(c) EQRoy / shutterstock
De NS stopt ook met het eigen internetplatform de NS Community. Op dit platform konden reizigers vragen stellen, informatie vinden en discussiëren. Vanaf 1 juni draagt de NS niets meer bij aan de NS Community. Aan het einde van het jaar verdwijnt het platform helemaal.
Op maandag maakte de NS bekend te stoppen met social media platform X. Reden hiervoor is dat steeds minder reizigers het voormalige Twitter gebruiken en dat de toon op dit platform volgens de NS de laatste tijd verhard is.
De NS begon de NS Community in 2018. Volgens een NS-woordvoerder trekt de NS de stekker er nu uit omdat de tijden zijn veranderd. ’’We denken de reizigers met andere middelen beter te kunnen bedienen.’’ Volgens de NS zou doorgaan bovendien betekenen dat de NS opnieuw moet investeren in het verder ontwikkelen van de NS Community.
De andere middelen waarop de NS contact met de reizigers houdt en wil blijven informeren, zijn de NS-website met chatfunctie, telefonisch en de NS-app die in het najaar een chatfunctie krijgt. Volgens de woordvoerder kijkt de NS ’altijd of de informatie op de website verrijkt moet worden op basis van vragen die we krijgen van reizigers’.
Volgens de NS wordt de inhoud van de NS Community nu gebruikt om de chatbot te trainen. Op de NS Community reageren gebruikers teleurgesteld over het einde van het platform. Verschillende gebruikers uiten hun zorgen en weerstand over het gebruik van hun input op het platform voor het trainen van de chatbot. Volgens de NS-woordvoerder is dat gebruik toegestaan volgens de privacyregels. ’’We gebruiken input vooral om een goed beeld te krijgen van waar veel vragen over gesteld worden en welke thema’s leven onder reizigers.’’ Gebruikers zullen hun bijdragen straks niet 1-op-1 terugzien in een antwoord, aldus de NS.
De NS Community heeft op dinsdag 20 mei 129.113 leden, telt ruim 81.000 onderwerpen en ruim een half miljoen reacties. Op X heeft de NS 257.000 volgers. Ook op dit platform stopt de vervoerder op 1 juni met bijdragen maar het X-account verdwijnt, vooralsnog, niet. De NS blijft wel actief aanwezig op Facebook (met chatfunctie), Instagram en TikTok.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 20 mei 2025 17:11
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…