Ook vanuit Hengelo met FlixTrain – dit zijn de mogelijke verbindingen
31 jan 2025 11:43
Reizen met een FlixTrain-kaartje kan nu ook vanaf Hengelo. Vorige week meldde FlixTrain dat het vanaf drie Nederlandse steden mogelijk is om een kaartje te boeken naar bestemmingen in Duitsland. Hengelo was daarbij over het hoofd gezien.
FlixTrain heeft door een overeenkomst met het Duitse tariefverbond de mogelijkheid gekregen om bestemmingen in de Duitse regio Noordrijn-Westfalen te verkopen. Vanuit Hengelo, Enschede, Arnhem en Venlo vertrekken treinen naar die regio. Ook vanaf de tussenliggende Nederlandse stations, zoals Oldenzaal en Zevenaar, is het mogelijk bij FlixTrain te boeken.
Overstap op Flixtrain naar Hamburg of Berlijn
Vanaf de Nederlandse stations blijkt het alleen mogelijk over te stappen op de FlixTrain-trein tussen Keulen en Hamburg en op de trein tussen Aken en Dresden. FlixTrain-bestemmingen Stuttgart, Basel en Frankfurt zijn vanaf de Nederlandse stations niet met de trein te boeken bij FlixTrain. Er zijn geen directe treinverbindingen van FlixTrain tussen Noordrijn-Westfalen en deze bestemmingen, en daarom is de bus hier de snelste verbinding.
De onderstaande verbindingen zijn vanaf Nederland momenteel mogelijk met FlixTrain:
- Vanuit Hengelo rijdt Eurobahn naar Bielefeld. Deze trein biedt in Osnabrück een overstap op de rechtstreekse FlixTrain Keulen – Hamburg en in Bielefeld op de trein Aken – Berlijn – Dresden van FlixTrain.
- Vanuit Enschede biedt de Deutsche Bahn regiotrein naar Dortmund in die laatste plaats een overstap op de rechtstreekse FlixTrain Aken – Berlijn – Dresden. De DB regiotrein naar Münster biedt in die laatste plaats een overstap op de FlixTrain Keulen – Hamburg.
- Vanuit Arnhem biedt de VIAS Rijn-IJsselexpres in Duisburg een overstap op de FlixTrain Keulen – Hamburg en in dezelfde plaats op de trein Aken – Berlijn – Dresden.
- Vanuit Venlo biedt de Maas-Wupper-Express van Eurobahn naar Hamm in Düsseldorf een overstap op de FlixTrain Aken – Berlijn – Dresden en op de FlixTrain Keulen – Hamburg.
Doorgaand kaartje, EU-regels van toepassing
De bij FlixTrain geboekte kaartjes zijn doorgaande tickets waarvoor de Europese regels gelden voor vertragingen en treinuitval, zo bevestigt een FlixTrain-woordvoerder aan Treinreiziger.nl. Als je een kaartje koopt voor een trein van FlixTrain dan geldt dat kaartje voor die betreffende trein en de geboekte zitplaats. Voor de regionale treinen is er geen treinbinding en zou je dus ook een trein eerder kunnen nemen. ’’Mensen die aansluitingen missen vanwege vertragingen, worden gecompenseerd volgens de Europese regelgeving. Dat kan restitutie van de reis zijn of compensatie voor accommodatie of een alternatieve reis”, aldus de woordvoerder.
Je kunt FlixTrain-kaartjes van en naar de Nederlandse steden boeken via de FlixTrain-website of de app FlixBus&FlixTrain.

(c) Treinreiziger.nl / ANP
Hoe lang duurt zo’n rit van Hengelo naar Berlijn? Kan ik er vanuit gaan dat de Eurobahn van Hengelo naar Bielefeld ook daadwerkelijk rijdt.
Klopt, de IC Berlijn blijft de meest comfortabele optie. Maar zeker gezien het prijsverschil maakt het voor veel mensen niet echt meer uit hoe snel het duurt. De betrouwbaarheid van Eurobahn is inderdaad een verbeterpuntje, maar je kan altijd via Arnhem gaan waar VIAS rijdt
Vias rijdt de komende zomermaanden zeker niet.
Bent u Alex van Flix?
U heeft het over prijsverschil. Ik zie voor mijn geselecteerde reisdatum op 19 maart een prijs staan met de IC van Amsterdam naar Berlijn, comfortabel rechtstreeks zonder overstappen voor 37,99.
Wat ben ik op 19 maart kwijt, als ik een treinkaartje Amsterdam – Hengelo moet kopen en vanaf Hengelo met de combinatie Eurobahn en Flix naar Berlijn?
Mijn vraag was: hoelang duurt zo’n rit van Amsterdam naar Hengelo en via de combinatie Eurobahn/Flix naar Berlijn?
Met de IC is het 5:51 uur.
Is: “De betrouwbaarheid van Eurobahn is inderdaad een verbeterpuntje,” een eufemisme?
Het is wel verleidelijk, vanaf Hengelo is het ongeveer 5.50 uur naar Berlijn Hbf terwijl dat met NS/DB 4 uur is. Qua prijs ben ik voor mijn reis in april bij Flix 97 euro kwijt voor een retour en bij NS/DB maar liefst 139. Het zijn beide schandalig hoge prijzen en de kans is groot dat ik toch nog de auto ga pakken, zeker omdat ik gratis onder het hotel kan parkeren.
Op zich zou ik de Flix wel een keer uit willen proberen maar ik twijfel nog vanwege de zeer onbetrouwbare Eurobahn. De laatste weken vallen er dagelijks een stuk of 6 ritten uit. Mag toch hopen dat er snel eens een betrouwbare vervoerder op dat traject gaat rijden, er is gewoon geen enkele verbetering, al jaren niet. Het kan zo’n mooie verbinding zijn…
Vanaf Amsterdam betekent de Flix-variant op jouw reisdatum dat er twee keer een treinkaartje Amsterdam – Hengelo bij komt. Dat is 55 euro. Totaal wordt het dan 152,- euro. Dat is 13 euro meer dan de rechtstreekse IC.
Dus langer reizen, een stuk minder comfort, twee keer overstappen en de onzekerheid of de Eurobahn wel rijdt, maar wel duurder.
Ik vertrek vanaf Hengelo, ik woon namelijk in Twente. Ik heb inmiddels een nog betere optie: Ik koop een ticket voor Filxtrain van Bielefeld naar Berlijn en dat kost slechts 58 euro retour.
Voor het traject Hengelo-Bielefeld reis ik met Eurobahn op het Deutschlandticket van 49 euro, met dat ticket kan ik ook alle dagen van mijn verblijf binnen Berlijn met vrijwel al het OV reizen en de rest van de maand kan ik het ticket ook gebruiken voor een extra uitje naar Duitsland.
@andere Daan: Precies dezelfde site als jij, 17 april heen en 21 april terug, het Paasweekend dus.
Dan moet Eurobahn wel rijden.
Ik kom dan op 121 euro uit, niet 139.
En dat zijn net de twee duurste dagen.
Plus hengelo-berlijn is 500+ km, dus heen en weer ben je iets van 130 euro aan benzine kwijt.
Dat is de rekenfout die vaker wordt gemaakt. Een autorit kost meer dan alleen maar benzine. Volgens de ANWB kost een rit in een kleine middenklasser 44 eurocent per kilometer. Daar komen parkeerkosten nog bij.
Oh absoluut, maar ik bedoelde dat je met de auto aan benzine alleen al evenveel kwijt bent. Ik had dat misschien iets duidelijker moeten zeggen.
En dat is op de duurste dag, praktisch elke andere dag flink goedkoper.
En als je met 2, 3 of 4 mensen reist dan? Dan is de auto altijd fors goedkoper. Begrijp me niet verkeerd, het liefst ga ik met de trein maar de tarieven zijn schandalig hoog!
Ook met twee mensen is de auto nog duurder. Zelfs met drie of vier mensen ben je met de trein goedkoper uit als je tijdig het voordeligste Sparpreisticket kan boeken.
Hoe kom je erbij dat de trein altijd goedkoper is, zelfs met 3 of 4 mensen? Pertinent onwaar! Als je alleen reist KAN de trein goedkoper zijn als je lang van tevoren boekt, ik probeer echter al een half jaar voor april te boeken en een retour is nog niet onder de 139 euro geweest op de dagen dat ik reis. Met 2 personen is de auto eigenlijk altijd goedkoper.
Met de trein kun je zover ik weet niet goedkoper reizen dan 37 euro p.p., voor een retour is dat dan 74 euro! Ga je met 4 personen dan ben je maar liefst 296 euro kwijt in het meest gunstige geval. Vaak moet je ook nog kaartjes voor de S/U-bahn kopen om bij je hotel te komen.
Met de auto ben je gemiddeld zo’n 100 euro kwijt aan benzinekosten. Komt nog een klein beetje afschrijving bij. Parkeren kan in Berlijn op heel veel plekken gratis, ook mijn hotel biedt gratis parkeerplekken aan in hun garage. En met de auto kun je fors meer bagage meenemen.
Ik zag voor volgende maand nog voldoende mogelijkheden met de IC van Amsterdam naar Berlijn voor 37,99. Nogmaals, aan een autorit zitten veel meer kosten vast dan alleen maar benzine. De rekenfout die vaak wordt gemaakt.
Zie de rekenmodellen van het NIBUD.
Vervoer kost nu eenmaal geld.
Dit zijn natuurlijk alle kosten van de auto. Ruwweg de helft daarvan zijn kosten voor het hebben van een auto, omgeslagen over de kilometers. Maar als je al een eigen auto voor de deur hebt staan kom je meer op 20-25 cent per km.
Die vaste kosten van de auto krijg je niet cadeau.
Zelfs als u alleen maar de variabele kosten berekend die u stelt, dan is het laagste Sparpreis-tarief van 37,99 nog altijd een stuk voordeliger.
Dacht dat er 22 a 23 ct/km gehanteerd wordt en wil je tegen de auto concurreren dan zou dat de prijs moeten zijn om er onder te zitten. Ik bedoel hiermee de automobilist verleiden om af en toe eens het het OV te gaan. Of het nu om concessievervoer of om open access vervoer is. En dan is het nog voor een persoon, want een auto wordt nauwelijks duurder als er 2 t/m 4 personen in zitten. Ook zal de kwaliteit goed genoeg moeten zijn en het Duitse spoorwegnet en dus ook Flixtrain staan bekend om hun grote vertragingen.
ik las laatst bij 10.000 km middenklasse auto 0,62 E/km.
Nou ja.
in ieder geval is een CO2-uitstoter beduidend duurder uit dan het OV 0,18 E/km.
En maak je een grote reis dan kan het tot 0,06 E/km.
bijv. Aken – Berlijn meer dan 1000 km v.v..
Met Sparpreis ICE reeds voor 60 E. v.v.
En natuurlijk de absolute knaller: Deutschlandticket: 59 E. De gehele maand voor 2 E/dag.
Of die reis van Aachen – Berlin v.v. 2 x 2 E/dag dat is bijna gratis.
Het NIBUD komt inderdaad uit op een aanzienlijk hoger bedrag: namelijk 64,1 eurocent per kilometer voor een kleine middenklasser.
Zie nibud.nl/onderwerpen/autokosten/
Ook dit is zonder parkeerkosten.
https://www.nibud.nl/onderwerpen/uitgaven/autokosten/
Dat ligt helemaal aan het tijdstip van vertrek van de trein, ik kom uit op 139 euro.
Volgens de ANWB routeplanner ben ik 50 euro voor een enkele reis kwijt met mijn hybride auto, dus 100 euro voor een retour. Parkeerkosten heb ik niet zoals gezegd aangezien mijn hotel gratis parkeren aanbiedt in haar garage. Afschrijving van de auto ga ik niet meerekenen voor die duizend km is dat minimaal en ik rij al erg weinig.
Het mooie is nog dat ik nog drie mensen mee kan nemen en het vrijwel geen cent meer kost!
Volgens het voorheen aangehaalde artikel ( ik meen het Parool) ben je met hybride auto 0,71E/ km kwijt.
Dus twente – berlijn 1000 km v.v. is 710 E. Excl. Parkeergeld en verkeersboete.
Wat een flauwekul, dan ga je zeker de wegenbelasting, BPM, verzekering etc etc ook meetellen…. Als je al een auto voor de deur hebt staan gaat dat allemaal niet op en kom je never nooit boven de 150 euro voor een retour uit.
Niks geen flauwekul. Het zijn kostenndie je wel moet maken om in die auto te rijden.
Doe je het geheel elektrisch? Dezelfde ANWB geeft aan 42 eurocent per kilometer voor een kleine middenklasser.
Ik rij van Almelo met de auto naar Bad Bentheim en parkeer de auto bij het station.
Enkele reis
woe 14. mei 2025
08:12–11:51
Duur: 3 uur 39 minuten
€ 19,99
DB IC 141
Bad Bentheim is niet altijd goedkoper, vaak ook duurder. Voor mijn reisdatum 17 april kost de reis met de IC141 van Hengelo naar Berlijn Hbf 49,99 euro terwijl dezelfde IC141 van Bad Bentheim naar Berlijn Hbf 53,99 euro. Dus je betaalt 4 euro meer voor een korter traject!
Vergeet trouwens niet dat je een half uur in de file kunt staan voor de grens ivm Duitse controles. 😉
Een autorit in een kleine middenklasser van Almelo naar Bad Bentheim kost enkele reis ongeveer 20 euro.
Hmmmmmmm,
Waat heb je die prijzen voor de ic berlijn opgezocht?
Je kunt ook lekker met RE/RB-tjes gaan QDL-len dan ben je voor €49,- klaar (Duits gedeelte) en je hebt echt een spoors dagje… Alleen denk ik dat de lol er voor een groot deel af is sinds de introductie van de klimaatticket. (overvolle treinen etc.) Bovendien is het ook alleen aantrekkelijk als je bij de Duitse grens woont.
nou nou nou “a major non-event”.
ik zocht even naar hengelo-bremen op 9 sept.
kan blijkbaar niet alle dagen,
aanbod was 11 sept, trein osnabrück trein bremen, reistijd ruim twee en een half uur €21
9 sept zou wel kunnen vanaf enschede (“maar 5km verder”, nou &): bus hannover – bus bremen, reistijd ~11 uur €15
die €6 verschil is te weinig om vijf uur dood te slaan in & rondom het busstation in hannover (denk ik 😇)
Ik zal lekker een 49 euro ov ticket kopen voor duitsland. Voor dat geld kan je een maand all inclusive met al het openbaar vervoer reizen. Je mag weliswaar alleen met stop en sneltreinen reizen maar dat mag de pret niet drukken. 5 tot 6x overstappen en de treinen sluiten feilloos op elkaar aan van keulen naar Berlijn bijv.
Ik pak eerst de flixbus van een grote stad in NL naar Duisburg (10/15 euro max). Daar loop je 5mn naar het treinstation om van daar te trein naar keulen te pakken met al het 49 euro ticket. Zo ben je voor 60/65 euro in Berlijn of daarna ‘gratis’ waar je maar heen wil. Kost alleen iets meer tijd.
Ik vergat te zeggen. Daarna kan je dus ook in Duitsland OVERAL op vertoon van dat eenmalige 49 euro ticket, een maand lang met bus, metro en tram reizen. Dit ticket is een vervolg op het 9 euro ticket dat na covid 3 maanden als test in de zomer werd aangeboden. Dat was een toffe zomer!
Hahaha, “iets” meer tijd?
Het €49 ticket kost sinds 1 januari overigens €58
Deze prijs klopt voor de Regionalbahnen (stoptreinen) en Regional Express (vergelijkbaar met de NL intercity) van de Deutsche Bundesbahn.
Ik vind de Regional Express vaak niet vergelijkbaar met de Nederlandse Intercity. Het is meer iets tussen Sprinter en Intercity in. Laten we zeggen een sneltrein. In verhouding met de Nederlandse Intercity vindt ik het comfort minder en ze stoppen veel vaker. Ze kunnen druk zijn: vooral door dat 49/58 euro per maand ticket. De drukte levert vaak ergernissen op. Vooral in de eerste klas, als reizigers met zo’n goedkoop kaartje menen daar plaats te kunnen nemen en de conducteur de boete wil incasseren.
Ik zit bijna dagelijks in een RE kan u mening/ ervaring niet delen. In NRW is het reizen met Deutschlandticket meestal gelijk snel als Fernverkehr.
Wellicht is NRW een voor u gunstige uitzondering. NRW kent overigens weinig snel spoor, zodat er meer verschil gemaakt kan worden. Verder zitten de boemeltjes het Fernverkehr vaak in de weg.
Ik moest onlangs naar Hamburg en heb diverse opties bekeken vanaf Osnabrück.
Natuurlijk koos ik voor de ICE: reistijd 1:51. Met regionale treinen zou ik 2:59 onderweg zijn. Met ook nog een overstap in Bremen. Er gold een druktewaarschuwing. In de ICE had ik een gereserveerde zitplaats. In regionale treinen is dat niet mogelijk.
Op het RE deel van die reis vanaf Osnabruck naar Bremen (de rest is RB), legt de trein hemelsbreed ruim 100 kilometer af in 1:17. Ik kan me vergissen, maar volgens mij bestaan er in Nederland geen reguliere intercity die tot dezelfde prestatie komen.
Dat verbaast mij voor iemand die in de buurt van Groningen woont. De afstand Groningen-Zwolle is hemelsbreed iets meer dan 84 km. De intercity legt dat traject af in 56 minuten, en dat is vergelijkbaar met 100 km in 67 minuten.
Rekenfoutje: 84 km in 56 minuten is sneller dan 100 km in 77 minuten (vergissing bij omrekening van 60-tallig stelsel naar decimaal). M.a.w. de intercity levert tussen Groningen en Zwolle een betere prestatie dan de RE tussen Osnabrück en Bremen.
De Deutsche Bundesbahn bestaat sinds ergens rond 1994 niet meer. Het Deutschlandticket is geldig in al* het regionale vervoer in Duitsland ongeacht de vervoerder, dat hoeft dus niet per se DB te zijn. Graag even Googlen of zoiets voordat je onwaarheden typt.
* gekke uitzonderingen daargelaten
Wat’s in a name.
Voor de val van de muur kende de Bondsrepubliek Duitsland de Deutsche Bundesbahn (afgekort DB)
De DDR had de Deutsche Reichsbahn (afgekort DR) Na het einde van de DDR kwam er een nationale spoorwegmaatschappij met de naam Deutsche Bahn. De afkorting werd DB, net dus als Deutsche Bundesbahn. Ik kan me voorstellen dat veel mensen bij de afkorting DB nog altijd denken aan de volledige naam uit de tijden van vroeger.
Uitzonderingen vormen bijvoorbeeld een paar paar regionale treinen naar de kust. Of dat gek is? In het seizoen zitten deze treinen vaak al vol met reizigers met bagage die de normale prijs betaald hebben. Als je daar ook nog mensen bij wilt gaan proppen die kriskras reizen, alleen maar omdat er al voor is betaald, dan kunnen mensen op weg naar hun vakantiebestemming in de knel komen.
Enne-dat DR=Reichsbahn was de erfenis van hoe de Duitse spoorwegen heetten voor de oorlog en was dus voor die zich zo graag als rot-sozial presenterende DDR eigenlijk een vreemde eend in de bijt.
Na de Tweede Wereldoorlog werd Duitsland in vier bezettingszones verdeeld. De zones van Frankrijk, VS en het VK werden samengevoegd tot de Bondrepubliek Duitsland. De Russische bezettingszone werd DDR. De Naam van de spoorwegmaatschappij bleef in de DDR de DR. In de Bondsrepubliek werd in 1949 de Deutsche Bundesbahn opgericht. Na de eenwording gingen beide spoorwegmaatschappijen in 1993 een fusie aan.
Mtiropa, de exploitant van restauratie- en slaapwagens kwam na de Tweede Wereldoorlog onder de DR. Het West-Duitse deel splitste zich af en ging verder als Deutsche Speisewagen und Schlafwagengesellschaf (DSG). De DSG exploiteerde de restauratierijtuigen voor de Deutsche Bundesbahn.
1n 2002 werd Mitropa opgeheven. De restauraties werden geïntegreerd in de IC, de EC en de ICE. Slaapwagens werden onderdeel van de DB. Maar DB stopte met slaaptreinen.
€49 is inmiddels €58. Verwacht wordt overigens dat het D-Ticket na de verkiezingen snel gaat verdwijnen. Duitsland is bankroet
Onzin.
Duitsland is kapot bezuinigd door de rechtse partijen.
Schwarze null.
Wat bleek van de week CDU geeft de rijkste werkenden meer dan 100.000 E 5000 belasingkorting. Terwijl de hardwerkende duitser zelf honderden Euros meer belasting moeten betalen.
Zoals de afgelopen 30 jaar.
De Schwarze Null, heeft de nodige onderhoudswerken aan infra-srukuur onmogelijk gemaakt.
Duitsland is kapot gemaakt door de linkse partijen en niet door rechtse partijen hoor! SPD is behoorlijk links net als Die Grunen die beide nog in de (inmiddels gevallen) coalitie zitten. Ook het CDU van Merkel was gruwelijk links, zie alleen al het fiasco van het migratiebeleid.
Vergelijk het maar met Nederland, hier is het land ook helemaal kapotgemaakt door het linkse D66-beleid van de afgelopen jaren en Rutte die z’n oren liet hangen naar D66, puur om op het pluche te blijven.
Ik zie in Nederland en Duitsland weinig links
Wen er maar aan, want het wordt alleen maar erger.
Helaas die nieuwe trend.
Duitsland is de afgelopen tientallen vooral bestuurd door CDU/CSU.
Deze partijen zijn echt verre van links. De huidige voorgestelde wijziging slaat alleen maar op migratie.
Voor wie via Venlo reist: Reken erop dat tot eind van het jaar je waarschijnlijk per bus naar Mönchengladbach moet reizen en dat per 1 februari de RE13 nog maar in een 2 uurs dienst gaat rijden. Zowel personeelstekort als dat het spoor ook gebruikt wordt als uitwijkspoor voor het Duitse deel van de Betuweroute zullen hier debet aan zijn.
Dat enkelspoortje tussen Kaldenkerken en Dulken kan weinig aan.
Goed initiatief.
Thanks for the info.
1.inderdaad-dit jaar is het DE-Monatsticket verhoogd naar 58€. Met wat slim regelen is het prima mogelijk dat maar voor 1 maand aan te schaffen, zo je dat wilt. Je kan-duurt wat langer, wat meer Umsteigen, trouw-eens ook met dat ticket vanaf Hengelo naar Grossstadt Berlin- kannste mal noch mehr sparen!
2.die super-onbetrouwbare €Bahn is voor 1€=symbolisch, verkocht aan een als betrouwbaarder aangeziene andere spoorwegmij, NWL, ik meen per 1/4 a.s.-op welke termijn dat dan tot zeer nodige Verbesserung zal leiden blijft afwachten-zal beslist niet in 1 Nacht zo zijn
De overname van Eurobahn is gepland ergens rond 1 april. De NWL (een stel gemeenten) koopt het voor €1 om een faillissement te voorkomen. Bedoeling is om het na een sanering weer door te verkopen.
Er is een groot tekort aan personeel bij Eurobahn. Er wordt al tijden geen nieuw personeel meer aangenomen omdat er domweg geen geld is om dat te betalen.
Wellicht wat vrijwilligers werven bij een museumspoorclub. Hahaha.