fbpx
Foto: Stefan Verkerk

NS zet extra OV-fietsen in bij werk aan Hoofdstation Groningen

06 mei 2025 13:57

Naast de inzet van vervangende bussen, zet de NS in Groningen ook meer OV-fietsen in wegens de sluiting van het Hoofdstation in de stad. Zaterdag beginnen de ingrijpende werkzaamheden aan het station die ongeveer negen weken gaan duren.

Gedurende de werkzaamheden aan het station in Groningen rijden er helemaal geen of heel beperkt treinen naar het Hoofdstation. De NS rijdt het grootste deel van de periode tot station Groningen Europapark. Vanaf daar rijden bussen. NS-reizigers moeten in het station uitchecken en opnieuw inchecken in de bus. Reizigers van Arriva kunnen vanuit de trein zonder in- en uitchecken de bus in.

Driehonderd extra fietsen

Omdat de stations Europapark en Hoofdstation dicht bij elkaar liggen, levert de NS extra OV-fietsen. Het is ongeveer twee kilometer fietsen tussen de stations. Op station Europapark zijn inmiddels 300 extra OV-fietsen geplaatst. Hoewel de fietsen normaal ingeleverd moeten worden op het station waar ze gehuurd zijn, hoeft dat straks in Groningen niet. De OV-fietsen kunnen zonder extra kosten ingeleverd worden op een van de twee stations.

Het gebruik van de OV-fiets neemt landelijk toe. Vorig jaar werd een recordaantal ritten gemaakt met de huurfietsen van de NS. Er zijn bijna 25.000 OV-fietsen beschikbaar in het land.

Stationshal wordt tijdelijk podium

Op 25 mei en 21 en 22 juni maakt de NS een cultureel podium van de stationshal van het Hoofdstation. Groningers kunnen hier kosteloos optreden. Aanmelden voor een optreden kan nog tot 12 mei.

5 3 stemmen
Artikel waardering
11 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Martinistadjer
7 dagen geleden

Een leuk experiment met de OV-fiets. Bij succes kan het misschien ook wel elders ingevoerd worden: halen bij het ene station en brengen naar het andere.

treingraag
7 dagen geleden
Antwoord aan  Martinistadjer

Kan al. Middelburg vertrekken en Vlissingen inleveren na tocht langs kanaal bijv. Heel populair.

ex-VHS
7 dagen geleden
Antwoord aan  treingraag

het kan wel – maar nu moet je wel extra betalen voor het inleveren op een andere lokatie. Of dat bij Middelburg / Vlissingen zo is, geen idee. Maar over het algemeen is het ergens anders inleveren een betaalde service.

Henk Peetersen
6 dagen geleden

Zeer bijzonder dat NS reizigers wel in- en uit moeten checken in de bus en Arriva-reizigers niet. Krijgen we dan vooraf een stempeltje wat we zijn? Alle gekheid op een stokje, ik denk dat heel veel reizigers dat betalen voor de bus niet gaan doen. Ik vind eigenlijk ook dat dit gezien kan worden als een compensatie voor de extra reistijd.

Joost
6 dagen geleden
Antwoord aan  Henk Peetersen

Omdat Arriva-reizigers anders extra moeten betalen voor die 2km, in sommige gevallen heel veel extra. Waarschijnlijk heeft Arriva dit afgekocht bij NS die de bussen betaalt. Scheelt ze ook mobiele incheckpalen neerzetten, die hebben ze misschien niet eens — NS heeft ze wel en wil ook weten wie/hoeveel er reist, dus vraagt wél in te checken.

Henk Peetersen
6 dagen geleden
Antwoord aan  Joost

Van dat heel veel extra zou ik graag een voorbeeld willen zien.

Laatst bewerkt op 6 dagen geleden door Henk Peetersen
Annemiek
6 dagen geleden
Antwoord aan  Joost

De bushalte ‘Hoofdstation’ zal niet liggen bij het Hoofdstation, maar op het Emmaplein. Men acht het verwarrend om daar met twee verschillende soorten/merken tijdelijke incheckpalen te werken.

In de poule van bussen, participeert Arriva gewoon mee, met bussen van Arriva Touring. Vanaf 14 juni tot 12 juli rijden er helemaal geen treinen van Groningen naar Delfzijl en Roodeschool. Dan worden de Arriva-bussen op die lijnen ingezet. Die bussen zullen wel vertrekken voor het Hoofdstation.

Arriva bezit zelf inderdaad geen mobiele incheckpalen. Afgesproken is immers dat NS die levert zodra een andere vervoerder die nodig heeft. Daarvoor gelden nog steeds de ruim 20 jaar geleden vastgelegde tarieven.

Baardstaart
6 dagen geleden

OV Fiets kan zeker wel wat doen dat reizigers van Europapapark naar een bestemming in Groningen moeten en later weer terug. Verder wordt het voor Europapapark en Groningen Noord een NS fiets ook een rendabele optie omdat je zo een dubbele busvervoer kunt omzeilen.
Kan men niet iets doen met de Vechtdallijnen en de Hunnebeddenhighway bus om zo de reizigers van het Oosten al van de NS lijnen en de bij behorende omleidingen af te krijgen. In principe zouden dan ook alle oplossingen onder beschouwing moeten komen.
Ik heb OV fiets wel op mijn kaart staan, maar ik heb er nooit gebruik van gemaakt. Zelf loop ik afstanden van 3 – 4 kilometers gewoon en dat is ook het bereik waar de NS fietsen voor bedoeld zijn. Ook heb ik de laatste tijd weinig met de NS gereisd, maar dat gaat binnenkort wel veranderen. Maar dan loop ik vaak liever die paar km naar mijn eindbestemming en anders pak ik wel het OV. Ik zie soms die fietsen staan op lokatie waar ik gewoon naar toe loop.

Henk Peetersen
6 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ik kan hele einden fietsen maar bij lopen krijg ik al gauw allerlei klachten. Ik had zelf eigenlijk als standaard grapje: Ik fiets liever 100 kilometer dan dat ik één keer de trimbaan (2,5 km) moet lopen. Tegenwoordig loop ik wel iets meer en gaat het ook wat beter (heb ook betere schoen gekocht) maar ik zal altijd een fietser blijven. Ik denk dat van die fietsen wel veel gebruikt zullen worden omdat veel mensen normaliter de stad in gaan vanaf station Groningen. Er werden al heel veel fietsen verhuurd in Groningen en dat aantal zal door deze werkzaamheden alleen maar toenemen denk ik. Dus mijns inziens een verstandige zet van NS.

Annemiek
6 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Er is geen fase waarin het heel handig is om met de fiets van Europapark naar Noord te rijden. Maar als die er wel zou zijn, zou Q-link 2 dat kunnen oplossen. Die rijdt van Europapark naar Noord en Zuidhorn. Die bus biedt (met nogal een omweg) vanaf 14 juni vooral een oplossing voor reizigers die vanuit Zuidhorn in de richting van Assen willen reizen.

Grofweg tot 14 juni rijden de treinen van Arriva gewoon van het Hoofdstation via station Noord naar Roodeschool en Delfzijl. Dan heeft het dus geen zin om naar Noord te fietsen.

Tussen 14 juni en 12 juli rijden er helemaal geen treinen naar Roodeschool en Delfzijl en dus ook niet via station Noord. De bussen vertrekken vanaf het Hoofdstation. Dan heeft het dus geen zin om naar Noord te fietsen.

GJ de Groot
1 dag geleden

Het is off topic en – zoals de Belg zegt – een maat voor niets, toch moet het mij van het hart.  
De verbouwing van het hoofdstation (wat een mooie naam toch, beter dan het sullige ‘centraal’ – huh, centraal wat?) in Groningen leidt ertoe dat de NS reizigers moeten gaan traplopen. Ofschoon het spoorvervoer al jaren gemakkelijker gemaakt wordt – gelijkvloers instappen in het nieuwe treinmaterieel en in bijvoorbeeld Assen kunnen zuidwaartse reizigers tegenwoordig er ook gelijkvloers, zonder trappetje, instappen, is het in Groningen anders. 
De 16.000 (2023) reizigers die de NS op het hoofdstation bedient, moeten gaan traplopen omdat stad/provincie Groningen zo graag wil dat wie, bijvoorbeeld, van Uithuizermeeden komt en zonder overstappen naar Martenshoek toe wil, dat zonder overstappen kan doen- dat zijn er dagelijks in totaal, alle mogelijke verbindingen dus – ook vast wel meer dan 10.000 – de niet-NScijfers zijn geheim – , toch!?
Er wordt een enorme hoeveelheid geld uitgegeven die mijns inziens een betere bestemming – wat te denken van de Flevolijn die Drachten eindelijk weer aan het spoorwegnet zou brengen (overigens: druppel & gloeiende plaat) – had kunnen krijgen. Maar ja, de provinciale (sic) politiek stelt zo zijn eisen en volgend jaar maart en ook in maart 2027 moeten er weer zetels worden veilig gesteld en dan is zo’n majeure verbouwing een enorme politieke prestatie.