Machinisten van Arriva klagen tegenover RTV Noord en L1 Limburg over de vervoerder. Er zou sprake zijn van een slechte werksfeer. Arriva kampt net als NS met een groot personeelstekort, waardoor de werkdruk hoog is en er regelmatig treinen uitvallen.
Volgens Arriva is er sinds de coronacrisis vooral sprake van een hoog ziekteverzuim. Daardoor is er een tekort aan personeel ontstaan. In Groningen heeft dat geleid tot 4.000 opgeheven ritten in de eerste helft van 2022. Dat komt neer op een uitval van circa zeven procent. De provincie Groningen liet eerder al weten dat Arriva “niet de dienstregeling biedt die is afgesproken”.
Ook in Limburg is er sprake van treinuitval. Zowel in Groningen als Limburg bekijken de provincies of er een boete opgelegd moet worden. Tegenover de regionale zenders zeggen machinisten dat het personeelstekort wordt vergroot doordat een deel van de machinisten overstapt naar NS, dat een betere cao heeft.
Volgens het personeel is er niet alleen sprake van een hoog ziekteverzuim maar is er ook structureel te weinig personeel. Volgens hen is de sneltrein Groningen – Winschoten geïntroduceerd zonder dat er personeel werd aangetrokken.
Door de treinuitval ontstaat er sneller agressie, vertelt een Arriva medewerker tegenover RTV Noord. “De afgelopen weken heb ik meerdere keren last gehad van agressie door uitgevallen treinen. Als blikken konden doden, was je al zeker tien keer op mijn begrafenis geweest.”
“Er hangt echt een grafstemming, en dat is zonde van het beroep. Het bedrijf wordt letterlijk om zeep geholpen door de leiding” stelt een Limburgse machinist. Ook in Noord-Nederland spreekt een machinist van een grafstemming.
Eén machinist zegt tegen L1 Limburg zorgen te hebben over de veiligheid van de treinstellen, die zou verwaarloosd worden. De vervoerder spreekt dat met klem tegen. “Gemiddeld genomen wordt elk Arriva-treinstel één keer in de twee maanden gecontroleerd. Dat gebeurt in Blerick, bij de werkplaats van Stadler” reageert regiodirecteur Michiel Cusell op de kritiek bij de zender. Hij merkt wel op dat de treinen op de Maaslijn langer worden gebruikt dan aanvankelijk gedacht, dat komt doordat de elektrificatie van de spoorlijn vertraging heeft opgelopen.
Arriva erkent wel dat er door het personeelstekort meer wordt gevraagd van de machinisten. “Momenteel vragen wij qua flexibiliteit meer van ons personeel dan normaal gesproken het geval is. Wij zijn erg dankbaar voor ieders inzet en het overnemen van elkaars diensten” reageert regiodirecteur Milfred Hart van Arriva Noord bij RTV Noord. De directeur van Arriva Limburg erkent dat de krappe arbeidsmarkt en de achterstanden in de zorg invloed hebben op de werkdruk. “We doen ons best om daarin de juiste keuzes te maken. Zo is het vakantieverlof volledig verleend, aan iedereen” aldus Cusell.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 10:43
Treinreiziger gaat in samenwerking met Tranzer treintickets aanbieden. Het gaat om een proef, waarbij de ambitie is…
Treinverkeer van en naar station Den Haag Centraal ondervindt vanaf zaterdag 15 februari zestien dagen…
De eerste trein van European Sleeper op de route Brussel - Eindhoven - Venetië heeft…
Spoorbeheerder ProRail verwacht dat de snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn (HSL) nog jaren zullen gelden. Tijdens…
GroenLinks-PvdA wil dat staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer in actie komt om de problemen…
De eerste rit van de European Sleeper van Brussel via Eindhoven naar Venetië zal de…