NS: Langere perrons nodig

De drukste maand staat weer voor de deur: september. NS verwacht in september een recordaantal van 36,7 miljoen reizigers. Dat bevestigt het spoorbedrijf naar aanleiding van een bericht van het AD. Volgens NS kunnen er niet op alle trajecten langere treinen rijden, omdat de perrons tekort zijn.

Kortste perron

“Deze korte perrons beperken de dienstregeling, een trein is immers zo lang als het kortste perron op de route,” vertelt NS woordvoerder Erik Kroeze tegenover het Algemeen Dagblad. Om meer treinen te kunnen verlengen, heeft NS bij ProRail het verzoek ingediend om op 9 stations de perrons te laten verlengen.

Langere treinen gewenst

NS zou het liefst de Sprinters Zwolle – Harderwijk – Utrecht, Uitgeest – Amsterdam en Hoorn – Uitgeest – Haarlem – Amsterdam willen verlengen. Maar op deze trajecten zegt het spoorbedrijf aan te lopen tegen de korte perronlengtes. Dat speelt niet alleen bij Sprinters, ook bij twee intercitylijnen (Dordrecht – Den Haag HS – Amsterdam Zuid – Lelystad en Vlissingen – Dordrecht – Haarlem – Amsterdam Centraal).

September recordmaand

September is altijd de drukste maand van het jaar op het spoor, aldus de NS; forensen gaan na de vakantie weer naar het werk en jongeren beginnen aan het studiejaar. De verwachting van de NS is dit jaar hoger dan die van vorig jaar omdat “in z’n algemeenheid bij aanhoudende economische groei meer mensen op pad zijn”. Ook speelt volgens de zegsman een rol dat het door files aantrekkelijker wordt om de trein te nemen.

Enkele treinen verlengd

NS neemt diverse maatregelen. Zo worden tussen Den Haag en Leiden, Rotterdam – Amsterdam en Den Haag – Eindhoven enkele treinen verlengd met 200 extra zitplaatsen. Op andere belangrijke trajecten wordt soms al met de maximale lengte gereden.

Hyperspits

Vooral in het drukste uur, tussen 7.30 uur en 8.30 uur, kunnen reizigers hinder hebben van drukte. De meeste ‘spitshinder’ zullen mensen ondervinden op de trajecten Haarlem – Amsterdam Sloterdijk, Utrecht Centraal – Amsterdam Bijlmer, Den Haag Centraal – Leiden Centraal, Ede-Wageningen – Utrecht Centraal en Amersfoort – Utrecht Centraal.

Groei: 4,6%

Anderhalve week geleden bleek dat in de eerste helft van dit jaar het aantal gereisde treinkilometers met 4,6 procent harder groeide dan gedacht, waardoor de grenzen van de groei van het treinverkeer jaren eerder worden bereikt dan berekend. In de huidige prognoses van het Rijk werd erop gerekend dat het spoorplafond pas in 2030 zou worden bereikt. Volgens de NS gebeurt dat echter al in 2027, en mogelijk zelfs al in 2025 als de trend van de eerste helft van dit jaar zich doorzet.

© ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 29 augustus 2019 18:18

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug