fbpx
Een FlixTrain in Berlijn

Drie Nederlandse steden nu aangesloten op FlixTrain-netwerk

25 jan 2025 9:00

FlixTrain biedt nu ook treinreizen aan van en naar Arnhem, Enschede en Venlo. Dat is mogelijk omdat FlixTrain door verdere samenwerking met regionale Duitse vervoerders via het Duitse tariefverbond de regio Noordrijn-Westfalen heeft toegevoegd.

FlixTrain rijdt zelf alleen diverse langeafstandsverbindingen in Duitsland, naar Warschau en naar Basel. Afgelopen najaar meldde de vervoerder voor het eerst een partnerschap met het tariefverbond. Daardoor kwam het aantal bestemmingen, waarmee je met een FlixTrain-kaartje kon reizen, op ruim 200. Nu is dat aantal meer dan verdubbeld. Met een FlixTrain-kaartje reis je nu naar ruim 500 bestemmingen.

FlixTrain-kaartje geldt voor regionale trein en FlixTrain

De drie Nederlandse steden zijn de enige Nederlandse steden met een verbinding met een regionale Duitse trein. Met een FlixTrain kaartje kun je nu een reis boeken met die regionale trein Duitsland in, en vervolgens verder in Duitsland met FlixTrain.

Een kaartje Arnhem – Berlijn voor volgende week zaterdag kost je bijvoorbeeld 34,48 euro bij FlixTrain. Je reist dan met Vias naar Duisburg waar je overstapt op de Flixtrain-trein naar Berlijn. De reist duurt 6 uur en 40 minuten. Boek je voor april dan kost deze reis 21,48 euro. Met NS International is je kaartje naar Berlijn aanzienlijk duurder maar reis je wel een tot anderhalf uur sneller.

‘Versterking duurzame mobiliteit’

FlixTrain-directeur Matthias Müller noemt de uitbreiding ’een duidelijke versterking van de duurzame mobiliteit in de regio’. ’’Dankzij de nieuwe samenwerking hebben nu meer dan 18 miljoen extra mensen toegang tot goedkope en snelle langeafstandsverbindingen van FlixTrain. Dit is ook erg spannend, want voor het eerst verbinden we ons netwerk met Nederland en stellen we onze Nederlandse passagiers in staat om via FlixTrain hun tickets naar meer dan 500 Duitse bestemmingen te boeken.’’

Nu al te boeken

Enkele Duitse bestemmingen die nu aan het FlixTrain-netwerk zijn toegevoegd zijn Bonn, Düsseldorf, Dortmund Airport, Oberhausen en Winterberg. Je kunt FlixTrain kaartjes van en naar de Nederlandse steden nu al boeken via de FlixTrain-website of de app FlixBus&FlixTrain.

FlixTrain heeft een plan voor een directe trein van Rotterdam naar Duitsland. Die trein had dit jaar al moeten rijden maar het plan zit momenteel in de ijskast.

(c) Treinreiziger.nl

4.2 18 stemmen
Artikel waardering
61 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Ühltje
14 dagen geleden

Lijkt leuk, maar ik heb al meerdere berichten gelezen dat Flixtrain flexibele slots gebruikt/koopt, waardoor je bijvoorbeeld misschien om 8.15 uur ipv de geboekte 9.20 uur in Düsseldorf moet zijn. Je hebt dan geen recht op het nemen van een volgende DB trein om toch nog op je bestemming te komen.

Frans E.R.
14 dagen geleden
Antwoord aan  Ühltje

Van Aken HBF rijden toch ook FlixTrain treinen zag ik laatst en dat is vanuit Zuid Limburg lees Heerlen met Arriva ook goed bereikbaar mits de Arriva trein wel rijdt natuurlijk, want dat laat ook te vaak te wensen over, maar toch.

Rian van der Borgt
13 dagen geleden
Antwoord aan  Ühltje

Je bent dan niet verplicht om de eerdere vertrektijd te accepteren.
Flixtrain is verplicht om je dan een alternatief te bieden zonder extra kosten en als dat pas de volgende dag is ok een overnachting als dat nodig is. Ofwel gratis omboeking naar een andere dag naar keuze.

S.O. de Mieter
14 dagen geleden

Zo, dat hebben ze mooi ‘geflixt’.
Op deze manier kun je steeds gemakkelijker voordelig door Europa reizen.

Kenneth Tharmaratnam
14 dagen geleden

Op een reis naar Berlijn vind ik het verschil met vroegboeken en de supersparpreis te klein om dan maar de Flixtrain te nemen, hetzelfde met de Flixbus. In de eerste jaren van Flixbus in Nederland, toen Lanting uit Hoogeveen nog zo’n beetje de enige partner in Nederland was, waren de verschillen wel groter en had je meer reismogelijkheden.

Daan
14 dagen geleden
Antwoord aan  Kenneth Tharmaratnam

Ja het is eerder iets voor last minute reizen, maar opzich goed dat het er is.

Nu nog goedkope verbindingen naar lille, en budget ouigo tgv’s die na 6 uur ‘s ochtends vertrekken te gaan.

Reinier Bakels
12 dagen geleden
Antwoord aan  Kenneth Tharmaratnam

Heeft de Flixtrain wel iets te eten of tenminste te drinken in de aanbieding? Vanaf februari vervalt alle gastronomie op de route Amsterdam-Berlijn.

Stefan
12 dagen geleden
Antwoord aan  Reinier Bakels

Flixtrain bevat GEEN restauratie of snackpoint zoals de DB dat nu nog heeft. Daarnaast alleen 2e klas, maar niet zoals bij de DB +/- 80 zitplaatsen per rijtuig, nee daar hebben ze 100 stoelen in een rijtuig gepropt. Airco? Sorry die bestaat niet in de Flixtrain, want zij rijden met verbouwde ex-DB UIC-X rijden en deze hebben nooit enige vorm van Airco gehad, maar deze rijtuigen hebben dan wel weer SRKO(Sommige Ramen Kunnen Open).

Ber Sitters
10 dagen geleden
Antwoord aan  Stefan

Gewoon oude meuk achter de groene verf.

Ber Sitters
14 dagen geleden

Geldt alleen vanaf Enschede, Arnhem of Venlo. Vanuit de Randstad zit je dan nog wel met aanvullende kosten voor een kaartje naar deze steden.
Volgens mij kun Je met een Sparpreis van DB voordeliger uit zijn. Tijdig boeken dus. Je kunt comfortabel blijven zitten en je hoeft niet in zo’n boemeltje met al die stopplaatsen. Ook nog een stuk sneller in Berlijn.
Rijdt dat boemeltje van Arnhem naar Düsseldorf de hele zomer of zijn er weer werkzaamheden?

Mattheas
13 dagen geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Helaas. Van 27 juni tot 24 augustus is deze spoorlijn buiten dienst vanwege werkzaamheden. Geen RE19 in deze periode dus.

TtC
13 dagen geleden
Antwoord aan  Ber Sitters
Ginger
13 dagen geleden

Het spoor naar winterberg is diesel. Dat wordt zeker ergens onderweg overstappen. Dan kan je beter gewoon met de ns en db reizen vanuit de randstad.

Krijn
13 dagen geleden

Goede zaak denk ik. Afgelopen maandag met VIAS van Arnhem naar Duisburg en vanuit daar met Flixtrain naar Hamburg gegaan. Het tarief voor deze hele reis is nu hetzelfde als ik voor het enkeltje Arnhem – Duisburg heb betaald. Sowieso een hele positieve ervaring gehad met deze trein.

Ber Sitters
13 dagen geleden
Antwoord aan  Krijn

Voor veel mensen is deze route naar Hamburg een flinke omweg en dan moet dat boemeltje van Arnhem naar Duisburg wel rijden.

Willem
13 dagen geleden

Leuk, maar ik ben nog niet heel erg onder de indruk.
Het grootste probleem vind ik dat ik dus nog steeds een los ticket richting Arnhem / Deventer / Venlo moet boeken. Ik vermijdt het liefst treinreizen die in meerdere delen zijn opgesplitst. Als je buiten eigen schuld je aansluiting mist voor het tweede deel van de reis (in dit geval: als je te laat bent voor grensoverschrijdende trein) dan mag je het zelf oplossen. Dat probleem geldt trouwens voor heel veel internationale reizen, bijv. naar bestemmingen in het Verenigd Koninkrijk vanuit Nederland.
Het prijsverschil met Sparpreis van Deutsche Bahn is gering. Nu heeft DB een slechte reputatie voor punctualiteit, maar dat heeft vooral met de infrastructuur te maken, en dus zal Flixtrain het waarschijnlijk niet heel veel beter doen. Kanttekening is overigens wel dat Flixtrain last-minute mogelijk wel een stuk voordeliger zou kunnen zijn.
Bovendien vind ik het netwerk van Flix nog niet bijster indrukwekkend. Natuurlijk, Rome is ook niet in één dag gebouwd, maar op dit moment zijn vanuit Nederland eigenlijk alleen bestemmingen in oostelijke richting interessant. Steden zoals Stuttgart of Basel worden wel bedient, maar de routes die Flix suggereert (via Berlijn met de trein) grenzen aan waanzin. Ook de opties waarbij een deel met de bus wordt gereden vind ik vrij beroerd.

John
13 dagen geleden
Antwoord aan  Willem

Dat Flixtrain niet in Nederland mag rijden heb je te danken aan de monopolisten Prutsrail en staatsbedrijf NS. Het zelfde in Frankrijk.
Wat bestemmingen betreft, hun netwerk kaart beter bekijken. Je kan bv van Enschede met een of twee keer over stappen naar Tallinn. Voor gemiddeld € 90. Doe dat eens met ns internationaal, krijg je melding reis kan je niet maken, alternatief is via Schiphol.

Annemiek
12 dagen geleden
Antwoord aan  John

Waar stap je volgens jou dan over naar Tallinn?

Willem
12 dagen geleden
Antwoord aan  John

Ik heb er persoonlijk geen bezwaren tegen dat het hoofdrailnet van NS voorrang krijgt boven commerciële derde partijen zoals Flixtrain. Er is daarbuiten overigens wel degelijk ruimte voor dergelijke vervoerders. Zo heeft Flixtrein zelfs een treinpad toegewezen gekregen tussen Rotterdam en Oberhausen, maar hebben ze zelf besloten daar geen gebruik van te maken. Voor zover ik weet heeft Flixtrain daarvoor zelf geen reden gecommuniceerd, dus om bijvoorbeeld NS of Prorail te beschuldigen lijkt me een beetje prematuur.
Overigens heb ik soms ook problemen met keuzes van Prorail en NS, maar ik geloof dat het dan ook eerlijk is om erbij te zeggen dat het budget voor spoor vanuit de Nederlandse Rijksoverheid sowieso te gering is voor grote ambities. Er is een reden dat het Zwitserse treinnetwerk zo goed presteert en die reden is geld. In Nederland zou het netwerk bijvoorbeeld aanzienlijk verbetert kunnen worden door gebruik van andere voltages op de bovenleidingen. Daarvoor is op dit moment echter simpelweg te weinig geld.
Je voorbeeld voor een Flix-ticket van Enschede naar Tallinn kan me niet overtuigen van de aantrekkelijkheid van Flix en lijkt overigens ook een beetje ongelukkig gekozen. Het gaat om een afstand van krap 2000 km. Hoeveel bestemmingen ken jij binnen Europa die op dergelijke afstand liggen en aantrekkelijk zijn voor een treinreis? Ik heb die reis zojuist op de Flixtrain-website gepland. De snelste optie is 35 uur en 25 minuten, met twee keer overstappen. Er staan ook opties van bijna 38 uur, 39 uur en zelfs opties van rond de 50 uur. Het betreft overigens geen reizen met de trein, maar met de bus. Estland heeft trouwens geen doorgaande internationale treinverbindingen, al helemaal niet van Flixtrain.
Als jij graag naar Tallinn wilt met Flix voor €90 (de prijzen die ik vond waren overigens allemaal iets hoger), be my guest. Ik betaal dan nog liever €90 om thuis te mogen blijven… Ik zou voor die bestemming toch overwegen te vliegen of, als je dat echt wilt mijden, een combinatie van conventionele treinen en de veerpont vanaf Stockholm, eventueel in combinatie met een hotelovernachting onderweg.

Reinier Bakels
12 dagen geleden
Antwoord aan  Willem

U maakt een onderscheid tussen NS en “commerciële derden”. Maar de NS is sinds de privatisering ook een commerciële onderneming. Dat ze zich niettemin profileren als DE nationale spoorwegmaatschappij is regelrecht bedrog.

Paul Lamote
12 dagen geleden
Antwoord aan  Reinier Bakels

De onzin dat NS zou zijn geprivatiseerd gaat al 25 jaar rond. NS is nog steeds 100% staatseigendom. De relatie tussen NS en overheid/politiek is ook ongezond .

Paul Lamote
12 dagen geleden
Antwoord aan  Willem

Het idee dat de overheid maar klakkeloos geld in het spoorvervoer moet plempen lijkt me wat te simpel. Spoorbedrijven moeten ook zelf eens leren te ondernemen en hun kosten in de hand te houden.

Reinier Bakels
12 dagen geleden
Antwoord aan  John

Het publiek dus ook de politiek vreest “Engelse” toestanden bij meer concurrentie op het spoor.
Maar echte concurrentie betekent dat de reiziger een keus heeft als hij van A naar B wil reizen. En dat biedt Flixtrain wel.
Tegenstanders van conconcurrentie zijn communisten.

Ber Sitters
12 dagen geleden
Antwoord aan  Reinier Bakels

Dat is nogal erg kort door de bocht.

Paul Lamote
12 dagen geleden
Antwoord aan  Reinier Bakels

Die communistische ideeën dat staatsbedrijven alles moeten regelen vind je inderdaad bij veel NS-fanaten.

PPP
11 dagen geleden
Antwoord aan  Reinier Bakels

En kapitalisme, met daklozen, bijstandsmoeders, massaontslagen en torenhoge OV-prijzen, is de oplossing?

Ber Sitters
12 dagen geleden
Antwoord aan  John

We willen natuurlijk allemaal met de trein naar Talinn

Ber Sitters
12 dagen geleden
Antwoord aan  John

Flixtrein heeft een tijdslot naar Rotterdam, maar maakt er geen gebruik van.

Michiel
12 dagen geleden
Antwoord aan  John

Wat een domme reactie, alleen kleuters en mensen zonder inhoud verbasteren namen van bedrijven. Maar helaas voor jou, de regels voor capaciteitsverdeling worden helemaal niet door ProRail bedacht maar door de overheid. ProRail en NS kunnen helemaal geen andere vervoerders tegenhouden.

Laatst bewerkt op 12 dagen geleden door Michiel
Anneke Bloemhoff Sieverts
13 dagen geleden

Geweldig ,maar wel op tijd melden als het telaat komt 👍

Philip
13 dagen geleden

Terwijl iedereen hier de flixtrein zit op te hemelen wordt er blijkbaar niet bij stil gestaan dat deze vervoerders niet in Railteam zitten waardoor er bij problemen ook niets voorzien is om de reizigers ter plekke te krijgen. Dan kan die lowcost plots wel eens uitdraaien op een highcost.

Joost2
13 dagen geleden
Antwoord aan  Philip

Je kan geen rolls royce verwachten voor de prijs van een Fiat Panda.

Ber Sitters
13 dagen geleden
Antwoord aan  Joost2

De Wegenwacht maakt geen onderscheid tussen en RR en een Panda.

Joost2
12 dagen geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Dat komt omdat de bestuurders ook evenveel betalen voor lidmaatschap.

Ber Sitters
12 dagen geleden
Antwoord aan  Joost2

Dat is juist.

Annemiek
12 dagen geleden
Antwoord aan  Joost2

Dat ligt er maar aan wat voor pakket je aanschaft. Binnen het servicepakket van Rolls Royce zelf wordt er bij pech gewoon een auto met chauffeur gestuurd als je ergens pech krijgt. Rolls Royce regelt de rest, via de ANWB. Volgens mij zijn dergelijke pakketten bij de meeste automerken wel beschikbaar. Als je het servicenummer van Rolls Royce belt, krijg je gewoon iemand van de ANWB-alarmcentrale aan de telefoon. Die regelt dan de boel op basis van het prestatiecontract dat met Rolls Royce is overeengekomen. Vaak betekent dat dat er een sleepdienst wordt ingeschakeld, aangezien iets onder de motorkap doen toch uit den boze is. Er is dus wel degelijk een verschil tussen de dienstverlening van de ANWB als je met je Rolls Royce pech krijgt ten opzichte van met je Panda.

Paul Lamote
12 dagen geleden
Antwoord aan  Philip

Laat die Railteam maffia maar zitten. Gewoon een clubje monopolisten.

Ber Sitters
12 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Dat zijn ernstige beschuldigingen. Kunt u hard maken dat Railteam criminaliteit bedrijft? Kom maar op met de bewijzen. Als dat echt zo is, dan zal een misdaadjournalist ervan smullen.

Paul Lamote
12 dagen geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

De relatie tussen staatsspoorwegen en overheid is in West-Europa zodanig dat je gerust kunt spreken van ambtelijke corruptie

Ber Sitters
11 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

U heeft het over “maffia”. Kunt u uw beweringen ook hard maken?

Sjohannes
12 dagen geleden

Weet iemand hoeveel winkelwagens een de trein in terug mag incl jerrycan benzinnen dacht aan 5x 20 ltr

Laatst bewerkt op 12 dagen geleden door Sjohannes
vissers
12 dagen geleden
Antwoord aan  Sjohannes

Siiters: met DB Spar KAN-maar hoeft zeker niet, voordeliger te zijn.
Ook met die groene FLIX TRAIN moet je dus echt wel heel wat vaker als 2x overstappen om in TLN te geraken-tenzij je wellicht een bus van hun bedoelt (er zullen er vast wel directo uit ergens in DE zijn, zeker wel Berlin.
Naar Winterberg-ozo geliefd onder de NLers-heel veel voordelige hotelpakketten: het leste stukske is dus altijd met die diesel-waar je je ticket ook koopt/boekt-geen ontsnappen aan mogelijk.
Maar qua prijs: als je bestemming in DE redelijk met enkel R/RE te bereiken is, en je doet een retour in dezelfde maand, dan is+blijft dat DE-Ticket-met wat slim boeken kan je het heel goed voor maar 1 maand doen, kost dit jaar 58€, dus 29/richting dan, EN vervoer ter plekke ook inbegrepen! dus de voordelige keus. Geldt vanaf diezelfde steden in diezelfde treinen-en ook nog vanaf Hengelo met wacky €train. Al schijnt die nu heel snel door een andere wat beter presterende DE vervoerder overgenomen te zijn-hopen maar op Besserung! Bvb op mo-pla solutions ben je niet gebonden aan al voor de 10e van de maand boeken.
De € tr vanaf Venlo is voorlopig beperkt tot 1x per 2 uur-raadpleeg de timetable!

Ber Sitters
12 dagen geleden
Antwoord aan  vissers

Als je tijdig boekt en er zijn voldoende vrije plaatsen, dan kan een Sparpreis supervoordelig zijn.
Verder kun je dan ook reizen in comfortabele IC’ s en ICE’s in plaats van boemeltjes die om de haverklap stoppen om luidruchtige scholieren in en uit te laden.
Er is voldoende gepubliceerd over het publiek in de bussen van Flix. Hoe zit dat met de treinen van Flix?

Jan
12 dagen geleden

weer een linkse mislukt project kan weer niet wachten hoeveel we nu gaan ophoesten van de mislukking na mislukking

Joost2
12 dagen geleden
Antwoord aan  Jan

Op welke manier zou u hieraan mee moeten betalen?

PPP
11 dagen geleden
Antwoord aan  Jan

Privatisering was een rechtse hobby, het was de VVD die dat graag wilde

Annemiek
11 dagen geleden
Antwoord aan  PPP

Volgens mij werd het proces ingezet tijdens Lubbers III (PVDA/CDA) met minister Hanja Maij-Weggen (CDA) als verantwoordelijke. Tijdens die regeerperiode werd Rob den Besten aangesteld om het allemaal in goede banen te leiden. Kun je eens vertellen wat de doorslaggevende rol hierin was van de VVD?

Ber Sitters
11 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Lubbers Drie was het enige kabinet sinds de eind jaren ’70 waar de VVD niet in zat. Het proces is toen ingezet, maar later uitgewerkt.
Opmerkelijk is dat dit kabinet de volle rit heeft uitgezeten.

lezer
10 dagen geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Goed opgemerkt Annemiek, het CDA was toen economisch vrij rechts met Lubbers en Ruding, maar veel belangrijker is dat D66 en de PvdA ook liberaal werden. “Ideologische veren afschudden” heette dat. Alleen onder Wouter Bos kwam de PvdA naar mijn mening nog enigszins op voor haar oude achterban tijdens een regeerperiode. Je hoefde dus geen VVD of CDA te stemmen voor liberaal economisch beleid maar Paars.

Ber Sitters
10 dagen geleden
Antwoord aan  lezer

Van Den Uyl naar Kok betekende een megaomslag bij de PvdA. Kok scoorde aanvankelijk uitstekend. Kies Kok lag lekker in de markt, maar de “gedegen” Kok gleed met “Paars” langzaam af. Pim Fortuyn kon gemakkelijk scoren. Helemaal, omdat kroonprins Ad Melkert er niets van bakte maakte in de debatten. Pim hoefde alleen maar simppel in te koppen.

lezer
10 dagen geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

De PvdA leek zich meer te richten op de hoog opgeleide tweeverdieners, net zoals elke partij toen, iedereen schoof toen zogezegd naar het toen nieuwe midden op. Zelfs Rosenmuller van GroenLinks ging toen dacht ik een hippe colbert dragen. Met deze nieuwe economische bril verloor de PvdA daarmee het zicht op de sociale problemen die in wijken ontstonden waar mensen niet aan de 7 vinkjes voldeden. De multiculturele samenleving was de perceptie en gangbare term van toen. De PvdA met Van Dam koos ervoor om bij wijze van spreken iedereen die kritiek had op de multiculturele samenleving een minderwaardig mens te noemen. De rest is geschiedenis.

PS 1 bovenstaande like op jou, is van mij

Laatst bewerkt op 10 dagen geleden door lezer
S.O. de Mieter
11 dagen geleden
Antwoord aan  PPP

Het besluit om het vervoer per spoor te privatiseren werd zo’n 30 jaar geleden genomen door de Europese ministers van transport. Door de opkomst van auto en vliegtuig was het spoorvervoer veel te afhankelijk van subsidies geworden en privatisering werd gezien als een oplossing om de inefficiënt opererende railbedrijven geschikt te maken voor de toekomst.

lezer
10 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Overheidsbedrijven waren natuurlijk log en inefficiënt en bedrijven waren uiteraard jong en dynamisch. Maar de belofte dat ze beter EN goedkoper zouden worden lijkt achteraf meer reclame te zijn geweest.

S.O. de Mieter
10 dagen geleden
Antwoord aan  lezer

De ontvlechting tussen exploitatie en infrabeheer krijgt nu zijn beslag en ik weet niet of dat nu zo’n besparing oplevert. Er is nu een inhaalslag gaande qua onderhoud en dat kost veel geld. Ook zitten die onderhoudscontracten maar raar in elkaar. Weinig prikkel om er iets moois van te maken.
In het goederenvervoer loopt het lekker en dat lijkt me goedkoper en efficiënter geworden. Bij het reizigersvervoer zijn er successen en mislukkingen, dat wil nog niet zo erg.
Ik ben wel van mening dat het Europese reizigersvervoer private bedrijven nodig heeft. Het lijkt me de enige manier om een spoorwegmaatschappij van beginstation tot eindstation verantwoordelijk te maken voor een reis. Nu gooit ieder staatsbedrijf je bij de grens ‘over de schutting’ naar de buren en mag je het daar verder zelf uitzoeken.

Ber Sitters
10 dagen geleden
Antwoord aan  lezer

Ook tal van andere bedrijven waren niet efficiënt op het spoor. Denk aan Loversrail naar de Keukenhof en IJmuiden en Veolia in Limburg.

Ber Sitters
10 dagen geleden
Antwoord aan  PPP

Het CDA wilde dat ook. Alleen het Christelijk onderwijs moest in christelijke handen blijven.

lezer
10 dagen geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

En de PvdA en D66 wilden ook ‘ ‘ ‘modernisering’ en geen ‘Ideologische veren’ meer. De beweging zag je in de jaren 90 ook in andere landen zoals de UK, Duitsland en de VS. De linkse partijen wonnen wereldwijd en zetten met bijvoorbeeld Clinton en Schroder en volgens mij Blair de liberalisering in, en voort. Het succes van links is begrijpelijk achteraf, ze hadden toen nog wel de vanzelfsprekende steun van hun volkse achterban PLUS de stemmen van de hoog opgeleide starters etc.

Ber Sitters
9 dagen geleden
Antwoord aan  lezer

Het was de tijdgeest van het neo-liberalisme.
Idealisme, solidariteit en gedrevenheid raakten op de achtergrond. Veel mensen hadden het wel goed. Geen zin meer in een zorgzame samenleving. Ook de rol van de godsdiensten holde achteruit.
Het individualisme werd steeds meer een trend.
Het O.V. speelde daarin steeds minder een rol.

S.O. de Mieter
9 dagen geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Ja, dat ben ik met u eens, maar tegelijkertijd was er in Europa een opkomst van de ‘groene’ partijen en dat potentieel had het O.V. moeten benutten.
Veel van die mensen rijden nu in een elektrische auto.

Dorien Rookmaker
12 dagen geleden

VIAS is een rampzalig slechte vervoerder helaas. Vertragingen en onverwarmde coupes en veel te veel haltes maken dat de auto aantrekkelijker blijft.

De reistijd en het ongemak maakt dat deze manier van vervoer vereist dat je jong bent en fysiek sterk.

Ber Sitters
12 dagen geleden
Antwoord aan  Dorien Rookmaker

Scholierentreinen.