Tienduizenden handtekeningen tegen schrappen NS Jongerendagkaart
26 jun 2025 14:25
Een petitie tegen het afschaffen van de NS Jongerendagkaart heeft in twee dagen tijd al meer dan 35.000 handtekeningen opgehaald. Veel jongeren blijken door het afschaffen van de Jongerendagkaart straks veel meer geld kwijt te zijn aan hun treinreizen.
De NS maakte dinsdag bekend al per 1 juli de Jongerendagkaart af te schaffen. In plaats hiervan krijgen jongeren (12 tot en met 17 jaar) 40 procent korting op hun treinkaartjes met een gratis Dal Voordeel abonnement. ’’Toen ik het nieuws hoorde, dacht ik eigenlijk dat het een grap was. Dit kost mij honderden euro’s extra per jaar’’, reageert Luka Maas uit het Brabantse Leende die dinsdagavond gelijk op petitie24.nl een petitie startte voor het behoud van de Jongerendagkaart.
Animo verrast initiatiefnemer
Donderdag rond het middaguur werd de grens van 35.000 handtekeningen overschreden. Zelfs Maas keek ervan op. “Ik dacht niet dat het zo snel, zo veel zou zijn. Ik hoop dat ik er iets mee kan bereiken. In ieder geval heb ik er een signaal mee afgegeven.” Naast Treinreiziger.nl benaderden ook de NOS en het AD de Brabantse scholier.
Maas twijfelde dinsdag heel even voordat hij de petitie startte. Zelf begint hij namelijk na de zomer met een studie aan de universiteit waardoor hij in aanmerking komt voor de OV Studentenkaart. “Voor mijzelf maakt het dus eigenlijk niet veel meer uit, maar voor mijn vrienden wel.”
Van 8,50 naar 30 euro voor reis naar Amsterdam
Maas kocht vorig jaar 50 Jongerendagkaarten. “Ik woon in Leende en er is hier niet zoveel te doen. Ik ga er daarom veel op uit. Zo ga ik graag naar concerten in bijvoorbeeld Amsterdam. Dat kost me nu 8,50 euro maar straks ga ik zeker 30 euro betalen voor een retourtje.”
Maas kreeg ook al veel reacties van andere jongeren die straks veel meer gaan betalen voor hun treinkaartje. “Ik werd benaderd door een meisje waarvan de ouders zijn gescheiden. Zij gaat nu in het weekend met de trein naar Groningen om haar moeder te bezoeken. Maar dat wordt straks te duur voor haar.”
Flixbus in plaats van trein
De NS stelt dat de Jongerendagkaart te populair is geworden en daarom niet meer op te brengen is voor het spoorbedrijf dat in financieel zwaar weer zit. “Ik snap de gedachte van de NS wel”, zegt Maas. “Maar dit gaat ervoor zorgen dat jongeren de trein links laten liggen en de Flixbus pakken.”
Ook politici roeren zich
Donderdagmiddag hebben ook verschillende leden van de Tweede Kamer hun zorgen geuit over het afschaffen van de Jongerendagkaart. Zo zei Olger van Dijk van NSC de kaart graag te behouden en vreest hij dat afschaffen tot vervoersarmoede leidt. De nieuwe staatssecretaris Thierry Aartsen van openbaar vervoer zei dat er voor de Kamer en het ministerie weinig is te doen. “Het is de NS zelf die hier over gaat”, aldus de staatssecretaris.
(c) Treinreiziger.nl
Ik vind het vrij kortzichtig om de daluren dagkaart af te schaffen. Van een kale kip valt niet te plukken en jongeren gaan dus niet een (veel) duurder kaartje kopen maar gewoon minder reizen. Lege treinen leveren minder op dan treinen met jongeren.
En jong geleerd is oud gedaan. Die jongeren zijn de goed betalende forensen over 10 jaar.
Ik weet niet waarom de NS hier nu geld aan denkt te verliezen? Voor 1000 jongeren a 8,50 koppel je toch met plezier een extra treinstel aan dat toch stilstaat in de daluren?
De goed betalende forenzen, dat betalen gewoon wij, de belastingbetalers daar de werkorganisaties de reiskosten dragen en dat met de belastingafdracht verrekenen. Vestzak- broekzak.
NL-Ticket goed voor de mobiliteitstransitie en rechtvaardige mobiliteitspolitiek.
En op dat extra treinstel moet dus weer een extra conducteur en dat kost dus veel meer dan dat die jongeren opleveren. De conculega’s hebben het destijds dus gewoon goed gezien dat dit veel meer geld kost dan oplevert en hebben destijds niet ingestemd met deze kaart.
Wat een onzin!
Da’s wel een goed punt (plusje van mij). Maar laat een conducteur nou eens vijftig euro per uur kosten, all-in. Dan kun je voor een paar jongeren geen extra treinstel aankoppelen, eens, maar wel voor zoveel jongeren dat je een extra treinstel nodig hebt. Een halfvol treinstel met 2 euro per reiziger per uur is volgens mij prima rendabel. Op de meeste treinen vul je zelfs gewoon lege stoelen, dus dat kost helemaal noppes.
Als treinen met een halfvol treinstel rijden waarvan de reizigers zo belachelijk weinig betalen prima rendabel zouden zijn dan zou NS enorme winsten moeten boeken.
Maar niets houdt je tegen om een spoorwegonderneming te starten en op die manier geld te verdienen toch?
Jongeren frauderen Massaal met die jongerendagkaarten. Dit hebben ze zelf veroorzaakt
Is dat bewezen wat u nu meldt, als dat zo is wat u beweert dan had de NS dat al ontdekt in de pers bericht wordt daar geen melding over gemaakt. Kom maar met bewijzen dat de jongeren massaal frauderen.
https://www.treinreiziger.nl/fraude-bij-ns-dagkaarten-conducteurs-geintimideerd-en-bedreigd/
Deze zie ik ook nog best vaak gebeuren. Jongeren die eigenlijk geen jongeren zijn. Makkelijk op te lossen door een persoonlijke OV chipkaart te vereisen o.i.d. Jongeren zijn een doelgroep die wel bereid zijn door wat hoepels te springen om korting te krijgen. Helaas ook een groep waar mensen bij zitten die de randjes van de regelingen graag verkennen.
Sowieso heb je een persoonlijke OV chipkaart nodig voor persoonsgebonden kortingen. Kost net als een anonieme OV chipkaart €7,50 en je moet een gek bekkie (foto) naar Translink sturen. Alleen is de anonieme kaart is inmiddels vervangen door een bankpas (OVPay). Eis voor een persoonsgebondenchipkaart voor kortingsarrangementen is meer dan reeel om misbruik tegen te gaan.
Of er massaal mee gefraudeerd werd weet ik niet. Het probleem is vooral de belachelijk lage prijs. Voor 8,50 een dagkaart is een koopje.
Valt wel mee-al is het aantal/jaar beperkt tot 7, al die senioren (nog steeds al vanaf 60 bij tante Spoor) betalen ca ook zoiets-alles bij elkaar gerekend en verder dat Kortingdeel niet eens gebruikend- voor een dagje ´vrij reizen´-velen van die leeftijdsgroep noemen het nog steeds gratis-ook wat traag van bijhouden ontwikkelingen.
EN die prijs verschilt amper met wat zuidwaarts door NMBS/SNCB van zelfde leeftijdsgroepen wordt gevraagd-maar met minder spits-beperking.
Helaas is het nu eenmaal zo dat die leeftijdsgroep aan het volwassen worden is en dat bij velen de drang tot verkennen van wat er allemaal eigenlijk niet mag op-protest in welke vorm dan ook. EN in NL wordt je toch nooit voor gepakt?
Die reisgrage jonkies zouden gewoon ook eens moeten doen wat velen enorm moeilijk toeschinjt: LEzen-geen fillumpies kaake op TikjeTokje! Wat tante Spoor nog meer aan toch wel heel voordelige ABOś biedt, zoals elk weekend met FLEX-kan je elke ZA voor pakken minder van Heeze/Leende naar AMS-en nog weer terug ook de dag erna.
Kijk, als je daarmee begint 8,50 voor een dagkaartje door heel Nederland, dan weet je dat dat op den duur niet is vol te houden. Niet vreemd dat de NS stopt vanwege overweldigende succesverkopen van de 8,50 dagkaart. En zeker te rechtvaardigen als politiek Den Haag niets doet ter bevordering van het OV, zoals extra geld voor rendabel vervoer toucheren.
Het gaat om jongeren hè. Ik weet niet wat uw kind van 13/14/15 voor inkomsten heeft. Maar over het algemeen hebben ze nog geen cent te makken. Kijk voor mensen met een goed gevulde portemonnee boeit dit weer niks. Die geven hun kind wel een kaartje van 30 euro. Maar voor jongeren uit een armer gezin betekent dit niet meer met de trein. Dit was voor onze zoon een mooie kans om met vrienden wat te ondernemen en ook te leren reizen met het ov. Nou die van mij gaat nj echt niet meer. Ik vind het in Nederland echt heel triest worden. Je wilt dat mensen met de trein gaan reizen. Sorry maar het is over het algemeen ook gewoon niet te betalen.
Wat zei en nu: Tienertoerkaart: 5 treinreisdagen binnen 10 dagen voor 9,95 E in juli en augustus.
En het NL/klimaatticket 29 E/ maand.
In België kunnen jongeren voor is het nou 19 of 29 E een hele maand tijdens de zomervakantie met de trein reizen.
Jongeren laat niet met je sollen.
Het is jullie leven in vrijheid die door rechts beperkt wordt.
Strijd voor CO2 minimale mobiliteit voor iedermans beurs middels NL-Ticket/ klimaatticket.
Waarom niet en en? Kan men de voordeligste keuze maken. Is toch kleingeld voor NS.
Waarom geen petitie tegen de overheid??? Hun willen bezuinigen??
Iedereen wil ook extra geld voor zorg, defensie, onderwijs, politie, milieu, enz enz. Helaas is hoeveelheid geld beperkt.
Tip: ga met uw toetsenbord naar de PC-dokter. Uw toets met het vraagteken loopt vast.
Voor alle jongeren.
Recht op mobiliteit is/moet er voor iedereen zijn.
Reis in het Weekend.
Vrijdagavond vanaf 18.30 uur – maandagochtend 04.00 uur onbeperkt door Nederland een maand lang (12 reisdagen)voor 34 E met WeekendVrij.
Dat is nog geen 3E/ reisdag.
Ga eens naar dat concert in Zwolle, Breda.
Filmfestival in Leiden.
Dancefestival in Hoogzand.
Bezoek je vriend(-in-en) waar dan ook in Nederland met de trein.
Bezoek Aken en Vaals.
Koop het Deutschlandticket/ Klimaatticket en ga Duitsland verkennen, 58 E per maand onbeperkt OV in geheel Duitsland.
Reis vanaf Enschede, Arnhem, Venlo, Heerlen naar Berlijn met de Rode Regionaal treinen.
In Berlijn onbeperkt op bus, S-Bahn, tram, metro.
Reis CO2 minimaal.
Het is jullie leven, toekomst laat het niet verpesten door CO2- killers/ bevoorderaars, rechtse politieke partijen die jullie autogebruik-slaven maken.
Maak de juiste keuzes voor je leven en beurs.
Het leven is niet werken voor de welvaart van anderen/weinigen, je werkt om te leven, genieten, baas te zijn over je eigen leven.
2e klasse daluren kaart is een lege huls.
Een dooie mus voor inleveren jongerendagkaart.
Koop een WeekendVrij enb door de week kan je hem als Dalurenkaart (40% korting) gebruiken.
In afwachting van het NL/Klimaatticket.
In Luxemburg is het OV gratis, in Duitsland, Oostenrijk, Spanje heb je het klimaatticket.
Foutje bedankt: NIET in Espana-maar PT=Portugal-20€/mnd ENKel met permanent adres aldaar. Overigens zijn PL/CZ/SK/HU ook bijzonder voordelig qua OV-aanbod.
Het is inderdaad balen dat die Jongerendagkaartdal wordt afgeschaft.
Er zijn echter wel andere mogelijkheden om goedkoper te reizen. Als je veel/altijd in het weekend reist, dan is een Flex Weekend Vrij al snel voordeliger. Het weekend start vrijdag 18.30. Bovendien is dit ook geldig op een aantal feestdagen. Kosten op dit moment voor 2e klas € 36,95. Ook geldig bij andere vervoerders, geen tickets meer hoeven kopen, eventueel met opties uit te breiden.
Jammer dat de NS Community niet meer open is (alleen lezen), want daar kon je altijd dit soort vragen stellen en kreeg je van ervaringsdeskundigen heel goede adviezen.
Nog wel even een “waarschuwing”. Studenten met een studentenov opgelet! Meestal werken een studentenreisproduct en een ander abonnement niet goed samen als ze op dezelfde kaart staan. Mijn advies zou dan zijn, bestel met je abonnement gratis een nieuwe ov-chipkaart mee. Duurt ietsje langer voor je over het abonnement kunt beschikken, maar je hebt dan wel een aparte kaart.
Een nog niet genoemd voordeel van een Flex abonnement is, dat je het na een maand kunt wijzigen naar een ander Flex abonnement of pauzeren (wijzigen naar Flex Basis). Flex Basis is gratis.
Als iedereen massaal overstapt op het Flex Weekend Vrij abonnement, zal dat hopelijk niet het volgende abonnement zijn wat ophoudt te bestaan of flink duurder wordt.
Waarschijnlijk is het opheffen van de NS Community ingegeven door bezuinigingen op de IT. Dat is dan wel een hele slechte bezuiniging geweest, want de leden van de community waren in bijna alle gevallen beter op de hoogte dan de moderators van de NS. Ik denk dat dat laatste vooral een beetje begon te wrijven bij de directie van NS.
Heeft mijn schoolgaande 18 jarige zoon eindelijk genoeg geld bijverdiend voor dagjes uit in zijn vakantie, voert de NS vlak voor de vakantie ineens deze wijziging door. Zo jaag je de jongeren wel uit de trein, want waarom zou je afhankelijk willen zijn van een wispelturige NS?
Koop Weekendvrij. 34 E
En ga een aantal weken met Deutschlandticket 58 E (geldig voor 1 maand en voor de 10e van diezelfde maand dat je het koopt opzeggen) op toer door Duitsland of weekje Berlijn met gratis OV
In mijn beleving is dat nog steeds een streep door zijn oorspronkelijke plannen en ook deze “alternatieven” zijn een stuk duurder. Het geld moe(s)t gewoon met vakkenvullen verdiend worden he
Als jongeren nou eens gewoon “normaal” doen. Ipv ” Oh ik wist niet dat het geen daluren waren” of ” ik ben voor 4 uur ingecheckt” om maar wat reguliere smoesjes op te noemen. Of nog erger 18 jaar oud zijn en toch het risico nemen om een daluren kaart te kopen om vervolgens de vermoorde onschuld te zijn. Nee jongeren hebben dit grotendeels zelf kapot gemaakt. Minimaal 6 “jongeren” in de week die ik tegenkom met smoesjes. En vaak gaan ze nog moeilijk doen ook.
Geen medelijden mee.
De conducteur.
De jongeren dagkaart was ook geldig voor jongeren van 18 jaar. Nog erger dat een conducteur dat blijkbaar niet weet.
Tja, individualisering, neo- liberalisme.
Die droeftoeter van deze petitie is een toonbeeld van de gebrekkige opvoeding die ouders hun kinderen tegenwoordig geven. Honderden euro’s per jaar gratis gekregen van NS maar geen enkele dankbaarheid daarvoor tonen. En dan ook nog de gulle gever afzeiken, je moet het lef maar hebben.
Wat een inzin: honderden euro’s gratis gekregen?
Cash, bijgeschreven?
De NS heeft lege zit- en staanplaatsen verkocht voor 8,50 E.
Nee niet bijgeschreven maar als je iets wat normaal 30 euro kost maar 8,50 euro betaalt dan blijft er wel iedere keer 21,50 euro op de rekening staan.
Als NS eerst 30 euro had geïnd en daarna met aftrek van transactiekosten geld had bijgeschreven, was je dan wel tevreden geweest terwijl er daarna minder op je rekening staat?
Op welke, wiens rekening staan?
De NS is van ons/ alle Nederlanderse burgers, daar betalen we o.a. belastingen voor.
@De bikkelharde realiteit
Ik snap niet waarom deze jongeman een “droeftoeter” is omdat hij een petitie is gestart? Gezien het aantal ondertekenaars, zijn er dan wel heel veel “droeftoeters”. En wat de “gebrekkige opvoeding die ouders hun kinderen tegenwoordig geven” hier nu mee te maken heeft, begrijp ik ook niet.
Het is gewoon super sneu en jammer dat NS besloten heeft die Jongeren Dagkaart Dal er op zo’n heel korte termijn al uit te gooien. Dat hadden ze natuurlijk beter veel eerder aangekondigd. Wel zo netjes. Nu vlak voor het vakantieseizoen, dit aanpassen roept vragen op. Persoonlijk vind ik die petitie een goed initiatief. Waar moet je anders heen met je vragen, suggesties? Nu wordt er op een goede manier aandacht gevraagd voor deze situatie. Ik hoop oprecht dat NS hier iets wat mee gaat doen.
“De jeugd is de toekomst”. En dat is hier ook van toepassing. Deze doelgroep zijn de toekomstige forenzen. Die moet je koesteren en liefst aan je binden.
Je hoeft géén ‘droeftoeter’ te zijn om op je voordeel uit te zijn. We zijn het allemaal. Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, ja wie wil dat niet (?).
De petitie geeft er blijk van. Het stinkt.
Heeft iemand al gezegd dat er Flex Weekend Vrij bestaat? 😉 Voor pakweg 35 euro reis je je een slag in de rondte tussen vrijdag 18u30 en maandag 04.00. En voor 3 euro extra heb je er doordeweeks de daluren er bij.
En gooi er 10 Euro bij en je reist in het weekend 1e klas.
En geen leeftijdsgrens..
Ook fijn voor studenten wiens OV in de zomer niet gratis is..
Sssht over die 1e klas. Ik zit daar voor m’n rust 😉
Maar ik moet ook doordeweeks reizen, zelfs als ik dit abbonement neem gaat dit mij wekelijks 96,5 euro meer kosten dan nu en waar haal ik dat vandaan met een loon van ≈ €6 per uur.
Houd ook rekening met dat ik niet meer dan 12 uur mag werken
(terwijl in de praktijk werkgevers eigenlijk nooit meer dan 5 uur inroosteren)
waar moet ik het geld vandaan toveren…….
Als je doordeweeks MOET reizen, dan moet je daarvoor in eerste instantie bij je ouders aankloppen. Zij kunnen dan bijvoorbeeld het potje kinderbijslag aanboren, want dat is bedoeld voor kosten die gepaard gaan met het verzorgen en onderhouden van kinderen.
Je snapt toch zelf ook dat op het moment een dagkaartje van onder de 10 euro niet meer kan. Behoud het jongerendalurendagkaartje en maak het dan 25 euro ofzo. Dan wordt het al een stuk redelijker voor alle kosten die de NS maakt en voor de overlast en onkosten die jongeren ook mee veroorzaken.
Daarnaast, denk eens aan het alternatief? Moet een gewoon retourtje naar Amsterdam dalijk van 60 of 70 euro naar over de 100 euro? Voor dat bedrag reis je naar Parijs of Berlin. Het geld moet zowieso ergens vandaan komen. Of moet het jongerenkaartje zoiets worden als “je mag voor 10 euro blijven reizen, maar dan mag je geen zitplaats innemen”. Laten we gewoon realistisch denken en dit onbetaalbare jongerenkaartje of afschaffen zoals de NS wilt, of fors duurder maken. Treinreizen is voor iedereen duur en iedereen die geen VVD stemt heeft last rond te komen. Jongeren zijn niet zo speciaal. En misschien moet je ook wat financieel opgroeien als je 50 keer per jaar het land gaat doorcrossen en het niet kan betalen als het duurder wordt. Misschien moet je dan toch naar iets minder concerten gaan.
In Duitsland kan jezelf ICE- kaartjes voor 6,99 E kopen.
Das leuk maar die tickets zijn hevig gesubsidieerd. Iedereen heeft de mond vol over te duur blabla. Maar niet van mijn belastingcenten. Tja dan houdt het op
Jouw leven is ook geheel gesubsidieerd!
Dus je verwijt het mensen dat ze gesubsidieerd worden?
Er worden miljarden aan Boeren gegeven, miljarden aan CO2- uitstoters.
Aan CO2 minimale uitstoot voor mobiliteit voor jongeren bijna nix en het geen er is wordt nu wegbezuinigd, de jongeren afgepakt.
Asociaal jongerenbeleid, regering.
Er worden miljarden uitgegeven aan mensen die niet willen werken, zoals jij. Die boeren leveren in elk geval nog wat op. Bijvoorbeeld voedsel.
Die boeren veroorzaken veel milieuoverlast, klimaatdestructie, verkeersonveiligheid, hebben lak aan de rechtstaat, demonstreren gewelddadig, doden de biodiversiteit.
Nemen private winsten ten koste van de algemeenheid.
Dumpen de maatschappelijke kosten bij huidige en toekomstige generaties enz.
Heb je de afgelopen 40 jaar niet opgelet annemiek?
En toch zijn we met boeren beter af dan zonder.
Jazeker, die boeren die oog voor mens, natuur, klimaat hebben.
Niet die neo-liberale agrarische ondernemers.
Profit for people typen.
Die boeren maken heel veel kapot,
Zonder boeren hadden we geen stikstof probleem waar ook een deel van jouw belastingcenten naartoe gaan.
Boeren nemen ook veel te veel land in ze brengen heel weinig op voor de staat per vierkante meter (het verbruik van water en energie meegerekend plus de kosten die ze maken met milleu schade)
Jaarlijks is er ongeveer 800-900miljoen aan europees landbouw budget beschikbaar voor nederlandse boeren,
Daarbij geeft het ministerie van landbouw ongeveer 4,5 miljoen wat per jaar steeds meer word(in 2024)
Ook komt daar 788 miljoen aan indirecte subsidies via fiscale voordelen bij (in 2023)
En dat is zonder de overdrachtsbelastingvrijstelling voor cultuur grond (258 miljoen)
En een verlaagd btw tarief voor sierteelt (290 miljoen)
Alleen die fiscale voordelen kosten al meer dan 1,3 miljard dan heb ik het nog niet eens grhad over milleu schade.
Landbouw is verantwoordelijk voor tussen de 6,5 miljard en 12,4 miljard aan milleu schade per jaar (zonder broeikasgassen)
Ze zijn verandwpordelijk voor 27% van de totale milleu schade in Nederland , 88% van de ammoniak uitstoot, 79% van de totale stikstof uitstoot dit bij elkaar kost al 15 miljard per jaar
Die kosten worden steeds higer en hoger want er word niks aan gedaan
ga jij dat geld maar ergens vandaan toveren
Zonder boeren had hij geen eten.
Waarom wil jij een verstandige middelbare scholier framen zwart maken?
Kan je niet verdragen dat hij de juiste argumenten heeft.
Jouw geframe, minachting voor andersdenkenden is stuitend keer op keer.
Juist! Terwijl jij het toonbeeld bent van respect voor andersdenkenden, bedoel je? In welk frame probeer ik hem te drukken, volgens jou?
Haar*
Nee, ‘hem’ was de correcte aanspreekvorm, zolang je er zelf voor koos je te presenteren als ‘scholier’.
Maar jij bent geen anders denkende Annemiek jij denkt zoals de meeste capitalistische mensen van middelbare leeftijd die zich omringen met gelijkgestemde op websites zoals deze om te “trash talken” en weerwoord te geven zonder inhoudelijke argumenten cijfers en onderzoek
En even voor de duidelijkheid mijn pronounce zijn zij/haar
(Niet omdat ik mezelf verdiep in dingen en verstandig wil zijn betekend dat dat ik een jongen ben annemiek maar dat past niet in jouw veroudert wereldbeeld)
andersdenkende*
gelijkgestemden*
kapitalistische*
betekent*
verouderd*
Annemiek*
pronouns*
En als dat een verkeerd beeld is van jou feel free to correct me ik ben niet bang voor constructieve feedback of kritiek 🙂
Ten eerste zij ten tweede ik zal mezelf even verbeteren dit hele stuk is geschreven op de exporterende boeren
Ik ben voor het idee dat we zelf meer ons eigen voedsel moeten gaan verbouwen in bijvoorbeeld buurt tuinen en of op dakterassen omdat dat beter voor onze gezondheid en het milleu is wat ook een mooi idee zou zijn zijn voedselbossen en parken waar als je honger hebt je een appel van de boom kan plukken daarbij komt dat we dan meer seizoensgebonden eten met meer variatie en dus gezonder natuurlijk kunnen we niet alleen maar daarvan leven maar dat kan in iedergeval de massa bio industrie iets verkleinen (alhoewel de massa bio industrie meestal exporteerd en het zelfs dus eigenlijk niet uitmaakt of ze er we lzijn of niet want zonder hun hebben wij nogsteeds eten)
Allemaal leuk en aardig, maar absoluut niet geschikt voor de primaire voedselvoorziening. Het wordt al lastig bij het ontbijt. Groente of fruit van een dakterras in de stad, is helemaal niet beter voor de gezondheid. Je zorgt er bovendien mee voor hele lange hongerige winters. En dan mag je hopen dat er ergens nog iets of iemand is die voedsel naar je wil exporteren.
En dan hebben we het nog niet gehad over andere co² uitstoters in Nederland
Zie het voorbeeld. Moet NS uitgaan van jongeren uit Leende in Amsterdam subsidiëren?
Laat ze met de Flixbus gaan
Wat ik hier nog niet lees: kan de NS een week vantevoren ineens een product uit de markt halen waar duizenden/tienduizenden jongeren van afhankelijk zijn voor hun komende zomervakantie (oa vakantiewerk).
En is dit te verantwoordelijk om al die ouders van jonge kinderen (12-15) die nog voor alle kosten opdraaien, ineens hiermee te confronteren? Dit zijn potentieel enorm hoge kosten voor de rest van het jaar.
Meestal worden dit soort wijzigingen ruim vantevoren bekendgemaakt.
Nog nooit zoiets meegemaakt met de NS. Diep diep teleurgesteld.
Als ouder van een tiener (14) vond ik een mooie oplossing. Beter voor het milieu, tiener zelfstandig laten reizen. Nu wordt het goedkoper om mijn tiener overal naartoe te brengen met de auto. Erg jammer. Had dan als Ns het kaartje iets duurder gemaakt ipv helemaal af te schaffen.
Dus eigenlijk wil je vertellen dat je niet zo begaan bent met het milieu zodra het geld kost?
Auto is echt een stuk duurder dan de trein. Dan kunt u beter voor uw tiener een treinkaartje kopen. Wat is “overa”? Een stukkie fietsen is niet slecht voor een tiener.
Vroeger had je de tienertoer. Was geweldig.
Vrijheid, vriendschap, avontuur.
Vroeger had je een perronkaartje.Vroeger had je derde klas. Vroeger had je in sneltreinen een restauratierijtuig met ZHB bier (ziekenhuis bier gebrouwen aan de Hoefkade in Den Haag). Vroeger droeg de conducteur een pet. Vroeger gaf op Amsterdam CS niet de hoofdconducteur het vertreksein, maar de perronopzichter. Vroeger kon je nog niet met de trein naar Schiphol. Vroeger had je treinen met houten banken. Vroeger kostte een zak patat een kwartje.
En toen hadden we meer welzijn.
We praatten met elkaar.
Hadden gedeelde ervaringen.
Gingen werken om te leven.Helaas komt die goede tijd niet terug totdat we inzien dat we anders zulken moeten gaan leven.
25-urige werkweek; geen CO2-uitstotende mobiliteit; met buren, onbekenden praten; geven aan minderbedeelden dan nemen van hen, ikke, ikke brengt nooit genoeg welvaart laat staan een beetje welzijn,
Geluk zit in de kleine dingen.
Geven is leven.
Geef en leef.
Laten we wel zijn.
Nou, dan ga Ik wel met de auto op pad met mijn kinderen ipv de trein! 72 euro van Rotterdam naar Amsterdam in de daluren, kom maar door! Dit is echt slecht, in veel Europese landen wordt het treinreizen voor jongeren gefaciliteerd (In “duur” Zwitserland: kind tm 15 met volwassene: voor CHF 30 per jaar gratis door het hele land, alleenreizende jongere 50% korting de hele dag). Fijn ook net voor de zomervakantie, doe dat dan gewoon vanaf september.
Nou met de CO2-uitstotende auto kost de reis Rotterdam – Amsterdam v.v. 2 x 80 km = 160 km x 0,61 E/ km = 97,60 E exclusief parkeerkosten en eventuele verkeersboete.
En eventuele fileleed.
Vandaar NL-/klimaatticket mobiliteit voor 1E per dag.
Het kan,
Het moet.
Guillaume ben de maatschappelijke kosten een veelvoud van je ritprijs van 97,60 E.
Reizen in juli kan nog wel! Kaartje kopen voor 1 juli
Zo’n Jongeren Dagkaart Dal is een e-ticket. Deze zijn na aankoop niet meer te wijzigen of te annuleren. Dus let op als je ze nog snel voor 1 juli aanschaft. Weet zeker dat je gaat reizen.
Laat die jongeren dagkaart dan bij alle vervoerders geldig zijn.
En wie gaat die vervoerders dan compenseren?
Kijk, als je daarmee begint 8,50 voor een dagkaartje door heel Nederland, dan weet je dat dat op den duur niet is vol te houden. Niet vreemd dat de NS stopt vanwege overweldigende succesverkopen van de 8,50 dagkaart. En zeker te rechtvaardigen als politiek Den Haag niets doet ter bevordering van het OV, zoals extra geld voor rendabel vervoer.
Die 8,50 E ligt boven de kostprijs.
Dus geen verkocht kaartje is een vermindering van de inkomsten.
Stom of een bewuste strategie Vroem Vroem Dom te einde een e toe te voegen.
Opdat het OV explodeert/ implodeert.
Met dank aan de rechtse regeringen.
Onduidelijk: is het nu imploderen of exploderen. En wie dank je nu precies? Geen touw aan vast te knopen dus, ….. wat moet je hiermee? Gaarne meer bezinning vooral gij begint te reaguren. Brrrrr.
Beste Frans,
In Duitsland reis je met het Klima/ Deutschlandticket voor nog geen 2E per dag.
In Luxemburg gratis!
Twee onvergelijkbare grootheden.
Leg uit!
In Duitsland kan het geld veel beter naar een serieuze verbetering van het spoor. Zoals normaal dubbelspoor tussen Kaldenkerken en Dulken en hogesnelheidspoor tussen de Nederlandse grens en Keulen in plaats van geemmer met een derde spoortje tussen Emmerik en Oberhausen. Zo zijn er veel meer voorbeelden: ook zwaar verouderde spoorbruggen.
Luxemburg is totaal geen juiste vergelijking. Het ministaatje Luxemburg bulkt van het geld. Heel Luxemburg is grensgebied. De meerderheid van de werkenden komt dagelijks de grens over uit België, Duitsland en Frankrijk. Het land hoeft voor deze mensen geen gezondheidzorg, onderwijs, kinderopvang en andere voorzieningen te betalen. En ook geen huisvesting te regelen. Vanuit het buitenland wipt men ook massaal even de grens over om in Luxemburg snel volop benzine, alcoholische dranken en tabaksartikelen in te slaan. Kassa voor de Luxemburgse belastingdienst.
Er wordt dankzij Rot- Grun gewerkt aan een betere infrastruktuur.
En nu Sondervermogen, NAVO-5% renovatie/vervanging van 5000 bruggen.
Alle Landen bulken van het geld.
Bijvoorbeeld in Nederland.
Kapitaalinkomensquote verdubbeld afgelopen 20 jaar.
Echter de laatste 40 jaar hebben er geen belastingverhogingen plaatsgevonden.
Het geld klotst tegen de plinten van diegenen die kortzichtig eigenbelang voorop stellen, die tegen een rechtvaardige, economisch gezonde belastingverhoging zwart praten.
Thanks to de ns pakken veel meer jongeren nu lekker de auto/carpool of gewoon een flixbus nu de ns dir afschaft moet er wel een nieuwe initiatief komen.
Ons bedrijf is al bezig met een plan om reizen voor jongeren toch toegankelijk te houden.
We zijn bezig met een alternatief vervoermiddel voor 10 euro pp boekbaar vanaf elk station in nederland wel vanaf 3 personen.
Dus die jongeren zijn heel begaan met het milieu, zolang er een flinke korting geboden wordt?
Annëmiek.
Die jongeren willen niet vervuilen.
Jij gaat eerst vervuilen, CO2-uitstoten en dan de maatschappij jouw kosten laten dragen, voor opdraaien.
Beetje dom he.
Mijn kleinkinderen kunnen dan niet meer komen 🙁
Echt waar? Ontvangen de ouders geen kinderbijslag?
Beste Bert, de kinderbijslag is niet bedoeld om de verhoogde mobiliteiskosten te betalen.
Jongeren- jongerenmaandkaart
Ouderen ouderenmaandkaart
Forenzen – forenzenmaandkaart
Minima- minimamaandkaart
Samenvattend:
Nederlanders/burgers NL – NL- ticket
Gelijk Duitsland, België 2E
Beter Luxemburg (gratis)
Reizen kost nu eenmaal geld. Voor niets gaat de zon op. Kinderbijslag is er voor dat ouders alledaagse kosten voor hun kunderen kunnen betalen.
Als er mensen zijn die door onvoldoende inkomen niet of minder kunnen reizen, dan is dit geen zaak voor NS. Het is aan het landsbestuur om aan inkomenspolitiek te doen.
Overigens is de trein goedkoper dan de auto.
Zie mijn eerdere reactie op Duitland en Luxemburg.
In België komt een forse sanering op allerlei te goedkope treinkaartjes.
Heb afgelopen week weer eens een achttal meereizenden op de mogelijkheden gewezen hoe zij voor bijna noppes CO2-minimaal kunnen reizen.
Ze waren me allemaal dankbaar.
Ik doe het graag mensen de juiste informatie laten toekomen.
Dit gaat me hier weer vele minnetjes bezorgen.
Praat eens met die mensen die nu goedkopere C2-minimale mobiliteit gebruiken.
Heden wederom enigen erop gewezen.
Maar zuurpruimen gunnen anderen nix.
Zij zijn ongelukkig, dan anderen ook, luidt hun credo.
Kom maar op met die minnetjes.
Grappig hoe ze betalende klanten weg jagen, die nu opzoek gaan naar alternatieven. Dit is ook een domino effect. Hopelijk staan ze snel een beetje concurrentie toe! Als ze het toch niet redden, met subsidies van de belastingbetaler ;)) koolmees met ze 45k zou moeten inleveren, voor zijn personeel. En die kleine verhoging hun gunnen ipv zijn te flinke salaris na een vrienden positie.
Hoeveel miljarden worden de komende jaren alleen in nederland extra aan wapentuig uitgegeven?
Dat ze die winsten belasten het een extra van 10% en daarmee gratis OV in NL financieren.
Het kan, het moet.
Want de grootste vijand is de door mensen gemaakte klimaatdestructie.
Ga maar de komende dag 35 C plus doorstaan.
Vrijheid voor allen.
Mobiliteit is er voor iedereen.
CO2 minimale mobiliteit in strijd tegen klimaatdestructie, een reëlere vijand dan de Rus.
Stop daar miljarden van de CO2 subsidies in.
Vroem, Vroem, Doemnis.
Het is genoeg.
Stop de vijand.
In 1970 was er de tienertoer, bij mijn weten Fl (=gulden) 12,50 voor acht dagen reizen, en ja op alle uren, want het daluur was nog niet uitgevonden. Volgens het CBS is die Fl 12,50 nu 72,30, oftewel 9,37per dag. Natuurlijk, omnis comparatio claudicat, maar toch.