Ook Belgische spoorwegen komt met SMS service en chipkaart
27 mei 2009 14:00
De NMBS is opgetogen over de nieuwe service die het bedrijf biedt. Via sms of Windows Live kan elke NMBS-klant binnenkort over de treindienst worden geïnformeerd. Waar hij zich ook bevindt, ‘op maat’ en in real time. Nieuwe technologieën maken het leven ook makkelijker van personen met een gecombineerd abonnement NMBS+MIVB. Zij kunnen voortaan de Brusselse metrostations binnen met een elektronische chipkaart (die MoBIB zal heten).
Realtime
Moderne technologieën vergemakkelijken steeds meer het leven van de reizigers. NMBS slaat nu, in haar zoektocht naar oplossingen die een echte meerwaarde voor haar klanten betekenen, een grote slag! Gepersonaliseerde informatie over het binnenlandse treinverkeer, in real time, dus wanneer de reiziger er nood aan heeft, waar hij zich ook bevindt: dat is de uitdaging die met succes werd aangegaan door NMBS, zodat haar klanten hun mobiliteit voortaan perfect onder controle hebben. Overigens is NMBS niet de eerste. In veel andere landen bestaat een dergelijke dienst al.
Treinnieuws, in real time, via twee verschillende diensten:
- My Train Info: via sms en/of via een gadget op my.live.com houdt NMBS haar klanten automatisch op de hoogte van vertragingen, afgeschafte treinen of omleidingen van vooraf geselecteerde treinen. Deze kosteloze service is enkel beschikbaar voor houders van een commerciële treinkaart.
- SMS 2828: dienstregelingsinfo in real time, per sms. Iedereen kan zich op deze betalende dienst inschrijven.
SMS 2828 en My Train Info zijn enkel beschikbaar voor gsm-nummers bij een van de drie Belgische operatoren in mobiele telefonie (Proximus, Mobistar, Base) en kunnen niet geraadpleegd worden vanuit het buitenland.
In geval van stakingen of bij grote storingen op het net, zal het systeem overigens een algemene boodschap versturen (en dus niet de gepersonaliseerde boodschap).
Test op grote schaal
Begin juni 2009 biedt NMBS aan een grote groep klanten de mogelijkheid om gratis de beide diensten te testen. Zo kan de gebruiksvriendelijkheid van deze diensten geëvalueerd worden. Om de klanten optimaal te informeren over de mogelijkheden van de Train Info Services wordt overigens een communicatiecampagne gelanceerd.
Chipkaart MoBIB
Samen met de MIVB wil NMBS ook pionier zijn op het vlak van het elektronische mobiliteitsticket. Weliswaar bestaat een dergelijk elektronisch ticket al in andere landen, maar in België is dit nog uniek.
Vanaf 1 januari 2010 zal de MIVB de metrostations uitrusten met toegangspoortjes. Daarom ontvangen reizigers met gecombineerde tickets en abonnementen NMBS+MIVB (bovenop hun NMBS-vervoerbewijs) in de loop van de volgende maanden een chipkaart, de MoBIB, waarmee ze deze poortjes kunnen openen en toegang krijgen tot de Brusselse metrostations.
In een volgende fase (de testen starten op 1 januari en totale integratie in de loop van 2010) wordt deze kaart het enige ticket dat reizigers nodig hebben op beide netten. Deze chipkaarten kunnen bovendien gevalideerd worden op internet. Ook hier is een grootschalige informatiecampagne gepland, onder meer met een persoonlijke brief aan alle houders van een gecombineerd abonnement NMBS+MIVB (zo’n 70.000 klanten). Bovendien kunnen MIVB-klanten hun chipkaart vanaf aanstaande november opladen aan de NMBS-loketten in alle Belgische stations.