Wat NS betreft gaan machinisten voortaan de deuren sluiten bij de Sprinters tussen Amsterdam, Schiphol en Hoofddorp. Conducteurs blijven op de trein, maar zullen straks alleen bezig zijn met service en controle. De plannen zijn voorgelegd aan de ondernemingsraad van NS.
Vanaf 2023 wil NS tussen Amsterdam, Schiphol en Hoofddorp acht keer per uur een Sprinter laten pendelen. Dat komt neer op iedere 6 a 9 minuten een Sprinter. Volgens het spoorbedrijf kan de Sprinter een fractie versneld worden door één persoon volledig verantwoordelijk te maken voor het vertrekproces.
“Per station kan er een tiental seconden gewonnen worden. Totaal gaat het om ongeveer een minuut” vertelt NS-woordvoerder Carola Belderbos. Momenteel duurt de reis per Sprinter zo’n 17 à 18 minuten. Behalve sneller denkt NS dat de treinen ook stipter zullen worden door de voorgestelde wijziging.
Ondanks dat de Sprinter een fractie sneller wordt, zullen veel reizigers tussen Amsterdam Centraal en Schiphol langer onderweg zijn. Dat komt doordat reizigers nu tot 5x per uur in 13 minuten non-stop met de Intercity Direct van Amsterdam Centraal naar Schiphol kunnen. Die treinen zullen in de toekomst niet meer van en naar Amsterdam Centraal rijden, maar van en naar Amsterdam Zuid.
Het spoorbedrijf wijst er echter op dat reizigers vanuit Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Lelylaan in de toekomst veel vaker de trein naar Schiphol kunnen nemen: van 6x per uur nu, naar 10x per uur straks (8x per uur de Airport Sprinter en 2x per uur de Sprinter uit Hoorn). Die reizigers hoeven straks dus minder lang op hun trein te wachten.
NS wijst op de ingrijpende werkzaamheden op en rond Amsterdam Centraal die over een paar jaar van start gaan. Volgens het spoorbedrijf is de Airport Sprinter nodig om de dienstregeling tussen de hoofdstad en de luchthaven gedurende de verbouwing op peil te houden.
Bij de vakbonden en de ondernemingsraad liggen de plannen van NS gevoelig, omdat de angst heerst dat de conducteur op termijn wordt wegbezuinigd. Spoorvakbond VVMC is dan ook uiterst kritisch en noemt de plannen het begin van het einde. “De functie van de HC wordt uitgekleed” stelt de bond. Volgens de VVMC zijn er ook plannen om de BOA-functie bij de conducteur weg te halen. “Wat blijft er straks nog over van de functie en op welke treinen hebben we straks nog een HC? Mochten er nog mensen zijn die dachten dat het allemaal wel zou meevallen dan is dit het moment om te ontwaken en alle alarmbellen te laten rinkelen. Dit is het begin van het einde van de HC-functie zoals we die nu nog kennen.”
NS benadrukt dat de conducteur niet gaat verdwijnen en er juist meer ruimte ontstaat voor service. Om daadwerkelijk de plannen te kunnen doorvoeren zullen er ook een aantal aanpassingen aan de nieuwe Sprinters gedaan moeten worden. Een technisch geleid vertrekproces, zoals het in vaktermen heet, is een bestaande techniek die vaker in Europa wordt toegepast.
NS wil de techniek en het bijbehorende proces zorgvuldig testen. “Dit doen we door middel van een reeks experimenten en testritten, waarbij veel aandacht wordt besteed aan de interactie tussen mens en techniek. De uitkomsten hiervan nemen we mee in de implementatie” aldus het spoorbedrijf.
This post was last modified on 13 januari 2021 09:31
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…
Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…
Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) probeert te voorkomen dat de treinkaartjes van de…
Op 27 augustus 2024 heeft de Rechtbank Zeeland-West-Brabant het faillissement uitgesproken over Train Charter Events…