Foto: Stefan Verkerk
De eerste officiële snelle intercity Groningen – Amsterdam Zuid – Den Haag zal komende nacht worden getest. De extra snelle trein is ongeveer een kwartier sneller dan de reguliere intercity. De eerste rit is alleen voor genodigden, op z’n vroegst in 2021 kunnen reizigers één à twee keer per dag met een snelle intercity mee.
Het is vooral opvallend dat de versnelde intercity ‘s nachts wordt getest. Dan is immers onduidelijk of de snelle intercity past in de reguliere dienstregeling. NS woordvoerder Corien Koetsier vertelt dat ook binnen het spoorbedrijf discussie is geweest of de testrit ‘s nachts of overdag moest worden uitgevoerd. “We hebben voor de nacht gekozen omdat er dan geen vertraagde trein voor kan zitten. Overdag kan het ook verwarrend zijn voor andere reizigers, omdat de eerste testtrein alleen voor genodigden is”, legt de woordvoerder uit.
Ondanks de trein ‘s nachts rijdt, blijft het spannend of alles volgens plan verloopt. Deze week is er al geoefend met een nachtrit. “En dat is maar goed ook. De overgang van beveiligingssysteem ATB naar ERTMS verliep toen niet volgens plan”, vertelt Koetsier. Die trein liep daardoor vertraging op. De extra snelle intercity wordt uitgevoerd door een Traxx locomotief met een aantal intercityrijtuigen. Van de Traxx locomotieven is bekend dat er problemen zijn met de software. Het is dus te hopen dat de officiële rit daar geen last van heeft.
Onder andere NS-topman Roger van Boxter en ProRail-topman Pier Eringa gaan met de rit mee. Ook een aantal vertegenwoordigers van diverse overheden zijn van de partij. Net als tien reizigers via een Facebook actie. Ook Treinreiziger.nl gaat met de nachtelijke rit mee.
De rit vertrekt om 0:02 uit Groningen. Door Assen over te slaan is de trein drie minuten sneller in Zwolle (0:56), waar de trein een minuut later non-stop naar Almere Centrum vertrekt. Op de Hanzelijn rijdt de trein 160, in plaats van 140, kilometer per uur. Daardoor wordt er op dat stukje nog eens vier minuten gewonnen. Daarna gaat de trein naar Amsterdam Zuid en Schiphol. Na Schiphol gaat de trein non-stop naar Den Haag Centraal, waar de trein om 2:23 uur aankomt. Doordat de trein na Schiphol non-stop naar de eindbestemming rijdt, wordt er ook op dat stuk 6 minuten bespaard.
Er zullen de komende periode meer proeven komen, maar wanneer precies is onduidelijk. Zo zal er ook een proef komen waarbij er wel in Assen wordt gestopt. Ook Leeuwarden krijgt een snelle testtrein naar de Randstad. Als de proeven als succesvol worden geëvalueerd, dan zal de extra snelle intercity op z’n vroegst in 2021 in de dienstregeling worden opgenomen. Die trein zal dan één à twee keer per dag gaan rijden, bovenop de bestaande intercity’s.
Op termijn moeten de snelle intercity’s overigens nog meer versneld worden. Bij de huidige proef zijn zestien partijen betrokken. Al deze partners (diverse overheden, NS, ProRail) spreken de ambitie uit om de verbinding over bestaand spoor tussen de Randstad en Noord- en Oost-Nederland voor 2030 met 30 minuten te versnellen.
This post was last modified on 2 februari 2019 18:25
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…