fbpx
Foto: (c) NS

NS start met inzet kantoorpersoneel als assistent-conducteurs

10 feb 2023 19:58

NS is vrijdag gestart met het inzetten van kantoorpersoneel om conducteurs te assisteren. Dit gebeurt om het tekort aan treinpersoneel tegen te gaan, meldt de NS.

Werkdruk verlagen

Een team van tien werknemers gaat proefdraaien in de nieuwe functie. Ze zullen conducteurs onder andere ondersteunen bij het vertrekken van de trein. De assistent-conducteurs hebben een versnelde opleiding gekregen. Het is bedoeld als tijdelijke maatregel, van april tot en met december 2023. De treinassistenten zijn te herkennen aan opvallende NS-jasjes.

Jan-Hoite van Hees werkt op kantoor van NS aan de netwerkontwikkeling van de (verre) toekomst en is één van de eerste deelnemers: “Ik vind dit een heel goed idee. Het belangrijkste is het rijden van treinen voor onze reizigers. Daarnaast vind ik het ook onze verantwoordelijkheid dat de werkdruk van collega’s op de trein omlaag gaat en dat zij ook een dag vrij kunnen nemen.”

Vierdaagse opleiding

De NS’ers die aan de slag gaan als treinassistent krijgen een vierdaagse opleiding. De opleiding bestaat uit online modules, praktische trainingen en praktijkuren op de trein. Tijdens deze opleiding leren zij meer over het vertrekproces en krijgen veiligheidsinstructies. Willem Luuring is één van de mentor-conducteurs die de praktijkopleiding verzorgt: “We kunnen de hulp hard gebruiken. Fijn om samen onze schouders eronder te zetten.”   

NS kampt al langer met een personeelstekort, naar eigen zeggen door krapte op de arbeidsmarkt en ziekteverzuim. Volgens de vervoerder is er nog een tekort aan zeker 400 conducteurs en machinisten. Vanwege veiligheidsafspraken mag een trein met één conducteur uit maximaal zes wagons bestaan. Door assistenten in te zetten, kan de NS langere treinen inzetten.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

27 gedachten aan “NS start met inzet kantoorpersoneel als assistent-conducteurs”

  1. ton jonker schreef:

    Hebben die kantoorlui op kantoor niets te doen?

    1. Michiel schreef:

      NS heeft volgens mij een standaard werkweek van 36 uur, dus als men dat tijdelijk en op vrijwillige basis oprekt naar 40 uur komt er een hele boel personeel beschikbaar terwijl het kantoorwerk gewoon door kan gaan.

      1. Opa Ties schreef:

        Rijdend personeel werkt slechts 33,5 uur want dat wordt in de middagpauze doorbetaald. Dan lijkt het logischer als het rijdend personeel eens wat meer uurtjes gaat maken.

        1. Jasper schreef:

          Dat doen ze al

    2. Luc Michels schreef:

      Het is een lachertje. Het beroep conducteur is failliet. Ze durven niet meer door de trein te kopen en plaatsbewijzen te controleren, houden zich angstvallig schuil in de 1e klas of in hun hok. Gevolg: opgeschoten zwartrijdend tuig wordt nóg brutaler en bezet de 1e klas. Het tuig en veiligelanders wanen zich onaantastbaar sinds controle ontbreekt. De goedwillende treinreiziger wordt terug in de auto gejaagd.

  2. Ben schreef:

    Waarom geen gepensioneerd personeel aantrekken als vertrekassistent? Er zijn denk ik zat oud ns.ers die een aantal uren per week willen werken. Bijkomend voordeel, ze weten hoe het werkt, tenslotte hebben ze het jaren gedaan.

    1. Tim H schreef:

      Gepensioneerden willen alleen werken op de uren als ze niet nodig zijn, ma-vr overdag. Maar niet in de spits (te vroeg opstaan) of in het weekend.

      1. Ome Kees schreef:

        Tim H, vreemd hoe u dat meent te kunnen beweren. Heeft u een link naar een onderzoek, of zei uw onderbuik u dit?

  3. Chris schreef:

    Ook ik sta achter het idee om kantoorpersoneel in te zetten als assistent-conducteur. Sterker nog: ik vind dat dit moet blijven. In mijn leven op de arbeidsmarkt is er één klacht die altijd door mijn hoofd blijft spoken: de kloof tussen ‘het veld’ en kantoor. NS verbreekt hier de ketting met deze mooie stap. Ik raad andere bedrijven aan dit ook te doen.

  4. Allan Kleiweg schreef:

    Kantoorpersoneel dat een spiegelei moet hanteren. Als dat maar goed gaat.

    1. dries molenaar schreef:

      De conducteur gebruikt dat toch niet meer. Dus het is alleen in de kantine bij de lunch.

    2. Baardstaart schreef:

      Je bedoelt dus zoiets

      https://www.bol.com/nl/nl/f/groene-eieren-met-ham/39912539/

      Dat neemt overigens niet weg dat het een prima idee is om kantoorpersoneel op de trein te zetten als ondersteuning van de HC. Immers reizigers vervoeren is toch de eerste taak van de NS

      1. ronald schreef:

        Is een dom idee, nu zitten er dus 2 mensen in de 1e klas niets te doen. In Belgie doen ze ook niet zo moeilijk daar is een lange trein met 1 conducteur ook geen probleem. Vakbondsonzin onder het mom van veiligheid.

  5. Anoniem schreef:

    Welke werkdruk?

  6. dries molenaar schreef:

    Dit zal wel goede neveneffecten hebben in dier voege dat kantoorvolk begrip krijgt voor het werk op de trein. Wellicht zijn er overstappers te verwachten.

    1. Tim H schreef:

      Zeker zodra het kantoorpersoneel ontdekt dat je als conducteur alleen zo af en toe de deuren hoeft te openen en te sluiten. Verder is regelmatig staken wel verplicht.

      1. Ome Kees schreef:

        Tim H. Sommigen komen hier slechts om te trollen en etteren.
        U behoort tot die groep.

  7. Tjgjjjjjjj schreef:

    Mjjjaamjajaadtjj
    jjdjddjaaaajajajjmddjpjta
    Ttttttttttttttjjj jjjj

  8. Wim Lubbers schreef:

    Ik was een tijd bedrijfsleider in een winkel van een groot concern met zaken in alle branches die je maar kon bedenken. Daar heb ik ook eens voorgesteld dat al die zelfgenoegzame managers met hun targets allemaal eens een dag in een winkel moesten gaan staan. Ze hadden daar totaal geen benul wat er op een bedrijfsleider allemaal afkomt. Het is er nooit van gekomen en het gigamtische bedrijf inclusief vrijwel al haar formules bestaat niet meer.
    Nu is het bij NS om bij te springen wegens personeelsgebrek, maar laat ze vooral goed rondkijken en zich ook richten op hoe de reiziger NS beleeft. Koolmees geeft het voorbeeld, heb ik begrepen.

  9. Frans E.R. Eekhout schreef:

    1)…en nu maar hopen dat deze “co-piloten” van de HC ook meer doen dan deurtjes bedienen en men ook eens ECHT aan kaart controle doen en niet alleen maar door de trein lopen of er wel “poppetjes” in de trein zitten en soms goedendag zeggen is mij vaak opgevallen.
    De laatste tijd heb ik van echte vervoersbewijzen controleren bij NS niet veel gemerkt en als ze dat doen was het meer uitzondering dan regel, om ver vragen naar een ID bewijs bij e-tickets maar te zwijgen ! ! !
    Ik hoop ook dat men van toegevoegde waarde zijn om de treinen punctueel te laten rijden, de veiligheid optisch te versterken en de reizigers het gevoel geven dat het menselijk gezicht van NS niet schuil gaat achter een App of telefoon stem van de afdeling klantenservice.
    De zichtbaarheid en klantservice gerichtheid IN de trein laat bij NS te wensen over en dat mag met die “hulpjes of co-piloten” om het maar eens oneerbiedig te zeggen vergroot worden !
    En waarom alleen kantoorpersoneel als “hulpje van” inzetten, andere afdelingen moeten het toch ook kunnen, als ze willen om dit tijdelijke “bijbaantje” uit te voeren ?
    2) In de aanhef staat dat ik citeer” Vanwege veiligheidsafspraken mag een trein met een conducteur uit maximaal zes wagons bestaan”, ik dacht het ZEVEN wagons of in spoortermen bakken waren, hebben ze dat soms met 1 bak vermindert? Een VIRM heeft maximaal zes bakken en een ICMm vier, maar een ICRmh tussen Den Haag en Eindhoven negen bakken.
    Als een gekoppeld stel VIRMm van elk zes bakken met in totaal 12 bakken rijdt, mag de HC en de assistent conducteur dan elk afzonderlijk in beide treinstellen dienst doen of moeten ze allebei steeds in het zelfde treinstel bevinden en er zodoende een treinstel conducteurloos is ?
    Het fungeert nu als tijdelijke noodoplossing dat men er lering uittrekt en er een structurele oplossing komt voor het personeels tekort.
    Voor de Sprinters zou net als bij Arriva ook met 1 mens bediening gereden mogen worden zijnde alleen de bestuurder, dus waarom ook niet bij NS ?

    1. Ome Kees M (of zo u wilt Keesm schreef:

      Frans de m achter het materieel zoals u schrijft ICMm is geheel overbodig. Gewoon de afkorting van NS aanhouden: ICM, DDZ, VIRM enzovoort. Of wilt u in deze zelfs onderscheid maken tussen VIRM en VIRMm? Wat is in dit topic het verschil?

  10. Rudy schreef:

    Ik kan mij uit een grijs verleden me nog het voorstel herinneren dat het kantoorpersoneel in Utrecht precies twee diensten zou moeten draaien. Veel zijn forens. Als ze de heen- en terugweg als conducteur zouden meedraaien, dan is dat een enorme verlichting in de spits. Maar ja, dat was in de tijd van korte stoptreindiensten die in Utrecht eindigden.

  11. P.J. Kroes schreef:

    Ik zit regelmatig in de IC Den Haag – Eindhoven. Die bestaat uit 9 rijtuigen. Meestal zitten de conducteurs samen te kakelen in de 1e klas stiltecoupé en staat er af en toe eentje op om te fluiten en te sluiten. Het bewijs dat ook een trein van 9 bakken veilig met één conducteur kan vertrekken wordt dagelijks geleverd door de conducteurs zelf. En aangezien ik in 95% van de gevallen nooit een conducteur zie controleren kan die taak wel uit de taakomschrijving.
    Opgeteld twee bezuinigingsopties om het treinkaartje goedkoper te maken……

  12. Frans E.R. Eekhout schreef:

    1) Wat zijn de taken van een conducteur, behalve
    plaatsbewijs controle en deurtjes sluiten ?

    2) De laatste 2 jaar zie ik ze vaker d o o r de trein lopen, maar minder kaart controle’s doen. ALS ze het doen kijk ik wel even op, is bij NS eerder uitzondering dan regel geworden.
    Bij Arriva geen vaste conducteur, een mans bediening, zelden een vrouwelijke bestuurder gezien in de trein, maar wel “vliegende brigades” die in hun grondiger controleren. Vrijdag 17 febr. j.l. tussen Maastricht en Roermond zelfs tweemaal controle door vier mensen ook nog in een drukke trein met carnavals vierders, het kan dus wel…Alaaf.

  13. Akkie schreef:

    Sommige reacties zijn bizar en beledigend voor dhc. Er wordt totaal geen rekening gehouden dat er ook nog oudere werknemers zijn die geen uur extra meer willen werken. De laatste jaren zijn letterlijk collega’s door management weggetreiterd en gedumpt als ze gezakt waren voor de boa. Ns is niet zo aardig geweest als ze zich nu voor doen. Geen gepensioneerde komt nog terug. Eigen schuld

  14. Jules Vismale schreef:

    Gekker kan het hier gewoon niet in Nederland! Dus opeens moeten kantoormedewerkers als conducteurs in treinen gaan functioneren omdat ze aan de laatste groep een groot tekort hebben!
    Dat kantoorpersoneel is daar in werkelijkheid helemaal niet voor opgeleid en de slogan dat je als conducteur leuke dingen in de trein beleefd waar ze jaren geleden een reclameboodschap voor hielden gaat al jaren niet meer op!
    Zouden die medewerkers het namelijk zelf wel zo leuk vinden om door opgefokte en agressieve reizigers te worden belaagd in bomvolle treinen of als er vertragingen optreden? Ik denk zelf dat velen onder hen hierna als de bliksem NOOIT meer als conducteurs willen optreden en de laatste tijd controleren de laatstgenoemden al niet of nauwelijks meer in de treinen!
    Een kantoormedewerker laten functioneren als treinconduteur is haast hetzelfde als dat je een minister van Defensie aanstelt die zelf nooit in militaire dienst heeft gezeten en zelfs militaire rangen niet eens kent! Kortom, dit is gewoon een idioot plan van de NS!

  15. Koen schreef:

    Geef gewoon 1 op de 50 reizigers een geel hesje als groepleider in ruil voor 80% korting van de reis. Burgers moeten ook op elkaar letten toch en om zoveel conducteurs op zo weinig mensen te hebben is best vreemd, we hebben ook niet 1 politie op straat voor iedere 50 burgers volgens min, dus waar is die richtlijn op verzonnen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *