NS start proef met reizigerspunctualiteit

NS start dit jaar – bij wijze van proef – met een indicator reizigerspunctualiteit. Het bedrijf wil niet alleen meten hoeveel treinen er op tijd zijn, maar ook hoeveel reizigers. Dat schrijft Minister Eurlings aan de Tweede Kamer. Met de nieuwe indicator komen reizigers in plaats van treinen centraal te staan.

Op dit moment telt een trein met vierhonderd reizigers even zwaar mee in de punctualiteitcijfers, als een trein met honderd reizigers. Als de trein met vierhonderd reizigers te laat is, en de rustige trein op tijd, dan is 50% van de treinen op tijd, maar slechts 20% van de reizigers. Tot nu toe werd – zoals internationaal gebruikelijk is – alleen gekeken naar de treinpunctualiteit. In het kader van outputsturing heeft het bedrijf nu een indicator ontwikkeld die ook rekening houdt met het aantal reizigers dat op tijd aankomt.

Consumentenorganisaties
Initiatiefnemer van deze website pleitte in 2006 in een interview met de GPD bladen al voor reizigerspunctualiteit. Ook Rover is al lang voorstander van een dergelijke indicator. NS heeft nu samen met de reizigersorganisaties deze indicator ontwikkeld. In 2009 wil NS de nieuwe ontwikkelde indicator testen, waarna er een besluit genomen kan worden of deze indicator blijvend is.

Achtergrond
De indicator gaat uit van het zelfde meetsysteem dat nu gebruikt wordt en combineert dit vervolgens met reizigerstellingen van conducteurs. Het huidige meetsysteem wordt al jaren gebruikt. In 2001 en 2002 was er veel kritiek op het huidige meetsysteem. Eind 2001 diende de VVD een motie in voor een nieuw meetsysteem, omdat NS nu ook wordt afgerekend voor vertragingen die ze zelf niet veroorzaken (bijv. weersomstandigheden). NRC Handelsblad schreef daarover in 2002 een artikel en sloot af met: "Er wordt momenteel gewerkt aan een nieuwe versie van het meetsysteem." Die nieuwe versie van het meetsysteem is er nooit gekomen. Daar komt nu verandering in, alhoewel ook bij deze indicator vertragingen door externe oorzaken blijven meetellen. Toch is de nieuwe indicator vrij uniek. België kent weliswaar een indicator waarbij de spits zwaarder telt, maar geen indicator waarbij specifiek wordt gekeken naar de drukte van een trein. Daarmee loopt NS met deze proef voorop.
 

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

10 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug