Foto: Rikert Nijkamp

Ook Vechtdallijn naar Arriva

Vanaf december 2012 neemt Arriva het treinvervoer van NS over tussen Zwolle en Emmen. De lijn Mariënberg – Almelo volgt een jaar later. Dat hebben de provincies Overijssel en Drenthe dinsdag bekend gemaakt.  

“We zijn blij en vooral trots”, aldus Arriva directeur Anne Hettinga in een eerste reactie. “Met deze concessie met een omvang van 300 miljoen euro kunnen we ons marktaandeel vergroten.” Behalve Arriva, was ook Syntus, Veolia en het nieuwe bedrijf Pollarisrail gegadigden voor de lijn. De offerte van Arriva is door de provincies Overijssel en Drenthe als beste beoordeeld. Daarmee wordt Arriva op het Nederlandse spoor een steeds grotere partij van betekenis. Het bedrijf, dat recent is overgenomen door de Duitse spoorwegen, heeft ook de regionale treinconcessie van Groningen en Friesland in handen en zal vanaf december 2012 eveneens het spoorvervoer in de achterhoek en op de Betuwelijn gaan verzorgen. Tevens verzorgt Arriva de treindienst Dordrecht – Gorinchem.

Spurt
Het is nog niet duidelijk welk materieel Arriva voor de Vechtdallijn zal aanschaffen. Het spoorbedrijf gaat eveneens nieuwe treinen bestellen voor de Achterhoek. Dinsdag meldde de provincie Overijssel dat Arriva de nieuwe treinen bij de Zwitserse fabrikant Stadler zou gaan bestellen. Arriva laat echter weten dat dit nog niet vast staat. "We zijn nog in onderhandeling" aldus een woordvoerdster.
In de provincies Groningen en Friesland zet Arriva de Spurt in, welke wel gebouwd is door Stadler.

Dienstregeling
De dienstregeling wordt uitgebreid, zo hebben de provincies Overijssel en Drenthe laten weten. Er komen bijvoorbeeld extra spitstreinen tussen Zwolle en Coevorden. Momenteel rijdt de sneltrein Zwolle – Emmen beperkt in de avonduren, dat gaat veranderen. De sneltrein gaat eveneens stoppen te Mariënberg, waardoor een betere aansluiting naar Twente ontstaat.

Stewards
De conducteur moet op de lijn Zwolle – Emmen plaats maken voor een steward. Deze heeft een balie tot zijn beschikking en kan alle reizigers op allerlei manieren van dienst te zijn (o.a. sociale veiligheid, reisinformatie, kaartcontrole e.d.). Op de lijn Almelo -Mariënberg zullen stewards flexibel worden ingezet.

2027
In 2027 loopt de nieuwe concessie af. Daarna kan de lijn weer in handen komen van een andere vervoerder.
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.