Foto: Stefan Verkerk
NS gaat het materieel op de Intercity Direct slimmer inzetten. Daardoor kan het spoorbedrijf per januari 2019 de treinen verlengen. Het aantal Intercity Direct reizigers tussen Amsterdam en Rotterdam groeide vorig jaar met 25 procent, waardoor NS moeite heeft om alle reizigers comfortabel te vervoeren.
“De korte reistijd van IC Direct is ook door de automobilist ontdekt. De economische voorspoed en de groei van het aantal luchtvaartpassagiers van en naar Schiphol zijn ook factoren die deze snelle treinroute steeds aantrekkelijker maken”, stelt NS topman Roger van Boxtel in De Telegraaf. Zo verwachten reisorganisaties dat het aantal Nederlandse luchtvaartreizigers deze zomer 9% hoger zal uitpakken.
De treinen kunnen verlengd worden doordat NS het materieel slimmer gaat inzetten. De Intercity Direct start nu altijd te Amsterdam Watergraafsmeer, en rijdt vervolgens zonder reizigers naar Amsterdam Centraal. In de toekomst gaan de treinen niet meer doorrijden van en naar opstelterrein Watergraafsmeer. “We gaan het onderhoud anders plannen waardoor de trein op Amsterdam Centraal onder de kap kan keren”, legt NS woordvoerder Erik Kroeze uit.
Daarnaast speelt mee dat de Intercity Brussel sinds april versneld is. Daardoor is één trein nu eerder terug van een retourrit, waardoor er minder treinen nodig zijn. Ook die vrijgekomen rijtuigen worden gebruikt om de bestaande treinen te verlengen. Volgens NS is het niet mogelijk om de treinen eerder te verlengen. Kroeze: “De onderhoudswerkplaats moet worden aangepast. En er bevinden zich nu ook nog onderhoudswerkplaatsen in de Watergraafsmeer, dat moet ook door gaan”. Volgens Kroeze is januari voor een operatie als deze betrekkelijk snel. De verwachting is dat de operatie in het voorjaar van 2019 afgerond zal zijn.
Eerder werd al bekend dat NS vanaf deze maand de Intercity Brussel met één rijtuig verlengt. Vanaf januari 2019 krijgt ook de Intercity Direct zeven rijtuigen, in plaats van de huidige zes. Daarnaast groeit het aantal Intercity Direct treinen tussen Amsterdam en Rotterdam per december van vier naar vijf. Al met al stelt NS in de Telegraaf dat met alle maatregelen het aantal zitplaatsen tussen Rotterdam en Amsterdam met 50% groeit.
Het aantal reguliere intercity’s is tussen beide steden sinds april juist afgenomen. Dat komt doordat de Intercity Brussel nu deels als Intercity Direct rijdt, en niet meer via Den Haag HS. Eerder maakte NS bekend dat mogelijk niet alle prestatiedoelen op de HSL gehaald zullen worden. Het spoorbedrijf verwacht dat de stiptheid, klanttevredenheid en zitplaatskans zullen dalen.
This post was last modified on 9 mei 2018 15:17
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…