NS schrapt tijdelijk rustige treinen
16 dec 2021 15:31
Met ingang van komende maandag laten de Nederlandse Spoorwegen in de spits minder treinen rijden. Ook in de avond en nacht zullen vanwege teruglopende reizigersaantallen door het coronabeleid van het kabinet minder treinen worden ingezet.
Minder treinen
Volgens NS start de gebruikelijke avonddienstregeling twee uur eerder. Rover-directeur Freek Bos wijst erop dat de treinen die nu niet rijden wel gewoon in het spoorboekje staan. “Daar is niets gebruikelijks aan” reageert Bos op Twitter.
Minder treinen rijden er onder meer tussen Den Helder en Alkmaar, Amsterdam en Enkhuizen en tussen Rotterdam en Gouda-Goverwelle. Op de trajecten Zwolle-Groningen en Utrecht-Eindhoven-Rotterdam betreft het nachttreinen. Voor het ingaan van de avondlockdown zat 55 procent van het gebruikelijke aantal reizigers ‘s avonds in de trein en nu is dat 40 procent.
15% bezetting
“In de treinen die we tijdelijk schrappen, zitten op dit moment gemiddeld nog geen vijftien reizigers per 100 zitplaatsen”, aldus NS donderdag. Het spoorbedrijf noemt een concreet voorbeeld: “Zo zaten bijvoorbeeld vorige week woensdag in de intercity van Den Haag naar Utrecht om 20:30 uur slechts negentien reizigers, terwijl er plek voor 300 was” schrijft NS in het persbericht. “En op diezelfde dag vervoerden we in de sprinter van Gouda naar Rotterdam om 16:55 uur met 200 zitplaatsen maar 30 reizigers.”
Vanwege de lage bezetting worden de treinen nu geschrapt. Het kan zijn dat er meer treinen geschrapt zullen worden. “De komende periode blijven we de reizigersaantallen nauwlettend in de gaten houden en de inzet van onze treinen hierop afstemmen.” NS adviseert de reisplanner in de gaten te houden.
Rover niet blij
Rover is niet blij met de aankondiging. “NS maakt deze keuze omdat er minder reizigers in de trein zouden zitten. Daarmee lijken bedrijfseconomische redenen boven het belang van de reiziger te gaan.” De organisatie die opkomt voor het belang van reizigers in het openbaar vervoer wil snel duidelijkheid en eist dat de reisinformatie zo snel mogelijk wordt aangepast op “de uitgedunde avonddienstregeling”.
“De verslechterde dienstverlening komt op een moment dat goede dienstverlening juist zo belangrijk is voor het behoud van de ov-reizigers.” Rover is bang dat door het NS-besluit de hele ov-sector structureel reizigers zal verliezen. Juist afgelopen zondag is de nieuwe NS-dienstregeling voor komend jaar ingegaan. Rover was daar redelijk over te spreken en intercityverbindingen zijn over het algemeen beter geworden, zei de organisatie dinsdag nog.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
Om van uit je vel te springen dit. Het doel van de coronamaatregelen is om contacten tussen mensen te verminderen om besmettingsaantallen te doen dalen. Als NS dan het paard achter de wagen spant door groepen reizigers in te dikken blijven andere maatregelen weer langer van kracht of moeten die zelfs worden aangescherpt. De materieelkilometers die NS uitspaart (want personeelskosten lopen natuurlijk gewoon door) wegen zowel financieel als immaterieel niet op tegen een verlenging van de avondsluiting van tig andere bedrijven en bijvoorbeeld straks weer wekenlang online onderwijs.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat de treinen van de NS op dit moment dé kwaaddoeners voor de coronabesmettingen zijn.
Met zo weinig reizigers kan je dat wel hardop zeggen, inderdaad. Bijna de gehele trein(coupe) voor jezelf, wat een luxe.
Geen verbazing ook dat het reizen per spoor zo duur is, voor de meeste mensen in elk geval.
Een intercity met 19 reizigers is natuurlijk niet in stand te houden. Ga ook eens met twee voeten op d grond staan.
Ten eerste noemt de NS-spindoctor hier de twee allerrustigste ritten van vorige week, niet het gemiddelde van alle geschrapte ritten en al helemaal niet het maximale aantal reizigers dat door het schrappen van ritten nu in andere treinen te verwachten valt. Bovendien komt het regelmatig voor dat bij een verstoring andere treinen ineens veel meer reizigers te verwerken krijgen. Als NS die dan al zitvol gepland had wordt het gemakkelijk een besmettingshaard op wieltjes.
Ten tweede is het voordeliger om een IC met een klein aantal reizigers wél te laten rijden dan om méér uit te geven aan bijvoorbeeld het langer dícht houden van de horeca. Ritten schrappen is penny wise, pound foolish.
Afgelopen zondag had ik een staanplaats in de trein. Reis in de dal uren. Na 20:00 uur. Hadden we een erg korte trein. Traject Weert – Den Bosch.
de grond lukt niet die zakt alweer weg bij de NS, bedankt NS voor het laten uitdunnen van de treinen, weet wel dat de reizigers die er nog inzitten een essentieel beroep hebben en die laten jullie weer in de kou staan
Nounounou. Je doet net alsof NS omikron heeft uitgevonden in een geheim lab op de Cartesiusweg. Neem even een gembertheetje en zie dat die paar opgeheven treintjes 0,0 impact op de bezetting hebben.
Ik acht NS niet in staat tot het uitvinden van een virus, wel tot het zich op een schofterige manier onttrekken aan haar maatschappelijke verantwoordelijkheid.
EEuh… de 6200 van Assen naar Groningen??
Wat betekent dat in gewone-mensen-taal?
Ik snap dat de ns en sommige spoorenthousiastelingen weten om welke trein het gaat, maar een ‘gewone’ reiziger denkt niet in dienstnummers maar in (vertrek)tijden.
Blijft dus over: ‘het zal wel’ (effect bereikt, geen haan die er naar kraait) of ‘hmm, uitvallende treinen (onvoorspelbaar welke), dan neem ik voor de zekerheid de auto wel’ (en inderdaad verdere uitholling OV.
PS: tuurlijk zou het fijn zijn als deze site de vertaalslag zou maken, maar ik bedoel met name: willen jullie wegens je goede contacten binnen ns meehelpen deze ‘tip’ (ns praat svp reizigers-taal) bij de juiste beslisser te krijgen?
Dank!
Het gaat om de spitstreinen, dat staat ook genoemd. Dus de Sprinters Groningen – Zwolle rijden gewoon 2x per uur, maar de 2 extra treinen die in de spits rijden tussen Groningen en Assen rijden niet. Omdat treinen op meerdere plekken stoppen, wordt het lastig om de vertrektijden te noemen.
De spitstreinen tussen Assen en Groningen rijden momenteel dan ook daadwerkelijk volledig leeg heen en weer. Ze zijn ook eigenlijk nooit een succes geweest. Pre-covid kwamen de ochtendspitssprinters in de richting Groningen meestal al vol aan in Assen. Het deel reizigers (scholieren) uit de richting Meppel/Hoogeveen/Beilen dat daar uitstapt, is groter dan het aantal reizigers (ambtenaren/forenzen) dat in Assen instapt. Ongeveer 2/3e van de sprinterreizigers tussen Assen en Groningen heeft niets aan de extra sprinters op dat deel van het traject, omdat ze al eerder instappen. Ook in de middagspits hebben de reizigers verder dan Assen niets aan de spitssprinters.
Voor de intercity’s is de spitsrichting juist de andere kant op; van Groningen richting de randstad. En die massa is veel groter. Ook zij hebben niets aan de spitssprinters.
Wat zou werken in de ochtendspits is het doortrekken van de spitssprinters naar Hoogeveen. Ik geloof ook dat daar serieuze plannen voor bestaan, alleen lees je daar zelden iets over.
Quote:
Rover is niet blij met de aankondiging.
Er schiet mij ineens een spreekwoord te binnen:
De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet!
Iets met met verkeersleiding of zo…
Misschien kan Treinreiziger.nl een keer een lijstje publiceren met treinseries. En met stations-afkortingen. Dan kunnen mensen daar opzoeken dat de 3000-serie van Asd naar Nm de intercity’s van Amsterdam CS naar Nijmegen zijn.
Die kan je ook op Treinposities en Somda vinden.
Zeker nu de kerstvakantie een week vervroegd is, zijn er diverse treinen die idd bijna leeg rijden en dat is ergens ook zonde. Maar de reiziger moet ook weer niet voor verrassingen komen te staan of extreem veel langer onderweg zijn. Er moet op zijn minst heel duidelijk gecommuniceerd worden.
Mensen die veel reizen zouden zo bij en NS aan kunnen geven als er iets is met dienstregelingwijzigingen of werkzaamheden, terwijl ze veel gebruik maken van een traject op individuele basis benaderd worden. Dit kan via mail of SMS. Ook heeft dit iets big-data-achtigs, maar aan de andere kant is dit gebruik ervan en geen misbruik om reizigers in te lichten.
Ook zouden deze wijzigingen op allerlei andere manieren in het zicht van de reiziger gebracht moeten worden.
De basisdienstregeling dient in dit geval te allen tijden gehandhaafd te blijven en ook dit lijkt nu het geval te zijn.
Alleen de kerstvakantie voor lagere scholen begint een week eerder, niet voor de rest van het onderwijs. En aangezien het aantal kleuters en lagereschoolkinderen dat met de trein naar school gaat klein is zal NS daar niet zoveel van merken. Anderzijds kan NS niet eeuwig met zwaar onderbezette treinen blijven rondrijden, er is niet onbeperkt geld.
Als 15% een grenswaarde zou zijn, dan kan de nachttrein Wenen ook wel stoppen. En zeker de Eurostar. Ik schat dat ik het voor die laatste nog positief stel als deze op het Nederlandse deel van het traject slechts voor 2% gevuld is.
Ik heb collega’s die hun rooster zo hebben laten aanpassen dat ze op de dagen dat die rijdt met de 591 (of eentje eerder) meegaan. Vaak gaat het om zo’n 30-40 mensen, waardoor ze het soms wel de *bedrijfsnaam*express noemen. Sinds de horeca in de avond dicht is, zit er na 20:00 vrijwel niemand in de IC’s naar het noorden. Ze rijden vooral voor Schipholklanten. De sprinters zijn nog wel aardig gevuld overigens.
Internationaal vervoer is voor NS een statussymbool dus daar zal niet gauw in gesneden worden, zelfs niet in de vrijwel lege Eurostar.
Het laatste wat ik hoorde over Eurostar is dat er momenteel meer tickets gecanceld worden dan dat er nieuwe boekingen zijn. En dat is het voor de meeste tickets niet eens de moeite waard om te cancelen wanneer je niet gaat reizen. De nabije toekomst voor Eurostar (en daarmee ook Thalys) ziet er treurig uit.
En dan blijft natuurlijk de vraag of het wel niet ontzettend misleidend is om een zo goed als leeg rijdende hogesnelheidstrein neer te zetten als groen alternatief voor het vliegtuig. Is het niet beter/groener om reizigers gewoon een alternatief (Thalys of Intercity Brussel) aan te bieden op het deel van de reis tussen Amsterdam en Brussel Zuid en de Eurostar daar voorlopig gewoon te schrappen?
Mee eens. Bezettingsgraad van Eurostar is belachelijk laag. Qua exploitatiekosten kan het er gewoon niet uit. En dan de inchecktijd en de lange stop bij Brussel Zuid.
Maar blijkbaar is prestige ook belangrijk. Zie ICE tussen Amsterdam – Keulen. HST op boemel spoor tussen Amsterdam – Emmerich.
Als ze puur naar kosten zouden kijken zouden ze de Eurostar pas laten rijden totdat de reizigersaantallen zodanig dat 1 Eurostar (900 zitplaatsen) een echt goede bezettingsgraad hebben.
Enigste alternatief wat ik kan bedenken is locomotief reeks 28 met I – 11 rijtuigen. Weet alleen niet of die op de HSL Antwerpen – Schiphol mag rijden van IL&T & DVIS.
Flexibiliteit is gewenst. Minder reizigers dus ook minder treinen eigenlijk wel logisch, maar als dit structurele vormen krijgt wordt het pas echt een probleem. Gevolg kan zijn dat men de trein nog meer links laat liggen en sneller voor eigen vervoer kiest zoals een auto en het op de weg WEL drukker wordt en niet in de trein. Het wordt straks een tweede natuur met veel thuiswerken en minder reizen en een sober OV aanbod. Als er minder treinreizigers zijn heb je ook minder vraag naar aanvullend ov zoals bus en tram als dat maar geen domino effect wordt met meer verliezen en minder inkomstenderving bij het OV. Misschien wel MEER kinderen maken door het thuiswerken als er minder gereisd wordt..
De problemen zijn natuurlijk structureel. De forensen zijn al bijna twee jaar weg en komen voor het gros (zeker gezien de tarieven die ze moeten betalen) niet meer terug. Je moet wel heel naïef zijn om nog steeds te denken dat er slechts sprake is van een tijdelijke dip.
Ik heb het reizen met de trein als forens tijdens de coronaperiode lange tijd volgehouden, maar ben daarmee gestopt omdat de absoluut zwakzinnige handelingen van NS ervoor zorgden dat dat onverantwoord werd. Ik heb ervoor gekozen een poosje in de zorg te werken en de reizen met de trein (en met name het treinvervangend vervoer) waren daarbij verreweg de zwakste schakel bij het risico op een besmetting met corona. Inmiddels heb ik mijn oude werkzaamheden (buiten de zorg) weer opgepakt, waardoor ik de afgelopen weken heb geprobeerd weer wat vaker voor de trein te kiezen. Ik ben van een koude kermis thuisgekomen.
Afgelopen woensdagavond was er al een storing tussen Zwolle en Meppel, waardoor er enkel eens per half uur een intercity reed van Zwolle naar Meppel, in plaats van twee intercity’s en twee sprinters. De wel rijdende intercity bestond dan ook nog uit een enkele ICM (de andere treinstellen werden braaf afgekoppeld). Die treinen waren dus letterlijk ramvol. Gezien de aanstaande coronamaatregelen totaal onverantwoord.
Vanavond was het helemaal bij het achterlijke af. Ik wilde vanuit de richting Zwolle naar Haren (waar ik eerder die dag mijn fiets had gestald). Er was tussen Assen en Groningen een aanrijding gebeurd. Vreselijk inderdaad. Maar NS had inmiddels twee uur de tijd gehad om vervangend vervoer te regelen. Bussen waren er inderdaad in overvloed, maar die mochten van NS niet rijden. Dus zaten we te Assen 25 minuten lang te wachten in een bijna gevulde bus, vol kuchende/hoestende mensen zonder mondkapjes. Toen na aankomst van de volgende intercity ook de laatste vier zitplaatsen waren gevuld, vertrok de colonne van vijf bussen (waarvan drie dus compleet leeg en eentje amper gevuld) in de richting Groningen. Te Haren werd gestopt bij het Transferium, waar taxi’s klaar zouden staan voor de rit naar het station. Die taxi’s waren na een kwartier nog niet verschenen. Telefonisch contact met de klantenservice beloofde mij goed nieuws, want de stremming zou inmiddels opgelost zijn, waardoor de taxi’s niet meer nodig zouden zijn. De loopafstand naar het station was ongeveer 25 minuten. Zou er iemand bij NS het begrijpen als ik maandag weer gewoon in de auto stap? Ik denk bovendien dat ik in die bus een serieus risico op een coronabesmetting heb gelopen. Er moet heel wat gebeuren voordat ik overweeg mijn middelvinger richting NS te laten zakken.
Tsja, ik heb andere ervaringen gehad gisteravond. De bussen vertrokken in Assen direct nadat ze vol zaten en reden dus individueel naar Groningen. De chauffeur vroeg eerst of er mensen waren die in Haren uit wilden stappen (niemand), dus reden we rechtstreeks naar Groningen. Iedereen droeg keurig een mondkapje en niemand kuchtte, rochelde of hoestte.
@Martinistadjer. Ja, zoiets zei die buschauffeur ook tegen wat andere reizigers die vroegen waarom hij niet gewoon ging rijden. Hij zei: “Dan hadden jullie maar een half uur eerder moeten komen, want toen ging het zoals jullie willen. Maar die lieve mevrouw van NS heeft gezegd dat het zo moet, dus dan doen we het op deze manier. Het is niet anders”.
Hoewel ik wel enig begrip kan tonen dat NS enkele treinen schrapt maar NS mag mij en ik denk ook andere waarom dit dgl. Jaar meer treinen is gaan rijden terwijl het aantal reizigs is gedaald ook mag NS mij uitleggen waarom de spitstoevoegers 800 hdr-amr uit 10 bakken virm rijdt terwijl de basis ic 3000 enkel uit een biertje bestaat en als NS deze 800 schrapt dan verwacht ik wel dat de verfoeide korte keringen in de spits te Den Helder met uitvallende trein als gevolg vervalt! Ik vind het ook raar dat NS wel compensatie voor het rijden van dit soort treinen krijgt ik ga ervan uit dat de overheid kort op de e compensatie
De beslissing over de dienstregeling 2022 is al direct na de zomer genomen toen NS nog dacht dat corona voorbij was en het aantal reizigers zou gaan exploderen. Met de kennis van nu is de invoering van de 10 min dienst tussen Arnhem en Rotterdam natuurlijk totale kolder.
Het probleem is dat de NS-directie zichzelf blijft wijsmaken dat de reizigersdaling slechts een zeer tijdelijk dipje is. Het gevolg is dat er steeds weer ad-hoc maatregelen genomen moeten worden in plaats van een structurele aanpassing van de dienstregeling.
Dat een lockdown nu niet werd voorzien: logisch. Maar ik heb mij ook begin vorig jaar verwonderd dat deze plannen doorgezet werden. NS heeft zelf al in zomer van 2020 aangegeven dat het zeker tot 2025 gaat duren voordat het oude niveau bereikt zou worden. Schrappen in de normale dienstregeling (zonder lockdown), lijkt mij niet verstandig. Maar ik heb mij wel verwonderd over de uitbreiding. Ook in het voorjaar en de zomer.
NS/ProRail zijn als de dood dat de overheid gezien de enorme daling van het aantal reizigers het PHS programma stil zet en dus worden die tienminuten diensten doorgezet hoewel dat gezien aan het aantal reizigers dwaasheid is.
NS vergeet bij het aantal inzittenden de conducteur te noemen. Hoog tijd door dit lamlendig personeelsbestand – op een werkende enkeling na – de bezem te halen. De vakbonden zullen moord en brand schreeuwen, de hc’s zullen acties gaan voeren (dan wel!) maar ze hebben al lang bewezen dat ze gemist kunnen worden door zittend hun werkdag door te brengen. Het merendeel toont door hun onzichtbaarheid geen enkele interesse in de reizigers te hebben. Ook voor corona al. NS mag een voorbeeld nemen aan de regionale vervoerders waar met hoge frequenties gereden wordt met eenmansbediening en incidentele controleploegen. Snijden in dit grotendeels nutteloos geldverslindend NS-personeelsbestand is beter dan treinen uit de dienstregeling te halen.
Daar ben ik het volkomen mee eens. Het probleem is echter wel dat de maatschappij ook niet op die mensen zit te wachten en er voor velen van hen uitkeringsafhankelijkheid wacht. Het is niet alleen de inactiviteit maar ook de belabberde mentaliteit van de meeste conducteurs. Die krijg je echt niet meer productief op een niveau gelijkwaardig aan conducteur, zoals productiewerk. Daar voelen ze zich te goed voor.
Ik vind conducteurs overigens het meest irritant als ze wel aanwezig zijn. Dat wil zeggen, als ze samenklitten in de coupe waar jij ook zit. Dat gaat dan meestal over dienstroosters. Als je meeluistert hoor je dat het al fokking inefficiënt gaat, omdat er geluisterd wordt naar alle wensen van conducteurs, maar dat de ze er nog niet tevreden mee zijn. Laatst zat ik bij eentje die luidkeels aan zijn collega zat te vertellen over zijn canabisgebruik en dat hij in nachttreinen gewoon toestaat als er iemand een jointje rookt, want ‘dat zijn echt de meest relaxte mensen’. En mensen die zich daarover zouden opwinden, waren volgens hem juist het probleem. Nog geen vijf minuten later kon zijn collega er nog net tussen springen toen een reiziger hem aansprak op het feit dat hij geen mondkapje droeg. ‘Nou moet ik van mijn manager meer zichtbaar zijn en dan krijg je dit gezeik’, riep hij, terwijl hij neus aan neus met de reiziger stond. Vervolgens beweerde hij dat hij aan het drinken was en dat hij dan geen mondkapje op hoefde, want ‘als een reiziger een uur aan een flesje water mag likken, mag ik dat ook ja!’.
Ik snap dat belabberd personeel na overbodigheid / ontslag niet zomaar elders inzetbaar is. Dat lijkt mij meer het probleem voor zulk personeel zelf. Maar alles valt te leren. Misschien is een stage in een slachterij of als pakketbezorger een goede ervaring om mee te maken wat het is om én keihard te moeten werken én dat voor een laag en vooral onzeker loon. Misschien gaan ze zich dan schamen voor hun dubbeldik betaald luxeleven, met dank aan het management en de bedrijfscultuur van NS die dat luxeleventje faciliteert.
Het zou daarentegen wel knettergek zijn om de prijzen voor treinkaartjes exorbitant te houden omdat er zo nodig werkverschaffingsprogramma’s in stand gehouden moeten worden op kosten van de reiziger.
Ook volledig mee eens.
5 jaar geleden moest ik bijna altijd mijn ticket laten zien, maar nu lopen ze langs en gaan ze zitten met hun mobiel en niemand controleert iets…..
Om het netjes te zeggen: de komst van Wifi en mobieltjes heeft de werkinhoud van het beroep van conducteur structureel veranderd.
Je snapt er helemaal niks van. Regionale treinen zijn maximaal twee delen lang, waardoor het verantwoord is dat de meester zelf de deuren kan sluiten. De NS rijdt met veel langere treinen. Zeker op een perron in een buitenbocht heb je echt een (hoofd)conducteur nodig om te voorkomen dat passagiers tussen de deuren komen te zitten. Ja, eenmaal in de trein wordt er inderdaad wat minder gecontroleerd op dit moment, maar hier zijn verschillende redenen voor. Misschien kan de HC zo proberen het voor zichzelf mogelijk te houden veilig op afstand te kunnen werken. Daarnaast zijn HC’s het zat dag in, dag uit naast de kaartcontrole ook de mondkapjesplicht te handhaven. Ook weet ik via familie dat ook HC’s onderling heftige discussies hebben over het dragen van mondkapjes of een beschermkap en dat er zelfs een verlinkcultuur wordt gepromoot vanuit Utrecht om collega’s aan te geven die niet streng genoeg de mondkapjesplicht handhaven.
Juist… In en om bijvoorbeeld Londen heb je tientallen stations waar treinen met eenmansbediening vertrekken van veel smallere en onoverzichtelijker perrons dan we in Nederland kennen en waar de reizigers zich ook nog eens maximaal in de treinen persen. Pogingen om mee te kunnen, worden pas gestaakt als de deuren hen daarin fysiek beperken. De machinist kijkt even op de monitors of er niemand tussen de deuren is blijven steken en rijdt weg. Ik heb geen idee waarom dat in Nederland niet zou kunnen.
Al ruim voor de coronapandemie deden veel conducteurs helemaal niets. Bij opmerkingen van reizigers over waarom er nooit controle is, reageerde NS standaard met de mededeling dat conducteurs ook veel (administratieve) taken hebben die ze buiten het zicht van de reiziger uitvoeren. Dat is natuurlijk totale onzin en een minachting van de klant die dat anders waarneemt. In de SNG kun je het bijvoorbeeld gewoon horen als de conducteur of machinist filmpjes zit te kijken tijdens het werk. Sinds corona voert het gros van de conducteurs ongegeneerd niets anders uit dan de sluitprocedure op de perrons. Als ze eerlijk naar hun eigen werk zouden kijken, zouden ze zelf ook begrijpen dat ze totaal overbodig zijn. Het is echt aan hen zelf om ervoor te zorgen dat ze door reizigers gewaardeerd worden op de trein. Dat houdt in dat ze allemaal consequent gaan controleren en handhaven. Zonder dat hebben ze geen toegevoegde waarde en kunnen ze gewoon afgeserveerd worden richting de werkloosheid.
Er zitten 2 kanten aan dit verhaal. Aan de ene kant noemt persvoorlichting wel bewust erg extreme voorbeelden van lege treinen, waarvan er eentje zelfs in de tegenspitsrichting rijdt, die altijd al rustiger is dan in de andere richting. Dat maakt natuurlijk argwanend.
Andere kant van het verhaal is dat er gewoon simpelweg veel minder reizigers en dus inkomsten zijn. Het thuiswerkadvies, de vervroegde kerstvakantie voor basisscholen en de avondsluiting van het openbare leven zorgen daar nou eenmaal voor. Dat NS dan wat (spits)versterkers schrapt is toch niet meer dan logisch? Moet zeker kunnen als de rest van de basisdienstregeling overeind blijft, met treinen die voldoende op sterkte rijden. Kan misschien zelfs voor een meer betrouwbare dienstuitvoering zorgen, want ongetwijfeld heeft NS ook met meer uitval door ziekte te maken wat je hiermee kunt opvangen. Ja, ook dan zal er eens een vollere trein tussen zitten door bv een verstoring, maar voor een incidentele verstoring kun je natuurlijk niet overal maar op volle sterkte blijven rijden als er veel minder reizigers zijn.
Gebakken lucht…
Als het een structureel probleem is geworden, waarom heft men de “niet reis beperking” op voor mensen met een voordeel- of kortingkaart, nu mag je niet tussen 06.30 en 09.00 en 16.00 en 18.30 uur met korting reizen want er is blijkbaar ruimte te over om de plaatsen te benutten ?
Op BNR radio hoorde ik een ProRail medewerkster zeggen dat het vijf jaar kost om de “tien minuten” dienst in te stellen tussen Rotterdam – Schiphol en Nijmegen. Redenen zijn o.a. bouwen van extra onderstations om het toegenomen aantal treinen van stroom te voorzien, spoorwegoverweg gangen verwijderen, want elke tien minuten slagboom open en dicht is geen doen, perrons verlengen en passeer of inhaal sporen maken, inzet van personeel e.d. Er liggen zelfs plannen klaar om dit ook tussen Rotterdam en Breda en op de Hanzelijn in te voeren. Het heeft een “metro karakter” zei ze met zoveel woorden hoorde ik haar dat op 17 dec. j.l. op de radio zeggen. Je kunt je afvragen OF het wel zin heeft nog meer in te zetten op dit systeem ALS het aantal reizigers blijft afnemen. Ze gaf ook aan – haar naam ben ik even kwijt – dat men ook anticipeert op de bouw van meer woningen langs deze trajecten en er dus in de toekomst meer treinen nodig zijn.
Het is met treinreizen bij o.a. NS net als met de Boeing 737 MAX, als het vertrouwen eenmaal weg is en afneemt, dan denken veel mensen wel twee keer na of ze met een van beide, of misschien wel beiden willen gaan reizen ? Tussenhaakjes, de KLM -AirFrance groep kiest nu voor een Airbus 320neo familie en niet voor de Boeing MAX ter vervanging van hun huidige 737’s, dit ter geruststelling. NS zal dus een “charme offensief of promotie” moeten doen om klanten weer de (spits) trein in te krijgen, anders krijgen we straks treinen met een hoog “gebakken lucht” gehalte en of dat zoden aan de dijk zet is nog maar de vraag…
Waarom worden de reisbeperkingen in de spits niet opgeheven? Simpel omdat dat een nog veel grotere inkomstenderving zou betekenen.
Wat er nodig is is de capaciteit met name in het intercityvervoer structureel omlaag brengen en dan vooral in de spitsuren.
Natuurlijk roept die mevrouw van ProRail dat. Zonder grootste uitbreidingsplannen rest voor ProRail slechts onderhoud en verkeersleiding en is de helft van de ProRail organisatie overbodig. Kortom vooral eigenbelang speelt mee om het sprookje van grote groei zo lang mogelijk in stand te houden.
Passagiers hebben meestal niet eens in de gaten dat ze met een 737-MAX vliegen. Ze worden gewoon ingezet en alleen als je er verstand van hebt, herken je ze direct. Ryanair vliegt ermee op Nederland onder de naam 737-2800.
De uitgedunde dienstregeling kan ik me voorstellen in de avonduren het is doodzonde en weggegooid geld dat de meeste treinen leeg blijven rijden
Ik vernam overigens dat de 591 toch blijft rijden. NS had er in haar besluit geen rekening mee gehouden dat voor die trein nog steeds subsidie wordt verstrekt door de noordelijke overheden.
Intussen blijkt de serie 800 gewoon wel te rijden op het spitstraject tussen Den Helder en Alkmaar, ondanks dat de NS aangaf dat ze kwamen te vervallen. Dus nu is de NS op dit gebied ook onbetrouwbaar.
Wat je van de trein ook vinden mag, als mensen mogen kiezen blijven ze toch liever met hun eigen autootje rijden hun eigen stulpje op wielen met alle vrijheid van reizen. Voor wie niet anders kan kiest noodzakelijkerwijs voor de trein maar of het altijd echt leuk is valt wel eens te betwijfelen. Het is nu een tijdelijke maatregel van NS of semi permanent. Ik merk dat ik nu ook twee keer nadenk om te treinreizen om drukte en zo te vermijden en of het echt moet of niet en wordt bijvoorbeeld on line shoppen belangrijker dan naar een toko gaan. Gezond leven en reizen worden de speerpunten van de toekomst met misschien wel met minder en rustiger treinen dan we gewend zijn.
“Voor wie niet anders kan kiest noodzakelijkerwijs voor de trein”
Nee, fout. De trein is voor mij verworden tot een onmogelijk gemaakte manier van reizen, te duur en vooral een speeltje voor klimatofielen. I pass. Als ik niet meer mag reizen zijn er alternatieven. Virtual Reality glasses bijvoorbeeld met software om je in andere omgevingen te wanen (vakantiebestemming bijvoorbeeld). Je hebt een Oculus Rift , Oculus Go nodig met omgevingen in 3840×1920, 3840×2180, or 4096×2048 resoluties, afhankelijk van hoe goed je ogen zijn natuurlijk. Je kunt bijvoorbeeld ook nog ventilators aanzetten en een radiator om het realisme te verhogen. Ik weet er nog te weinig van, maar dit zal onze toekomst worden.
NS Schrapt het liefst zoveel mogelijk treinen. En zet dan bij voorkeur een enkele ICMm 3 of een enkele SNG in. Lekker goedkoop.