NS wil machinist verantwoordelijk maken voor vertrekproces Airport Sprinter

Wat NS betreft gaan machinisten voortaan de deuren sluiten bij de Sprinters tussen Amsterdam, Schiphol en Hoofddorp. Conducteurs blijven op de trein, maar zullen straks alleen bezig zijn met service en controle. De plannen zijn voorgelegd aan de ondernemingsraad van NS.

1 minuut sneller en stipter

Vanaf 2023 wil NS tussen Amsterdam, Schiphol en Hoofddorp acht keer per uur een Sprinter laten pendelen. Dat komt neer op iedere 6 a 9 minuten een Sprinter. Volgens het spoorbedrijf kan de Sprinter een fractie versneld worden door één persoon volledig verantwoordelijk te maken voor het vertrekproces.

“Per station kan er een tiental seconden gewonnen worden. Totaal gaat het om ongeveer een minuut” vertelt NS-woordvoerder Carola Belderbos. Momenteel duurt de reis per Sprinter zo’n 17 à 18 minuten. Behalve sneller denkt NS dat de treinen ook stipter zullen worden door de voorgestelde wijziging.

Langer onderweg

Ondanks dat de Sprinter een fractie sneller wordt, zullen veel reizigers tussen Amsterdam Centraal en Schiphol langer onderweg zijn. Dat komt doordat reizigers nu tot 5x per uur in 13 minuten non-stop met de Intercity Direct van Amsterdam Centraal naar Schiphol kunnen. Die treinen zullen in de toekomst niet meer van en naar Amsterdam Centraal rijden, maar van en naar Amsterdam Zuid.

Het spoorbedrijf wijst er echter op dat reizigers vanuit Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Lelylaan in de toekomst veel vaker de trein naar Schiphol kunnen nemen: van 6x per uur nu, naar 10x per uur straks (8x per uur de Airport Sprinter en 2x per uur de Sprinter uit Hoorn). Die reizigers hoeven straks dus minder lang op hun trein te wachten.

Werkzaamheden Amsterdam

NS wijst op de ingrijpende werkzaamheden op en rond Amsterdam Centraal die over een paar jaar van start gaan. Volgens het spoorbedrijf is de Airport Sprinter nodig om de dienstregeling tussen de hoofdstad en de luchthaven gedurende de verbouwing op peil te houden.

VVMC: begin van het einde

Bij de vakbonden en de ondernemingsraad liggen de plannen van NS gevoelig, omdat de angst heerst dat de conducteur op termijn wordt wegbezuinigd. Spoorvakbond VVMC is dan ook uiterst kritisch en noemt de plannen het begin van het einde. “De functie van de HC wordt uitgekleed” stelt de bond. Volgens de VVMC zijn er ook plannen om de BOA-functie bij de conducteur weg te halen. “Wat blijft er straks nog over van de functie en op welke treinen hebben we straks nog een HC? Mochten er nog mensen zijn die dachten dat het allemaal wel zou meevallen dan is dit het moment om te ontwaken en alle alarmbellen te laten rinkelen. Dit is het begin van het einde van de HC-functie zoals we die nu nog kennen.”

Conducteur verdwijnt niet

NS benadrukt dat de conducteur niet gaat verdwijnen en er juist meer ruimte ontstaat voor service. Om daadwerkelijk de plannen te kunnen doorvoeren zullen er ook een aantal aanpassingen aan de nieuwe Sprinters gedaan moeten worden. Een technisch geleid vertrekproces, zoals het in vaktermen heet, is een bestaande techniek die vaker in Europa wordt toegepast.

NS wil de techniek en het bijbehorende proces zorgvuldig testen. “Dit doen we door middel van een reeks experimenten en testritten, waarbij veel aandacht wordt besteed aan de interactie tussen mens en techniek. De uitkomsten hiervan nemen we mee in de implementatie” aldus het spoorbedrijf.

Andere artikelen op Treinreiziger.nl

This post was last modified on 13 januari 2021 09:31

Share

Recent Posts

Hele dag geen treinen tussen Amersfoort en Apeldoorn vanwege defecte bovenleiding

Door een defecte bovenleiding rijden er sinds zondagavond laat geen treinen tussen Amersfoort en Apeldoorn.…

10 uur terug

Nog tot begin juni geen treinen tussen Maastricht en Luik door noodweer

De herstelwerkzaamheden aan het spoor tussen Maastricht en Luik na de zware regenval van vorige…

4 dagen terug

Lelylijn, open toegang en meer internationaal treinverkeer opgenomen in hoofdlijnenakkoord PVV, NSC, VVD en BBB

In het hoofdlijnenakkoord dat is opgesteld door de formerende partijen PVV, NSC, VVD en BBB…

2 weken terug

Onderzoeksraad trekt conclusies na treinongeluk Voorschoten: onvoldoende aandacht voor veiligheid

Bij het onderhoud aan het Nederlandse spoorwegnet is er vanuit het ministerie van Infrastructuur en…

2 weken terug

Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken vanwege gebrek aan animo

Vanwege enorm gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes…

2 weken terug

Siemens levert materieel voor nieuwe hogesnelheidslijn tussen Los Angeles en Las Vegas

Het Amerikaanse treinconcern Brightline heeft bekendgemaakt dat Siemens de voorlopige uitverkorene is om materieel voor…

3 weken terug