuronderscheid, slechte leeslampjes, in de eerste klas zelfs geminimaliseerd enz. Na mijn kritische op- en aanmerkingen zijn deze alsnog in de verbouwde ICRm zoals te zien is in de IC direct serie en sprinter NG terug te vinden ten voordele van de reizigers. Misschien zou zo’n vacature wel mijn ding zijn, maar ook bij het ontwerp van gebouwen, gebruiksvoorwerpen laat men nog wel eens steken vallen. Wie onbevangen maar diepgaander en kritischer dan gebruikelijker naar een ontwerp kijkt moet soms concluderen dat men bij bijvoorbeeld NS Design zoals die afdeling heet, keuze’s worden gemaakt die al dan niet uit kostenoverweging, regelgeving, operationele inzetbaarheid en dergelijke vaak beter had kunnen zijn. Eenmaal een minder goede keuze en beslissing genomen is niet direct te herstellen en dat zien wij nu bij deze VIRM stellen waaruit lessen zijn getrokken van het DDZ en eerste serie VIRM verbouwde materieel ook terug. Het kan soms wel, als men maar 1) oog en 2) de moed heeft om een trein te optimaliseren binnen een gestelde kostenbudget. Doel is een comfortabele en veilige trein voor reizigers en rijdend personeel.

  37. David Nijenhuis schreef:

    Wederom is er niet goed nagedacht. Wat bezielt NS om geen armsteun in het midden te plaatsen? Het is allemaal zo krapbemeten. Als NS nou in 2008 had nagedacht en de stellen bestelde die in Duitsland en Luxemburg rondrijden, hadden we al 12 jaar lang echt goedzittend materieel gehad. Kan iemand dat NS eens uitleggen?

  38. Pauljan Kuijper schreef:

    Ziet er goed uit dat nieuwe uiterlijk! Aan het grote logo te zien is NS weer trots op zichzelf, en terecht. En heeft men door dat design een belangrijk onderdeel is van de klantbeleving. NS leek als het om haar treinen gaat lang geen huisstijlhandboek te hebben. Hopelijk en vermoedelijk is dit de start van een uitrol. En neemt men ICNG, alias Thomas de trein, ook meteen in deze stijl mee. Want laten we eerlijk zijn, die stap je toch niet echt met trots binnen.
    Detail: de nieuwe kleur donkerblauw komt chique over, straalt kwaliteit uit.
    Mooi werk!

  39. Blub schreef:

    Het exterieur design komt mij bekend voor, kan alleen niet vinden waar ik het gezien heb? Gooi deze ook svp over de icng, hoe er ook geprobeerd is om iets van te maken met de blauwe strepen, het ziet er niet uit.

    1. Blub schreef:

      Gevonden! Het toekomstig design van de buitenkant was 2 jaar geleden al gepubliceerd in een interieur studie van Mecanoo. https://www.mecanoo.nl/Projects/project/229/NS-Vision-Interior-Train-of-the-Future

      1. Simon schreef:

        Gaaf zoekwerk!
        Je ziet hier dat bij deze cabinevorm de golvende lijn beter ‘strookt’ dan bij de VIRM. Ik ben van mening dat het zakelijke logo niet goed bij deze organische vorm past. Zeker niet in dit overdreven formaat. Het lijkt de handtekening van Trump wel!
        Misschien is het tijd voor een logo dat beter bij deze stijl past.

        1. Simon schreef:

          @ Blub
          Bedankt. Je ziet hier m.i. goed dat de vloeiende vorm op dit gestroomlijnde front beter tot zijn recht komt dan op de plompe VIRM.
          Ik vond de oorspronkelijke huisstijl op de VIRM juist zo knap omdat daarmee de enorme klomp staal die een VIRM eigenlijk is de trein er lichter uit liet zien. De poging om de vloeiende vorm van een hogesnelheidstrein op de VIRM aan te brengen is wat mij betreft mislukt. Deze nieuwe trein ziet er echter met deze ‘wave’ goed uit.

        2. Blub schreef:

          Van mij mag deze ook op de ICNG, waar op de kop na het niks met fatsoenlijk ontwerp te maken heeft. Uitlijning klopt voor geen meter.

  40. Frans Eekhout schreef:

    Omgrenzingsprofiel / Profiel van Vrije Ruimte…
    Dat er geen armleuning in de tweezits tweede klas stoelen is te vinden heeft: 1) te maken met de bakbreedte oftewel de breedte van een wagon waaraan diverse eisen worden gesteld, 2) het Profiel van Vrije ruimte. Het Nederlandse spoor en in de meeste (Europese) landen is standaard spoor 1435 mm, maar het Profiel van Vrije ruimte tussen de sporen kan per land verschillend zijn. Groot Brittannië heeft ook 1435 mm standaard spoor, maar een kleiner Profiel dan Nederland daarom zijn de wagons ook kleiner maar vooral ook smaller en de vierzits zitplaatsen naar verhouding minder breed dan bij ons. De eerste generatie Eurostar ook voorzien van derde rail kon in principe op alle Engelse baanvakken rijden, de nieuwe Eurostar E320 niet omdat die volgens de bredere norm is gebouwd en alleen op het HSL deel kan rijden. NS heeft toen i.h.b. voor het bovendek van de IRM serie een smallere bak gekozen, veiligheid en max. 160 km/u zijn daar een van de redenen dat men de armleuning zoals wij die wel in de ICMm en ICRm zien helaas node missen. Er ontbreken zelfs klapramen i.v.m. de bovenleiding. Nadeel is dat bij uitval van de airco geen alternatief is om een noodraam te openen. Gelukkig is dit wel terug te vinden in de verbouwde VIRM stellen die alleen door een conducteur geopend kunnen en op een zesbaks trein zijn dat er nogal wat. Het zou technisch mogelijk zijn stoelen te nemen met ingebouwde midden armsteun, maar dan gaat dit ten koste van de beschikbare zitplaats ruimte. Ook in de luchtvaart kennen we dit probleem en moet men soms inventief zijn om een goede comfortabele stoel te nemen. Wellicht dat kosten mede een reden zijn om die extra armleuning weg te laten in de tweede klas, gelukkig zijn er bij de klapdeuren nog altijd enkele losse zitplaatsen waar men tenminste twee armleuningen heeft en reken maar dat die mijn voorkeur hebben… Kijk op het internet naar de begrippen OMGRENZINGSPROFIEL en Profiel van Vrije Ruimte voor meer informatie. Nu maar hopen dat de nieuwe dubbeldekkers wel die midden armsteun in de tweede klas heeft en men dus wat meer ruimte in de breedte toelaat…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.