NS start nooddienstregeling: alleen reizen als het moet
21 mrt 2020 12:02
De Nederlandse Spoorwegen zijn overgeschakeld op een nooddienstregeling. Vanwege de Corona Crisis raadt NS aan alleen op pad te gaan als dat strikt noodzakelijk is, bijvoorbeeld voor wie werkt en een vitaal beroep heeft. In heel Nederland rijden er vrijwel geen intercity’s. De meeste stations worden in de regel twee keer per uur bediend.
Twee keer per uur een trein
Het aantal treinreizigers is door de Corona crisis met circa 90 procent gedaald. NS kampt daarnaast met een hoog ziekteverzuim door de huidige omstandigheden. Daarom heeft het spoorbedrijf over te schakelen op de zogenoemde basisdienstregeling, dat neer komt op een nooddienstregeling.
Donderdag en vrijdag werd al ruim 30% van de treinen geschrapt. Vanaf zaterdag zal dat percentage verder oplopen. Alleen op de trajecten Den Helder – Arnhem, Schiphol – Venlo, Utrecht – Enschede en Eindhoven – Maastricht rijden er nog intercity’s. Op overige trajecten rijdt er meestal twee keer per uur een Sprinter. In het weekend zijn er een aantal trajecten – zoals Leeuwarden – Meppel, Assen – Zwolle, Nijmegen – Den Bosch – waar slechts één keer per uur een trein rijdt.
Reisinformatie
NS geeft aan dat de reisplanner één dag voor vertrek in elk geval is bijgewerkt en adviseert kort voor vertrek de reisplanner te checken. De dienstregeling voor zaterdag was vrijdagochtend echter nog niet volledig verwerkt. Zo werd aanvankelijk geen enkele trein tussen Amsterdam en Rotterdam getoond, uitgezonderd de trein naar Brussel (die juist niet rijdt op dat deel). Waarbij verkeerde reisinformatie normaal gesproken op heel veel reizigers impact heeft, valt dat nu mee omdat het aantal reizigers met 90 procent is gedaald. Daarnaast zullen veel reizigers vermoedelijk meer begrip hebben voor de situatie.
De speciale basisdienstregeling voorziet erin dat 35 procent van het normale aantal reizigers met de trein kan reizen, zegt NS. De president-directeur van NS, Roger van Boxtel zegt dat de huidige situatie “veel van ons allemaal” vraagt. “We willen ook zuinig zijn op alle NS-collega’s, want we vragen veel van hen. Zeker nu we weten dat dit virus langere tijd in ons land aanwezig is, moeten we alle zeilen bijzetten om te zorgen dat dokters, hulpverleners en mensen die echt moeten reizen de trein kunnen pakken. Op deze manier houden we Nederland veilig en verantwoord in beweging.”
(Financiële) problemen bij vervoerders
Niet alleen NS schrapt in de dienstregeling, ook Connexxion, Qbuzz en Arriva doen dat. Arriva rijdt in Groningen en Friesland bijvoorbeeld grotendeels via een zondagsdienstregeling. Tussen Zwolle – Emmen rijdt er één stoptrein en één sneltrein per uur, vanuit Almelo rijdt Arriva één keer per uur tot Mariënberg (i.p.v. Hardenberg). Breng (Connexxion) rijdt helemaal geen treinen en Connexxion rijdt minder vaak tussen Amersfoort – Barneveld en Qbuzz schrapt de ritten Dordrecht – Gorinchem.
De Corona maatregelen hebben ook een enorme financiële impact op de vervoerders. Eerder deze week werd al duidelijk dat alleen al het stads- en streekvervoer 60 miljoen per maand misloopt, dat is dus nog zonder NS. “OV-bedrijven, met name in het stads- en streekvervoer, dreigen in financiële problemen te komen doordat er wegens de Corona-crisis nog maar nauwelijks reizigers zijn” waarschuwt Rikus Spithorst van reizigersvereniging Voor Beter OV. Vanwege de vitale functie van het openbaar vervoer vraagt hij de overheid om snel over de brug te komen. ” Nederland is niet gebaat bij vervoerbedrijven die niet langer aan hun verplichtingen kunnen voldoen en daardoor de dienst moeten staken”.
Extra reistijd
Treinreiziger.nl verwacht dat vooral forensen met vitale beroepen de komende tijd van de trein gebruik maken. Lange afstandsreizen worden dus de komende tijd minder gemaakt. Wie toch een noodzakelijke lange treinreis moet maken, moet rekening houden met aanzienlijke extra reistijd.
Voorbeelden van reistijden in de huidige nooddienstregeling.
- Amsterdam C – Rotterdam C, normaal 5x per uur in 40 minuten, nu 1 uur en 16 minuten.
- Amsterdam C – Den Haag C, normaal 51 minuten, nu 1 uur en 11 minuten.
- Groningen – Den Haag, normaal 2u en 38 minuten, nu 3 uur en 54 minuten (en vanwege werkzaamheden dit weekend 4 uur en 57 minuten).
- Leeuwarden – Utrecht, normaal 1u en 55 min, nu 3 uur en 3 minuten
- Enschede – Den Haag, normaal 2u en 19 min, nu 3 uur en 1 minuten.
Groningen – Den Haag 3 uur en 54 minuten. Hoor de Groningers al mopperen.
Maar het is even niet anders. Als NS de gewone dienstregeling zou uitvoeren zouden ze gigantische schulden krijgen.
Maar het blijft bizar dat je in Nederland bijna 4 uur over doet tussen Den Haag – Groningen. Tussen Groningen – Bremen is dat “normaal”.
Groningen > Bremen Hbf kost normaal met het OV 2uur 35 min of 3uur 12 min
Ik vind het wel jammer. Eens per uur of desnoods 2 uur zou toch nog wel moeten lukken van Den Haag naar Groningen? Normaal zit die intercity best vol. Nu is het voor mij eigenlijk niet fatsoenlijk meer mogelijk om in het weekend terug te gaan naar Groningen
@Simcha, deze dienstregeling is niet bedoeld voor uitstapjes in het weekend. Het overheidsbeleid is gericht op sociaal contact zoveel mogelijk vermijden. zolang Nederland dit niet inziet zal het aantal besmettingen blijven stijgen als voorheen. Het gevolg zal zijn dat de overheid straks een daadwerkelijke lockdown moet afkondigen. Neem je verantwoordelijkheid. Even niet meer naar Groningen.
Mensen zouden de vrijheid moeten hebben om te kunnen reizen als zij dat willen, zelfs in deze situatie. Het is niet de overheid die dit zou moeten bepalen maar de burger. We stevenen af op een dictatuur waarbij het Coronavirus door de autoriteiten als excuus wordt gebruikt voor vergaande vrijheidsbeperkingen. Er zou per direct objectieve berichtgeving moeten komen in de media in plaats van deze eenzijdige en dan mag de burger zelf bepalen of hij/zij het verantwoord vindt om te reizen/andere dingen te doen. Zo zou het mijns inziens moeten zijn.
Daar verschillen we van mening. De ziekenhuizen liggen overvol, speciaal de IC afdelingen. Als we nu vrolijk doorgaan en doen waar we zin in hebben, gaat dat onnodig veel levens kosten. Dat is dus niet te vergelijken bij een gewone griep. Het is heel goed dat mensen geinformeerd worden. Mensen hebben nog steeds een eigen verantwoordelijkheid, en alhoewel de adviezen zeer indringend zijn, bent u nog steeds eigen baas. Alleen als u geen 1,5 meter afstand respecteert kunt u een boete krijgen.
Hoezo schulden. Het personeel blijft gewoon in dienst. Alleen de electricteitsrekening is een beetje lager. De treinen staan wat meer stil en hoeven niet schoon gemaakt te worden. Dat is de besparing. Voor de rest zullen ze wel op de gemeenschap rekenen om het personeel een drie maanden aan vakantie te geven. Alleen de kantooruitzendkrachten krijgen de bons. Het rijdend personeel zit met toelages en al thuis.
Zo te zien stonden ze al massaal bij de tuincentra.
Ik wens de vervoerders en hun personeel,moed en sterkte in deze uitzonderlijke situatie, die ons allemaal raakt.
“Waarbij verkeerde reisinformatie normaal gesproken op heel veel reizigers impact heeft, valt dat nu mee omdat het aantal reizigers met 90 procent is gedaald.”
Echter, het effect van een onjuist reisadvies is groter als er maar eens per half uur stoptrein rijdt.
Er is echt iets grondig mis met het systeem achter de reisplanners als het na 3 dagen nog niet gelukt is om in de achterliggende database de te schrappen treinseries te selecteren en op delete te drukken, bij wijze van spreken. Overigens klopte ook 9292 gisteravond nog niet: Die adviseerde voor vandaag nog reizen met de IC’s Amsterdam – Vlissingen.
4en wat ik de hr van nistelrooij ook wil vragen hoe zit dat met de keuze dagen die al betaald en er geen gebruik van kan maken je word tot verplight om dr trein te nemen al hoewel dat het beperkt
Pardon? Wat bedoelde u met deze tekst?
Die zal men alsnog moeten leveren.
Ik voelde al aankomen. Ik heb 2 OV kaarten. Ik heb mijn NS Flex Altijd Voordeel omgetoverd naar NS Flex Basis (zonder abonnement) En op mijn andere OV kaart heb ik nog het NS Flex Dal Voordeel. Ik reis echt alleen als het moet. Daar was ik al van overtuigd. Ik vraag mij alleen af wat het verschil is tussen het basisdienstregeling en de nooddienstregeling? Zou dat soms hetzelfde zijn? Dit lijkt mij appeltje-eitje….voor degene die het niet weten lijkt mij verwarrend…..
De president-directeur van NS, Roger van Boxtel zegt dat de huidige situatie “veel van ons allemaal” vraagt. “We willen ook zuinig zijn op alle NS-collega’s, want we vragen veel van hen. Zeker nu we weten dat dit virus langere tijd in ons land aanwezig is, moeten we alle zeilen bijzetten om te zorgen dat dokters, hulpverleners en mensen die echt moeten reizen de trein kunnen pakken. Op deze manier houden we Nederland veilig en verantwoord in beweging.”
Wat een grappenmaker. Nogal wat treinen worden geschrapt. Dus(?) we vragen veel van alle NS collega’s.
Veel van de collega’s die wel werken.
Wat is daar volgens u vreemd of onduidelijk aan?
Als je Meer treinen schrapt dan dat daar collega’s voor nodig zijn wordt de belasting Niet groter toch?
Jawel want er zijn ENORM veel zieken en ze lopen meer kans op corona door in aanraking te komen met de mensen die reizen. Er zitten genoeg hoesterds nog in de trein
Hmm?? We hebben nu mooi weer, k dacht komende week ff mijn fiets mee te nemen in de trein , lekker er op uit.. nou niet dus maar goed k denk dat
Gewoon in de buurt rondfietsen. Maar je moet wel iets meenemen, want je kunt nergens even aanleggen 🙁 & er mag ook niemand naast je komen zitten als je een bank gevonden hebt. 🙁
U had er duidelijk nog niet veel van begrepen.
Ik heb wel serieuze vraagtekens bij die 35% die NS noemt. Het lijkt me namelijk sterk dat 35% van de reizigers die normaal tussen Rotterdam en Den Haag reizen (6 intercities en 4 sprinters per uur) nu in 2 sprintertjes kunnen…
Overigens wel begrip voor de actie, hoewel ik het wel extreem uitgedund vind nu.
Ik begreep gisteren die de trein ergens zag, dat hij toen schatte dat er tien reizigers in de Sprinter zaten. Geen idee hoe representatief dat is voor de rest van de dag.
Ik zag gister trein 6970 van Utrecht naar Den Haag. Die was vol te noemen, 1,5 meter afstand tot andere reizigers kon niet worden aangehouden zonder te gaan staan. NS had ook maar een SLT-4 ingezet. Er zijn ook nergens aanwijzingen oid over 1,5 meter afstand en hoe deze aan te houden.
NS lijkt meer bezorgd over eigen hachje en budget dan over gezondheid van z’n reizigers.
Dat laatste kan ik beamen; mijn wederhelft moet nog steeds gewoon werken en pakt de metro naar Laan van NOI en vanaf daar de trein richting Leiden. Dat minuscule Sprintertje van 06:41 (dus niet eens midden in de spits voor zover die nog bestaat) zat al dusdanig vol dat ze niet alleen kon zitten. NS maakt het er naar mijn mening dus echt niet veiliger op met die “basis dienstregeling”. Zet of ook twee intercities per uur in of maak die Sprinters twaalf bakken lang zou ik zeggen.
35% zouden ze met de normale dienstregeling niet eens halen: Als je anderhalve meter afstand moet houden kun je 3 van de 4 zitplaatsen niet gebruiken en blijven er nauwelijks staanplaatsen over. Dan zit je dus al op maximaal 20-25%, nog voordat er ook maar één trein is geschrapt.
De Intercity Amsterdam Centraal – Amersfoort reed op zaterdag gewoon en staat ook in de reisplanner voor zondag en maandag
Wat mij opvalt is dat er nog heel veel mensen zijn die de ernst van de huidige situatie niet (willen) inzien. ‘Ik, ik, ik… Als ik maar m’n ding kan doen, zoals er effe op uit en de fiets meenemen in de trein om ergens te gaan fietsen.’ Hoezo solidair.
Blijf thuis en blijf binnen is toch niet zo moeilijk hè?
Er was afgelopen weekend nog geen ‘blijf thuis’ maatregel van kracht en ook nu is er nog geen strikte ophokplicht. Het enige dat je op dit moment kan beschermen als je besmet raakt is je eigen imuunsysteem en dat imuunsysteem werkt het beste bij voldoende (maar ook niet te veel) lichaamsbeweging. Inderdaad moet je anderhalve meter afstand houden en dus wegblijven van plekken waar dat niet kan, maar weken binnen blijven is ook een slecht idee.
Goed om de vrije keuzedagen voorlopig ook maar op te schorten.
Goed idee om de nog op te nemen vrije keuzedagen voorlopig los te koppelen van een geldigheidstermijn. Dat voorkomt onnodige drukte.
Goed idee om ouderen te leren hun verstand te gebruiken. Het is verstandiger om een keuzedag van een paar euro te laten te verlopen, dan als oudere het risico te nemen op een besmetting met het coronavirus. Je bent als oudere gewoon getikt als je nu in deze tijd in de trein gaat zitten voor een reis die niet strikt noodzakelijk is. Een soort Russisch roulette.
Waar blijkt dan uit dat dit virus erger is dan de gewone griep? Het blijkt m.i. niet uit de cijfers, kijk maar eens naar het aantal slachtoffers van de griep van de afgelopen jaren. We worden gehersenspoeld mensen…Deze maatregelen zijn hoe dan ook buitenproportioneel en dienen overduidelijk hele andere doelen (wegnemen vrijheden burger, nog meer macht voor een heel klein groepje rijke bankiers/grootindustrielen,adel e.d.)
@Zoals de ziekenhuizen nu overbelast raken, zoals de IC-afdelingen helemaal vol raken en we dreigen de zorg niet meer te kunnen garanderen … dat heb ik nog niet bij een gewone griep gezien.
Uitgerekend vandaag kreeg ik van NS een (automatisch gegenereerd) bericht dat er weer een keuzedag voor me klaar staat. Bizar.
Ja, wat bizar zeg. Dat die keuzedagen op dit moment niet de allerhoogste prioriteit krijgen.
Bericht wordt automatisch gegerereerd en is een Service van NS. Moet nou echt alles tot in de puntjes worden bijgewerkt? Hoe verschrikkelijk verwend zijn wij toch. Neem je eigen verantwoordelijkheid en druk op de Delete toets om het bericht te verwijderen, heb je nog wat te doen vandaag en je krijgt de nodige beweging!
Ik heb nog n vrije reis tot eind maart en 2 kortingsreizen tot half april die ik dus wel betaald heb maar niet kan/mag gebruiken.
Hoe denkt de ns hiervan?
Ik weet vrijwel zeker dat men, gegeven de omstandigheden, bij NS denkt dat je moet opdonderen met je gezeur over je keuzedag met een waarde van 3,50. Maar dat ze je, als je het toch zo belangrijk vindt om er contact over op te nemen met de klantenservice, een vervangende couponcode geven.
Vergeet niet dat van mensen heel veel verlangd wordt en dat veel mensen hun hele hebben en houden failliet zien gaan. Dat zijn de consequenties van het feit dat we vooral de ouderen (mensen ook die met keuzedagen mogen reizen) willen ontzien. Juist in deze tijd zijn mensen bereid ouderen te helpen. Bij NS zijn de mensen hard aan het werk, zodat mensen voor uw zorg en voedselvoorziening op hun werkplek kunnen komen. Dan is het inderdaad gepast om te informeren naar hoe ze denken over je keuzedag, die je ook gewoon een keertje kunt laten verlopen.
Het is zeker weer de tijd van de maand voor je, Annemiek, Even minder kan ook wel.
Nee, het kan niet minder. Mensen die met keuzedagen mogen reizen, behoren tot een leeftijdscategorie die een hoog risico loopt. De prioriteit van alles wat zij doen, moet liggen bij het proberen uit de problemen te blijven. Maar wat blijkt, het mislopen van een voordeeltje is voor hen blijkbaar iets onoverkomelijks. Hoe moeilijk kan het zijn om afstand te nemen van iets dat je een paar euro heeft gekost? Ik bezocht net de NS Community, waar je nauwelijks gezeur leest van mensen in vitale functies en die aangewezen zijn op het reizen per trein, maar wel tig topics van bejaarden die hun keuzedagen in rook op zien gaan. Die mensen zijn stuk voor stuk niet goed snik. Hoog tijd dat NS alle voordeeltjes voor ouderen afschaft. Bejaarden zijn massaal niet in staat ze op waarde te beoordelen en ze leveren alleen maar een lading gezeur op.
@ Annemiek
Helemaal met u eens, ook met de toon.
Ongelofelijk dat mensen over korting zeuren terwijl anderen de financiële grond volledig onder hun voeten voelen verdwijnen en levens in gevaar zijn.
Beste Simn en Annemiek,laten wij juist in deze tijd van crisis de ander niet veroordelen om zijn/haar reactie. En zeker niet een kwetsbare groep negatief wegzetten en stigmatiseren. Vele huidige reacties komen voort uit bij een dergelijke crisis behorende bestaanszekerheid. Ook jullie reacties. Laat alles door gezegd worden zoals die persoon het nu wil. Later trekt in betere tijden weer bij met hopelijk een blijvend inzicht dat wij goed met ons zelf, metde ander en de hele natuur moeten omgaan willen wij ook onze kinderen enige kans op op een goed leven kunnen geven. Het zijn wel de ouderen die de wijsheid en levenservaring hebben. Fijne dag met de dankbaarheid voor alles wat goed gaat in je leven.
Met veel treinen niet in dienst goeie gelegenheid om onderhoud te plegen want vaak infoschermen matig werkend of helemaal niet evenals de WiFi.
NS raadt reizen, voorzover niet strikt noodzakelijk, af om zorgverleners en andere levensnoodzakelijke functionarissen in staat te stellen om minstens anderhalve meter verwijderd van anderen te kunnen reizen. En op die manier gezond te blijven. Dat vergroot vervolgens de overlevingskans voor ons allemaal. Natuurlijk zal achteraf blijken dat er van alles beter had gekund, maar de huidige situatie is uniek. Wel moeten we deze crisis gebruiken voor een goede evaluatie m.b.t. de “resilience” van het OV. Daarmee kunnen we volgende noodsituaties beter aan.
Hoe druk is het nu in de treinen met de beperkte dienstregeling? Ik heb foto’s gezien uit Londen, Glasgow, Stockholm, van (over)volle treinen. Hoe is dat nu in NL?
Hier zijn de treinen in de regel heel leeg, is op twitter te zien.