Home

Ook Leeuwarden krijgt proef met extra snelle IC

Er komen meerdere proeven met extra snelle intercity’s. Naast de eerder aangekondigde twee proeven met twee snelle intercity’s vanuit Groningen naar de Randstad, komt er nu ook een proef met een snelle intercity vanuit Leeuwarden.

Gesprek NS

Gedeputeerde Johannes Kramer en wethouder Friso Douwstra van Leeuwarden hebben dit afgesproken met NS-topman Roger van Boxtel, meldt de Leeuwarder Courant. Ook NS-regiodirecteur Joost van der Bijl – de opvolger van Ineke van Gent – was bij het gesprek aanwezig.

Stopstations nog onbekend

Wat Kramer betreft wordt het een non-stop rit, maar Van der Bijl kan daarover nog geen uitsluitsel geven. Het gaat net als bij de andere proeven om principe één rit. Wanneer is nog onbekend. De extra snelle intercity zal minder vaak stoppen en op de Hanzelijn 160 kilometer per uur rijden. De testritten zullen uitgevoerd worden met Traxx-treinen.

Begin 2019 testtrein uit Groningen

In januari of februari staat de testrit Groningen – Randstad op het programma, die trein moet ongeveer een kwartier sneller zijn dan de huidige rit. Als de test een succes is, dan is het de bedoeling dat de extra snelle intercity vanaf 2021 gaat rijden in de spits, bovenop de bestaande treindienst. Het zou dan gaan om een trein die één of twee keer per dag moet gaan rijden.

Ook test met stop in Assen

De eerste testrit Groningen – Randstad zal niet stoppen te Assen en Lelystad en zal mogelijk meer stations overslaan, tot groot ongenoegen van de provincie Drenthe en de stad Assen. Inmiddels heeft Drenthe een proef afgedwongen waarbij er ook gestopt zal worden te Assen.

Verbaasd

Treinreiziger.nl-redacteur Hildebrand van Kuijeren zegt verbaasd te zijn dat NS de provincie Drenthe tegemoet gekomen is. “Het is juist de bedoeling om reistijdwinst te behalen door minder te stoppen. En Assen verliest niet zijn bestaande intercity’s. Bovendien gaan de huidige plannen uit van één of twee supersnelle treinen per dag. Wat mij betreft is het volkomen logisch dat die treinen Assen overslaan”.

This post was last modified on 7 december 2018 10:32

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug