fbpx

NS gaat nog eens 45 dubbeldekstreinen renoveren

02 mrt 2018 9:00

De Nederlandse Spoorwegen trekken 502 miljoen euro uit om 45 dubbeldekstreinen te renoveren. Het gaat om de zogenoemde VIRM2/VIRM3 treinstellen. Vanaf 2021 worden de vernieuwde treinstellen weer op het spoor verwacht.

Het gaat om treinen die tussen 2002 en 2005 in gebruik zijn genomen. Ze lopen tegen de helft van hun levensduur aan en zijn daarom aan een opknapbeurt toe.”Werkelijk ieder moertje wordt door onze monteurs vervangen”, stelt NS-topman Roger van Boxtel in een toelichting. De serie VIRM-2 bestaat uit 13 vierwagentreinstellen en 12 zeswagentreinstellen. De serie VIRM-3 bestaat uit 21 zeswagentreinstellen. Al met al gaat het om circa 250 rijtuigen met in totaal plaats voor 24.500 reizigers. “We investeren hiermee in het comfort van onze reiziger” zegt de opgetogen topman.

Oplaadvoorzieningen

Als de treinstellen in 2021 weer op de rails komen, kunnen ze weer circa twintig jaar mee. Aan het precieze interieurontwerp wordt nog gewerkt. Volgens NS zijn de dubbeldekkers straks weer als nieuw. Na de renovatie zullen de treinen in zowel 2e en 1e klas oplaadvoorzieningen hebben. De eerste serie VIRM-treinen komen uit 1994 en worden momenteel vernieuwd. In 2017 kwam de eerste gerenoveerde dubbeldekker weer op het spoor.

3 miljard euro

Met deze aankondiging komt het totale bedrag dat NS momenteel in het vernieuwen en uitbreiden van de treinvloot investeert op 3 miljard euro. Zo stroomde in 2017 de laatste nieuwe FLIRT Sprinter in. Eind 2018 gaat de eerste nieuwe Sprinter van het type SNG rijden. Vervolgens volgt moeten nieuwe intercity’s van het type ICNG vanaf eind 2020 worden ingezet.

Uitstroom oude treinen

De nieuwe treinen zullen deels de oude treinen overbodig maken. Zo zullen de SGMm-Sprinters en de oude DDM/DDAR-dubbeldekkers in de komende jaren langzaam van het spoor verdwijnen. Verder in de toekomst zijn ook de eerste serie Koplopers aan het einde van hun levensduur. Ook de ICR-rijtuigen worden vanaf circa 2025 afgeschreven.

Reizigersgroei

NS denkt met de nieuwe treinenvloot de reizigersgroei in de toekomst te kunnen opvangen. Het bedrijf verwacht jaarlijks een reizigersgroei van 2 a 3 procent.

Renovatie VIRM1 in beeld

33 gedachten aan “NS gaat nog eens 45 dubbeldekstreinen renoveren”

  1. LekkerZitten schreef:

    Ik hoop maar op één ding, andere stoelen dan in de eerste verbouwde serie VIRM’s. Die zitten echt voor geen meter. Op het NS Forum wordt er ook steen en been over geklaagd.

  2. Wim Lubbers schreef:

    @LekkerZitten maart 2, 2018 om 10:11 am
    Dankjewel. Precies wat ik wilde zeggen.
    NS zegt altijd dat ze de stoelen testen, maar ze vergeten de scheve wand erbij te zetten. Als je op het bovendek bij het raam zit, zak je met je arm in een gat. Een tussenleuning zou het ongemak een beetje kunnen opvangen, maar die ontbreekt.
    Graag de stoelen uit de onlangs bestelde IC’s.

    1. René schreef:

      We weten natuurlijk allemaal al hoe de stoelen uit de ICNG’s zitten. :/

      1. Wim Lubbers schreef:

        Da’s een goeie. Ik weet wel hoe die stoelen in de nieuwe Stadler-sprinters zitten. En die lijken er verrekt veel op, maar dan met tussenleuning.

    2. Albert schreef:

      Ik hoop inderdaad dat er aandacht wordt besteed aan betere stoelen. Wat de 1e klas betreft, het gladde (kunst)leer is een ramp. Ik glijd er op weg en in de zomer is het plakkerig. Kijkt U a.u.b. eens goed naar de stoelen in de Duitse IC en de Eurostar, die zijn uiterst comfortabel. Zowel 1e als 2e klas!

      1. Oscar schreef:

        Tja, na dat ritje Kaiserslautern-Frankfurt zou ik ook wel de stoelen van een TGV Duplex in het VIRM willen hebben. Of inderdaad die ICE-stoelen die nu ook in de gemoderniseerde DB-IC-rijtuigen zitten. Maar in Duitsland zijn de af te leggen afstanden dan ook iets groter dan bij ons.

        Als ik echter de rode Duitse RE-dubbeldekkers vergelijk met het VIRM bij ons, dan valt mijn keuze toch echt op de laatste.

    3. hanzeboog2012 schreef:

      Zal de stoelen van de ICNG wel passen in de tweede serie V-IRM-M? In een ICNG passen bepaalde stoelen met bepaalde afmetingen. Maar kan het dan ook ingepast worden in een V-IRM met zijn toch al smalle gangpaden.

      Hoop dat er meer ruimte komt voor koffers. Dat is in de eerste serie V-IRM-M al sterk verbeterd t.o.v. de niet gemoderniseerde V-IRM.

  3. GJ de Groot schreef:

    ”Werkelijk ieder moertje wordt door onze monteurs vervangen”, stelt NS-topman Roger van Boxtel in een toelichting. Marketing prietpraat: als dat het geval zou zijn, zou Van Boxtel goedkoper nieuw materieel kunnen bestellen.

    1. Puck schreef:

      Dat valt misschien nog wel mee. We weten immers niet hoeveel moertjes een trein eigenlijk heeft. Wie weet zit het meeste gewoon vastgelast. 😉

    2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Het onderhoud over heel de looptijd is duurder dan de aanschaf. Het is niet duurder een revisie, maar het is al wel snel de helft van wat een nieuwe trein kost. Het is natuurlijk ook een beetje marketingspraat. Maar de treinen worden wel helemaal gestript.

  4. Utrechter2 schreef:

    De aanpak van de standaard halve termijn revisie kan iets varieeren maar is meestal wel grondig geweest. Denk aan de Hondekoppen in begin jaren ’70 waarvan de helft van de viertjes een IC-Interieur kreeg. Wat jammer is, is dat bij de laatste renovatie van de eerste generatie regiorunners de vrijgekomen liftruimte niet is gebruikt voor bredere trappenhuizen. Als ik nu een stoel mocht kiezen dan zou ik in de tweede klas nog steeds de oranje Intercity stoel kiezen uit 1980. Over stoelen gesproken: ik zal heel blij zijn als de oude sprinters weg zijn: wat hebben die vieze stoelen zeg.

    1. Vincent schreef:

      De liftschacht in de eerdere VIRMpjes zijn onderdeel van de bakconstructie. Ze kunnen er dus niet uit omdat het casco dan zou verzwakken. De VIRM-IV stellen zonder liftschacht zijn anders ontworpen zodat ze de lift niet nodig hebben.

      1. Utrechter2 schreef:

        Dank je wel voor deze informatie.

    2. Utrechter2 schreef:

      Ik moet me zelf wel corrigeren: de hondekoppen waren onder de oude NS een uitzondering. Onder de oude NS kregen treinen ook halverwege een ‘alles uit elkaar’ revisie maar kregen treinen alleen een nieuwe binnenwand, en nieuwe stoelbekleding.

  5. Anoniem schreef:

    Renovatie 2.0
    Goed dat er nog méér dubbeldekkers worden vernieuwd, EN dat OOK in de 2e klas oplaadpunten komen ! Naast stoelen met een betere zithoek, de huidige staan wat te rechtop vooral bij langere ritten, leeslamp aanduidingen in de 1e klas en vooral een toilet bezet lamp in de cabine en betere “vasthoudstangen” op de balkons komt e.e.a. het comfort alleen maar te goede, dan kunnen de andere “oudjes” met pensioen…
    Travelboy

  6. Oscar schreef:

    De volgende downgrade. Ik snap dat VIRM uit een tijdperk stamt waarin we nog drie treinsoorten hadden, maar nu VIRM inmiddels is gemuteerd tot een
    “DD-ICM”, is het wellicht een idee om het interieur te upgraden naar IC-niveau?

    In de jaren 1980-89 was het nog een genot om in een trein te zitten. De knaloranje banken in de intercity’s, de wijnrode bankjes in de plan V’s en de fauteuils in de IC-Hondekoppen (vooral in de 776 die de breedte van de eerste klas hadden).
    In de jaren 90 had je de IC+ tussen Eindhoven en Den Haag. Donkerblauw/zwarte leren stoelen in 1e en 2e klas en fullsize tafels in de vierzits. Ge-wel-dig! Reed twee keer per dag. Ik koos mijn vertrektijd zodanig dat ik de IC+ had en geen gewone IC.
    De okerkleurige stoelen in het ICR (opvolger van de oranje banken), met velours bekleding, was ook een upgrade. Maar voor de rest bleef steevast de indruk “ik vond de oude stoelen prettiger zitten”.

  7. Costnix schreef:

    Wat ik zo mallotig vind, is dat er geen WiFi in de Intercity Direct zit. Dat moet toch zo op te lossen zijn?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ja, alles is op te lossen. Daar hebben ze niet voor gekozen omdat de rijtuigen op IC Direct eind 2020 worden vervangen door nieuwe intercity’s, gecombineerd dat er op het traject veel tunnels zijn zonder bereik, vonden ze het de investering nu niet waard.

      1. dries molenaar schreef:

        Eerst de trein zelf maar op het spoor zien. Wifi heb je straks niet meer nodig want iedereen heeft voldoende MB’s op zijn G4 of G5. Hoogstens zouden treinen een G5 relay kunnen meevoeren waardoor de sterkte gelijk blijft.

        1. hanzeboog2012 schreef:

          Alstom Coradia platform heeft een betrouwbare reputatie. Maar het probleem is vooral de HSL Zuid infrastructuur.

          Maar we dwalen af want we hebben over de V-IRM-M.

  8. P.Versteeg schreef:

    Rolstoeltoegankelijkheid: Graag per treinstel één gelijkvloerse toegang maken. Bij een investering van een half miljard moet dat toch mogelijk zijn! Bezuiniging: de uitklapbrug met bijbehorend personeel is dan niet meer nodig voor instap- en uitstaphulp.

    1. Vincent schreef:

      Dan zou je het draaistel moeten weghalen en een jacobsdraaistel moeten maken. Leuk als je een nieuwe trein ontwerpt maar om huidige bakken aan te passen op deze constructie is gewoon niet mogelijk. Dan zou je een heel nieuwe constructie vanaf papier moeten tekenen en testen en opbouwen en nog meer testen en dan kom je nog eens op het probleem dat we hier de Europese perronhoogte aanhouden. De Duitsers hebben het handig gedaan met de lage perrons zodat ze dubbeldekkers ook een gelijkvloerse instap hebben kunnen geven zonder gek te gaan doen met draaistellen. Hier zou een jacobsdraaistel een must wezen, dit is ook te zien in het ontwerp van de SLT, de FLIRT, de SNG en de toekomstige ICNG.

      1. P.Versteeg schreef:

        Het moet toch mogelijk zijn om een gelijkvloerse toegang te maken nààst het draaistel. Van het vervallen balkon kunnen dan de deuren worden vervangen door ramen en kunnen daar stoelen worden geplaatst.

        1. Vincent schreef:

          Ook daar is geen ruimte voor. Zou je binnen a: een op- en afstap moeten maken binnen welke niet steil mag wezen, b: je zit tegen de bakovergang aan, c: je toegangsdeur zou enorm smal worden (denk aan motorwagen DDZ of ICD/ICM deuren) en d: vereist een grondige hertekening en aanpassing aan de bak zelf. Ze kunnen niet langer worden om ruimte te maken voor een grotere deur omdat de afstand tussen het draaistel en het einde van de bak dan te groot wordt, kan je niet meer door wissels heen omdat je de bak van z’n draaistel aftrekt.

          Allemaal dingen waar je rekening mee kan houden met een nieuwe trein, maar niet tijdens een renovatie van een oude.

    2. hanzeboog2012 schreef:

      Nee. Ondanks een investering van 500 miljoen Euro zal dat niet kunnen. Lees maar op pagina 3. Op pagina 4 wordt de oplossing gegeven:

      https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2012/03/30/motie-toegankelijkheid-aptroot-bashir/lp-i-m-0000001894.pdf

      Niet verassend. In 2030 zijn de V-IRM-M al veel te oud. Je kunt dan beter een mouw aanpassen dan een regel strikt uitvoeren.

      1. JVB schreef:

        Ongelooflijk dat de NS een steeds groter wordende groep reizigers met een beperking en die gebruik moeten maken van hulpmiddelen als een rolstoel, rollator o.d. uitsluit om met deze gerenoveerde treinstellen te reizen. Het overige stads en streekvervoer heeft dat beter opgelost.

  9. Ousama Pronk schreef:

    Bestaat er na alle waarschijnlijkheid de mogelijkheid dat na renovatie van de VIRM2/VIRM3 de snelheid van 160 km/u opgevoerd of opgetjoent naar 200 km/u net als de ICNG?

    1. Vincent schreef:

      160, misschien. Het is al de maximum snelheid voor de treinstellen, ze worden alleen tegengehouden door de ATB. 200, absoluut niet zonder een grondige herbouw van het casco en draaistellen en een aanpassing van de kop om het hele spul gestroomlijnder te maken. Er is ruimte voor een 25 kV installatie, maar die is er alleen om met de huidige draaistellen en tractiemotoren te kunnen rijden op 25 kV. Je krijgt er geen extra vermogen door, iets wat een VIRM nu al eigenlijk heel goed kan hebben. Voor extra vermogen zal je de motoren moeten vervangen door sterkere exemplaren, en meer draaistellen moeten motoriseren dan de huidige 2 (voor een 4tje) of 3 (voor een 6je).

    2. hanzeboog2012 schreef:

      Nee. Veel te ingewikkeld en te duur. De V-IRM-M is gebouwd voor een snelheid qua remmen, assen, vermogen etc. Als je dat wilt aanpassen naar 200 km p/u moet je nieuwe assen, verbeterde remmen, meer vermogen, betere schokbrekers enz. hebben.

      Dan kun je beter een nieuwe dubbeldekstrein laten ontwikkelen. Die dan ook is voorzien van ERTMS. Maar dat is toekomstmuziek in de periode 2030 – 2040.

  10. Anoniem schreef:

    Pas vanaf medio 2040 – als de huidige serie aan vervanging toe zijn – komen mogelijk dubbeldekkers met gelijkvloerse instap liet NS ooit eens ergens doorschemeren, daarom nog even reizen met het “pré lagevloer dubbeldek materieel”. En deel ik OOK de mening van Oscar en het “betere” comfort van toen, toen je nog echt het verschil zag van eerste- en tweede klas en waar voor je geld kreeg als je eens comfortabeler wilde gaan reizen. De 1e klas nieuwe stoptreinen zijn een 2e klas met ander kleurtje, een minder gelukkige keuze van NS lijkt mij…
    Travelboy

  11. Christiaan schreef:

    Geef mij maar de ICMm maar, de beste en meest comfortabele intercitytrein ooit gebouwd.
    De Sprinters waar nu mee gereden wordt zijn goed voor korte afstanden, daar is het immers ook een sprinter voor. Wat betreft het nieuwe materiaal, de dubbeldekstreinen, de DDZ kan niet meer, de VIRM treinen zitten voor geen meter, of moet schuin zitten met de benen tegen wand of je stoot je hoofd om de haverklap. Geef mij de ICMm aka ‘de Koploper’ maar. Meer van dit soort treinen in de toekomst aub.

  12. Daan schreef:

    Gelukkig, VIRMm is veel comfortabeler materieel dan die oude VIRM-treinstellen. Dit soort treinen zijn sowieso mijn favoriet bij de NS. Sprinter de FLIRT, enkeldeks IC de ICRm (HSL EHV-GVC) en dubbeldeks IC is de keus tussen VIRMm en DDZ toch wel lastig….

    Maar ja, om het kort te houden: goed bezig NS!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.