NS: Softwarefout Intercity Direct opgelost

De fout in de software van de Traxx-locomotieven die op de Hogesnelheidslijn (HSL) rijden, is verholpen. Dat meldt de NS dinsdag.

Meer uitgevallen treinen

Sinds mei vorig jaar kampten de locomotieven met softwareproblemen. Daardoor vielen de treinen regelmatig plotseling stil. Het duurde elke keer ten minste twintig minuten totdat de locomotief was gereset en de trein verder kon rijden. In de tussentijd kon de HSL niet gebruikt worden. Door de softwareproblemen is het percentage uitgevallen treinen fors opgelopen, terwijl de stiptheid is gedaald.

Problemen opgelost

Eerdere pogingen van leverancier Bombardier om de problemen op te lossen mislukten. Eind februari is een nieuwe, succesvolle poging gedaan om de problemen te verhelpen. Daarna hebben alle locomotieven die binnen Nederland worden ingezet een update gekregen. “Softwarestoringen hebben zich niet meer voorgedaan. De locomotieven van de Intercity Brussel volgen binnen enkele weken. Vanwege de toelating van de software in België duurt dat iets langer”, laat NS in een verklaring weten.

Betrouwbaarheid Intercity Direct blijft laag

Ondanks dat de softwareproblemen nu zijn opgelost, zal de betrouwbaarheid van Intercity Direct achterblijven bij het normale spoor. In de oorspronkelijke plannen mocht de verwijtbare uitval op de HSL niet hoger uitkomen dan 0,5%. Maar doordat de HSL-concessie is samengevoegd met het normale spoor, zijn de hoge normen komen te vervallen. De NS wijt de lagere stiptheid aan de complexiteit op de HSL.

Personeel

De FNV stelt dat NS het personeel op de HSL beter moet opleiden om de problemen te verminderen. Marjan Rintel van de Raad van Bestuur van NS denkt daar anders over. Rintel: “Recent ging het veel over onze machinisten. Dat zijn goede machinisten, die goed zijn opgeleid voor de complexe HSL.” Ze vervolgt: “Iedere kans om ze beter te ondersteunen, grijpen we aan. Maar we moeten oppassen dat we van de technische problemen op de HSL niet het probleem van onze mensen maken. Voor een echte oplossing op lange termijn, moeten we de echte oorzaken aanpakken.” Ze doelt daarmee op voorstellen van NS om de infrastructuur aan te passen, bijvoorbeeld de locaties van de spanningssluizen.

This post was last modified on 26 maart 2019 14:27

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

10 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug