Foto: (c) ÖBB/Harald Eisenberger
De Oostenrijkse spoorwegen hebben vorig jaar meer reizigers dan ooit vervoerd. Volgens de jaarcijfers van de ÖBB heeft het spoorbedrijf in 2024 ruim een half miljard reizigers vervoerd waarmee het record van 2023 met 17,7 miljoen reizigers werd verbroken. ÖBB zit midden in een vernieuwingsslag met veel nieuw materieel en een belangrijk nieuw spoortraject dat dit jaar opent.
Het reizigersrecord van ÖBB is vooral toe te schrijven aan de stijging van bijna tien procent van het aantal reizigers in het lokale en regionale vervoer. Het langeafstandsvervoer, waaronder de internationale treinen, zag een klein verlies in het aantal reizigers, van 47 miljoen reizigers in 2023 naar 46 miljoen in 2024.
Wat de Oostenrijkse spoorwegen vooral deugt doet, is dat het aantal treinreizigers, inclusief busreizigers van ÖBB, veel sterker stijgt dan het aantal inwoners. De afgelopen tien jaar groeide het aantal reizigers met 27 procent, terwijl de bevolking in dezelfde periode met 8 procent is toegenomen. “De investeringen werpen hun vruchten af, de spoorwegen functioneren”, zegt topman Andreas Matthä van ÖBB hierover.
Financieel had de tak personenvervoer van ÖBB flink te leiden van het noodweer dat Oostenrijk trof in september. Maandenlang was het treinverkeer gehinderd nadat veel spoorwegen onder water liepen. Het financiële resultaat van het personenvervoer daalde van 109 miljoen euro in 2023 naar 70 miljoen euro vorig jaar. De slechte economische situatie en het noodweer samen zorgen voor veel grotere problemen bij het goederenvervoer van ÖBB dat vorig jaar afsloot met een min van ruim 24 miljoen.
De stiptheid van ÖBB ging vorig jaar met 1,4 procent achteruit. Ook hier had het extreme weer een grote rol. De stiptheid van het langeafstandsvervoer zakte met 1,1 procent in september alleen al als gevolg van de overstromingen. Ook waren vertragingen, opgelopen in het buitenland, een belangrijke oorzaak van de verslechterde stiptheid.
De Oostenrijkers zijn momenteel bezig met een flinke verbeteringsslag die de reiziger dit en de komende jaren ook zal merken. In 2024 kwamen er al 30 nieuwe treinen in dienst bij de ÖBB. In de volgende twee jaren volgen er 120. In mei dit jaar gaat de nieuwe Nightjet rijden van Amsterdam naar Wenen/Innsbruck. Tot en met 2026 worden in totaal elf nieuwe Nightjets in gebruik genomen.
Dit en volgend jaar komen er ook vier nieuwe Railjets in dienst en zes nieuwe Railjet-dubbeldekkers. De Railjets rijden ook internationale trajecten en vervangen daar de EuroCity’s.
Een ander aanstaand hoogtepunt in Oostenrijk wordt de opening van de Koralmspoorlijn aan het einde van het jaar. Er is 27 jaar lang gewerkt aan deze 130 kilometer lange hogesnelheidsspoorlijn met twaalf tunnels, 100 bruggen en 23 stations, alles bij elkaar goed voor een investering van in totaal 6,1 miljard euro. De spoorlijn verkort de reistijd tussen de zuidelijke steden Klagenfurt en Graz tot 45 minuten en biedt een aanzienlijk snellere verbinding tussen Wenen en Italië.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 14 april 2025 18:51
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…