“Dringend financiële steun nodig voor OV-bedrijven vanwege Corona crisis”
21 mrt 2020 13:01
OV-bedrijven, met name in het stads- en streekvervoer, dreigen in
financiële problemen te komen doordat er wegens de Corona-crisis nog
maar nauwelijks reizigers zijn. Dat zegt reizigersorganisatie Maatschappij voor Beter OV.
Schade: 60 miljoen per maand
Het aantal reizigers is deze week met zeker 90 procent gedaald. Daardoor lopen alleen al stads- en streekvervoerders 60 miljoen euro per maand mislopen, vertelde Pedro Peters namens de vervoerder deze week aan OVpro.
Veel mensen in bijvoorbeeld de zorg zijn van het OV afhankelijk om naar en van hun werk te reizen, daarom is het openbaar vervoer aangemerkt als vitale sector. Maar doordat er nauwelijks reizigers zijn, lopen vervoerders dus veel geld mis.
Financiële steun nodig
“Om vervoerders, die hun financiering grotendeels uit reizigersopbrengsten halen, voor omvallen te behoeden, dient de overheid snel met financiële steun over de brug te komen” stelt voorman Rikus Spithorst van de vereniging Maatschappij Voor Beter OV. “Nederland is niet gebaat bij vervoerbedrijven die niet langer aan hun verplichtingen kunnen voldoen en daardoor de dienst moeten staken.”
Overigens dienen volgens de vereniging ook houders van abonnementen (zone-, traject-, eersteklas-, IC-directtoeslag-) te worden gecompenseerd wanneer zij hun abonnement niet kunnen gebruiken. “De geldigheid van allerlei toeristische aanbiedingen, zoals Kruidvatkaartjes, dient te worden
verlengd tot na de Corona-crisis”.
Nooddienstregeling
Vanaf zaterdag geldt er bij NS een speciale nooddienstregeling. Reizigers worden opgeroepen alleen als het strikt noodzakelijk is het openbaar vervoer te gebruiken. Naast NS zijn ook andere vervoerders overgeschakeld op een aangepaste dienstregeling.
Gewoon simpel nu het openbaar vervoer gratis maken.
Waarom?
De inkomsten uit abonnementen blijven gewoon binnenstromen, terwijl er nog maar een fractie van de treinen rijdt (=kostenbesparing). Sectoren met minder vaste inkomsten zijn slechter af.
Ik heb mijn abonnement stop gezet. Ik had al jaren een weekend vrij abonnement daar doe ik voorlopig toch niks meer mee.
Laten we het vooral niet gratis maken! Genoeg mensen die de ernst van de situatie niet inzien en daardoor dan leuke uitjes gaan maken. Er zou juist strenger gecontroleerd moeten worden op mensen die het OV nog gebruiken. De treinen tussen Leiden en Den Haag HS zaten afgelopen vrijdag zo vol. Dat was niet verantwoord!
Waarop zou dan strenger moeten worden gecontroleerd? Gratis reizen lukt al bijna niet meer met al die poortjes (en terecht) en ik denk niet dat er nu nog zoveel mensen leuke uitstapjes maken. Dat de treinen zo vol zaten was waarschijnlijk omdat er veel minder (lange) treinen rijden.
Alles draait om geld. En zeker in het openbaar vervoer. Is de schade – in het stads – en streekvervoer – nu 60 miljoen PER WEEK of 60 miljoen PER MAAND?
@Johan
Volgens mij rijden er geen treinen in het stadsvervoer en in het streekvervoer niet veel meer.
Citaat: “Om vervoerders, die hun financiering grotendeels uit reizigersopbrengsten halen, voor omvallen te behoeden, dient de overheid snel met financiële steun over de brug te komen” stelt voorman Rikus Spithorst van de vereniging Maatschappij Voor Beter OV”.
A. Als er minder of niet gereden wordt in het stads – en streekvervoer zijn de KOSTEN daar per definitie lager, dus daar heeft @Johan gelijk in
B. De concessieverleners en concessiehouders klagen al jaren “steen en been”, dat de ov reizigers te weinig betalen en DUS de concessieverleners teveel “subsidie” moeten steken in het ov. Dit is in tegenspraak met de opmerking dat: “vervoerders (-) hun financiering grotendeels uit reizigersopbrengsten halen.
Hoe zit het nu precies?
C. Op grond van de diverse concessies – gebaseerd op de Wet Personenvervoer 2000 – in het openbaar vervoer zijn de concessieverleners – in de meeste gevallen de provincies – de enige overheden waar het stads – en streekvervoer kan/moet aankloppen.
D. Vervoerders kunnen – net als andere bedrijven – een beroep doen op de maatregelen die door het kabinet in verband met de corona – crisis zijn aangekondigd. Niet meer en niet minder!
E. Om “een herhaling van zetten” te voorkomen verwijs ik iedereen naar eerdere items én de daaraan gekoppelde reacties hier op treinreiziger.nl, bijvoorbeeld”
– van 10 maart (Sprinters),
– van 17 maart (Zeeland),
– van 18 maart (Enkelvoudig in/uitchecken.
Ik ken de kritische en scherpe columns van de heer Rikus Spithorst – die ik met belangstelling lees – maar hier slaat hij toch wel een paar keer de plank flink mis,
bijvoorbeeld door een link te leggen tussen het stads – en streekvervoer en Kruidvatkaartjes of de IC – directtoeslag.
A) Maar wat zijn de kostenposten? Personeelskosten lopen eigenlijk gewoon door, materieel blijft nog steeds onderhoud nodig hebben ongeacht of het rijdt of stil staat, als dan de inkomsten grotendeels wegvallen schiet het niet op.
B) Het een sluit het ander niet uit. Er zijn vervoerders die genoeg reizigers hebben dat ze kostendekkend kunnen werken, maar er zijn ook genoeg vervoerders waar subsidie bij moet omdat ze voornamelijk een maatschappelijk belang dienen maar niet genoeg reizigers hebben om uit de kosten te komen.
C) Landelijke crisis, landelijke response zou ik verwachten.
D) Alleen zijn de vervoerders dus aangemerkt als vitale sector, ze moeten blijven draaien, maar de inkomsten zijn gigantisch teruggelopen terwijl de meeste kosten er nog wel zijn. En de lasten van die overheidsmaatregelen die ze kunnen nemen, die komen uit de WW-rechten van werknemers.
En wat is er mis met het leggen van de link tussen stad- en streekvervoer en abonnementen/actiekaartjes? Het gaat namelijk over financiële steun omdat de inkomsten lager zijn, maar de andere kant is dat er ook mensen zijn die nu kosten maken omdat hun abonnement doorloopt of omdat ze actiekaartjes hebben gekocht, die nu niet reizen omdat dat afgeraden wordt.
Onder verwijzing naar de VOLLEDIGE column van de heer Rikus Schiphorst op “VOOR BETER OV” (zie hieronder) stel ik vast, dat de verschillen tussen zijn en mijn mening minder groot zijn dan in eerste instantie leek.
“21 maart 2020
OOK VOOR OV IS FINANCIELE STEUN DRINGEND NODIG
OV-bedrijven, met name in het stads- en streekvervoer, dreigen in financiële problemen te komen doordat er wegens de Corona-crisis nog maar nauwelijks reizigers zijn. Desondanks dient het OV wel zo goed mogelijk te blijven rijden omdat bereikbaarheid van vitaal belang voor ons land is. Veel mensen in bijvoorbeeld de zorg zijn van het OV afhankelijk om naar en van hun werk te reizen. Het is ook niet voor niets dat ook het OV telkens als essentiële sector wordt genoemd.
Om vervoerders, die hun financiering grotendeels uit reizigersopbrengsten halen, voor omvallen te behoeden, dient de overheid snel met financiële steun over de brug te komen, net zoals bijvoorbeeld kleine (de buurtkoffiezaak) en grote (KLM) ondernemingen steun is toegezegd. Nederland is niet gebaat bij vervoerbedrijven die niet langer aan hun verplichtingen kunnen voldoen en daardoor de dienst moeten staken.
Overigens dienen ook houders van abonnementen (zone-, traject-, eersteklas-, IC-directtoeslag-) te worden gecompenseerd wanneer zij hun abonnement niet kunnen gebruiken. De geldigheid van allerlei toeristische aanbiedingen, zoals Kruidvatkaartjes, dient te worden verlengd tot na de Corona-crisis”.
(Einde column “VOOR BETER OV”)
De vraag 60 miljoen euro schade per week of per maand is overigens nog steeds niet beantwoord.
Je hebt gelijk, het moet per maand zijn.
Elke sector schreeuwt nu om hulp. Misschien ben ik ouderwets, maar ik heb altijd geleerd om wat geld achter de hand te hebben voor noodgevallen, toch een paar maandsalarissen. Ik snap niet waarom bedrijven dat niet verstandig vinden. Maargoed dat zal wel cultureel zijn, en dan is hulp inderdaad nodig. Elk decennium moet het bedrijfsleven gered worden door de belastingbetaler 🙂
Dat kan wel zo zijn, maar de overheid eist gelijktijdig dat het OV geen geld kost. Ze willen voor een dubbeltje op de eerste ramg tijdens alle aanbestedingen. Dat geld apart zetten wordt dus ook ontmoedigd. Daarnaast verandert het speelveld regelmatig. Hoe kan EBS in Haaglanden bijvoorbeeld geld apart hebben voor enkele maanden als ze net zijn begonnen?
Daarnaast wil de overheid het liefst dat hun bijdrage bihil is. Elke euro die zij betalen proberen ze terug te winnen door routes te versnellen en meer efficiency te eisen. De vervoerder met de laagste kosten en subsidie zal het beste zijn in hun ogen. Daarom zie je steeds meer Tourbedrijven in het OV opereren. Tour CAO is tot 300 euro per maand goedkoper dan OV CAO.
Ben ik met je eens. Het is ook een cultureel probleem, gestimuleerd of in ieder geval noet tegengegaan door de overheid.
Zo simpel is dat niet. Als een bedrijf een kapitaal wil opbouwen, moet het zorgen dat het elke maand geld over houdt. Dat kan door lagere lonen. Echter zijn de lonen dan niet marktconform, waardoor het lastiger is voor het bedrijf om personeel aan te trekken. Een dergelijke oplossing had ook gezorgd voor minder besteedbaar inkomen, waardoor de werkloosheid jarenlang hoger zou hebben gelegen dan nu het geval is geweest.
Het zijn allemaal keuzes. Het geld moet zeker ergens vandaag gekomen zijn. Maar het is een keize als je een gezond bedrijf hebt. De meeste huishoudens kunnen ook wat achter de hand hebben, dat een bedrijf dat niet kan is dus niks anders dan een te hoge “effecientie”.
Natuurlijk is dat een keuze. Maar zoals vrijwel elke keuze in de economie zijn er positieve en negatieve gevolgen. Indien bedrijven voortaan gestimuleerd moeten worden een reservevermogen bij elkaar te sparen, zal dat leiden tot meer werkloosheid.
Ik vraag me af of dat verband er zo direct is. En als het er is; tot voor kort was er schaarste in veel sectoren. Maargoed, ik ben geen econoom.
Natuurlijk bestaat dat verband direct. Daar hoef je geen econoom voor te zijn. Dat is economie op niveau HAVO middelbare school.
De marges bij bus zijn circa 1 a 2 procent, stelde Eringa. Dat is dus klein. In Nederland werken bij NS uit mijn hooff 30.000 man. Maandje salaris als reserve kost dan dus snel 100 miljoen euro. NS heeft dat wel, maar er is ook een investeringsprogramma, dat moet ook ergens van betaald worden.
Die spitshoven moet zijn grote mond houden
Toen qbuzz een tijdje geleden staakte in Groningen noemde hij de chauffeurs TUIG
Dit zijn we nog niet vergeten
SPITHOVEN GA EENS WAT NUTTIGS DOEN IPV CONSTANT OP HET OV TE MEKKEREN
Je bent ECHT een zeurkous GA WERKEN EN VERDIEN JE EIGEN CENTJES
Correctie
SPITHOVEN moet SPITHORST ZIJN
Schrijft die hier ook wel eens wat?
re: Overigens dienen
Roerend mee eens, laat NS maar eens beginnen weekeind-abonnementhoduers per niet gereisde dag te vergoeden.
Zoals Hildebrand elders schetste waren lange-afstand reizen nagenoeg onmogelijk;
en verzocht de NS-baas om geen plezier-reizen te maken.
Overigens zag ik dat (voor een reis zaterdag j.l.) vroeg van huis gaan niets kon helpen, tussen 08 en 09 uur vertrok er uit Delft geen enkele trein.
In de regio Den Haag heeft HTM de dienstverlening gehalveerd, dan verdient ze niet de vollle inkomsten.
Elke vervoerder in Nederland is een commercieel bedrijf en het enige doel van een commercieel bedrijf is winst te maken.
Ook als @Ricardo het heeft over “kostendekkend” en “een maatschappelijk belang” en “subsidie” heeft een vervoerder als commercieel bedrijf maar één doel voor ogen en dat is het maken van WINST! En daar is overigens niks mee.
Als er gesproken wordt over het ov als vitale sector en het maatschappelijk belang van het ov, heb ik het over het ov als nutsvoorziening en als basisvoorziening, voor, tijdens en ook NA de corona – crisis.
En het is de overheid die moet zorgen voor nutsvoorzieningen en basisvoorzieningen (waarvoor wij als belastingbetalers voor betalen en als ov reizigers via onze ov chipkaart en onze abonnementen ook voor betalen).
Ik heb trouwens nog helemaal niks gehoord van geen enkel provinciebestuur – in tegenstelling tot “Den Haag” en de gemeentebesturen – over de corona – crisis in het algemeen en ook niet – als het specifiek over het openbaar vervoer gaat – over bijvoorbeeld financiële steun als “concessieverlener” aan hun “concessiehouder(s)”in het kader van de “ov concessie – overeenkomst”.