De NMBS is opgetogen over de nieuwe service die het bedrijf biedt. Via sms of Windows Live kan elke NMBS-klant binnenkort over de treindienst worden geïnformeerd. Waar hij zich ook bevindt, ‘op maat’ en in real time. Nieuwe technologieën maken het leven ook makkelijker van personen met een gecombineerd abonnement NMBS+MIVB. Zij kunnen voortaan de Brusselse metrostations binnen met een elektronische chipkaart (die MoBIB zal heten).
Realtime
Moderne technologieën vergemakkelijken steeds meer het leven van de reizigers. NMBS slaat nu, in haar zoektocht naar oplossingen die een echte meerwaarde voor haar klanten betekenen, een grote slag! Gepersonaliseerde informatie over het binnenlandse treinverkeer, in real time, dus wanneer de reiziger er nood aan heeft, waar hij zich ook bevindt: dat is de uitdaging die met succes werd aangegaan door NMBS, zodat haar klanten hun mobiliteit voortaan perfect onder controle hebben. Overigens is NMBS niet de eerste. In veel andere landen bestaat een dergelijke dienst al.
Treinnieuws, in real time, via twee verschillende diensten:
SMS 2828 en My Train Info zijn enkel beschikbaar voor gsm-nummers bij een van de drie Belgische operatoren in mobiele telefonie (Proximus, Mobistar, Base) en kunnen niet geraadpleegd worden vanuit het buitenland.
In geval van stakingen of bij grote storingen op het net, zal het systeem overigens een algemene boodschap versturen (en dus niet de gepersonaliseerde boodschap).
Test op grote schaal
Begin juni 2009 biedt NMBS aan een grote groep klanten de mogelijkheid om gratis de beide diensten te testen. Zo kan de gebruiksvriendelijkheid van deze diensten geëvalueerd worden. Om de klanten optimaal te informeren over de mogelijkheden van de Train Info Services wordt overigens een communicatiecampagne gelanceerd.
Chipkaart MoBIB
Samen met de MIVB wil NMBS ook pionier zijn op het vlak van het elektronische mobiliteitsticket. Weliswaar bestaat een dergelijk elektronisch ticket al in andere landen, maar in België is dit nog uniek.
Vanaf 1 januari 2010 zal de MIVB de metrostations uitrusten met toegangspoortjes. Daarom ontvangen reizigers met gecombineerde tickets en abonnementen NMBS+MIVB (bovenop hun NMBS-vervoerbewijs) in de loop van de volgende maanden een chipkaart, de MoBIB, waarmee ze deze poortjes kunnen openen en toegang krijgen tot de Brusselse metrostations.
In een volgende fase (de testen starten op 1 januari en totale integratie in de loop van 2010) wordt deze kaart het enige ticket dat reizigers nodig hebben op beide netten. Deze chipkaarten kunnen bovendien gevalideerd worden op internet. Ook hier is een grootschalige informatiecampagne gepland, onder meer met een persoonlijke brief aan alle houders van een gecombineerd abonnement NMBS+MIVB (zo’n 70.000 klanten). Bovendien kunnen MIVB-klanten hun chipkaart vanaf aanstaande november opladen aan de NMBS-loketten in alle Belgische stations.
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…