fbpx

Losse onderdelen oude Sprinters te koop

klok 03 sep 2019 17:46

Vanaf december zullen de oude generatie Sprinters (SGMm) steeds minder vaak te zien zijn. Door de instroom van nieuwe Sprinters zullen de oude treinen geleidelijk plaats. Onderdelen van de oude sprinters worden zonder winstoogmerk aan bedrijven verkocht. NS zegt op die manier 11 miljoen kilo afval te willen besparen.

SNG vervangt SGMm

NS heeft in totaal 30 tweedelige en 60 driedelige Sprinters, die zijn samen goed voor circa 15.000 zitplaatsen. De inmiddels 40 jaar oude Sprinters worden nog altijd op diverse trajecten in Nederland ingezet. Ze voldoen echter niet meer aan de huidige kwaliteitsstandaard. Zo hebben de treinen geen airco, wifi en stopcontacten. Door de instroom van nieuwe moderne Sprinters van het type SNG kunnen de oude Sprinters straks ter zijde worden gesteld. De oude sprinters hebben ruim 7,8 miljoen kilometer door Nederland afgelegd en daarbij zo’n 46,9 miljoen reizigers vervoerd.

Verkoop treinonderdelen

Zakelijke kopers kunnen straks losse onderdelen van de oude Sprinters kopen. Dan gaat het om prullenbakken, zijwanden, kapstokhaken, ramen, klapstoelen, luidsprekers, handremmen, tafels en uiteraard 1e en 2e klas treinbanken.

Geen winstoogmerk

NS stelt dat de verkoop zal geschieden zonder winstoogmerk. Alleen de noodzakelijk te maken kosten voor het verkrijgen van de onderdelen, zoals demontage en logistiek, worden doorberekend aan de kopers. “Per item is daarom een minimum stukprijs en minimum aantal bepaald. Op die manier kunnen wij een financieel duurzame bedrijfsvoering borgen”, legt NS in een folder uit.

Minimale afname

Bij veel producten geldt een minimale afname van 100 stuks. Bijvoorbeeld 1e klas treinbanken. Bij 2e klas treinbanken en bij klapzittingen is de minimumhoeveelheid zelfs 200. Maar er zijn ook producten die in kleinere hoeveelheden gaan. Bijvoorbeeld schuifdeuren die gebruikt worden tussen twee bakken van een trein. Die gaan per 20 stuks.

Renovatie

Alhoewel de treinen veertig jaar oud zijn, zijn niet alle onderdelen zo oud. Zo hebben de treinen tussen de zomer van 2003 en eind 2006 een renovatie gekregen. Toen zijn veel onderdelen, zoals de treinbanken, vervangen.

Verkoop aan particulieren

Particulieren die oude treinmaterialen willen kunnen terecht bij kaNS centraal. Echter, sinds maart 2018 heeft kaNS Centraal geen locatie meer, waardoor er geen vaste verkoop- en afhaaldagen meer zijn. Toch is er binnenkort een mogelijkheid: KaNS Centraal is op 21 september aanwezig bij de opendag van NS Treinmodernisering in Haarlem, ter gelegenheid van 180 jaar spoor.

38 gedachten over “Losse onderdelen oude Sprinters te koop”

  1. Arjan Krabbenbos schreef:

    Kun je het vroegere populaire Sprinter computerspel met echte Sprinter spullen thuis of op het werk spelen! Nu in de realiteit, dus zonder game over! Oude tijden gaan weer herleven! Ik hoop dat er van dit bijna antieke treinmaterieel wat naar de Hoekse Lijn gaat. Daar hebben deze treinstellen tot april 2017 gereden en op 30 september 2019 rijdt hier eindelijk de metro! Deze thans getransformeerde spoorverbinding langs de Nieuwe Waterweg, verdient zeker ook wat nostalgie van deze oude werkpaarden! Het was tenslotte in 1975/1976 het eerste proeftraject, waar toen deze toen nieuwkomers hun spoorloopbaan begonnen! Ik woon ook aan deze lijn namelijk in Maassluis!

    1. Hidde (Meneer en mevrouw trein) schreef:

      Gaat dit nieuws niet over de schouwdagen?
      https://www.ns.nl/over-ns/duurzaamheid/schouwdagen.html
      Hier wordt er ook gemeld dat SGMm spullen te koop zijn maar alleen als je als bedrijf bent ingeschreven bij de KvK. ‘niet voor particulieren’. 🙁

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Dat staat toch ook in het bericht: “Zakelijke kopers kunnen straks losse onderdelen van de oude Sprinters kopen. Dan gaat het om prullenbakken, zijwanden, kapstokhaken, ramen, klapstoelen, luidsprekers, handremmen, tafels en uiteraard 1e en 2e klas treinbanken.”

  2. Henk Angenent schreef:

    Deze zin is onduidelijk: “Die hebben die ruim 7,8 miljoen kilometer door Nederland afgelegd en daarbij zo’n 46,9 miljoen reizigers vervoerd.”
    Gaat het hier over de nieuwe of de oude Sprinters? Als het over de oude Sprinters gaat, moet het wellicht miljard zijn.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Voor de oude treinen. Ik heb het verduidelijkt.

      1. Niels schreef:

        Beetje weinig hoor. 30 treinstellen die 40 jaar gereden hebben en dan nog geen 8 miljoen kilometer? Dat is 6500km per treinstel per jaar, oftewel nog geen 20km per dag.

        1. Cole schreef:

          Ik neem zomaar een willekeurig treinstel SGM 2941.
          Die rijdt ongeveer 500 km per dag.
          https://treinposities.nl/voertuig/ns_sgm_2941/geredenafstanden

          Dat is ± 150.000 km/jaar, dus in 40 jaar ± 6 miljoen kilometer.

        2. Ruud schreef:

          Het zal dus 7,8 miljoen km per treinstel zijn.

          En met 90 (30+60) treinstellen kom je dan op 90 x 7,8 = 702 miljoen km die (al dan niet aan elkaar gekoppeld) door de treinstellen zijn afgelegd.

  3. JanN schreef:

    Gaan de oude gele DD sprinters (zoals tussen Apeldoorn-Almelo) ook de laan uit per december 2019?

    1. Niels schreef:

      Nee. Dat zijn ook geen sprinters, maar dubbeldekkers.

      Sprinter is tegenwoordig de naam van een dienst, die vroeger stoptrein werd genoemd. En toen was een sprinter nog een treintype. Dat type gaat er nu uit.

    2. Den schreef:

      Ja die gaan er ook uit tegen die tijd, ze zijn nu vervangen voor SNG/DDZ sprinter harde wijk.
      De volgende reeks zal einde van jaar worden op dat traject, wat er voor in de plaatst precies komt geen idee.

  4. Wouter G. schreef:

    Leuk dat er weer een NS Open dag komt. Wanneer is er meer informatie over beschikbaar?

  5. Dries Molenaar schreef:

    Grappig dat dit nu essentiële zaken zijn: “wifi en stopcontacten”

    1. Bert Sitters schreef:

      Tijden veranderen.

    2. Martijn Kösters schreef:

      Voor zoiets essentieels kom ik het maar weinig tegen (in werkende staat) bij de NS

      1. Dries Molenaar schreef:

        Het is een bron van problemen en NS zou beter geen WiFi meer aanbieden maar alleen nog een G4 en/of G5 repeater. Opladen is ook nergens voor nodig hoelang zit men gemiddeld in de trein?
        Zijn er mensen die zich via zo’n contact in de trein scheren. Vrouwen genoeg die zich zitten op te maken.

        1. Martijn Kösters schreef:

          Voor een laptop zou het behoorlijk fijn zijn. Buiten tekstverwerken kan 2+ uur wel krap worden. Das voor mij net tot Utrecht.

          Grootste ergernis: Welke idioot vond stopcontacten in het plafond van Koplopers een strak plan?
          Andere stopcontacten ken ik niet: VIRM 1e klas, forget it.

        2. Frenkel schreef:

          Ik denk dat je de vraag naar USB opladen en stopcontacten behoorlijk onderschat, zeker onder jongeren.

  6. Dries Molenaar schreef:

    In Leeuwarden was/is er een modelbouwwinkel met treintjes. Daar stond volgens mij ook een origineel NS bankje. Nu kunnen ze een sprinter zitje kopen.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      100 Sprinter xitjes

  7. Ondernemer schreef:

    NS geeft overal aan dat ze 100% willen recycelen en/of willen verkopen. Nu zijn er ondernemers die graag de ATB-kasten willen kopen, maar die worden dan weer niet verkocht… Dus 100% dat verkocht wordt van de trein is onzin en bedrog.

    1. Dries Molenaar schreef:

      Flauwekul bewering. Ze verkopen wat ze zelf niet meer kunnen gebruiken. Duidelijk dat de universele electronica bewaard zal worden voor hergebruik. Dat is nog veel beter verkopen.

  8. Bert Sitters schreef:

    Hoe zit het met de toiletpotten, de spiegels en de wasbakken in de drietjes?

  9. Henny schreef:

    Ik dacht dat eerst de tweewagenstellen zouden verdwijnen en DAARNA pas de drietjes, maar dan pas in 2021 of daar omtrent. Gaan de drietjes er toch uit in december?

  10. JanN schreef:

    Het wordt nog spitsuur in het Spoorwegmuseum als deze serie eruit gaat.

  11. Petrus schreef:

    Voorstel: Rijvaardige 2-wagensprinter SGM bewaren in het Nederlands Spoorwegmuseum. Dit treinstel heeft niet alleen in de jaren 70 van de vorige eeuw dienst gedaan op de Hoekse Lijn, maar ook op de Zoetermeerlijn en later op de Hofpleinlijn.

  12. Ivo schreef:

    Als er iemand belangstelling heeft om een deurbedieningspaneel te kopen (ik moet de prijs nog horen), geef dan even hier een reactie!

  13. Lodewijk Entrop schreef:

    Ik ben eerlijk gezegd heel benieuwd wat ze doen volgend jaar. Ik heb namelijk nog niet de indruk dat ze genoeg sprinters hebben om alle sprintertrajecten te rijden. Zeker met het feit dat er nog veel mis schijnt te gaan met de SNG op de lijn door Purmerend.

    1. Johan F schreef:

      Mee eens. In de winter treinen afvoeren is een extra risico. Indien er een sneeuwrijke winter komt waarbij veel treinen defect aan de kant staan, dus te korte treinen. Het betekent dat veel mensen moeten staan. Mijn idee is beter zitten in een oude trein dan staan in een nieuwe.
      Daarnaast heb ik begrepen dan de reigersgroei hoger is dan verwacht waardoor er een grotere behoefte is aan treinen. Nieuwe treinen komen niet sneller dan gepland en inzet wordt meestal beperkt door kinderziektes.

      1. Lodewijk Entrop schreef:

        U snapt het. Al is het nog los van de winter, zo blijkt. Tijdens de nu aflopende zomer, bleken deze treinen nodig te zijn om treinen te vervangen die geen airco hadden. Hoewel deze dat ook niet hebben hebben deze treinen wel ramen, zo gaf NS aan als reden dat deze toen nog wel konden rijden. Daarnaast inderdaad als er problemen ontstaan in de winter, dan wil het voorkomen dat mensen moeten staan of erger achterblijven op de perrons. Ik vind dit een dusdanig urgent probleem dat ik nu zelfs aan het nadenken ben of er nog een mogelijkheid is om NS op te roepen die keuze nog even niet te maken.

  14. Bart schreef:

    Ze zouden eigenlijk een aantal stellen moeten gaan gebruiken voor de museumpendel van Ut naar Utm. Terugbrengen naar de verschillende periodes en uitvoeringen die er in de loop van 40 jaar zij geweest en de rit naar het museum wordt ook een feestje. Kan modern mat gewoon ingezet worden in de reizigersdienst.

  15. Sil schreef:

    Welke treinen gaan dan op de sprinter Hoorn-Alkmaar-Haarlem-Amsterdam C rijden? SLT waarschijnlijk?

  16. HvD schreef:

    Eerlijk gezegd geeft de kop : ”Oude sprinters rijden tot december…” de indruk dat na december (nieuwe drgl) er geen SGM meer rijdt, dat alles dan aan de kant gaat. Zo is het echter niet. Tussen dec. 2019 en dec. 2021 gaat SGM er in stapjes uit. In dec. 2021 is er pas definitief afscheid van het SGM.

  17. lezer schreef:

    Sprinter als materieelsoort:

    De materieelsoort waar de compinbanken werden geïntroduceerd. Een banksoort (en daarmee een interieur) dat tot in de jaren ’90 het interieur zou bepalen van bijna alle lokale treinen. Het meest toegepast in de ‘stoptreindubbeldekkers’, bij de eerste serie het duidelijkst omdat daar de banken rood waren, en niet groen. Ook de wadlopers (DH1&DH2) en de verbouwde DE2’en hebben dit interieur gehad.

  18. lezer schreef:

    Sprinter als concept:

    Na de (succesvolle) introductie van de Intercity in de jaren ’70 voorzag NS dat er naast de stoptrein ook een treinsoort moest komen die nog sneller moest kunnen optrekken. In de zogenaamde stadsgewesten zoals de Rijnmond (Hoekse lijn), Haaglanden (Zoetermeerlijn) zou materieel nodig zijn dat nog sneller zou kunnen optrekken. Metro-achtig materieel, dat vergelijkbaar zou zijn met de S-bahn of de RER. Ze konden daarom ook maar 125 km/h.

    In de jaren ’70 zag je Sprinters daarom vooral in Rotterdam en Den Haag. De rest van het land was Mat ’64 (Plan V/T). Het probleem van de sprinter was dat 1) ze voor steeds meer taken buiten de stadsgewesten werden ingezet en (ook op stoptreindiensten waar voorheen 140 km/h werd gereden), ook qua comfort niet altijd ideaal 2) ze door de verlenging met een derde bak (nog) trager werden.

    In de loop van de decennia kwamen er meer en meer stations bij de grote steden. Utrecht, Almere en ook Amersfoort laten dat goed zien. Lokale stations die allemaal op ‘sprinter-afstand’ zitten. NS heeft vanaf de jaren ’00 nieuwe sprinters kunnen bestellen die èn snel kunnen optrekken èn geen beperkingen kennen qua maxiumsnelheid als de oude Sprinters. Op deze manier kan de NS vele gebieden bedienen die (om de ouderwetse term te gebruiken) zijn uitgegroeid tot stadsgewesten.

    De oude sprinter kwam wat betreft de diensten buiten de Rijnmond, Haaglanden en Zaanstreek te vroeg òf ze hadden toen voor een sprinter moeten kiezen die ook 140 km/h kon.

  19. lezer schreef:

    Sprinter als naam:

    Een geweldig succes: sinds 2007 een officiële treinsoort die de treinsoort ‘stoptrein’ qua benaming heeft verdrongen. Ook de benaming Sprinter komt in nieuwe generaties (letterlijk) terug.

  20. Laurens Smid schreef:

    De NS gaat wederom in de fout om een oude schoen weg te gooien terwijl de trein reizigers toenemen en men gooit nu een oude schoen weg terwijl men niet eens genoeg nieuwe sprinters heeft. En deze sprinters zijn nog steeds in goede staat die hoeft men helemaal niet op te ruimen in München rijden nog op de S-bahn treinen uit 1972. Maar de NS is goed om oud materieel weg te gooien zie mat 64 was nog steeds in goede staat maar moest ook opgeruimd worden. En de 79 extra bij bestelde sprinters komen pas over ongeveer 2 jaar!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.