Foto: Stefan Verkerk Fotografie
De trein naar Berlijn is goed in trek. Ondanks dat de trein niet sneller is geworden, heeft NS International in het eerste half jaar 18 procent meer tickets verkocht dan een jaar eerder.
“De klimaatdiscussie speelt onmiskenbaar een rol”, stelt NS-woordvoerder Hessel Koster tegenover dagblad Tubantia. De dienst wordt nu nog gereden met relatief oude treinen. Vanaf 2023 komen er nieuwe Talgo treinen, waardoor ook de locwissel te Bad Bentheim overbodig wordt. De trein wordt dan naar verwachting een kwartier sneller.
NS topman Roger van Boxtel heeft het afgelopen jaar meermaals gepleit om de trein naar Berlijn fors te versnellen. Zijn doel is binnen enkele jaren een reistijdwinst van twee uur, maar onderzoek begin dit jaar heeft aangetoond dat dit de komende tien jaar niet in zit. In 2028 is de trein maximaal 45 minuten sneller dan nu, aldus het onderzoek. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven is nog iets optimistischer. Zij wil in 2025 een reistijdwinst van 40 tot 60 minuten hebben gerealiseerd.
NS topman Roger van Boxtel: Trein naar Berlijn moet sneller from Hildebrand Van Kuijeren on Vimeo.
Deze prijzen zijn niet definitief en kunnen o.b.v. actuele beschikbaarheid bij de volgende stap wijzigen.
This post was last modified on 2 maart 2020 14:49
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…