OV-chipkaart gestopt met app, Rover vraagt om opheldering

De app OV-chipkaart is niet langer actief. Translink, het bedrijf achter de ov-chipkaart, heeft volgens een woordvoerder besloten niet langer te investeren in de app, die aan vernieuwing toe was.

Late 1 aprilgrap

Reizigers die op saldo reizen met de OV-chipkaart kunnen sinds jaar en dag hun gemaakte reiskosten in de gaten houden in de daarvoor bestemde OV-chipkaartapp. Per 27 augustus blijkt de app echter uitgeschakeld, omdat deze volgens eigenaar TLS verouderd zou zijn. Wie de app opstart, ziet enkel nog een melding dat er wordt gewerkt aan een nieuwe app.

“Wat is dit, een late 1 aprilgrap?” vraagt Rover-directeur Freek Bos zich af. Geamuseerd is hij echter niet: “dit is als verhuizen voordat het nieuwe huis gebouwd is. Keer op keer waarschuwen wij bij de OV-chipkaart: gooi geen oude schoenen weg voordat er nieuwe in huis zijn.”

OVPay

Rover heeft Translink dinsdag om opheldering gevraagd. Een woordvoerder van Translink bevestigt dat de app is gestopt, met als reden de invoering van OVPay. Dit behelst reizen met betaalpas of smartphone, waarvoor een nieuwe app wordt ontwikkeld. Daarmee wordt in de stadsbussen van Lelystad al geëxperimenteerd.

“Op de website ontvangen we 1 miljoen unieke bezoekers per maand, slechts 10 procent daarvan gebruikt de app”, aldus de woordvoerder. “De app diende vernieuwd te worden, werd weinig gebruikt en laag gewaardeerd. Voor het controleren van de reishistorie kunnen mensen beter terecht op de website.”

Translink werkt aan een nieuwe app voor OVPay. Dit nieuwe systeem wordt geleidelijk ingevoerd door openbaarvervoerbedrijven. Bos noemt het gebruik van de website een onhandig alternatief.

Twitter

Behalve dat de app uit de lucht is gehaald, verdwijnt ook het Twitter-account per 1 september. Vanwege “privacy-redenen”, zo heeft Rover vernomen.

Translink bevestigt verder per 1 september te stoppen met het Twitter-account. Het bedrijf noemt het onwenselijk dat reizigers privacygevoelige informatie delen op Twitter om hun problemen op te lossen. Bovendien maakten weinig klanten er gebruik van.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 31 augustus 2021 17:21

Bekijk reacties

  • Vanaf welke jaar wordt de huidige OV Chipkaart vervangen door de betaal(bank) pas of smartphone ? Heeft de reiziger dan geen keuze meer, nu kan ik beide passen om veiligheidsredenen nog l o s van elkaar gebruiken, als ik een van beide kwijt zou raken, wat niet te hopen is (!) , of defekt zijn heb ik geen alternatief meer. Het is nu al lastig als je bijvoorbeeld een Arriva 20 % bus,40 % trein Arriva korting op je kaart hebt en ook nog een NS flex abonnement wilt nemen, dan moet ik voor dat laatste weer een extra pas nemen, bleek recentelijk. In amper zestig jaar heb ik in Nederland al heel wat veranderingen in vervoersbewijzen meegemaakt, je wordt er niet vrolijker van als je alweer op de zoveelste pas/reisvorm moet overgaan en of dat nieuwe systeem nu echt nog zo beter, veiliger en doelmatiger is zet ik zo mijn vraagtekens bij. Elke verandering is nog geen verbetering zei mijn vader zaliger eens, en gelijk heeft hij, maar dat geldt voor meer dingen in het leven...

    • Te triest voor woorden dat de app van het ene moment verdwenen is.

      Belachelijk in één woord.

    • Welke app heb je precies? De officiële OV Chipkaart app? En op welk platform?

      Hier op Android krijg ik een melding dat er een nieuwe App in ontwikkeling is.

      • Er is een nieuwe update van de app uitgekomen die de melding laat zien.

        Zolang je de app niet bijwerkt naar versie 10.1.2, kun je hem gewoon blijven gebruiken.

        Als je hem al geüpdatet hebt, kun je op Android een APK bestand van versie 9.0.2 installeren.

  • Geef mij de STRIPPENKAART en de PAPIEREN treinkaartjes maar terug! Contant betalen bij de verkooppunten. Geen "controle" en ongewenst stalken door de overheid, Google, de banken, de ficus en reclamefirma's!

    • Kolder, de strippenkaart leidde tot enorme fraude door de vervoersbedrijven omdat het aantal reizigers niet te controleren was.

    • Vertrouwen is goed, controle is beter is al eeuwen het spreekwoord in de accountancy branche. En terecht want privacy extremisme is vooral een dekmantel voor fraude en andere criminalteit.

    • Helemaal mee eens, Gwyddion, wat was dat toch heerlijk simpel. Soms is dat digitale gedoe ook wel makkelijk, maar vaak een grote ergernis. En als je het dan net allemaal onder de knie hebt, blijkt je apparatuur verouderd, want je ,,moet'' natuurlijk wel steeds iets nieuws kopen. Nou, in veel gevallen haak ik dan af. Ik hoef niet persé overal aan mee te doen.

    • Dan ook je telefoon wegdoen hoor, want die heeft immers een GPS-tracker aan boord die je continu in de gaten houdt. En je bankrekening opzeggen, want telkens als je je pinpas gebruikt (ook in geldautomaten) wordt je activiteit natuurlijk geregistreerd. Weg met Facebook, WhatsApp, TikTok en Instagram, want die loggen al je dataverkeer. En ook nooit meer bellen of ouderwets SMS'jes sturen, want dat wordt allemaal gelogd en afgeluisterd. Camera's in binnensteden filmen je, dus binnensteden vermijden. Kortom: gewoon thuis videobanden kijken en nooit meer naar buiten!

  • Verstandig van TLS.

    Nog beter zou zijn de ware reden van stoppen te noemen. Dat het gewoon te moeilijk voor ze is.
    (app is nog meer gatenkaas als hun website, (na 20 jaar!), twitter zal wel helemaal debiel zijn)

    Maar ja, dat zou een revolutie zijn in OV-land. Nederigheid, toegeven van eigen niet-kunnen.

    Toch is dat de enige kans op verbetering, want het opent nieuwe deuren. Maar tot die tijd van verbetering die toch niet aanbreekt: applaus voor deze beslissing van TLS.

  • De werkwijze van TLS geeft wel te denken.

    De functionaliteit van de app uitschakelen zonder enige aankondiging vooraf.

    De app zal vast niet perfect zijn, maar voor mij als reiziger op saldo was deze goed genoeg voor het te controleren of het in- en uitchecken goed is gegaan. Dit gaat nog lang niet altijd goed bij alle vervoerders waardoor te veel saldo wordt afgeschreven. Daarnaast natuurlijk het controleren van het saldo op de OV-chipkaart.

    Waarom die fixatie op gebruik van bankpas of smartphone? Voor mij is een losse kaart veel veiliger en betrouwbaarder.

  • Me hardop afvragend of ze in de Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat eigenlijk het beleid van Translink wel monitoren.

  • Héél apart! Het was bijzonder handig je gemaakte reizen te kunnen terugvervolgen op de app, waarbij je dan ook de gemaakte kosten in de smiezen kon houden en vooral: hoeveel saldo staat er nog op de kaart - handig om vooraf te weten!

    • Het plan is dat je bij de opvolger van de OV-chipkaart zelfs geen informatie meer krijgt over de ritprijs bij het uitchecken, en dat die rechtstreeks van de bankrekening wordt afgeschreven. In feite geef je dan TLS je pinpas met de code erbij en maken ze het zo omslachtig mogelijk om te controleren of ze niet (per ongeluk) te veel geld van je nemen. Met dat doel voor ogen is het uitschakelen van de app voor TLS een logische eerste stap.

  • Ook hier blijkt weer dat OV bedrijven vooral vanuit zichzelf redeneren. De gebruikers zijn niet interessant en hun mening al helemaal niet.
    Het wordt tijd voor concurrentie voor TLS!!

Share

Recent Posts

Eén maand regionale treinen in Duitsland: € 9.

Door heel Duitsland per regionale trein. En dat een hele maand lang voor € 9.…

1 dag terug

Thalys schrapt goedkope trein naar Parijs (Izy)

Voordelig van Brussel naar Parijs? Vanaf 10 juli stopt Thalys met budgettrein Izy. Tot die…

5 dagen terug

Rover vraagt compensatie voor problemen NS-bussen Meppel

Rover vraagt NS om opheldering over de problemen die zijn ontstaan door een tekort aan NS-bussen…

6 dagen terug

Subsidie voor nachttrein naar Wenen niet tegen de regels

De miljoenensubsidie die eerder werd toegekend aan de NS voor de nachtelijke treinverbinding met Wenen…

6 dagen terug

Rhätische Bahn plant wereldrecord: trein van 1,9 kilometer

De Zwitserse spoorwegmaatschappij Rhätische Bahn (Rhb) heeft een ludieke actie in petto: ter gelegenheid van…

1 week terug

NS kampt met personeelstekort: treinen vallen uit

De Nederlandse Spoorwegen kampen met een tekort aan personeel. Daarom is de treindienst Arnhem -…

1 week terug