Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl
Dit jaar komen er minder vaak treinacties via grote winkelketens. Het spoorbedrijf wil de goedkope treinkaartjes exclusiever maken. Daarnaast worden de acties in vergelijking met voorgaande jaren duurder. Dat zegt NS tegenover Treinreiziger.nl.
Veel bezoekers van Treinreiziger.nl willen het weten: waar blijven de NS-acties? Treinreiziger.nl heeft die vraag nu voorgelegd aan NS. “Treinacties blijven bestaan,” reageert Paul Geelen, accountmanager marketing en sales bij NS. “Maar,” erkent hij direct: “er komen dit jaar minder acties.”
Twaalf jaar geleden begon NS met acties via grote winkelketens. “We konden dankzij die acties mensen de trein laten ontdekken die het openbaar vervoer normaal niet gebruikten,” legt Geelen uit. De afgelopen jaren was het aantal acties fors toegenomen. Zo waren er vorig jaar via de vestigingen van Blokker, Hema, Albert Heijn, Etos, Kruidvat en Primera in totaal 16 treinacties. En dan zijn de NS-acties (Treinpakkers, Seizoensretour, Zomertour) nog niet meegenomen. Geelen: “Eigenlijk is er daardoor op ieder moment wel een actiekaart te koop, waardoor het effect van de acties minder werd.”
Er is maar een kleine marge op de actiekaartjes. “En deze is de afgelopen jaren alleen maar gedaald. We hebben onze tarieven niet aangepast, maar onze kosten zijn wel toegenomen,” laat Geelen weten. Hij vervolgt: “Door het hoge aantal reizigers met actiekaartjes ligt er zo veel druk op onze capaciteit, dat wij op specifieke dagen en tijden speciaal voor deze actie onze treinen moeten verlengen.”
Voor NS reden om vorig jaar de strategie te evalueren en te wijzigen. “We hebben besloten het aantal acties te minderen en daarnaast de tarieven iets te verhogen. Het worden weer echte op-is-op-aanbiedingen,” aldus de accountmanager. NS blijft gedurende het jaar acties via haar eigen websites zoals ns.nl en NS Spoordeelwinkel aanbieden.
Sommige bezoekers van Treinreiziger.nl vrezen dat NS volledig is overgestapt op e-tickets. “Dat is niet zo,” zegt Geelen. “De grote acties met de winkelketens zullen met eenmalige kaartjes zijn.” Naast de grote acties zet NS in op een aantal gerichte acties op specifieke doelgroepen. “In januari hebben we voor het eerst een actie gehad via de persoonlijke Bonuskaart van Albert Heijn. Die was niet voor iedereen beschikbaar. Daardoor konden we een specifieke doelgroep bereiken op trajecten met veel ruimte in de trein.”
Hoeveel voordelige treinkaartjes NS de afgelopen jaren precies verkocht is onduidelijk. In 2012 maakte NS bekend dat het toen om 2,5 miljoen dagkaarten ging. Redacteur Hildebrand van Kuijeren schat dat dit – inclusief NS Spoordeelwinkel – is toegenomen naar ruim 4 miljoen voordelige dagkaarten. “Dat zal in 2018 dus beduidend minder worden,” denkt Van Kuijeren. “Het wordt dus belangrijker om alle acties goed te volgen om op tijd te zijn.”
De nieuwsbrief verschijnt voortaan aan het begin van de maand, en bij iedere grote treinkaartactie.
Nieuwsbrief ontvangen
This post was last modified on 27 februari 2018 19:50
De Kennemerspoorlijn Haarlem – Uitgeest is deels gestremd door een stroomstoring in de Velsertunnel. Er…
Het Tsjechische spoorbedrijf Leo Express plant samen met het Italiaanse Arenaways een directe trein tussen…
Het spoor tussen Utrecht en Den Bosch is komend weekend weer gestremd, ditmaal omdat ProRail…
Tijdens de voorlopig laatste werkzaamheden op station Schiphol Airport zullen er drie weken lang fors…
Het Oostenrijkse spoorbedrijf WestBahn heeft deze week de eerste vier nieuwe dubbeldekkers van de Chinese…
Na ruim een week kunnen vrijdagochtend weer de eerste treinen rijden tussen Geldermalsen en Den…