Met ingang van komende maandag laten de Nederlandse Spoorwegen in de spits minder treinen rijden. Ook in de avond en nacht zullen vanwege teruglopende reizigersaantallen door het coronabeleid van het kabinet minder treinen worden ingezet.
Volgens NS start de gebruikelijke avonddienstregeling twee uur eerder. Rover-directeur Freek Bos wijst erop dat de treinen die nu niet rijden wel gewoon in het spoorboekje staan. “Daar is niets gebruikelijks aan” reageert Bos op Twitter.
Minder treinen rijden er onder meer tussen Den Helder en Alkmaar, Amsterdam en Enkhuizen en tussen Rotterdam en Gouda-Goverwelle. Op de trajecten Zwolle-Groningen en Utrecht-Eindhoven-Rotterdam betreft het nachttreinen. Voor het ingaan van de avondlockdown zat 55 procent van het gebruikelijke aantal reizigers ‘s avonds in de trein en nu is dat 40 procent.
“In de treinen die we tijdelijk schrappen, zitten op dit moment gemiddeld nog geen vijftien reizigers per 100 zitplaatsen”, aldus NS donderdag. Het spoorbedrijf noemt een concreet voorbeeld: “Zo zaten bijvoorbeeld vorige week woensdag in de intercity van Den Haag naar Utrecht om 20:30 uur slechts negentien reizigers, terwijl er plek voor 300 was” schrijft NS in het persbericht. “En op diezelfde dag vervoerden we in de sprinter van Gouda naar Rotterdam om 16:55 uur met 200 zitplaatsen maar 30 reizigers.”
Vanwege de lage bezetting worden de treinen nu geschrapt. Het kan zijn dat er meer treinen geschrapt zullen worden. “De komende periode blijven we de reizigersaantallen nauwlettend in de gaten houden en de inzet van onze treinen hierop afstemmen.” NS adviseert de reisplanner in de gaten te houden.
Rover is niet blij met de aankondiging. “NS maakt deze keuze omdat er minder reizigers in de trein zouden zitten. Daarmee lijken bedrijfseconomische redenen boven het belang van de reiziger te gaan.” De organisatie die opkomt voor het belang van reizigers in het openbaar vervoer wil snel duidelijkheid en eist dat de reisinformatie zo snel mogelijk wordt aangepast op “de uitgedunde avonddienstregeling”.
“De verslechterde dienstverlening komt op een moment dat goede dienstverlening juist zo belangrijk is voor het behoud van de ov-reizigers.” Rover is bang dat door het NS-besluit de hele ov-sector structureel reizigers zal verliezen. Juist afgelopen zondag is de nieuwe NS-dienstregeling voor komend jaar ingegaan. Rover was daar redelijk over te spreken en intercityverbindingen zijn over het algemeen beter geworden, zei de organisatie dinsdag nog.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on %s = human-readable time difference 16:05
Tussen Zwolle, Lelystad, Almere, Amsterdam en Schiphol gaan vanaf medio maart extra nachttreinen rijden. Dat…
Staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer is bereid om de 2,3 miljoen aan kosten van…
De NS heeft in 2024 een recordaantal van 20 miljoen online treinkaartjes verkocht. Omdat de…
Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) ziet meer in de toekomst van elektrisch vliegen dan…
Diverse storingen, waaronder een ontruiming van een trein, hinderen woensdag het treinverkeer. Door een defect…
Deutsche Bahn bereidt zich voor op een nieuwe mega-onderhoudsoperatie op het spoor. Vanaf 1 augustus…