fbpx
Foto: Stefan Verkerk

NS schrapt meer treinen

klok 09 nov 2020 10:59

NS schrapt vanaf deze maandag in de dienstregeling. Stapsgewijs wordt het aantal treinen teruggebracht naar 90 procent van de normale dienstregeling.

Meer wijzigingen aangekondigd

NS stopte eerder al met een aantal speciale spitsritten en speciale weekendnachttreinen. Vanaf vandaag rijden er ook minder intercity’s tussen Amsterdam Centraal – Sittard en tussen Amsterdam Centraal – Rotterdam Centraal. De meeste wijzigingen worden echter pas later verwacht, in de tweede helft van november. Welke treinen volgende week geschrapt zullen worden, is bij de redactie van Treinreiziger.nl niet bekend.

Reden voor de aanpassingen is de forse daling van het aantal reizigers. Daarnaast wil NS voorkomen dat er treinen ongepland uitvallen door ziekteverzuim. In vergelijking met voor de coronacrisis vervoert het openbaar vervoer amper 40% van het aantal normale reizigers. Dat blijkt uit recente data van Translink. Volgens NS is de bezetting zelfs gedaald tot 30 procent.

Meeste treinen blijven rijden

Op elk traject blijft minimaal twee keer per uur een trein rijden, er worden dus geen lijnen opgeheven, zo verzekert NS. Reizigersorganisatie Voor Beter OV nuanceert die uitspraak, en wijst erop dat de Gooiboog niet meer gebruik wordt: de directe trein Almere – Utrecht rijdt niet.

Alhoewel er treinen geschrapt worden, blijven de meeste treinen rijden. NS zegt dat aan het einde van de maand 90 procent van de reguliere dienstregeling zal worden uitgevoerd. Dat is aanzienlijk meer dan het voorjaar, toen bijna alle intercity’s werden geschrapt en op de meeste trajecten alleen twee Sprinters per uur overbleven. Het spoorbedrijf zegt dat de dienstregeling weer zal worden uitgebreid zodra het kan.

Geen geld terug

Reizigersorganisatie Voor Beter OV heeft begrip dat er treinen worden geschrapt, mits er voor alle reizigers een zitplek is. NS maakt in de regeling Geld terug bij Vertraging expliciet melding dat er geen geld wordt vergoed als dit wordt veroorzaakt door een te volle trein als gevolg van de coronamaatregelen. En dat is tegen het zere been van Voor Beter OV. “Dat vind ik pure minachting van de passagiers. Immers, de NS schrapt treinen, maar reizigers worden niet gecompenseerd wanneer zij de dupe zijn van het daardoor ontstane capaciteitsgebrek” schrijft voorzitter Rikus Spithorst in zijn maandagochtend column.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

43 gedachten over “NS schrapt meer treinen”

  1. Baardstaart schreef:

    Dat er minder treinen rijden als er minder reizigers zijn met een bepaalde minimumstandaard dienstregeling lijkt ze zeker een goed idee. Wel zou gekeken moeten worden of de Coronaveiligheid NIET in het gedrang komt.

    Zo zal er altijd gekeken moeten worden wat de capasiteit is van de trein in samenhang met in de trein aanwezige ventilatiesysteem. Persoonlijk vind ik dat indien nodig afgeweken dient te worden over de hoeveelheid conducteurs die er voor een trein nodig zijn. Zeker omdat private regio-vervoerders al zonder conducteurs werken.

    Zoals “Voor beter OV” al zei lijkt mij ook dat op zijn minst een ieder moet kunnen zitten. Dus de treinen moeten dus lang genoeg zijn om de reizigers mee te nemen. Daarom deel ik ook de mening dat Corona geen reden is om geld terug bij vertraging te schappen. Zo wordt de NS altijd gedwongen om met een veilige treinlengte komt. Incidenteel zal het dan een keer een keer mis gaan en dan kan de reiziger dan het ongerief claimen.

    1. Anoniem schreef:

      Draag een mondkapje = beschermd jezelf en andere.

      enige Coronaveiligheid regel.

      1. Baardstaart schreef:

        Voor de reiziger is het mondkapje en 1,5m waar mogelijk. Voor de vervoerders is zorgen dat het ventilatiesysteem in de trein/tram/bus klopt. Denk ook aan maatregelen als afsluiten voordeur of kuchscherm in bus om de chauffeur te beschermen. Dus er zijn meerdere rollen qua veiligheid op dit gebied.

      2. Rudy schreef:

        Het is opvallend dat met de afname van het vervoer door het OV ook het aantal nieuwe Corona gevallen afneemt. Dit hoeft niet op een causaal verband te wijzen omdat gelijktijdig ook de horeca gesloten is. Nog steeds is de rol van het OV in de verspreiding onduidelijk.

  2. Frans Eekhout schreef:

    Is er hier sprake van een “uitgeklede dienstregeling” of tijdelijk de broekriem aanhalen ? Ik bemerk zelf dat ook op normaal drukke momenten er soms amper reizigers in de trein zitten en men zelfs niet eerste klas hoeft te reizen om nog ergens te kunnen zitten. Toch moet men per dag bekijken waar de echte knelpunten zijn. Als er tijdens de komende december dagen vanwege Kerstmis en oud en nieuw weer iets meer mensen de trein nemen, moet het niet gebeuren dat er weer een tekort aan zitplaatsen ontstaat en dit de gezondheid en welzijn van de passagiers nadelig beïnvloeden. Kans bestaat dat men “gewend” raakt om meer thuis te blijven en met auto of ander particulier vervoer reist en niet met de trein ook als de crisis voorbij is of het tijdelijke dan structureel wordt ? Zou e.e.a. ook gevolgen kunnen hebben voor toekomstige investeringen op railinfrastructuur gebied als het aantal reizigers zo blijft als nu, ik ben benieuwd.

    1. Baardstaart schreef:

      Maatwerk is essentieel en idd met de feestdagen zullen er ook weer extra reizigers zijn.

      De gevolgen voor het OV na de coronacrisis – dus als we naar het oude normaal gaan – is nog behoorlijk onduidelijk. Denk dat thuiswerken een blijvertje wordt en dat mensen, die ten tijde van Corona een tweede hands auto hebben gekocht ook blijven rijden. Aan de andere kant komen de horde rijbewijslozen sowieso en studenten terug en zal de bevolking blijven groeien. Verder zullen files weer de mensen weer de trein in krijgen, want na de Coronacrisis zullen de wegen weer veel voller zijn.

      Wat ook beinvloedt is ook het beleid van de overheid. Willen ze de trein stimuleren en bijv minder railinfra heffing of OV BTW vrij. Ook de houding van de OV directies zal behoorlijke invloed hebben. De houding van voorm. NS directeur Roger van Boxtel tentijde en net na de eerste lockdown was niet aantrekkelijk voor reizigers.

    2. Anoniem schreef:

      Met de feestdagen zijn juist altijd veel minder reizigers.

  3. Brabo schreef:

    Vreemd dat NS niet wil vertellen welke treinseries worden geschrapt.

    1. Gerben Vos schreef:

      Welke er vandaag en morgen geschrapt zijn staat gewoon op de site van NS. Welke er daarna geschrapt worden weten ze waarschijnlijk zelf ook nog niet met genoeg zekerheid om dat nu al te publiceren.

    2. Ger Nijman schreef:

      Het verloop van de pandemie en de daartegen getroffen maatregelen veranderen steeds op vrij korte termijn. Maar aanpassingen in de dienstregeling kosten tijd, omdat daarvoor de personeel- en materieelomloop moeten worden bijgesteld. Omdat een NS-employé(e) in de eigen agenda rekening houdt met het rooster, kun je dat rooster niet van de ene op de andere dag omgooien, dat zou slecht werkgeverschap zijn. Voor het materieel geldt dat revisietermijnen niet in de knel mogen komen, en dat geplande afwijkingen qua weekenden, werkzaamheden etc. weer opnieuw moeten worden doorgerekend. Dit alles kost tijd.

  4. treingraag schreef:

    90% rijdt nog? Maak er maar 65% van of minder. Minder in de spits is een joke, moet hele dag zijn, op Maarssen bijvoorbeeld. Maar is ok

  5. Kees van Sambeek schreef:

    Raar dat de “A2-corridor” Asd-Ehv nu intervallen van tien en twintig minuten krijgt, een onaantrekkelijke verdeling over het uur, dit i.p.v. het dalpatroon dat gebruikelijk is op zondagochtend en door de week ‘s avonds, namelijk om het kwartier.
    Van de Randstad naar Heerlen geeft de NS-planner overstappen te Std op de Arriva aan, met consequenties voor het tarief voor kortingklanten b.v. als de overstap/omcheck plaatsvindt wanneer de dure uren zijn ingegaan. Een klantonvriendelijke oplossing, de bezuiniging van NS veroorzaakt een probleem voor de reiziger.

    De Spr Ut-Uitgeest reed de hele vorige week al niet meer, met Ut-Rhenen op de weekendtijden, dus een kwartier verschoven t.o.v. de doordeweekse dienstregeling. Onaangekondigd, met zo’n giga-overhead als bij NS zou je verwachten dat de informatie tip top in orde mocht zijn.

    1. Ronald schreef:

      Je kunt straks nog steeds in Sittard overstappen op een (pendel-)Intercity naar Heerlen van NS(die voornamelijk vanwege de concessieplicht rijdt). Dan moet je alleen even 10 minuten wachten in Sittard en uiteindelijk kom je maar 3 minuten later in Heerlen aan dan met de stoptrein van Arriva. Dan behoud je wel je korting.

  6. Forens schreef:

    Begrijpelijk dat de NS daartoe over gaat. Echter het is te hopen dat Rutte cs morgen met bemoedigende berichten komt waardoor er weer iets meer mobiliteit mag ontstaan.

  7. Johan schreef:

    Het kabinet neemt maatregelen om het aantal reisbewegingen te verminderen om zo het aantal besmettingen in het OV te verminderen. Vervolgens vermindert NS het aantal treinen, waardoor reizigers weer dichter op elkaar moeten zitten en het aantal besmettingen in het OV dus weer toeneemt. Schiet lekker op zo, maar niet heus.

    1. Maurice schreef:

      Het probleem met reizen is niet dat mensen besmet raken in het OV maar op de plaatsen waar ze naar toe gaan zoals bijeenkomsten, familie, vrienden, etc.

      1. Rudy schreef:

        @Maurice Dit is een misvatting.Besmetting in het OV wordt niet waargenomen omdat je anoniem bent. Van geen enkele reiziger is bekend of die positief test, dus onderzoek naar de besmettingsbron in het OV zal daarom altijd zonder resultaat blijven.

        Op de bestemming weet je met wie je contact hebt en of deze personen vroeger of later positief testen.

        NB bij 75% van de besmettingen wordt de bron niet achterhaald.

      2. Theo schreef:

        Mijn ervaring in de trein is dat m.n. studenten geen rekening houden met de 1,5 m regel. Je weet niet wie er in de trein zitten. Ook mensen die besmet zijn, gaan gewoon naar hun werk. Ook met de trein… Je zit in een afgesloten cabine waar m.i. te weinig afvoer van lucht is. Dus er is denk ik wel degelijk gevaar van besmetting in de trein. Maar op het perron draagt ook niet iedereen een mondkapje. Dus krijg je het niet IN de trein dan wel OP het perron. Overal moet een mondkapje verplicht worden, dat kan de NS toch zelf bepalen op haar terreinen?

  8. Bert sitters schreef:

    Minder Intercity-treinen naar Sittard houdt in geen Intercities meer naar Heerlen.

    1. Ronald schreef:

      Geen rechtstreekse Intercity’s meer naar Heerlen. Nog wel Intercity’s vanaf Sittard naar Heerlen. Om de simpele reden dat NS vanuit de concessie een vervoersplicht heeft tussen de stations Sittard en Heerlen. Het is immers de enige NS-trein, de stoptreinen zijn van Arriva en vallen onder een andere concessie. Overigens zal er waarschijnlijk geen hond in die Intercity zitten, aangezien reizigers naar Heerlen die met de Intercity (richting Maastricht) vanuit het noorden komen, een snelle aansluiting op de stoptrein naar Heerlen hebben in Sittard, waarmee ze uiteindelijk eerder aankomen dan met de Intercity.

  9. Frans Eekhout schreef:

    Terecht wordt door Kees van Sambeek opgemerkt dat overstappen geld kost bij wisseling van vervoerder en vooral als men in een daluur ingecheckt is bijvoorbeeld 15.30 en noodgedwongen in de spits op werkdagen moet overstappen bijvoorbeeld 16.47 van NS naar Arriva, dus een andere vervoerder, dan is men dus dubbel de klos. Ook in het weekend kost wisselen van vervoerder geld. De andere vervoerder rekent dan gewoon het volle tarief. Hoe zit het nu met de nieuwe tien minuten planning voor het traject Schiphol – Nijmegen gaat e.e.a. dan voorlopig in de ijskast of worden intercity’s gebundeld als zogenaamde “vleugeltreinen”, bijvoorbeeld een voorste deel naar Heerlen en het achterste deel naar Maastricht zoals het eens was. Het wordt nu nog beter de reisplanner te raadplegen voor men op reis gaat. Men heeft het hier over NS, over bussen en overig OV in de regio en regionale vervoerders wordt niet gesproken, krijgen we daar straks ook een uitgedunde vervoersaanbod en gaat men straks landelijk over om de beperktere vakantie dienstregeling te hanteren ook buiten de vakantietijd om ? Ik begrijp nu steeds beter waarom zelfs elektrische fietsen steeds meer in trek zijn nu het vertrouwen in het OV zienderogen (blijvend) achteruit gaat. Veiligheid en goede gezondheid is primair en nummer één, maar je zult maar geen alternatief hebben zoals een auto dan is het reizen met het OV straks armoe troef…

    1. Maurice schreef:

      Dat wordt dan sparen voor een auto of leasen.

    2. Baardstaart schreef:

      Ik ben zelf rijbewijsloos.

      Zelfs in tijden waarin de NS blij moet zijn met iedere reiziger wilt de NS in 2021 de Voordeelurenkaart voor bestaande reizigers afschaffen. Het met korting in de middagspits reizen voor de trouwe klanten wordt dan onmogelijk.

      Dat stadsbussen vaak een mager aanbod hebben is me allang opgevallen. Een gewone fiets en zelfs 2 a 3 km lopen is vaak effectiever en bijna net zo snel. Uitgekleed busvervoer is geen nieuw verschijnsel, maar het zal door Corona alleen maar erger worden.

      Een e-fiets is een effectieve oplossing voor de streekvervoer afstand; Lange afstanden is niet mogelijk; immers na 60 a 80 km is die accu op.

      Ik hoop dat dit gekneus van het OV toe leidt dat er particuliere vervoerders a-la flixbus komt. Want alleen als er echt een alternatief op dit komt dat los staat van de overheid pas dan zal men het in het OV leren en een gezonde concurrentie positie ontstaan.

      1. FLIX'er schreef:

        Heeft u wel eens met FLIXBUS gereisd of geprobeerd te reizen? En voldeed het?

    3. Bert Sitters schreef:

      Nadeel van vleugelen met een combinatie Maastricht en Heerlen is dat er altijd twee stellen moeten rijden

    4. Theo schreef:

      Zelf ga ik steeds vaker met de auto, ook voor wat langere afstanden. Het is comfortabel, veilig i.v.m. corona (ik zit er alleen in) en je kunt de radio of CD-speler aanzetten. Je komt op plaatsen waar je met de trein niet kunt komen. Het schrappen van reizen in de spits (ook in juli en augustus) met het voordeelurenabonnement is voor mij een extra reden om de auto te pakken.

  10. Louis Bohte schreef:

    Ik denk dat de NS goede boekhouders heeft.

  11. Frans Eekhout schreef:

    P.S. Ik ben ook rijbewijsloos, mooi woord overigens Baardstaart, en moet ook vaak creatief zoeken en plannen als ik op reis ga en wat betreft het flixbus idee ben ik het ook mee eens. In het verleden, toen mijn vader nog leefde en ik met een regionale taxibus en zijn rolstoel moest reizen was dat ook een hoop gepuzzel en gedoe, een echt alternatief is vooralsnog niet binnen handbereik.

  12. Willemijn schreef:

    Misschien begrijp ik het niet. Ik dacht, dat de oproep om niet onnodig met het OV te reizen er was, zodat er voldoende afstand gehouden kon worden in de treinen. Als de NS dan vervolgens treinen gaat schrappen heeft dat een negatief effect op de mogelijk aan te houden afstand en op de corona-veiligheid, of het gevoel van veiligheid , in de trein.

    1. Annemiek schreef:

      De oproepen luiden onder andere: ‘Reis zo min mogelijk en beperk contactmomenten met andere mensen’ en ‘Blijf zoveel mogelijk thuis, vermijd niet noodzakelijke reizen’. Die deviezen gelden algemeen, dus niet uitsluitend voor het reizen per trein. Aanvullend kent het OV verplichtingen voor het reizen met mondkapjes en gelden (zoveel mogelijk) de algemene regels voor het houden van afstand.

      Mensen die schijt hebben aan de richtlijnen en alsnog gewoon van het OV gebruik maken, ondanks dat hun reis niet noodzakelijk is, hebben een veel grotere invloed op de bezetting van treinen dan de paar ritten die nu uitvallen.

      1. Johan schreef:

        Zolang NS ritten blijft schrappen om de bezetting boven x% te houden heeft OV mijden geen enkel effect op de mogelijkheid om afstand te houden in de trein. In die zin hebben de mensen die onnodig gebruik maken van de trein helemaal geen invloed.

        1. Annemiek schreef:

          Volgens mij schrapt NS alleen treinen die bedroevend leeg rondrijden. Bijvoorbeeld de Sprinter Almere – Hilversum/Utrecht en binnenkort de 2400-serie. Het schrappen van dergelijke treinen, gaat echt niet zorgen voor onverantwoord volle andere treinen, maar schept wel ruimte om te schuiven met personeel, waardoor het risico dat treinen onverwacht uitvallen lager wordt. In mijn ervaring in de afgelopen maanden worden volle treinen in deze periode vrijwel uitsluitend veroorzaakt door het onverwacht uitvallen van andere treinen.

        2. Bert sitters schreef:

          @Annemiek.
          Met de Gooiboog heb je wel een punt. Deze trekt ook zonder Corona onvoldoende reizigers. Is wel een duur project geweest. Hadden diverse knelpunten mee opgelost kunnen worden.

        3. Anoniem schreef:

          @annemiek
          NS schrapt sprinters maar die zijn op dit moment juist veel drukkers dan intercity’s.

        4. Annemiek schreef:

          @Anoniem. Dat kun je niet als stelregel zo formuleren. Zo worden de spitssprinters tussen Groningen en Assen geschrapt. Dat die dingen überhaupt rijden, is leuk voor een enkeling, maar ze zijn volstrekt overbodig. Ook buiten coronatijd. Onlangs vernam ik zelfs dat de sprinters zullen worden verlengd tot aan Hoogeveen, waardoor een groot deel van de verbouwing (spoor 2, dat niet meer gebruikt zal worden) van station Assen zal verwaarlozen.

      2. Bert sitters schreef:

        @Annemiek. De praktijk is dat door deze oproep veel mensen de trein mijden, maar wel een massa de auto pakt om te gaan funshoppen of naar recreatiegebieden te gaan.

        1. Annemiek schreef:

          Volgens mij blijkt dat helemaal niet uit de praktijk. Maar goed, jij beschikt blijkbaar over andere gegevens.

        2. Bert sitters schreef:

          @Annemiek. Kijk eens naar afgelopen weekend. Treinen leeg, maar bumper aan bumper op de aanvoerwegen. Parkeerterrein en groenstroken vol geparkeerd. Steden als Zwolle en Deventer meldden een grote hoeveelheid aan funshoppers in hun binnensteden.

        3. Annemiek schreef:

          Er blijkt helemaal nergens uit dat die mensen de trein mijden door deze oproep. Er wordt specifiek gevraagd niet te reizen. Met geen enkel vervoermiddel. Er blijkt helemaal nergens uit dat mensen de daardoor de trein mijden, maar wel de auto nemen. En als het zou kloppen dat treinen leeg rondrijden, dan houden treinreizigers zich blijkbaar prima aan de oproep. Wat is dan het probleem?… Zelf ervaar ik dat treinen nog veel te druk zijn. Op de ritten die ik maak, kan ik mij niet voorstellen dat de meeste mensen strikt noodzakelijke reizen maken.

        4. Bert sitters schreef:

          @Annemiek
          Mijn treinen (buiten de spits) zaten behoorlijk leeg. Nu reis ik nu wel een stuk minder. Er zijn nu geen evenementen in de Jaarbeurs en Rai, waar een belangrijk deel van het publiek met de trein komt, maar bouwmarkten en andere grote weidewinkel melden een forse toename van klanten die komen praktisch allemaal met de auto.

        5. Bert sitters schreef:

          @Annemiek.
          Probleem is dat mensen met hun auto wel drukke plaatsen opzoeken.

  13. Michiel schreef:

    Op de volgende trajecten rijden minder spitstreinen:
    * Haarlem-Alkmaar
    * `s Hertogenbosch-Oss
    * Amsterdam Centraal- Enkhuizen
    * Groningen-Assen
    * Utrecht Centraal-Houten Castellum
    * Veenendaal Centrum-Uitgeest
    * Amersfoort Centraal-Harderwijk
    * Amersfoort Centraal-Deventer
    * Rotterdam Centraal-Gouda Goverwelle
    * Leiden Centraal-Alphen aan den Rijn

    Op de volgende trajecten rijden minder Intercity’s:
    * Amsterdam Centraal-Rotterdam Centraal
    * Amsterdam Centraal-Sittard

    In het weekeind rijden minder nachtnettreinen op de volgende trajecten:
    * Utrecht Centraal-Nijmegen
    * Utrecht Centraal-Amersfoort Centraal
    * Utrecht Centraal-Eindhoven Centraal
    * Rotterdam Centraal-Eindhoven Centraal

    Het doordeweekse nachtnet, inclusief de verbinding naar Schiphol, blijft ongewijzigd.

    Bron:
    https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/vanaf-maandag-19-oktober-minder-extra-forensentreinen-en-weekendnachttreinen.html

  14. Theo schreef:

    Erger dan het beperken van het aantal treinen vind ik dat er vooral in de weekends hele stukken van trajecten uitvallen door werkzaamheden. Soms is er een omleiding maar dat kost extra veel tijd. Ook bussen kosten veel extra tijd (afgezien van mogelijkheid van corona besmetting). Ook werkzaamheden door de week worden zodanig gepland dat hele trajectblokken uitvallen. Zo kun je a.s. week niet naar Leeuwarden vanaf Groningen (en omgekeerd) en Zwolle (tot 1 dec.).Reizigers worden hierdoor behoorlijk belemmerd in hun keuzes (omrijden via Groningen naar Zwolle kan dus niet). Van Leeuwarden eerst naar NH rijden en daar te trein pakken? Daarvoor hebben we geen abonnement gekocht. Het zou goed zijn beter te plannen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.