fbpx
Foto: Stefan Verkerk

NS verwacht verliezen door nieuwe cao

12 okt 2022 17:14

tag

Nederlandse Spoorwegen (NS) houden door kostenstijgingen voor onder andere salarissen rekening met een langere periode van verliezen. Het ov-bedrijf zal daarmee verder interen op het eigen vermogen van circa 2,5 miljard euro, meldt een woordvoerder.

Nieuwe cao

NS kan de meest gangbare treinkaartjes niet onbeperkt in prijs verhogen omdat de overheid de tarieven in de concessie aan banden heeft gelegd. Alleen de verwachte inflatie en de hogere infraheffing voor het spoor mag het bedrijf doorberekenen bij de zogenoemde beschermde treinkaartjes. Treinreiziger.nl sprak eerder de verwachting uit dat de kaartjes waarschijnlijk circa vijf procent duurder worden, maar dat hangt ook af van de inflatieverwachting.

Vakbondsleden stemden dinsdag in met een nieuwe cao voor het personeel, dat daarmee een structurele loonsverhoging van gemiddeld ruim 9 procent krijgt. Ook komt er een vorm van compensatie voor de hoge inflatie en gaan de laagste lonen bij de spoorwegmaatschappij omhoog naar 14 euro per uur. Daarmee is het eerdere principeakkoord nu definitief geworden.

Niet onbeperkt verhogen

“We zullen verder interen op het eigen vermogen. Ook accepteren we dat NS mogelijk langer verlieslatend zal zijn”, antwoordt een woordvoerder op de vraag hoe NS die hogere kosten opvangt. NS is nog bezig met het bepalen van de nieuwe tarieven van treinkaartjes. Het tariefvoorstel is al wel naar consumentenorganisaties gestuurd, maar blijft vooralsnog geheim.

Buiten die “beschermde producten” zijn er ook tickets waarbij de NS vrijer is in het bepalen van de prijs, zoals kaartjes voor de 1e klas. “Maar we beseffen ook dat drastische prijsverhogingen niet helpen om mensen terug in de trein te krijgen”, legt een woordvoerder uit. Hij benadrukt dat er nog een besluit genomen moet worden over de nieuwe ticketprijzen en NS daarover nu in gesprek is met reizigersorganisaties. “Daar wil ik nu alle ruimte aan geven. Ik kan nog niet vooruitlopen op de tarieven.”

20 procent minder reizigers

NS was zonder overheidssteun nog zwaar verlieslatend in de eerste helft van het jaar. Naast kostenstijgingen en personeelstekorten heeft het bedrijf ook nog altijd last van lagere reizigersaantallen. Vergeleken met de periode voor de coronapandemie pakt zo’n 18 procent minder reizigers de trein.

75 gedachten aan “NS verwacht verliezen door nieuwe cao”

  1. Erno-Berk schreef:

    Misschien is het verstandig om met name de prijzen voor weekend vrij en weekend voordeel (fors) te verhogen. Voor €35 per maand onbeperkt treinen in het weekend is veel te goedkoop en leidt enkel tot volle treinen in het weekend.

    1. Brabo schreef:

      Wat denk van je van de OV-Studentenkaart, de Jonger ndagjaart, meereiskaartjes, het groepsticket,sde keuzedagen voor senioren, etc? Er is een heel circus aan afbraaktarieven.

      1. Erno-Berk schreef:

        Een deel van die kaarten zijn wel nodig om bepaalde groepen mobiliteit te geven (studenten-ov) en dergelijke. Maar de ouderenkorting mogen wat mij betreft direct geschrapt worden, gezien ouderen in Nederland de rijkste bevolkingsgroep en ook een stuk rijker zijn dan ouderenkorting elders in Europa.

        1. Tim schreef:

          Studenten hadden voor 1990 ook geen studentenkaart. Je kunt ze ook een kortingkaart geven, dat betekent alleen wat minder vaak naar de kroeg.

        2. Realisme graag schreef:

          Studenten zijn goed voor 35% van alle kilometers dus die groep kun je niet buiten schot houden als in inkomsten omhoog moeten.

        3. Otto schreef:

          Studenten zijn een veel te grote groep om buiten schot te kunnen houden.

        4. Anoniem schreef:

          Nederlandse studenten zijn luxepaardjes met hun studentenkaart waarmee ze overal naartoe kunnen, al is het van Vlissingen naar Delfzijl- en ook nog eens overal in bus, metro en tram. Ook in de spits en ook om ‘s avonds te gaan stappen in Utrecht of zo. Zo luxe hebben andere West-Europese studenten het niet. Je kan ook denken aan een vast gratis, en overige treintrajecten en de bus 40% korting. Dan maar minder festivallen en minder bier drinken.

        5. CK schreef:

          Het studentenreisproduct wordt ook niet aangeboden door NS, dus die hebben daar geen zeggenschap over. Het inperken (zoals alleen in de daluren mogen reizen) is al eens eerder over gesproken maar dat leidde tot controverse.

        6. Anoniem schreef:

          Ga maar weer lekker inkorten op studenten, die hrbben het nog niet zwaar genoeg wou je zeggen. De meeste studenten zitten al diep in de schulden door het leenstelsel en wonen op hun 25ste nog thuis. In 1990 was er tenminste nog een basisbeurs en konden studenten nog een woning betalen.

        7. Tim schreef:

          lekker studenten pesten weer. Moet dat nou per sé iedere keer of zijn jullie gewoon stokoud en verzuurd? Bal het eens af.

      2. bert sitters schreef:

        De keuzedagen voor ouderen zijn goedkoop, maar de ouderen moeten deze voor het begin van ieder jaarcontract vooruit betalen. Een niet onbelangrijk deel wordt niet opgemaakt, als de oudere overlijdt of niet meer in staat is om te reizen.
        Voorheen gold een termijn van twee maanden, waarbinnen een keuzedag moest worden gemaakt plus een dag voor het hele contractjaar. De mogelijkheden zijn nu aanzienlijk verruimd.
        De keuzedag kun bij gekocht worden voor een dalurenkaart, die ook voor een jaar moet worden vooruit betaald. De reiziger haalt dit er alleen uit als voldoende wordt gereisd. Er zijn ook mensen die dit niet halen door langdurige ziekte of andere problemen.

        1. bert sitters schreef:

          In België zijn de gewone kaartjes duurder, maar de NMBS kent wel een seniorenticket voor 65-plus.7,20 voor een retour.
          https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/senior-ticket

  2. Gerard schreef:

    Anti NS-ers in 3, 2, 1…

    1. Nico schreef:

      Niet om het een of ander, maar de NS doet het voor een deel ook zelf. Wat dacht je van het management binnen het bedrijf? Het lijkt momenteel alsof er voor elk rijdend personeelslid 3 managers zijn. Daarnaast, als ze het echt zo slecht hebben, hadden ze Rintel geen feestje van 200.000 euro gegeven, met daarnaast 500.000 euro als “uitzwaaigeld”. De een vindt dat normaal, maar als een normale medewerker weggaat mogen ze blij zijn met een AOW waar ze bet mee rond kunnen komen. Ook kiezen ze voor contracten met andere bedrijven zoals Prorail waar het een en ander over gezegd zou kunnen worden. 3 trajecten in de werkzaamheden gooien zodat bijvoorbeeld Limburg bijna niet meer in Utrecht kan komen zonder een treinvervangende bus(deze waren ook zeer schaars) is jammer. Ja, dit valt te verwijten aan ProRail, maar ze hadden in het contract op z’n minst aan kunnen geven dat ze zouden overleggen oid. Momenteel is NS niks zonder ProRail en andersom, maar de samenwerkingen zijn moeizaam. NS wordt uiteraard aangekeken wanneer dit soort dingen spelen, hoewel ze er in mijn als voorbeeld gegeven situatie weinig aan kunnen doen. De meeste reizigers zijn hier echter niet van op de hoogte en zullen dus inderdaad NS erop aankijken. Tsja, zo krijg je inderdaad Anti-NS’ers zoals u ze noemt.

      De medewerkers worden daarnaast volledig uitgeleefd nu. Een dienst van 9 uur is geen uitzondering meer. Eens in de zoveel tijd kan dat best, maar niet als het in een maand tijd bijna 20x voorkomt. Lange weekenden zitten er ook niet meer tussen, want elke week (want de roosters worden pas een week van tevoren duidelijk) is het weer kijken of er niet toevallig weer een rooster aankomt met 7 dagen aaneengesloten werkdagen, waarvan zeker 6 van de 7 weer tegen de 9 uur lopen. Met wat extra geluk zitten er net 12 uur en 10 minuten tussen de diensten. Als je dan nog eens een half uur onderweg bent naar huis (en andersom, naar werk) kwijt bent, kun je er weer anderhalf uur vanaf tellen. Waarom anderhalf? Voordat je onderweg bent kun je weer 8 reizigers helpen en naar je auto lopen. (Als je ze niet helpt wordt het weer imagoschade en word je nog net niet op het matje geroepen, want imago is heilig bij NS)

      Verder ga ik er niet op in, het is wel lang genoeg zo

      1. Annemiek schreef:

        Een dienst van 9 uur bij NS (met doorbetaalde pauzes) is hetzelfde als een dienst van 8 uur in een normaal bedrijf, waar bovendien wel normen bestaan voor de productiviteit. De hoeveelheid rust die conducteurs zichzelf permiteren is haast onbegrensd. Stellen dat conducteurs hard werken is absurd.

  3. Hanzeboog2012 schreef:

    Goed dat de overheid de maximum tarieven aan banden legt. Want degenen die het meest lijden onder hoge energieprijzen en inflatie zijn de armste Nederlanders. Waarvan sommigen niet kunnen rondkomen. Als ze dan ook extra dure tarieven moeten betalen voor het reizen met de trein is de drempel om te reizen met de trein hoger. Dus eigenlijk zorgt de overheid voor extra treinreizigers bij NS.

    De werkdruk, waardering en salarissen voor NS medewerkers worden beter. Waardoor ze met meer plezier naar hun werk gaan. En waarschijnlijk zal het ziekteverzuim dalen.

    Alleen de NS top zal minder plezier van hebben. Want de financiële resultaten zijn minder. En ze zijn vooral gefocust op de financiële plaatje en winst maken. Wie weet moet de beursgenoteerde NS ook inleveren.

    1. Joost2 schreef:

      Winst maken lijkt me vrij essentieel. Anders is het voor het personeel en de reizigers ook snel klaar.

      1. Camille schreef:

        Ligt eraan hoeveel winst er gemaakt wordt. Ik kan me indenken dat over alle uitgaven iets van 0-5% winst redelijk is ook om klappen op te vangen. Als de normale winst echter op tientallen % eindigt, moet je je afvragen wat beter is. Sowieso kan NS wel vaker groter rijden lijkt me.

        1. Brabo schreef:

          NS heeft zelfs in zijn beste jaren nooit meer operationeel winst gemaakt van 2-3%. Dus waar haal je die tientallen procenten vandaan?

        2. Realisme graag schreef:

          Tientallen procenten??? De afgelopen tien jaar samen opgeteld heeft NS amper quitte gespeeld.

    2. Realisme graag schreef:

      Leuk, maar wat als zo meteen het eigen vermogen opgesoupeerd is? Faillissement?

      1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

        Lijkt mij niet realistisch. De aandelen zijn in handen van de staat. NS heeft buffer. Maar als die op is, zat de aandeelhouder bijspringen. Die heeft immers ook op deze cao aangedrongen.

        1. Paul Lamote schreef:

          Dat mag de overheid dus niet bij een onderhandse concessie.

        2. Baardstaart schreef:

          @Paul Lamote Zou daar geen creatieve oplossing voor zijn? En zijn andere landen zo Roomser dan de Paus of hebben die ook hun technieken om hun spoorvervoerder te spekken?

        3. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Natuurlijk zijn daar allerlei oplossingen voor, als het zover zou komen. Hebben we toch ook met HSA gezien, de Fyra dochter?

        4. Annemiek schreef:

          Waarom zou de overheid daar een oplosssing voor willen zoeken? De beste oplossing bij een faillissement van NS is toch gewoon de boel (opnieuw) aanbesteden?

  4. Paul Lamote schreef:

    Tja, dit lijkt me geen verrassing. Iedereen met afgeronde basisschool snapt dat dit CAO-akkoord onbetaalbaar is bij de huidige gebrekkige arbeidsproductiviteit. Over een jaar is er geen personeelstekort meer maar moeten er mensen afvloeien.

    1. Otto schreef:

      Dat zal ook Koolmees snel gaan concluderen. De productiviteit zal omhoog moet en dat wordt oorlog met de vakbeweging.

      1. bert sitters schreef:

        Nu de salarissen aanzienlijk zijn verbeterd is het waarschijnlijk soepeler onderhandelen over efficiënter werken en meer productiviteit.

        1. CK schreef:

          Natuurlijk niet, de bonden beschouwen de NS als sociale werkplaats, niet als plek waar gewerkt moet worden voor de boterham. Hopelijk durft Koolmees wel een veldslag te voeren met de bonden in het belang van de reiziger.

        2. Anoniem schreef:

          CK ga eens praten met de bonden.

  5. Wim Lubbers schreef:

    Als je de neerwaartse spiraal: minder reizigers, minder treinen, daardoor minder reizigers, etc. wil doorbreken zul je met een goed salaris voor treinpersoneel over de brug moeten komen. Het is de regering geweest die daar bij NS op heeft aangedrongen toe te geven aan de bonden. Ik durf zelfs te zeggen, dat NS daarop wachtte, om bij verliezen de handen in onschuld te kunnen wassen. Allemaal spelletjes.

    1. Realisme graag schreef:

      Leuk als je dan ook vertelt waar die goede salarissen van betaald moeten worden.

      1. Wim Lubbers schreef:

        Uit de tekst hierboven: “interen op het eigen vermogen” Je kunt activa verkopen en terugleasen.

        1. Realisme graag schreef:

          Tot dat vermogen zo meteen op is. En trouwens als je activa verkoopt en terug least gaan ze wel van je vermogen af want dan zijn ze niet langer jouw eigendom.

        2. Joost2 schreef:

          Plus dat leasen ook geld kost en een hoop onzekerheid geeft.

        3. Annemiek schreef:

          En de leasemaatschappij is zeker een liefdadigheidsinstelling? Per definitie zal die minder betalen dan de marktwaarde, omdat die weet dat de verkoop uit nood plaatsvindt. Dat betekent dat NS nog meer verlies in de boeken mag zetten. Volgens mij is het bovendien verbiden goederen om de marktwaarde te verkopen, waardoor eventuele schuldeisers later het nakijken hebben.

        4. Annemiek schreef:

          Hoe langer ik hier over nadenk, hoe meer onmogelijkheden ik zie of in elk geval dat het helemaal niet slim is.

          Ten eerste wil NS haar materieel natuurlijk voor zo’n hoog mogelijke prijs overdoen aan de leasemaatschappij. Echter: des te hoger die prijs, des te hoger de termijnen voor het terugleasen. Het is haast onmogelijk dat dit voordeliger is dan de treinen zelf houden. Gaat NS akkoord met een lage prijs voor het materieel, dan gaan de termijnbedragen weliswaar omlaag, maar dan levert het in eerste instantie al weinig op.

          Veel mensen hier zijn ertegen dat NS in buitenlandse handen valt. Maar hoe Nederlands blijft NS als de leasemaatschappij de deal financiert via allerlei obligaties?

          De leasemaatschappij zal niet al het materieel willen hebben. Wat heeft het aan de vrijwel afgeschreven ICM’s en DDZ’s? Waarschijnlijk betalen ze daar hooguit een habbekrats voor.

          Daar komt de verplichte winkelnering bij. NS heeft de treinen in eigen onderhoud. Moet de leasemaatschappij dat dan op dezelfde manier doen? Wat heeft NS er nog over te zeggen als de leasemaatschappij het periodiek onderhoud liever in bijvoorbeeld Polen laat doen?

          En bovendien zit er absoluut geen uitweg uit de penarie aan te komen. Het bedrijf krimpt bovendien flink in, tot een derde van de omvang van het begin van dit jaar, door het staken van de activiteiten in Duitsland en het VK. Een half miljard per jaar verlies, klinkt bij een omzet van ruim 6 miljard niet extreem ernstig. De toekomstige omzet van NS ligt echter op amper 2 miljard en het jaarlijkse tekort zal rond de 800 miljoen liggen. Dat wetende, haalt NS het wellicht niet eens tot de ingang van de concessie 2025-2035.

          Dan de due diligence. De leasemaatschappij weet dat het de treinen in de huidige markt alleen aan NS kan leasen. NS staat er bovendien niet heel florissant voor. Dat betekent dat het risico voor de investeerder hoog is, waardoor niet alleen de verkoopprijs van het materieel zal dalen, maar ook de termijnbedragen omhoog zullen gaan. Dat betekent dat het geld dat NS voor het materieel krijgt sneller op is, waardoor NS binnen de kortste keren zonder eigen materieel en zonder geld zit.

          Als NS met terugwerkende kracht had moeten weten dat er faillissement zou dreigen, dan kan er ook met terugwerkende kracht geen rechtsgeldige verkoop van het materieel plaatsvinden. Dat betekent dat het materieel dan plots niet meer in bezit is van de leasemaatschappij, maar van de curator. Voor het bedrag dat de leasemaatschappij heeft gespendeerd aan de aankoop van het materieel, kan het dan aansluiten in de rij van de schuldeisers. Dat vooruitzicht lijkt me niet heel aantrekkelijk voor de leasemaatschappijen. Ik vermoed dat in de huidige situatie geen enkel advocatenkantoor of accountant met een beetje aanzien akkoord zal gaan met zo’n sale-and-leaseback-constructie.

          Al met al valt, volgens mij, te concluderen dat NS op deze wijze alleen activa kan verkopen door met een laag verkoopsom akkoord te gaan tegen torenhoge termijnbedragen. Een situatie die de financiële alleen maar groter maakt.

        5. Wim Lubbers schreef:

          @annemiek
          NS oppert zelf ‘interen op eigen vermogen’ en ik gaf een voorbeeld n.a.v. de reactie van @”Realisme graag”. Maar behalve de roerende activa (treinen) kun je ook kantoorgebouwen verkopen en naar behoefte terugleasen. En wat hebben ze nog van Abellio op de balans staan, behalve het lijntje Gouda-Alphen ad Rijn. De toko’s op de stations, die een jaar of 5 terug al bijna in de etalage stonden, zijn geen kernactiviteiten.
          Je moet wat, als je geen liquide middelen hebt. Maar sale-and-leaseback heeft zijn nadelen, zoals je uitvoerig uitlegt.

        6. Annemiek schreef:

          @Wim Lubbers. Als uitstel van executie het enige doel is van het verkopen van activa, dan is dat niet verstandig. Als je je activa van de hand moet doen, omdat je anders de lonen niet kunt betalen, ben je in feite al failliet. Je verzwakt daarmee immers de positie van het bedrijf nog verder.

          Het zal echt niet vanzelf beter gaan met het bedrijf. Ik vrees zelfs eerder slechter. Er lijkt totaal geen plan te zijn en ik zie ook niet echt enorme mogelijkheden voor de nieuwe president-directeur. Het zal er wel op neer komen dat NS er volgend jaar net als nu voorstaat, maar dat het flink heeft ingeteerd op het eigen vermogen. Met daarbij nog de flinke adder onder het gras van de inflatiecorrectie voor de CAO-lonen. En de vakbonden zullen het niet nalaten om de boel nog verder te verzwakken.

          Nog steeds zijn er onder het rijdend personeel veel afdelingen waar men aan het muiten is met belachelijk hoge ziektepercentages. Die mensen denken blijkbaar dat de overheid toch wel over de brug komt of dat het niet uitmaakt welk logo er op hun pakkie staat. Dat laatste zal ze nog zwaar tegenvallen. De laatsten voor wie het zielig is als NS omvalt, is het rijdend personeel van NS.

    2. Anoniem schreef:

      Het wordt tijd dat het bedrijf en de politiek het personeel en de vakbonden heel duidelijk gaan vertellen dat hun eisen onbetaalbaar zijn en dat ze zullen inbinden. Wie het er niet mee eens is zoekt dan maar een andere baan.

      1. Ricardo schreef:

        Kijk maar uit, straks doet het personeel daadwerkelijk een andere baan zoeken en kan de NS nog minder treinen laten rijden.

        1. Anoniem schreef:

          Personeel dat onwillig is en alleen maar dwars ligt kun je toch echt beter lozen.

        2. Christian schreef:

          Personeel dat zich de helft van de tijd ziek meldt kun je beter lozen.

    3. Baardstaart schreef:

      Als de regering bij de NS heeft aangedrongen om in te gaan op de eisen van de vakbonden is de regering ook eigenaar van de problemen, die daaruit voorkomen.

      1. Rens schreef:

        De overheid gaat helemaal niet over CAO onderhandelingen. Dit is gewoon een beslissing van NS.

        1. Realisme graag schreef:

          Het ministerie mag best adviezen geven maar uiteindelijk is NS degene die beslist en verantwoordelijk is voor de financiële consequenties.

      2. Brabo schreef:

        Illegale staatssteun is nu eenmaal niet toegestaan.

      3. Realisme graag schreef:

        De overheid kan er natuurlijk niet aan beginnen bedrijven subsidie te verlenen als ze te dure CAO’s afsluiten. Dan is het hek van de dam en staat morgen het halve bedrijfsleven op de stoep.

      4. Maurice schreef:

        Ja ja, NS sluit een CAO af die ze niet kunnen betalen en gaat dan met staatssteun het personeel weg kopen bij goederenvervoerders en andere reizigersvervoerders. Dat zal de rechter geen tof idee vinden.

  6. CK schreef:

    Het verhogen van de prijs voor de eerste klas is overigens ook geen zinnig idee, want het product biedt al nauwelijks toegevoegde waarde. NS heeft haar eigen doodsspiraal in werking gezet.

    1. Realisme graag schreef:

      Uit berekeningen van de EU (Eurostat) blijkt dat de OV tarieven in Nederland nu al de hoogste van de EU zijn. De ruimte voor forse tariefsverhogingen zonder dat er nog veel meer reizigers weglopen is daardoor minimaal.

      1. Baardstaart schreef:

        Tenzij je door rijbewijsloosheid je dus te maken hebt met een vendor lockin. Voor mij is het wachten op de eerste zelfrijdende auto van Huawei.

        1. Joost2 schreef:

          Dan moet je nog wel even wachten.

        2. bert sitters schreef:

          Zelfrijdende auto? Als je toch in een auto zit, kun je toch ook rijden?
          Zelfrijdend werk veel efficiënter bij collectief vervoer. Er zijn al zelfrijdende treinen.
          In Rijsel (Lille op z’n Frans) zoeven al jaren zelfrijdende metro’s.

        3. bert sitters schreef:

          Automobiliteit is totaal niet efficiënt. Te veel verschillende types en grote door elkaar op weg, Met ook nog bestuurders met verschillend rijgedrag. Als een rij auto’s vanuit stilstand meer gaat rijden, duurt het lang voordat de laatst auto in beweging komt.
          Als een productielijn in een fabriek zou functioneren als een autoweg, loopt deze lijn ook volkomen vast

          Als een sergeant het commando geeft: “Voorwaarts mars!” Dan zet meteen het hele peloton zich in beweging in gelijke tred.
          Als een machinist een goed gevulde VIRM met 10 bakken in beweging zet, gaan meteen 1000 mensen vooruit.

        4. Annemiek schreef:

          Het is maar hoe je efficiënt definieert. Wat mij persoonlijk betreft is het zeker efficiënt. Het scheelt mij ongeveer anderhalf uur per dag. Bovendien ben ik niet meer aan een dienstregeling gebonden, is het veel betrouwbaarder en zijn de kosten daarnaast eigenlijk geen issue. Ik parkeer op mijn eigen grond, rijd naar mijn werk, kan zonder verdere beperkingen van dienstregelingen naar afspraken op andere locaties en ik rijd onderweg naar huis nog snel effe langs de supermarkt. Efficiënter kan haast niet. Geen wonder dat ruim 90% van de mensen ervoor kiest om het soortgelijk te doen.

  7. Freek schreef:

    NS heeft zich met die feest-CAO flink in de vingers gesneden. Het zou er wel eens op uit kunnen draaien dat NS alleen het Intercityvervoer nog over houdt want dat is waarschijnlijk het enige wat met deze CAO nog wel rendabel te maken is.

  8. Jeroen schreef:

    Tja 2 weken zonder weinig problemen in Duitsland , Zwitserland en Italië gereisd en weing oproepen geeft toch een meer relaxed gevoel als in Nederland met veel te veel omroepen die voo weinig toegevoegde waarde heeft. Informatie een beet je doorgeslagen in Nederland. Je moethet kunnen vinden maar het moet niet worden uitgekotst

  9. Henk schreef:

    De HC en V&S moeten strenger controleren op vervoerbewijzen. Geen vervoerbewijs of in de1ste klas zitten zonder daarvoor te betalen. Gelijk een uitstel van betaling schrijven. Zo worden de kosten wel gedekt.

  10. Rudy schreef:

    Waarom gaat iedereen meteen over de prijs zeuren? Het gaat om een reisproduct. De reiziger wil comfortabel (zitplaats), vlot (korte reistijden), voorspelbaar en betrouwbaar (geen vertragingen en uitval) van A naar B reizen.

    Het probleem is dat het product niet meer aan de wensen voldoet. Al zou je het gratis krijgen, je wil het niet eens hebben. De auto levert wel de gewenste mobiliteit.

    De NS kan aan de tarieven sleutelen, maar zolang de kwaliteit niet klopt komt de reiziger niet terug.

    1. bert sitters schreef:

      Aan massaal autogebruik kleven gigantische nadelen en kosten. Zo mobiel is de auto niet, als de trend van het aantal toenemende files gaat doorzetten.

      1. Realisme graag schreef:

        Kennelijk valt dat wel mee gezien het feit dat steeds meer mensen de trein de rug toe keren en liever met de auto gaan

    2. Karel Geerts schreef:

      Niet iedereen heeft een topsalaris. Voor veel mensen is de prijs van het treinkaartje een belemmering om met de trein te gaan.

  11. Peter van Lieshout schreef:

    Niet alleen de NS, maar ALLE vervoerders zetten kortingsproducten “in de markt” met als doel meer reizigers, meer omzet en dus meer winst.

    Voorbeeld: de OV – studentenkaart.
    Studenten kunnen inderdaad op een gemakkelijke + voordelige gebruik maken van het OV.
    MAAR … dit is al jarenlang ook – of eerder VOORAL – “easy money” – met andere woorden een gemakkelijke manier van winst maken voor alle vervoerders, gestimuleerd door de overheid en ook door de politiek. En dan te geloven dat dit OV – product een sociale maatregel was om de mobiliteit van de Nederlandse studentenpopulatie te bevorderen is naïef!

    Misschien is het gevolg hiervan afbraaktarieven (citaat @Brabo), maar dan wel veroorzaakt door diezelfde overheid en diezelfde politiek.

    Waar ik een beetje moe van word is, dat groepen OV reizigers de schuld krijgen van de malaise in het Nederlandse openbaar vervoer.
    De voorbeelden staan ook weer hierboven: de studenten, de weekendreizigers, de 60- plusreizigers met hun vrije reisdagen (waar ik er een van ben). En als ik die vrije reisdag gebruik om ergens in Nederland “naar de kroeg te gaan” om daar bier te drinken dan heeft niemand daar iets mee te maken. En als ik 3 anderen meeneem via de ook al bekritiseerde meereiskorting meeneem, dan heeft daar ook niemand iets mee te maken.
    Ik betaal trouwens voor mijn NS – abonnement en ook voor de vrije reisdagen.

    En als de NS ontevreden is over dit kortingsproduct als marketinginstrument, dan schroeft de NS de kortingen hierop dan maar terug – is al gebeurd voor het reizen tussen 4 u. en 18.30 u. Ik persoonlijk was daar niet blij mee, maar snappen deed ik het wel!

    De malaise in het Nederlandse OV wordt volgens mij veroorzaakt door de neoliberale marktwerking in het openbaar vervoer die ondertussen – dat moet ondertussen voor de politiek toch ook wel duidelijk zijn – hybride en schizofrene vormen heeft aangenomen.
    Het meest in het oog springende voorbeeld is de NS als commercieel bedrijf versus staatsbedrijf. En dit is veroorzaakt door – weer – de overheid en – weer – de politiek.

    Net als @Jeroen heb ik het afgelopen jaar in diverse buitenlanden – Spanje, Portugal, Italië, Griekenland – met het OV gereisd. Een verademing! Niet alleen wat de frequentie van bussen en treinen en de bereikbaarheid betreft – u moet maar eens proberen om met het OV naar Dierenrijk in Zuidoost Brabant of naar het Kröller – Müller Museum op de Veluwe te reizen – en ook aantrekkelijke reisproducten.

    (Even een zijpaadje:
    ik beklaag de buitenlandse toeristen die Nederland “aandoen”, verder willen kijken dan Amsterdam en Rotterdam en aangewezen zijn op het Nederlandse openbaar vervoer. Terwijl het toerisme toch een gigantische economische factor is!)

    Conclusie: Nederland slaat een modderfiguur met het OV in vergelijking met het buitenland!

    Volgens mij moet er een einde komen aan de aanbestedingscircussen in het Nederlandse OV met ellenlange en peperdure aanbestedings – procedures en dan ook nog eens gevolgd door langdurige en peperdure juridische procedures – de dienstdoende advocaten verdienen hierdoor goud die betaald worden door de consument, met andere woorden door de lezers en de reageerders hier op deze site!

    Er wordt maar steeds geschermd met het argument, dat de NS een staatsbedrijf is.(De minister van Financiën is de enige aandeelhouder).

    De andere vervoerders in het Nederlandse openbaar vervoer zijn ook in handen van buitenlandse staatsbedrijven:
    – Arriva is in handen van Deutsche Bahn (DB),
    – Hermes/Connexxion/Transdev is eigendom van Transdev S.A, een gigantische Franse staatsmultinational,
    – De eigenaar van Qbuzz is Ferrovie dello Stato (FS), het Italiaanse broertje of zusje van onze eigen NS
    Hoezo marktwerking? Toeval? Welnee!

    Het openbaar vervoer is een basisvoorziening en een nutsvoorziening, vergelijkbaar met de eerstelijnsgezondheidszorg. Daar worden toch ook geen financiële ??? bij geplaatst. Iedereen is toch blij dat voor een bezoek aan de huisarts geen drempels worden opgeworpen.
    Op een basisvoorziening c.q. nutsvoorziening hoeft toch geen winst gemaakt te worden.

    Wat maar steeds onderbelicht is, is dat er hele volksstammen in Nederland zijn, die vrijwillig of niet geen auto en /of geen rijbewijs hebben, met andere woorden per definitie aangewezen zijn op het openbaar vervoer (en die daar trouwens ook voor BETALEN via hun ov chipkaart, via hun abonnement of via hun – ondertussen peperduur – los vervoersbewijs.

    En alle goedbedoelde, zogenaamde innovatieve en slimme oplossingen ten spijt – deelauto’s, deelscooters, deel(bak)fietsen en hubs – zetten voor heel veel ov reizigers gewoon geen zoden aan de dijk.
    En ook door MAAS (Mobility as a Service) is nergens een bus meer gaan rijden. Alleen maar minder.

    Ik wens alle OV – reizigers een voorspoedige reis met de trein en met de bus. Hopelijk geen vertragingen. Goede verbindingen. En goede aansluitingen!

    1. Anoniem schreef:

      Winst maken met de OV-Studentenkaart??? Enig idee hoe weinig de student daarvoor betaalt?

    2. Anoniem schreef:

      Het OV is geen basisvoorziening maar gewoon een bedrijfstak die zijn eigen broek moet ophouden. We kunnen ook prima zonder.

  12. Anoniem schreef:

    Hallo anoniem ik vind het belachelijk dat ze de prijs in het weerom hoog gooien want er zijn mensen die bijna niks hebben dus hou het bij de 221.50 dat is meer als zat doem jullie het toch
    Om hoog houden jullie bijna geen klant meer
    Over op zo een manier om het maar dudelijk uit te spreken dit is niet gezond vereeeeeeeeeel te dte duur dus.

    1. Joost2 schreef:

      Tja, er zal toch genoeg binnen moeten komen. Je mag verwachten dat de NS de markt kent en de tarieven afstemt op winstmaximalisatie (lees: zo veel mogelijk verliesbeperking)

  13. Laurens Smid schreef:

    De macht van de vakbonden moeten allang ingeperkt worden met name die van de FNV en VVMC door hun stakingen is er wel een nieuwe cao afgesloten maar door de nieuwe cao lijdt de NS meer verliezen.
    Deze hogere salaris verhoging is in geen enkele bedrijf afgesloten alleen bij de NS omdat de vakbonden het onderste uit de kan wilden hebben met hun arrogante manier van staken.
    Ik hoop de Wouter Koolmees de macht van de vakbonden gaat inperken zij hebben veel te veel macht bij de NS.De vakbonden zijn niet de baas dat is de directie van de NS. Het zou goed zijn dat net als in de jaren 80 in Engeland toch Margaret Thatcher de macht van de vakbonden aardig heeft ingeperkt dat moet hier in Nederland ook gebeuren. Liever vandaag dan morgen.

    1. Realisme graag schreef:

      Koolmees is een ouderwetse polderaar die alles Al doen om de vakbonden tevreden te stellen.

    2. Peter van Lieshout schreef:

      Heet van de naald (met dank aan het AD)
      —————————————
      Liz Truss stapt na zes weken op als premier van Groot-Brittannië

      De Britse premier Liz Truss treedt af. Dat heeft ze zojuist bekendgemaakt tijdens een statement voor ambtswoning Downing Street 10. Ze voelt niet langer de steun die een premier nodig heeft. Ze was zes weken premier, maar is in zeer korte tijd zwaar onder vuur komen te liggen door mislukte plannen om de economie te hervormen.

      Buitenlandredactie 20-10-22, 14:35 Laatste update: 14:51
      ————-
      Uw vertrouwen in Lizz Truss – een politieke nazaat van de blijkbaar door u bewonderde Margaret Thachter lijkt me – op zijn zachtst gezegd ietwat misplaatst.

      Terug naar het onderwerp: het Nederlandse openbaar vervoer.
      Citaat van de heer Van der Gaag van de door u blijkbaar verfoeide FNV: “in het streekvervoer zijn er vijf vervoerders, 12 provincies en 130 vervoersgebieden. Dat maakt het best lastig.”

      – 130 vervoersgebieden (!) in een klein land als Nederland!
      – vijf vervoerders die niet alleen met de NS, maar ook regelmatig met elkaar overhoop liggen
      – twaalf provincies die hun eigen beleid kunnen en mogen loslaten op de ov – reizigers,
      – honderd dertig vervoersgebieden verspreid over deze 12 provincies.

      En dit allemaal in het belang van de ov – reizigers? Dat gelooft ondertussen geen mens meer!

      Het gevolg hiervan is een gefragmenteerde, versplinterde lappendeken van (vaak politieke)prioriteitjes en accentjes en ook van reisproducten waardoor de ov – reiziger verdwaald is of raakt in een jungle van vervoersbewijzen, abonnementen en ook van dienstregelingen die ook nog eens voor geen meter op elkaar aansluiten en door de bomen het bos niet meer ziet.

      En dit wordt allemaal veroorzaakt door – ik noem het nog maar een keer – de neoliberale marktwerking overgewaaid uit het VK van Margaret Thatcher en uit de VS van Ronald Reagan.

      Trouwens ook heet van de naald: Warmtenet moet publiek zijn (dixit Kabinet), m.a.w. het terugdraaien van de marktwerking.

      Nu het openbaar vervoer nog! In het belang van de mobiliteit, van het openbaar vervoer en van de openbaar vervoerreiziger, met andere woorden: een centrale regie door een nationale vervoerautoriteit, waaraan de provincies als ov concessieverleners en de vervoerders als ov concessiehouders ondergeschikt zijn!
      De ov – reiziger zou er mee gebaat zijn!

  14. David schreef:

    De conducteurs zeuren wel. Ze krijgen betaald voor taken als kaartcontrole, maar dat voeren ze eerder niet dan wel uit, (werkweigering heet dat met een duur woord!). Moet je bij praktisch elke andere beroep eens wagen. Ik ben postbezorger. Als ik 10 poststukken niet bezorg, krijg ik binnen een week een functioneringsgesprek. Doe ik dat nog eens 1-2-3x, tien tegen 1 dar ik er geheid eruit vlieg. Waarom komen NS-conducteurs daar toch telkens mee weg? De politiek moet ingrijpen en de macht van de vakbonden inperken. Kom niet zeuren dat het soms gevaarlijk is om te controleren. Dat klopt misschien ook wel, (als zijn er andere middelen zat om zwartrijders tegen de lamp te laten lopen). Neem eens een andere beroep: slager, of uitbener in een slachthuis bijv. Als je angst hebt om je in je vingers te snijden, ga je toch ook niet dat werk doen?!

  15. Martin schreef:

    Volledige automatisering (geen machinist, geen conducteurs) lijkt me op langere termijn de enige manier waarop het ov in een hogelonenland als Nederland kan overleven. Maar goed, dat vraagt om enorme investeringen (alle overwegen opheffen, nieuwe hardware, nieuwe software enz.), dus dat zal wel nooit gebeuren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *