NS wil machinist verantwoordelijk maken voor vertrekproces Airport Sprinter
11 jan 2021 13:10
Wat NS betreft gaan machinisten voortaan de deuren sluiten bij de Sprinters tussen Amsterdam, Schiphol en Hoofddorp. Conducteurs blijven op de trein, maar zullen straks alleen bezig zijn met service en controle. De plannen zijn voorgelegd aan de ondernemingsraad van NS.
1 minuut sneller en stipter
Vanaf 2023 wil NS tussen Amsterdam, Schiphol en Hoofddorp acht keer per uur een Sprinter laten pendelen. Dat komt neer op iedere 6 a 9 minuten een Sprinter. Volgens het spoorbedrijf kan de Sprinter een fractie versneld worden door één persoon volledig verantwoordelijk te maken voor het vertrekproces.
“Per station kan er een tiental seconden gewonnen worden. Totaal gaat het om ongeveer een minuut” vertelt NS-woordvoerder Carola Belderbos. Momenteel duurt de reis per Sprinter zo’n 17 à 18 minuten. Behalve sneller denkt NS dat de treinen ook stipter zullen worden door de voorgestelde wijziging.
Langer onderweg
Ondanks dat de Sprinter een fractie sneller wordt, zullen veel reizigers tussen Amsterdam Centraal en Schiphol langer onderweg zijn. Dat komt doordat reizigers nu tot 5x per uur in 13 minuten non-stop met de Intercity Direct van Amsterdam Centraal naar Schiphol kunnen. Die treinen zullen in de toekomst niet meer van en naar Amsterdam Centraal rijden, maar van en naar Amsterdam Zuid.
Het spoorbedrijf wijst er echter op dat reizigers vanuit Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Lelylaan in de toekomst veel vaker de trein naar Schiphol kunnen nemen: van 6x per uur nu, naar 10x per uur straks (8x per uur de Airport Sprinter en 2x per uur de Sprinter uit Hoorn). Die reizigers hoeven straks dus minder lang op hun trein te wachten.
Werkzaamheden Amsterdam
NS wijst op de ingrijpende werkzaamheden op en rond Amsterdam Centraal die over een paar jaar van start gaan. Volgens het spoorbedrijf is de Airport Sprinter nodig om de dienstregeling tussen de hoofdstad en de luchthaven gedurende de verbouwing op peil te houden.
VVMC: begin van het einde
Bij de vakbonden en de ondernemingsraad liggen de plannen van NS gevoelig, omdat de angst heerst dat de conducteur op termijn wordt wegbezuinigd. Spoorvakbond VVMC is dan ook uiterst kritisch en noemt de plannen het begin van het einde. “De functie van de HC wordt uitgekleed” stelt de bond. Volgens de VVMC zijn er ook plannen om de BOA-functie bij de conducteur weg te halen. “Wat blijft er straks nog over van de functie en op welke treinen hebben we straks nog een HC? Mochten er nog mensen zijn die dachten dat het allemaal wel zou meevallen dan is dit het moment om te ontwaken en alle alarmbellen te laten rinkelen. Dit is het begin van het einde van de HC-functie zoals we die nu nog kennen.”
Conducteur verdwijnt niet
NS benadrukt dat de conducteur niet gaat verdwijnen en er juist meer ruimte ontstaat voor service. Om daadwerkelijk de plannen te kunnen doorvoeren zullen er ook een aantal aanpassingen aan de nieuwe Sprinters gedaan moeten worden. Een technisch geleid vertrekproces, zoals het in vaktermen heet, is een bestaande techniek die vaker in Europa wordt toegepast.
NS wil de techniek en het bijbehorende proces zorgvuldig testen. “Dit doen we door middel van een reeks experimenten en testritten, waarbij veel aandacht wordt besteed aan de interactie tussen mens en techniek. De uitkomsten hiervan nemen we mee in de implementatie” aldus het spoorbedrijf.
Voor deze manier van vertrekken kunnen ze prima kijken bij allerlei private vervoerders en zelfs bij hun eigen Abellio dochter op de lijn Gouda – Aphen a/d Rijn. Daar wordt het vertrekken van de machinist allang toegepast.
daar was wellicht ook eerst de vakbond vertrokken?
Wellicht waar, maar dat is een ander verhaal. Maar feit is wel dat op bijna geen enkele regiolijn geen conducteur aanwezig is en controle ploegen af en toe een treintje nemen. Alleen op de lijn Zwolle – Enschede is vaak personeel aanwezig.
“enkele regiolijn geen conducteur aanwezig is en controle ploegen”
O die controle ploeg ken ik, 18 jochies met te grote schoenen/mond (regiolijn Breng).
Zwolle – Enschede is iets drukker. Vandaar die assistentie.
Op station Schiphol hadden ze tot de coronacrises op spoor 1 en spoor 2 servicemedewerkers die zorgden voor een soepele doorstroming van vele (inter)nationale treinreizigers naar Amsterdam Centraal.
Belooft wat als die servicemedewerkers er niet bij zijn. Moet eerst al die internationale treinreizigers uitgelegd worden dat ze snel moeten instappen…..
@Anoniem
Geen cent te veel. Bedoel geen Zeeuws meisje, maar de neoliberale ideologie, die de Euro op 1,2 en 3 gezet heeft en niet de reiziger. Je moet als conducteurs mensen hebben met een service gerichte instelling en geen personen, die geilen op een uniform. Ik denk dat op ieder station ook service hoort te zijn, desnoods met een uitgebreide – ook briefgeld accepterende – automaat en een grote spraakknop op de automaat op afstand in te voeren.
Zoals in het buitenland veelvuldig voorkomt, kan de conducteur op stoptreinen en sprinters worden gemist. Service geeft de conducteur in stoptreinen al lange tijd niet meer. De conducteur houdt zich doorgaans op in de machinistencabine aan een uiteinde van een trein. De gelijkenis tussen een sprinter en een metro is vrijwel volledig: een conducteur blijkt overbodig. het inzetgebied van de conducteur kan worden beperkt tot intercity-treinen. Bijkomend voordeel is, dat de exploitatiekosten lager zijn. Afschaffing van de conducteur kan direct ingaan, en hoeft niet tot 2023 te wachten.
Wat een onzin, de conducteur is het aanspreekpunt voor enorm veel reizigers in de trein en op het station. Met het voorgenomen wegbezuinigen van het walpersoneel zou deze functie nog belangrijker worden. Maar voor de huidige directie staat heel duidelijk niet de reiziger maar de Euro op 1,2 en 3
Dan moet die der wel zijn en niet zijn “administratie” gaan doen in de lege machinistencabine of de eerste klas reiziger uithangen.
Conducteurs op sprinters zijn volkomen overbodig. Voegen alle kosten toe.
Ik ben met u eens dat een proactieve conducteur op een sprinter nuttig kan zijn, zeker omdat op haltes de poortjes ontbreken. In die zin kan het juist handig zijn om het vertrekproces bij de machinist neer te leggen zodat de conducteur zijn werkzaamheden niet hoeft te onderbreken. Vaak stappen reizigers aan boord van een sprinter met vragen over het vervolg van de reis en die vragen kan de conducteur dan beantwoorden.
Ah meer “service”. Dat kennen we van de NS, zoals van hun BOA’s “Veiligheid & Service”, die dragen vooral bij aan een onveilig gevoel bij betalende reizigers doordat ze liever zaken laten escaleren zodat ze geweld kunnen gebruiken. Een blauw oog en een paar missende tanden die uit je mond zijn geschopt terwijl je geboeid op het perron lag, is blijkbaar meer “service”. Nee geef mij maar ouderwets een goede HC!
Inderdaad. Ze komen wel achter dat hun commercieel manier van denken met de service op de Airport Sprinter snel gaat opbreken. Gelukkig zal als goed is in de Airport Sprinters een wc zijn. Tenzij het SLT zijn zonder wc. Hoewel die geleidelijk aan ook steeds meer SLT toiletten krijgen.
In die 20 minuten moeten veel mensen echt naar het toilet?
Een reis per sprinter duurt soms langer dan 20 minuten. Je moet ook de tijd van huis naar station en na het uitstappen naar eindbestemming meetellen. Een toilet is echt geen overbodige luxe.
Een reis met de Airport Sprinter duurt korter dan 20 minuten. Met andere sprinters kan het langer duren. Als er één station is waar je eenvoudig kunt plassen, is het Schiphol. Gratis, op schone toiletten. Maar ik verwacht eerlijk dat de SNG zal worden ingezet. Tegen 2023 hebben ook de SLT allen een toilet, vermoed ik.
Ik verwacht ook dat er SNG wordt ingezet, omdat met die treinen eenmansbediening het eenvoudigst is.
mevr janneke, het gaat om om het schipholboemeltje. van en naar amsterdam
Er rijden toch al veel treinen zonder conducteur? dus hoezo een nieuw systeem wat eer tienduizenden euro’s gaan aanschaffen?
Daarbij de mensen V&S die gaan net zo goed mee in de smoesje van: ”ik had haast en kon dus niet inchecken”. misschien tijd om het hele korps conducteur’s en V&S op de schop te doen en een tussen vorm te maken? Bijvoorbeeld door de spoorweg politie terug te nemen?
Als Amsterdam Zuid/WTC de spil van het spoor wordt: wanneer komt er dan een boog tussen Zuid en Lelylaan? Asd Centraal wordt steeds onbelangrijker (en gaat ook nog eens van 15 naar 9 sporen), vooral omdat 70% van de arbeidsplaatsen uit het centrum is verdwenen richting Zuidas. Als het luchtverkeerslawaai ook nog eens minder claim op potentiële bouwgrond ten ZW van Amsterdam gaat leggen (de luchtvaart gaat een toontje lager zingen na corona en de energietransitie) komen ook nog eens meer inwoners binnen het invloedsgebied van Zuid. Een rechtstreekse verbinding met Noord-Holland boven het IJ lijkt me dan wel nodig.
[Quote]Als Amsterdam Zuid/WTC de spil van het spoor wordt: wanneer komt er dan een boog tussen Zuid en Lelylaan? [/Quote]
Ik mag toch hopen dat dat niet doorgaat,want dan zijn de reizigers die ten noorden van Amsterdam moeten zijn de klos!
Quote:
Als Amsterdam Zuid/WTC de spil van het spoor wordt: wanneer komt er dan een boog tussen Zuid en Lelylaan? Asd Centraal wordt steeds onbelangrijker (en gaat ook nog eens van 15 naar 9 sporen), vooral omdat 70% van de arbeidsplaatsen uit het centrum is verdwenen richting Zuidas
Ze kunnen beter de Noord – Zuidmetrolijn doortrekken naar Schiphol. En dan via een tracé variant waar vooral veel werknemers en ook bewoners leven. Zal wederom een behoorlijke investering zijn. Maar het levert ook een enorme ontlasting bovengronds op.
Een rechtstreekse verbinding met Noord-Holland boven het IJ lijkt me dan wel nodig.
Waarom wordt die Hemboog zo weinig gebruikt? Alleen de Sprinter Hoorn – Leiden rijdt via de Hemboog.
Als ze de Intercity Direct niet via Amsterdam Centraal willen laten rijden kunnen ze beter de Intercity Direct via Hemboog, station Amsterdam Sloterdijk doortrekken naar Alkmaar of Haarlem. Afhankelijk hoeveel ruimte er is om te keren.
Treinen bij Arriva rijden ook prima zonder conducteur. Dit is natuurlijk wel een heel mooi excuus om te beginnen met het wegbezuinigen van de conducteurs die je toch al een heel jaar lang niet hebt gezien.
Wat een fijne anti conducteur reacties hier zeg.
Besef je wel dat er een gezin achter mij staat?
‘schop de conducteur maar van de trein af’.
Nou, vriendelijk dank zeg, ook namens mijn gezin.
Laten we ook zeker niet vergeten dat ook een hoop goede conducteur’s zijn, maar ook een paar, minder goede.
We moeten ook niet iedereen over 1 kam scheren, wat ik daarboven misschien ook wel een beetje heb gedaan.
👍
@Mark
NS is geen sociale werkplaats op kosten van de reiziger. Die reiziger betaalt nu bij NS absurde tarieven en ziet conducteurs die niet werken en wel geld opstrijken.
Ja ja, dat is een plaat die we kennen omdat hij al jaren blijft hangen. Maar wat is het idee achter jouw reactie in relatie tot de opmerking van deze conducteur? Nog even inpeperen met jouw aanname dat hij zijn werk niet doet of zo?
Er wordt de laatste tijd op dit forum vaak gemopperd over de prestaties van de gemiddelde conducteur en dat is jammer wanneer je als conducteur probeert te doen waar je voor betaald wordt.
Er zijn sterke benen nodig om de vrijheid te dragen die een dergelijke baan je biedt en niet iedereen beschikt daarover.
Het lijkt me daarom beter de betreffende leidinggevenden bij NS hierover aan te spreken dan de groep conducteurs als geheel.
Ieder mens heeft begeleiding nodig, is het niet voor broodnodige correcties dan is het wel om af en toe een compliment te krijgen over het goede functioneren en ik denk dat daar bij NS de schoen wringt.
Binnen heel NS is echt wel bekend dat het bedrijf te maken heeft met een enorme groep inactieve conducteurs, die zich vervelend opstelt, zich niet laat sturen en die bij ieder weerwoord onder de vleugels van de vakbond terugkruipt.
Als je, zoals veel conducteurs, vanuit de basis niet gemotiveerd bent om kaartjes te controleren, dan heb je gewoon een verkeerd vak gekozen. Je kunt mij onmogelijk vertellen dat je niet wist dat dat bij je functie hoorde. Er is van alles geprobeerd om de mensen aan het werk te krijgen, maar elke keer als NS probeert afspraken te maken over prestaties, dan staat bij de vakbondsmensen het schuim op de bek. Het houdt een keertje op. Waarom zou NS nog moeite doen om de lastposten aan het werk te krijgen als ze ze op niet al te lange termijn gewoon uit kan werken?
Tot in de jaren 90 was conducteur een ambt waar men tegenop keek. Als je nu een kind hebt dat zegt conducteur te willen worden, dan kun je alleen maar hopen dat hij toch doorleert voor een echt vak.
En de conducteurs die wel actief hun werk doen, staan een beetje aan de zijlijn toe te kijken hoe hun vak erodeert. Waarom staan zij niet op tegen inactieven die hun broodwinning in gevaar brengen? Trap eens een collega de cabine uit als hij daar verveeld Youtube-filmpjes zit te kijken!
Ik vraag me af of uw beroep op het ‘zelfreinigend vermogen’ veel effect heeft omdat, zoals u opmerkt, de goedwillende conducteurs inmiddels aan de zijlijn zijn beland.
Tot de jaren ’90 kwam wangedrag ook voor maar was er sprake van een systeem van straffen en belonen waarbij ik wel moet zeggen dat het belonen niet vaak voorkwam.
Met de komst van de ‘procesmanager’ zonder kennis van zaken en ervaring verdween de grip op het uitvoerend proces omdat disfunctioneren niet langer werd herkend.
De slag om de procesvereenvoudiging, het ‘rondje om de kerk’, is door het personeel gewonnen, waarna zowel overheid als directie de handdoek in de ring lijken te hebben gegooid.
Is dit alles dan dus de schuld van het personeel of de bonden?
Ik denk het niet. De regie ontbreekt gewoon.
@Simon. Ik denk dat verantwoordelijken binnen NS zich er niet aan willen branden. Bij iedere wijziging die ook maar de minste invloed heeft op de vrijheid van de hc’s, staat de vakbond te steigeren en wordt gedreigd met acties. Het is niet voor niets dat conducteurs zich niet gewaardeerd voelen, dat worden ze ook niet. Eerder wilde NS de schijn nog wel ophouden, maar inmiddels laten ze de conducteurs lekker in hun sop gaarkoken.
Het meest verstandige wat de conducteurs nu kunnen doen, is een discussie starten over de inhoud en toekomst van hun vak en hoe ze weer waardevol (cq. onmisbaar) voor het bedrijf kunnen worden. Doen ze dat niet, dan zal een andere discussie steeds vaker gevoerd worden. En dat is de discussie over of conducteurs nog wel zo noodzakelijk zijn en die discussie zullen de conducteurs uiteindelijk verliezen. En natuurlijk zullen ze dan de boel weer platgooien, met als ongewenst effect dat ze merken dat ze maar weinig sympathie hebben onder de reizigers. Het is echt beter als ze nu zelf orde op zaken stellen en in plaats van het kinderachtige schuilen achter de dreigementen van de vakbond, zelf eens iets constructiefs verzinnen waardoor NS met hen verder kan. Als je als HC denkt dat je je tijd tot je pensioen uit gaat zitten in de lege cabine, dan heb je het echt mis. En ik zou echt niet weten bij wat voor bedrijf conducteurs met hun vaardigheden tegen een soortgelijk loon terecht kunnen, nadat ze bij NS de laan uit zijn gestuurd.
Ik krijg toch het idee dat de groep zwartrijders dit een prima idee vindt.
Waarom zou je anders tegen de aanwezigheid van een conducteur zijn?
En reken maar dat de kaartjes niet goedkoper worden
Maar hoe vaak wordt er nu gecontroleerd in de Sprinter Amsterdam-Schiphol?
In de plannen van NS verdwijnt de conducteur vooralsnog niet.
De enige controles die ik zelf op dit traject mee heb gemaakt de afgelopen jaren leken allerminst klantvriendelijk, soms zelfs openlijk vijandig tegenover betalende klanten.
Niet alleen vanwege corona trouwens, want dat heeft er ook voor gezorgd dat een deel van het personeel zich inmiddels uiterst vervelend en onbegripvol opstelt.
Misschien omdat dat conducteurs wel honderden miljoenen per jaar kosten en de reiziger dat geld via de tarieven niet ophoesten.
Jammer dat die vakbonden altijd zo’n negatieve toon aanslaan. Hoofdzaak is dat de vertrekprocedure versneld wordt, dat lijkt me een prima plan. Daarnaast hebben reizigers gewoon behoefte aan een conducteur voor allerhande zaken als reisadvies, leiding bij calamiteiten, sociale veiligheid enzovoort, dus die moet blijven.
Neem dat als uitgangspunt, dan kun je stuk vruchtbaarder discussiëren over wat je wil:
– vertrekprocedure door machinist
– vertrekprocedure door conducteur vanuit niet-leidende cabine (Japanse stijl)
– vertrekprocedure door conducteur met camerabeelden vanuit de trein
Dan werk je tenminste samen aan een doel in plaats van zo’n gevecht tegen vernieuwingen.
Ik vind het voorbeeld van Arriva Zwolle – Emmen altijd wel aardig: de conducteur zit achter een balie als er geen kaartjes gecontroleerd worden, aanspreekbaar voor reizigers, en nee, geen rol in het vertrekproces.
Die balie zit er wel en neemt veel ruimte in beslag. Maar er zit nooit iemand achter. Volgens mij kun je er zelfs niet achter zitten, maar moet je staan. De stewards vinden het onhandig en er werd weinig gebruik van gemaakt. Dan liever zoals op bepaalde trams in Amsterdam, waar een servicemedewerker echt achter een kleine balie zit met ook een microfoon om zaken om te roepen als: “Wilt u allemaal even doorlopen?”
Aanvullend: en weet je hoe het gaat? De machinist moet achter z’n stoel vandaag, raampje open schuiven, z’n hoofd er door steken, kijkt en naar voren (of het sein op groen staat) en naar achteren (of er nog veel volk voor de deuren staat), blaast op z’n fluitje, hoofd weer door dat nauwe raampje naar binnen, raampje dichtschuiven, zich weer in z’n stoel hijsen en dan pas kan hij de trein in beweging zetten. Ik vraag me af wat sneller gaat….
Je kunt natuurlijk tegenwoordig ook meekijken via camera’s en andere hulpsystemen.
Ja, als het beter kan dan hoe het op de Vechtdallijnen gaat, vooral doen. Daar wordt iedereen beter van.
Voor wat betreft de tijdsduur van die procedure, op basis van realisatiegegevens is die half zo lang bij eenmensbediening als bij tweemensbediening. Verder wat Hildebrand zegt: je kunt het de mensen natuurlijk makkelijker maken met camerazicht op het perron of zelfs spiegels zoals NS (!) op de Zoetermeerlijn jaren gedaan heeft.
Bij springers moet nog altijd de HC er naar toe. Het snel, sneller, snelst is echt hysterische vormen aan het aannemen evenals de kostenbesparing.
Inderdaad. En de NS personeel klaagde onlangs al. Is ook wel duidelijk waarom. De werkdruk neemt toe.
En de station Schiphol is het probleem. In combinatie met het drukke traject tussen Amsterdam C – Hoofddorp.
Ze moeten gewoon het infrastructuur uitbreiden i.p.v. het probleem af te wentelen op het personeel. Dat lost niks op.
De echte oplossing is de nieuwe station Amsterdam Zuid (2030?), uitrol ETCS in combinatie met ETCS treinen en doortrekken van metrolijn Amsterdam Noord – Amsterdam Zuid naar Schiphol via een bepaalde tracé variant.
Dat zijn NS regels, bij Arriva hoeft dat niet. Het is gewoon weer zo’n vakbondsregel om de overbodige conducteur in dienst te houden.
Quote:
Vanaf 2023 wil NS tussen Amsterdam, Schiphol en Hoofddorp acht keer per uur een Sprinter laten pendelen. Dat komt neer op iedere 6 a 9 minuten een Sprinter. Volgens het spoorbedrijf kan de Sprinter een fractie versneld worden door één persoon volledig verantwoordelijk te maken voor het vertrekproces.
Aan de ene kant begrijpelijk dat NS dit doet. Schiphol is een knelpunt. De doorstroming in de Schipholtunnel en station Schiphol moet zo optimaal mogelijk zijn vanwege de zeer hoge frequentie. Met de SNG/SLT Sprinters zal een Airport Sprinter het in – en uitstappen ook sneller gaan. Maar ze blijven toch afhankelijk van de menselijke factor. Reizigers die op het allerlaatst in de trein springen. Reizigers die massaal voor één deur gaan staan tenzij servicepersoneel hun op een bepaalde manier aanwijzingen geven op spoor 1 of spoor 2. Treinreizigers die de conducteur nog wat vragen voor ze instappen.
Maar dit is toch slechts een lapmiddel. Het echte probleem is de capaciteit van de Schipholtunnel met 4 sporen (tot station Schiphol)/6 sporen (station Schiphol) in combinatie met de hoge frequentie (48 treinen in beide richtingen). De ATB systeem heeft een blokafstand die niet altijd toereikend is.
Hoe snel kunnen de Airport Sprinters op opstelterrein Hoofddorp keren? Hoeveel keertijd hebben de Airport Sprinters op opstelterrein Hoofddorp. De IC Nijmegen – Dordrecht via Utrecht, Schiphol, Den Haag en Rotterdam zal ervoor zorgen dat de opstelterrein Hoofddorp ontlast wordt. Zal de IC Den Helder – Nijmegen, IC Venlo – Schiphol mogelijk veranderd gaan worden. Inkorten tot Utrecht C?
Intercity Direct ombuigen naar Amsterdam Zuid is niet verkeerd. Zeker als de Airport Sprinters (8 keer p/u) daarvoor in de plaats komen.
Maar de huidige station Amsterdam Zuid is nu geen station om te keren. Neem aan dat de Intercity Direct dan verlengd worden naar andere bestemmingen. Zoals ICNG Groningen/Leeuwarden – Breda. Dat is afhankelijk van de ontwikkelingen met Covid – 19 en de toelating van de ICNG.
Utrecht Centraal heeft dan al 6 IC via de Utrechtboog vanaf Schiphol. Lijk me onwaarschijnlijk dat de IC Venlo – Schiphol, IC Schiphol – Amersfoort/Schiphol daar bij opkomen. De huidige IC Nijmegen – Schiphol zal dan geïntegreerd zijn in de IC Nijmegen – Dordrecht.
Het zal een forse verschuiving worden in de dienstregeling worden als de Airport Sprinters echt in 2023 gaan rijden.
“Het spoorbedrijf wijst er echter op dat reizigers vanuit Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Lelylaan in de toekomst veel vaker de trein naar Schiphol kunnen nemen: van 6x per uur nu, naar 10x per uur straks.”
Knappe reiziger die het voor elkaar krijgt om in één uur 10x van Sloterdijk naar Schiphol te treinen.
Misschien kan Hildebrand een wedstrijd organiseren?
Haha. Ik zal het straks aanpassen.
Het was niet bedoeld als erratum. Ik bedoelde dat de meerwaarde voor reizigers van 10 treinen per uur ten opzichte van 6 zeer beperkt is.
Ha, zo had ik het niet begrepen, mooi. Ja, heb je gelijk in, al rijden de treinen nu niet in 10 minuten cadans (soms zit er maar 4 minuten tussen), dus de spreiding zal wel wat beter worden.
Beste NS,
Wilt ge besparen begin dan bij de TOP! Hoeveel directeuren hebben jullie? Voor elk onderdeel binnen het bedrijf is er een dik betaald poppetje. Leer de arbeiders die bezig zijn met het proces te waarderen want zij zorgen er uiteindelijk voor dat jullie de bonussen krijgen. Wees eerlijk en kom net met een LEUGEN dat dit alles voor de klant is. Accepteer dat bepaalde dingen niet te veranderen zijn. Op de trein hoort een Machinist die zich moet bezig houden met het rijden van de trein en een Conducteur die zich bezig houd met het veilig laten vertrekken van de trein, service/sociale veiligheid in de trein en kaartcontrole/-verkoop.
tja – als reiziger vind ik het juist wel fijn dat de conducteur meer tijd voor mij als klant heeft, en tegelijk krijg ik er ook nog een betere punctualiteit er voor terug. Wat staat er nou voorop: het belang van de reiziger of die van de conducteur?
U belt dus ook nog steeds door aan de juffrouw van de centrale te vragen om u te verbinden, neem ik aan?
NS top heeft 10% salaris ingeleverd. Nog steeds een heel mooi salaris, maar ze dragen ook wel een behoorlijke verantwoordelijkheid. De rest heeft niemand salaris hoeven in te leveren.
NS Heeft 5 directeuren en dat is voor een bedrijf als NS niet overdreven veel. Het waterhoofd bij NS zit bij het rijdend personeel.
Dat is alleen de Raad van Bestuur, de topdirectie. Er is nog een hele reeks aan directeuren. Het zijn er wel wat minder geworden. Verschillende regio’s hebben een eigen directeur, er is een directeur Communicatie & Corporate Affairs, er is een directeur Communicatie, een directeur van NS International, een directeur voor Onderhoud & Service, directeur dienstregeling, directeur commercie. Ik zie op Linkedin dat er zelfs een directeur is Operatie Transitie 2025. Directeur NS Stations, en binnen NS stations is er weer een financieel directeur en een directeur Directeur Stationsmanagement & Exploitatie. Verder is er een directeur Trein Modernisering. Etc. Dit zijn maar een paar directeuren die ik vond via Linkedin. Ik verwacht echter dat andere grote bedrijven ook een hele reeks aan directeuren hebben.
PS de directeur NS stations behoort ook tot de Raad van Bestuur, dus dat is niet eerlijk.
“Op de trein hoort een Machinist die zich moet bezig houden met het rijden van de trein en een Conducteur die zich bezig houd met het veilig laten vertrekken van de trein, service/sociale veiligheid in de trein en kaartcontrole/-verkoop.”
En waarom hoort dat? Omdat u dat vind? Bij andere spoorwegmaatschappijen in binnen- en buitenland zijn er vaak ook geen conducteurs.
Hoe groot is de kans dat de Airportsprinter weer minder gaat rijden?
Dus dat de nu beloofde extra frequenties achteraf weer worden afgebouwd? Een langere trein kost de NS immers een machinist minder.
Er zijn weinig treinen structureel geschrapt, er zijn bijna alleen treinen bijgekomen. Maar als de N/Z-lijn wordt verlengd naar Schiphol ligt het voor de hand dat de Airportsprinter minder vaak gaat rijden. En de frequentie wordt nu niet perse verhoogd. Nu zijn er 6 treinen richting Sloterdijk + 4/5 Intercity Direct treinen. Dus 10 a 11. Straks worden dat er 10. Dus dat is vergelijkbaar. Omdat ze straks allemaal overal stoppen, en nu niet, krijgt Lelylaan en Sloterdijk er meer treinen bij.
Dat betekent dat de snelheid lager wordt. De NS zal dan schermen dat het slechts om een paar minuten gaat, maar op de “Oude Lijn” is de IC ook langzamer geworden (Vlissingen!) en er zijn serieuze plannen om ook de IC tussen Amsterdam en Amersfoort te schrappen waardoor ook op dat niet onbelangrijke traject de snelheid wordt verminderd. Maar uiteindelijk wil de NS de tarieven wel jaarlijks omhoog gooien, en daar mag de reiziger meer kwaliteit voor verwachten en niet minder.
Wat mij betreft voeren we dit in heel Nederland in. In elk geval voor alle Sprinters. Als de machinist dit op Schiphol kan, kan het overal. Het zijn de HC’s zelf die het vak van conducteur om zeep hebben geholpen. Een groot deel gooit er al tijden met de pet naar en de rest heeft niet het lef die collega’s daar op aan te spreken, met als gevolg dat de conducteur nu in feite overbodig is. Dat hebben ze zelf laten gebeuren, in de wetenschap dat de vakbond ze uiteindelijk wel zal redden. Dat houdt natuurlijk een keer op. Ik hoop zeer snel.
Op welke service bestaat meer ruimte? Iets met een happy ending? Kom op zeg, weer zo’n slechte PR- mededeling in de trend van ‘de trein komt over 5 minuten binnen ipv de trein heeft 5 minuten vertraging. Als de conducteur de deuren niet hoeft te sluiten, schaf die functie dan af op sprinters. OP intercity’s misschien niet zo handig.
Waarom zouden wat deze discussie betreft, intercities anders zijn dan sprinters, eigenlijk? Is dat misschien vooral gevoelsmatig?
Je kunt een machinist alleen verantwoordelijk maken voor het vertrekproces als hij alle deuren, en omgeving, goed kan zien.
Dit houdt in dat de trein niet te lang moet zijn, anders moet je zorgen voor voldoende monitoren maar daar zit natuurlijk ook een grens aan.
Zullen we dan gelijk de Sprinters ook een lijnnummer geven? Dan hebben we exact de Duitse S-Bahn gekopieerd… 😉
Citaat Hildebrand. “Als er één station is waar je eenvoudig kunt plassen, is het Schiphol. Gratis, op schone toiletten.” Tot nu toe is het gratis Hildebrand, maar er liggen plannen klaar om vanaf 2022 Schiphol Plaza voor Euro 500 miljoen te gaan verbouwen en óók op Plaza zowel naar de treinperrons als vanaf de vernieuwde busstation POORTJES te gaan plaatsen, bron RTL nieuws 7 november 2019. Gevolg : eerst uitchecken, plassen en dan weer inchecken. Als een en ander binnen 35 minuten is dit een “overstap” en zonder extra kosten, maar blijft men iets langer om nog even langs de Burger King te gaan, dat overigens een van de grootste in zijn soort is op een luchthaven, dan bestaat een kans dat men bij meer dan 35 minuten de reis vervolgd als ware het een nieuwe reis is en dus extra kosten of men moet binnen die tijd snel weer ingecheckt zijn en de treinreis vervolgen en zich niet laten verleiden door de andere winkels. Theoretisch is het mogelijk, maar praktisch dat zal de toekomst moeten uitwijzen.Is mij overigens weleens gelukt. Of de verbouwingsplannen op Schiphol Plaza nog doorgaan en in welke vorm is mij niet bekend. A propos acht keer per uur een Sprinter is dus om de 7,5 minuut. Worden het korte of lange sprinters, dus uit hoeveel bakken zal het bestaan? Als de passagiersaantallen laag blijven lijkt mij dit veel, dan zou 6 of 5 per uur op de huidige basis reëel zijn. Conducteur loos rijden, dat zie ik al langer bij Arriva in Limburg niks nieuws onder de zon. Station Lelylaan wordt ook verbouwd.
Wat verstaat men precies onder “service” bij NS, alles wordt toch doorverwezen naar de “APP” hoor ik ze vaak omroepen of is het alleen dat knikje en goede morgen of middag zeggen als ze toevallig door de trein banjeren ?
‘Als een en ander binnen 35 minuten is dit een “overstap” en zonder extra kosten’
Dat is helaas niet altijd waar, niet als die overstap buiten de kortste reisroute ligt. Als je bijvoorbeeld van Nieuw Vennep naar Rotterdam Centraal wilt, is het toegestaan om via Schiphol te reizen. Als je uit- en incheckt op Schiphol betaal je niet voor een reis van 57 tariefeenheden + ICD Toeslag, maar voor een reis van 77 tariefeenheden + ICD Toeslag.
Johan, bedankt voor de info.
Zolang bij de NS niet doordringt dat conducteurs echt het verschil kunnen maken en dat niet alle reizigers fraudeurs zijn, is een conducteur een meerwaarde. Echter, binnen het huidige beleid van de NS wordt service steeds meer een website met een chatrobot waar je ook niet mee verder komt.
Gecombineerd met andere ontwikkelingen op het gebied van treinen past dit gewoon in het besluit.
De conducteurs zien ook al langer dat hun functie uitgekleed wordt. Degene die een toekomst voor zichzelf zagen als iets anders dan conducteur zijn flink verminderd, dus de uitwassen vallen meer op.
En inderdaad, in plaats van trappen kunnen de conducteurs ook laten zien DAT ze meerwaarde kunnen leveren. Uiteindelijk wordt een shitty product met goede service over het algemeen beter gewaardeerd dan een goed product met shitty service.
Het spijt me! Maar NS ligt wel aan de gierige kant door toeslagen erbij te rekenen voor de reizen met Intercity Direct-treinen. Dat vind ik wel overdreven. Kan ze die toeslagen niet afschaffen? In België is dat gelukkig niet. Laten we maar hopen dat de tarieven wel lager zijn voor de Airportsprinter in 2023 dan hoger.
Tussen Amsterdam Centraal en Schiphol zijn alle treinen toeslagvrij. In België betaal je een toeslag als je per trein naar de luchthaven gaat.
Dus met andere woorden Hildebrand, als ik met een Intercity Direct van Amsterdam Centraal naar Schiphol reist of omgekeerd, ik geen toeslag hoeft te betalen en geldt dat dan ook tussen Breda en Rotterdam Centraal vice versa met de ICD ? …
Klopt. Alleen als Schiphol – Rotterdam wordt afgelegd betaal je een toeslag.
Dat is ooit anders geweest. Maar ik meen dat het nu al zo is sinds 2015.
Dat een HC overbodig is op grote drukke treinen blijkt wel uit allerlei buirenlanden,m zoals dichtbij de duitse S-bahnen.
Het problem van het imago heeft zeker wel parrallellen met overig OV: denk eens aan het GVB desijds en de rayon Helmond van BBA toen dat naar ZO ging. Maar hard werkende en ook tucht hanterende rayonhoofden bleken dat toch in enkel jaren weer netjes recht zoals het hoort te kunnen buigen.
Overigens is voor mij als redelijk frequent reizende passagier de echte waarde van een HC vooral storen as die eens langs komt voor die kaartcontrole. Als je hem/haar echt nodig hebt-zoals horen waar bij een aangekondigde vertraging/omlegging de echte bron van de storing zit zodat je daarop kan plannen, dan haal je meer , soms, uit bekende sites als van het personeel.
Het is overduidelijk een strijd tussen bonden en directie. Met daarbij nog dat er net een nieuwe en nog wel vrouw als directeur is die vanaf begin toch zal moeten leren wie de echte baas is.
Die hele Airport sprinter is flauwekul, Straks wordt de Noord Zuid verlengt van/naar Schiphol.
NS kan beter investeren in de dienstregeling van/naar Zaandam – Alkmaar verbeteren er rijden nu 2 boemels over de dure Hemboog, Hoeven reizigers ook niet meer over te stappen.
Ik hoop niet dat de HC verdwijnt op de sprinter. Onlangs is mijn dochter onder bedreiging beroofd van haar laptop, telefoon ed in een sprinter. Helaas zat de HC op dat moment In het andere treinstel. Nu weet ze dat ze hier op moet letten. Als de HC definitief verdwijnt op de sprinter, dan hebben deze criminelen vrij spel en helemaal bij stations zonder poortjes op Mn de incourante uren. Laat dat niet gebeuren!