NS Jongerendagkaart deze zomer nog te krijgen via Treinreiziger.nl
27 jun 2025 18:04
De NS Jongerendagkaart is de komende maanden toch nog te krijgen via Treinreiziger.nl. Via de Treinreiziger.nl treinkaartjes applicatie van Tranzer zijn de jongerenkaartjes voor reizen in de daluren voorlopig voor 12,54 euro beschikbaar. De NS zelf verkoopt het populaire jongerenkaartje vanaf dinsdag niet meer.
Het jongerenkaartje is wel duurder dan de huidige Jongerendagkaart van 8,50 euro die de NS per dinsdag 1 juli schrapt. Maar ook met de hogere prijs blijft de kaart voor langere trajecten aanzienlijk goedkoper dan de 40 procent korting in de daluren waarvoor jongeren (12 – 17 jaar oud) na dinsdag een gratis Dal Voordeel abonnement aan kunnen schaffen. Helemaal omdat de Jongerendagkaart nog altijd de hele dag vrij reizen biedt en daarom ook geldig is voor de terugreis.
Te koop tot komst nieuw NS-product
De Jongerendagkaart via Tranzer zal uiteindelijk ook verdwijnen. De NS staat de verkoop voorlopig toe tot het bedrijf een nieuw reisproduct voor jongeren heeft ontwikkeld, meldt Tranzer. Het spoorbedrijf denkt aan het bieden van 20 procent korting op de Prijs Tijd Deals die gelden voor vooraf geboekte kaartjes in de daluren.
Kaartje te populair voor verliesmakend NS
De NS maakte eerder deze week bekend de Jongerendagkaart af te schaffen. Het kaartje is eigenlijk te succesvol. De NS verkoopt zoveel jongerenkaartjes dat het bedrijf er zelf te veel geld moet bijleggen en dat is in de huidige periode, waarin het bedrijf verlies maakt, niet meer verantwoord, vindt de NS. De huidige Jongerendagkaart is in 2020 ingevoerd. Voor die tijd zijn er diverse andere reisproducten geweest voor jongeren, zoals de Tienertoer. Het Railrunnerkaartje van 2,50 euro voor kinderen (4-11 jaar) blijft bestaan.
Weerstand in politiek en petitie
Tegen het afschaffen van de Jongerendagkaart kwam veel weerstand. Tweede Kamerleden waren er kritisch op en een petitie van de Brabantse jongere Luka Maas is inmiddels bijna 50.000 keer ondertekend. Staatssecretaris Thierry Aartsen van openbaar vervoer zei donderdag dat het helemaal aan de NS is om het kaartje af te schaffen en dat de politiek dit niet kan voorkomen.
Hoe te kopen
Wil je na 1 juli een Jongerendagkaart kopen? Ga dan naar https://tickets.treinreiziger.nl/ en kies daar je reis. Selecteer dan bij Passagier Jongere en de juiste leeftijd. De jongerenkaartjes worden hier voor 11,70 euro aangeboden (er komt 84 cent aan servicekosten bij). In de volgende stap is het jongerenkaartje 1 Day ticket teenager al geselecteerd. Dit is het jongerenkaartje dat een dag vrij reizen biedt in elke NS-trein in de daluren.


(c) Treinreiziger.nl
Prachtige actie!
Vertel ook eens duidelijk dat het T/M 18 JAAR is en wat de daluren zijn. Er komen teveel lui aan van in de 20 met zo’n kaartje tijdens de spits ….
Oh want uw controleert de kaartjes???
Leg dat de vakbonden maar eens uit, die hebben vele NS-conducteurs lui gemaakt.
Het is duidelijk te vinden maar er word geen moeite gedaan…
Vraagje: waar blijft de announcement van Kilometerkampioen 2025? Het hoort toch dit jaar te zijn?
NS schijnt per 1 september alleen nog een vlak tarief per kilometer te hanteren.
Kilometerkampioen is een wedstrijd die elke twee jaar door treinreiziger.nl wordt georganiseerd. Heeft niks met NS te maken
Ik heb een optie waar NS geld mee kan verdienen: het afschaffen van Railrunner in de 1e klasse. Kinderen zijn druk en horen baar mijn mening daar niet thuis. Je houdt het er niet helemaal mee tegen, want er zijn gezinnen waar genoeg geld is en kaartjes met 40% korting gemakkelijk betaald kunnen worden, maar elk gezin minder in de 1e klas is altijd mooi meegenomen, toch?!
En standaard altijd 1e klas controle graag ieder half uur. Ook op laptop geratel en gsm misbruik in de stilte afdeling.
Ga je in de stiltecoupé zitten toch.
Staat wel aangegeven, maar het is er niet altijd stil.
Kinderen zijn ook mensen. Waarom zouden die minder recht hebben om in de eerste klas te zitten dan jij?
Omdat de ouders hun kinderen niet kunnen inhouden, denk ik.
Kan begrijpen dat ook wel eens ouders met kindertjes zich onveilig voelen in de tweede klasse.
Als ze dan naar een andere wagon met tweede klasse vluchten,
vinden ze daar geen zitplaatsen bij elkaar meer voor hen en hun kindertjes samen.
Dat probleem is er ook al ze in een trein stappen waar al veel reizigers in zitten.
Andere reizigers ruimen geen plaatsen vrij, ook niet voor ouderen en zwangere vrouwen.
Niemand meer handhaaft gedragsregels, de konducteurs niet en de buschauffeurs niet.
Dat is geen taak meer die door leidinggevende opgedragen of ondersteund wordt.
“”De mensen opvoeden is geen (kern)taak van een vervoersbedrijf.””
Goed zo.
Geweldig!
Onvoldoende deskundigheid van de NS-direktie leidt tot hoge kosten.
Nu moet de NS de kaartjesautomaten vervangen.
Dat is vanwege de ingang van verbeterde wettelijke regels.
Die verplichten bruikbaarheid voor mensen met beperkingen.
Het komt ook doordat geweigerd is te luisteren naar mensen met beperkingen.
Het schermpje voor pin-betalingen zit voor rolstoelers te hoog.
De fabrikant wist het natuurlijk. Maar de NS heeft niet de juiste eisen gesteld.
De fabrikant leverde graag automaten die niet aan de toekomstige eisen voldeden.
Nu moet de NS weer nieuwe automaten kopen.
Misschien zit er een sluw plan achter om kontante betalingen af te schaffen.
Gaat de NS weer automaten kopen bij de leverancier die de NS in de schoenen gewaterd heeft ?
Dan komt het vermoeden van vriendjespolitiek omhoog.
Zijn de direktieleden de hoge inkomens die ze krijgen wel waard ?
Als men kijkt naar de rampzalige kosten bij de Zuidas de vroegere direktieleden van Prorail niet.
Er is onvoldoende ruimte is vrijgehouden voor kapaciteitsuitbreiding.
Dat gaat nu vijf miljard kosten, mogelijk zelfs tien, misschien zelfs vijftien.
Voor vijftien miljard kan men tot 2050 meer dieseltreintjes laten rijden in regio’s waar nu weinig verbindingen zijn. Maar ja, die miljarden gaan naar de Zuidas, waar vermoedelijk vrienden van de direktieleden komen.
Is voor jongeren een mooie actie en mooi dat jullie deze kortingskaart nog een tijdje langer kunnen aanbieding. Ben zelf stukken ouder, dus mijn koek is het niet meer. Ik mag me binnen enkele jaren gaan opmaken voor de eerste senioren (60+) aanbiedingen 😉
—
Zelf heb ik wel nog een andere vraag. Jullie werken samen met Tranzer als reisprovider (ook voor andere reisaanbiedingen). Ik heb zelf een privacyphone zonder Google services en ook zonder MicroG. Weet iemand hoe goed of slecht deze app op zo een toestel draait?
Mooi initiatief. Succes ermee. ENNe: controleer svp/liefst tevoren of de aanvrager echt aan de leeftijdseisen voldoet-zit ie eenmaal in die app, dan kan het daarna vlotter. EN laat aanvrager extra Xje zetten dat ie echt alle regels/spitsstijden etc heeft gelezen-al snap ik best dat ook dat geen garantie is op je eraan houden.
Overigens gaan ook onze zuiderburen, genaamd NMBS/SNCB nog dit jaar de huidige flat-tax lage prijzen door korting per leeftijdsgroep vervangen-idem dito voor de seniore sinjoren.
Aan de anderen: met 40% korting en prijs 12,54: hoe ver kan je dan tegen huidig tarief in KMs/TE reizen? Mijn Tarieftabellen uit een grijs verleden zijn daar echt te oud voor en met doorlopend ABO zelfzie ik nooit meer prijsjes.
Reizigers komen te voet en gaan te paard. Als je het oude product halsoverkop afschaft voordat de vervanger er is, lopen in de tussentijd reizigers weg die je straks met veel moeite weer terug moet zien te lokken.
De NS bezuinigt op bijvoorbeeld jongerenkaarten.
Maar doordat de direkties van NS reizigers bewezen inkompetent zijn, gaan er enorrrrme bakken geld verloren.
De ICNG’s moeten waarschijnlijk binnen dertig jaren naar de schroot, mogenlijk al na twintig jaren, misschien al binnen vijftien jaren.
Het laswerk waarmee de wagons gemaakt zijn, is onbetrouwbaar. Er staan er zoveel op Duitse emplacementen omdat het laswerk gerenoveerd moet worden, vanwege ernstige tekortkomingen. Het is niet een beetje fout want dan zouden ze rond kunnen rijden totdat ze binnen vijf jaren een voor een gerenoveerd worden om de stilstand te minimaliseren. Ten opzichte van de regels is het laswerk echter ontoelaatbare rotzooi.
Het is ernstig falen van de (vorige) direkties van NS-reizigers en dat al decennia. De direkties hebben verzuimd dat NS-reizigers voldoende serieuze lasingenieurs (meer dan veertig, waarvan meer dan twintig senior) in dienst heeft die het leveren van rotlaswerk geen kans geven. Serieuze lasingenieurs zijn echte ingenieurs en niet nepinenieurs die technische bedrijfskunde of bestuurskunde of zoiets gedaan hebben. Sedert de leverancier de treinen niet meer in Duitsland laat lassen zijn slechts enkele lasingenieurs niet meer voldoende. Vanwege “de invloeden van de sociale omgeving” is er op elke produktielokatie een team van minsten twintig echte lasingenieurs nodig die voortduuurend kijkt en kontroleerrrrt wat er uitgevreten wordt.
Renovatie van laswerk is omslachtig, is slechts lapwerk en garandeert niet de gewenste en voorheen gebruikelijke levensduur van zestig jaren. Veel lasfouten blijven verborgen. Door de trillingen gaan in de loop van jaren de lassen scheuren.
Voor renovatie van laswerk moet veel binnenbekleding weg om bij de lassen te kunnen. Dat is omslachtig en tijdrovend. Daarom staan zoveel ICNG’s op emplacementen in Duitsland te wachten. Bovendien kunnen veel lassen niet achteraf goed gekontroleerd worden. Middels renovatie kan het niveau van echt goed laswerk niet meer gehaald worden.
De fabrikant is over gestapt op gerobotiseerd lassen. Het probleem daarbij is dat fouten herhaald worden en het dus systematisch herhaald fout gaat. De fabrikant is eigenlijk een rotfabrikant die het proces niet goed bewaakt heeft.
Het is waarschijnlijk al fout gegaan bij de aanbesteding. Daarbij zijn echte lasingenieurs nodig die een echt voldoende pakket van eisen kunnen schrijven waaraan de fabrikant MOET voldoen.
Het probleem is dat de beslissende mensen (parlementsleden) van de aandeelhouder (de Staat) een stelletje vaatdoeken zijn met nul verstand van hetgeen waarvoor zij verantwoordelijk zijn. Zij zijn slechts min of meer bedreven in propaganda.
Allen die voor rotzooi verantwoordelijk zijn (parlementsleden en direktie NS-reizigers) genieten hoge inkomens en daarna hoge pensioenen terwijl de hardwerkende bevolking in toenemende mate met (financiele) problemen gewurgd wordt. Als men zich geen auto meer veroorloven kan zullen er onvoldoende treinen zijn en de mensen dichter opeen geperst worden dan bij varkenstransport toegestaan is. Daar zorgen de parlementsleden voor die op de kandidatenlijsten geplaatst worden en gekozen worden, in novemeber weer.
Dan is de DB zeker ook incompetent? De ICE 4 is in diezelfde fabriek gelast en de betroffen bakken zijn allemaal terug geweest.
Nee, dat was/is een onderaannemer van Siemens in West Duitsland (noem liever geen namen). Die heeft een zware aluminiumextrusiepers die de platen met wagonlengte uitperst, met varierende optimale plaatdiktes en verstijvingsribben (en kokers) van enkele centimeters die aan de binnenkant van de wagon komen. Die onderaannemer last dan ook lengteplaten gerobotiseerd in de lengte aan elkaar. Dat ging mis, stelselmatig mis. Dat onderaannemersstront heeft het proces onvoldoende bewaakt. Een ander (Siemens, DB of EisenBahn Bundesamt kwam er achter dat niet aan de minimumeisen voldaan werd).
De fabrikant van de ICNG laat de wagons niet meer in Duitsland lassen.
Het heerst dat bedrijven die wagons of delen van wagons in elkaar lassen rotbedrijven zijn die rotzooi leveren. Het management is stront dat geen goed team van lasingenieurs wil maar eentje die ze terroriseren kunnen (dus van een ver land) zodat die voor alle rotzooi tekent. De kopers van treinen hebben ook managementstront dat niet een goed streng team lasingenieurs betaalt die de rotte leveranciers geen kans geven om rotzooi te leveren. Zulk stront heerst ook bij de aanleg van stadsverwarmingsbuizen (KMR = kreierte Murks und Ramsch) die dan na twee decennia te veel scheuren en lekken waar gelast is.
Kijk, als de bedrading rotzooi is dan kan die vervangen worden.
Als er motoren, airco`s of andere onderdelen rotzooi blijken dan kunnen die vervangen worden.
Maar het is onmogelijk om laswerk dat stront is naderhand helemaal goed te krijgen, zoals een woordvoerder van de ICNG min of meer in de NRC toegegeven heeft.
De DB als grootste koper van treinen wordt ook inkompetent omdat de leverancier van de meeste treinen de wagons niet meer in Duitsland in elkaar laat lassen. De DB moet nu grote sterke teams strenge echte lasingenieurs inzetten om voordurend ter plaatse toezicht te houden op het laswerk. Dat moet al bepaald worden bij de uitschrijvingen waar de treinfabriekanten met aanbiedingen op kunnen reageren. Het gaat te lang duren voordat de DB zulke teams inzet. Het moeten grote sterke strenge teams echte lasingnieurs zijn die niet bezwijken aan de “sociale druk en andere invloeden” ter plaatse.
Verbazingwekkend dat je hier zo ongeremd over door blijft wauwelen. In het volstrekt onwaarschijnlijke geval dat je plannetje doorgaat, valt het te hopen voor de hordes ‘lasingenieurs’ dat ze voldoende speelkaarten meenemen.
Inderdaad, onwaarschijnlijk. Na jaren moeten de betreffende treinen dan uit dienst. De reizigers zitten dan met de gevolgen van het tekort aan treinen. De werkende Nederlanders draaien op voor de kosten. De inkompetente direkties hebben dan hoge inkomens genoten, met daaraan gekoppeld hoge pensioenen.
Dat zien we nu met de LSL Lepe Snelheids Lijn.
Het blijkt ook onwaarschijnlijk dat de media het schandaal breed gaan berichten.
Welk schandaal?
En wat heeft dit te maken met het onderwerp van dit artikel?
Je herhaalt dit overal en lijkt net op een hangende plaat.
Bezuinigen op tienerkaartjes terwijl er vanwege overbetaalde inkompetente direkties miljarden verloren gaan.
Tot wanneer kan je deze dagkaart kopen dan? En is dat alleen voor 1-2 reizen of ook gewoon de hele dag
Er staat dat de kaart verkrijgbaar is tot de NS een nieuw reisproduct heeft ontwikkeld. De datum is niet bekend. En het kaartje is voor meerdere reizen geldig.
Ik wil een jongerendagkaart
Ik kan de jongeren dagkaart nergens kopen op deze website ookal volg ik de instructie fotos ????