Vaste klanten van de Nederlandse Spoorwegen hebben op Tweede Paasdag op delen van de dag ten onrechte het volle pond betaald. Op feestdagen krijgen vaste klanten heel de dag 40 procent korting, maar NS heeft Tweede Paasdag als een normale werkdag aangezien. Dan krijgen treinreizigers geen korting in de spitsuren.
Door de fout hebben treinreizigers tijdens de ochtendspits geen korting gekregen. Reizigers die te veel hebben betaald moeten zelf dat geld terug gaan vragen. Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV is woest vanwege de blunder. In het bijzonder omdat het spoorbedrijf reizigers niet automatisch compenseert voor de fout. "NS blundert met het chipkaartsysteem en de reiziger zoekt het maar uit", zegt een boze woordvoerder. De organisatie heeft een boze brief naar NS en het ministerie gestuurd.
Voor de avondspits heeft NS de blunder hersteld. Gedupeerde reizigers kunnen na 24 uur na hun reis een restitutieverzoek indienen via de virtuele assisient van NS. NS heeft geen e-mailadres. Waarschijnlijk zal slechts een deel van de reizigers contact opnemen. Zo leert de ervaring dat reizigers die vergeten uit te checken jaarlijks 22 miljoen euro laten liggen. In dit geval zullen veel reizigers waarschijnlijk niet in de gaten hebben dat ze teveel betaald hebben, omdat het bedrag automatisch van de ov-chipkaart wordt afgeschreven.
This post was last modified on 28 oktober 2016 11:26
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…