ÖBB presenteert omgebouwde ligrijtuigen (vanaf 2022 ook naar Nederland)
04 okt 2021 16:05
De Oostenrijkse spoorwegen hebben 22 zitrijtuigen omgebouwd tot ligrijtuig. De rijtuigen zullen vanaf december worden ingezet. In de zomer moet de ombouwoperatie zijn afgerond en zullen de rijtuigen ook van en naar Nederland worden ingezet.
Meer comfort
De eerste rijtuigen zullen worden ingezet tussen Wenen en Bregenz, de binnenlandse nachttrein van de Oostenrijkse spoorwegen. In het gemoderniseerde rijtuig is ook ruimte voor drie fietsen.
De rijtuigen gaan dienst doen als “comfort-ligrijtuig”. Bij elke bank heeft de reiziger een stopcontact en een usb-poort. Ook is er een bedieningspaneel. De ÖBB zegt verder dat de rijtuigen zijn uitgerust met gratis wifi. Met de vernieuwde rijtuigen wil ÖBB het comfort verbeteren.
Wanneer de rijtuigen op de nachttrein naar Wenen en Innsbruck precies zullen worden ingezet is onduidelijk; waarschijnlijk is dat vanaf medio april. (Meer over deze slaaptrein vindt je op de pagina nachttrein Amsterdam – Wenen).
Ziet er mooi uit! is het in en uitstappen nu ook geen obstakel meer voor minder validen, ouderen en mensen met fietsen en koffers? Hoe zijn de was en andere sanitaire voorzieningen nu geregeld in deze verbouwde rijtuigen? Komen deze rijtuigen ook terug op andere toekomstige verbindingen of zijn alleen deze op een of trajecten in gebruik?
Wat verwacht je exact? Dat ze in deze oude rijtuigen de vloer hebben verlaagd en de deuren hebben verplaatst? Reken daar maar niet op. En qua sanitair hoef je ook niet te denken aan meer dan als het was. Het zit allemaal alleen in een nieuw jasje.
Zal dan net als de ICMm zijn. Die is nog steeds niet verlaagd, maar wel voorzien van een rolstoeltoegankelijk toilet. Idem dito bij daarna opvolgende gemoderniseerde VIRM en DDZ.
Deze rijtuigen vervangen de ligrijtuigen met rolstoelcoupé die uit de jaren ’60 dateren, waarvan er van/naar Nederland 1 in beide treindelen (Innsbruck en Wenen) meerijdt.
Ze zijn van hetzelfde bouwtype als de zitrijtuigen en de rest van de ligrijtuigen, die allen uit de jaren ’80-90 dateren. De vloerhoogte blijft dus gelijk, alleen het interieur is nieuw én er is plek voor fietsen.
De echt nieuwe Nightjet moet nog komen, dat duurt een paar jaar langer (en daarover zijn wel meer artikelen geschreven.)
Wat is nou eigenlijk de maximum snelheid van deze ligrijtuigen? Blijft dat 160 km/u zoals bij de zitrijtuigen of wordt het lager voor een comfortabelere nachtrust?
En worden er ook nieuw slaaprijtuigen gepresenteerd?
200 km/h gebaseerd op de codes op de zijkant van het rijtuig (in de video)
Lig rijtuig klinkt als couchette.
Maar als ik naar de foto’s kijk lijkt het meer op slaaprijtuig.
Weet iemand meer?
Het is een couchette inderdaad. De ÖBB spreekt van Multifunktions-Liegewagen en “comfort-Liegewagen“. Geen idee of ze het introduceren als nieuwe reisklasse. Ik verwacht van niet. Het ziet er ook uit als ligrijtuig (4 ligplekken). De foto van het grote bed is denk ik voor een mindervalide.
De eerste foto lijkt wel een cel in de gevangenis. Hahaha. Maar zonder te dollen: ziet er licht en helder uit. Zie ik een knus tweepersoonsbed?
Ik heb het niet nagevraagd. Ik had dezelfde gedachte. Maar ik denk dat dit de coupe is van de mindervalide.
zoiets zou je ook moeten aanbieden als bruidssuite.
Ja, zo kan de Primark de half kunststof ringen die ze aan kartonnen kaartjes verkopen ook als trouwringen aanprijzen. Die stralen ongeveer dezelfde mate van romantiek uit als een nacht op het matje van de foto.
ÖBB heeft er zin in. Vreemd dat het daar nooit weg geweest is.
Mooi zo! Gooi UIC-spul nooit weg, het kan nog als van alles dienst
doen…
Wordt net als in Thais nachttreinen een bovenbed goedkoper dan een beneden bed.
Nee. De nieuwe coupes zijn alleen als privé coupé te boeken.
De ligrijtuigen zien er zeer eenvoudig uit.
Er zit niet eens wastafel in het
compartiment. Veel beter is een compartiment
met douche en toilet. CAF heeft ook zitrijtuigen
omgebouwd. De Talgo 6 hadden ook compartiment
voor 4 personen met wastafel en lage instap.
Ligrijtuigen hebben in de regel nooit een douche of wastafel. Dat zijn slaaprijtuigen. Een segment hoger dus.
Als spoorwegmaatschappijen willen dat reizigers overstappen naar de nachttrein, dan zullen ze deze naar de huidige maatstaven van sanitaire hygiëne en zonder verdere naamgeving uit de pruikentijd. Mensen die niet bekend zijn met het reizen met de nachttrein, hebben geen flauw idee wat bijvoorbeeld een couchette inhoudt. Die willen gewoon een kamer met een douche en toilet, zodat ze niet tot ver in de middag ongewassen rond moeten lopen op hun bestemming. De mate waarin de nachttrein in die vraag kan voorzien, is haast verwaarloosbaar. Er zijn weinig slaaprijtuigen, die zijn erg aan de prijs en die zijn ook nog eens als eerste volgeboekt. Potentiële reizigers haken daardoor gewoon af. Met een beetje investering had OBB in deze wagons gewoon fatsoenlijke sanitaire voorzieningen in iedere coupe kunnen aanleggen.
Verder ziet het er toch gewoon nog steeds niet uit. Een smal matje in een hok is dan je slaapplek. Ik kan me haast niet voorstellen dat mensen hier vrijwillig voor betalen.
Als die slaaprijtuigen als eerste zijn volgeboekt, zijn ze blijkbaar toch niet zo aan de prijs. Voor echte comfort wil ik ook graag meer betalen. Maar die couchetterijtuigen (en de bijbehorende wc’s) kunnen ook wel een upgrade gebruiken. De pruikentijd is zwaar overdreven, maar het zou me verbazen als er iets aan is gedaan sinds de jaren tachtig. Sneller op te lossen: bij aankomst in Rome de keuken en de airco weer bijvullen, zodat de mensen die terugreizen ook nog wat te nassen hebben. En een koele trein hebben.
compartiment met douche en WC is prima, maar daar moet dan ook een prijskaartje aan vast hangen.
Lekker slapie slapie en andere dag herboren als expat, kent geen ander vervoermiddel.
Buitenland, altijd beter weer!
Er zijn spoorwegmaatschappijen, die nog in
het begin van de vorige eeuw leven.
Een wastafel is toch wel het minimum dat in
compartiment aanwezig moet zijn. De eisen
van de reizigers worden steeds hoger mede door
de corona crisis. Ik vraag mij af hoe 40
reizigers twee wastafels corona proof
kunnen gebruiken.
Geef mij maar de Talgo 6 van de vroegere
Elipsos.
Tijdens het maken was Corona nog niet in beeld.
Zo’n trein heeft jaren nodig voordat tot stand komt