OV ombudsman doet oproep: houd perronopgangen Den Haag HS open

2 maanden terug

De OV ombudsman, de onafhankelijke bemiddelaar bij klachten over het openbaar vervoer, pleit voor het open houden van de perronopgangen in de fietstunnel van station Holland Spoor in Den Haag. Het is volgens de organisatie niet uit te leggen dat enkele duizenden reizigers per dag hierdoor enkele minuten meer reistijd krijgen.

Fietserstunnel

Den Haag HS is nu via twee ingangen bereikbaar: via de stationshal en via de trappen in de fietstunnel. De ingang in de fietstunnel staat op de nominatie om gesloten te worden. In plaats daarvan wordt de bestaande reizigerstunnel in het station doorgetrokken naar de Laakzijde, en komen er meer winkels. Ook wordt de hoofdingang vernieuwd.

Als die nieuwe ingang in gebruik wordt genomen worden de toegangen naar de perrons vanuit de fietserstunnel afgesloten en zijn de perrons alleen via de centrale hal te bereiken. De belangrijkste reden voor de nieuwe tunnel als entree voor de perrons zou zijn dat het handiger is om hier poortjes voor de OV-chipkaart aan te leggen. Maar, zo denkt de OV-Ombudsman, er speelt ook een commercieel belang mee.

Commerciële belangen

De OV ombudsman vindt dat op Holland Spoor het belang van een snelle ontsluiting van het station voor reizigers in conflict komt met dat van de commerciële exploitatie van het winkelgebied in de centrale hal. Door het afsluiten van de perronopgangen moeten reizigers verplicht via die centrale hal lopen. “Iets dergelijks doet zich voor bij Utrecht CS. Daar ligt over de sporen een voetgangersbrug, waar heel goed opgangen naar de perrons gemaakt zouden kunnen worden. De eigenaar van het winkelgebied houdt dit echter tegen” stelt de OV Ombudsman.

Onbegrijpelijk

In Den Haag hebben NS en ProRail het afsluiten van de trappen vanuit de fietstunnel als voorwaarde gesteld voor het vernieuwen van het station. De OV ombudsman zegt het onbegrijpelijk te vinden dat diezelfde partijen miljarden investeren in nieuwe infrastructuur en nieuwe treinen, wat een tijdwinst van enkele minuten oplevert op verschillende trajecten. “Om vervolgens die tijdwinst op de stations weer teniet te doen door reizigers expres te laten omlopen”.

De ombudsman vervolgt: “De kwaliteit en de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer worden in hoge mate bepaald door de snelheid waarmee vervoerders in staat zijn reizigers van A naar B te brengen. Dat betekent dat reizigers ook altijd snel van en naar hun trein moeten kunnen.”

Gemeenteraad

De bereikbaarheid van de perrons op Den Haag Hollands Spoor zorgde eerder deze maand voor een botsing tussen de Haagse gemeenteraad en de betrokken wethouder. Een grote meerderheid wil dat de perrons bereikbaar blijven via de fietserstunnel, maar volgens de gemeente is dat niet mogelijk omdat anders gemaakte afspraken geschonden moeten worden.

This post was last modified on juli 28, 2020 8:13 pm

Bekijk reacties

  • Commercie dreigt hier het reizigersbelang te verdringen. En een gemeentebestuur zwicht hiervoor. Zo herkennen we Nederland weer...

  • Wat wordt de volgende? In Breda de directe toegang naar het busstation afsluiten zodat reizigers een omweg langs de winkels moeten maken?

    • Breda is sowieso bizar waar de winkels zijn neergezet ten opzicht van de looproutes. In een oud station kan ik dit wel begrijpen dat er op gekke plekken winkels zitten maar Breda was nieuwbouw.

      Looproute naar de trein via het busstation en door de winkels naar de tunnel dan maar?
      (en ja dit is een grapje).

      • Inderdaad, geweldige winkel Holland & Barrett met geweldig personeel (dag Stephanie) zat helemaal uit de loop in verdomhoekje dus weg.

  • Ja ja, de reiziger staat op 1, 2 en 3 als we de praatjes moeten geloven.
    Deze ombudsman heeft helemaal gelijk natuurlijk, die reiziger is bijzaak.
    p.s. Geweldig viswinkeltje daar.

  • Wat een kansloos betoog. Is dit een goedwillende medereiziger?
    Het is al besloten en het boeltje gaat dicht. Al die vrije toegang is iets uit de jaren 60. Centrale toegang en sluitende controle is belangrijk.

    Overigens zou men er goed aan doen om het nachtelijk hangvolk eens buiten te houden.

        • De trappen vanuit de fietstunnel worden al jaren ‘s avonds afgesloten.
          En er kunnen ook OV-chip-poortjes neergezet worden.

    • Vrije toegang is een belangrijk deel van de serviceverlening. Hoe NS de zwartreizigers en het andere lastige volk buiten houdt, zoeken ze zelf maar uit. Dat moet niet ten koste gaan van de welwillende reiziger.

      • Sinds wanneer is "vrije toegang" een belangrijk deel van de dienstverlening? Verzint u deze onzin hier ter plekke?

  • Die toegang zorgt ook voor een betere verdeling van reizigers bij het instappen in de trein en in de trein.
    De winkels in de Centrale hal van Utrecht Centraal waren ook de reden, waarom de sporen niet ontsloten mochten worden vanaf de Moreelse brug over de sporen. Ook dan zo je een betere verdeling van de reizigersstromen krijgen.

    • Ja hoor.
      Totdat bij een calamiteit iedereen door dezelfde uitgang naar buiten moet. Dan kom je er wel achter wat voor een bijdehandjes dit soort besluiten nemen.

      • ja,maar dan moeten dr eerst wat gewonden vallen,hopelijk zegt de brandweer dan,dr was geen goede vluchtroute

      • Ja kan van het perron alle kanten op. Behalve als er twee treinen staan. Dan moet je even naar de kop van het perron hollen.

        • U wilt echt mensen op gewone schoenen van een meter hoogte in de ballast laten springen, onbegeleid de sporen over laten steken en vervolgens tegen een gladde perronwand van een meter hoog laten klauteren? Begrijp ik dit echt goed?
          Dit moet wel 'molenaarshumor' zijn!

        • Het gaat om een noodsituatie als brand of een schietpartij. Mensen zullen bezwaar hebben om even over wat grind te moeten lopen. Als ze maar in veiligheid kunnen geraken.

        • Bij een noodsituatie rent een grote menigte op de enig overgebleven trap af en daar krijg je dan een situatie vergelijkbaar met de love parade.

          Als er al reizigers zijn die in zo'n situatie het spoor in springen, terwijl het treinverkeer nog niet is stilgelegd, is de kans groot dat er meer slachtoffers vallen door een aanrijding dan door het eigenlijke incident.

  • Ik ken iemand uit Geldermalsen die werkt bij de Rabobank in Utrecht. Via de Moreelse brug zou hij naast zijn kantoor zo naar het rustige deel van zijn trein kunnen aan de zuidkant. Nu moet hij helemaal om het Beatrix-gebouw en weer een stuk over het perron terug lopen naar het rustige deel van de trein.
    Er zijn mensen die om deze reden dan maar de auto pakken.

  • Enkele opmerkingen

    Enige jaren geleden zijn de tram--perrons voor het station opnieuw ingericht.
    -daarvoor stopten alle trams nabij de hoofdingang, alles kits: de hofdingang was de logische toegang van het NS station..
    -daarna stopten alle trams aan de uiteinden van het plein, waarvan de helft voor de secundaire (Laakhaven)-tunnel; velen die daarop mikken zullen de Lakhaven tunnel verkiezen boven een ruim end omlopen via de hoofd-tunnel.

    Afhankelijkheid van één toegang tot alle perrons is eens strategisch risico: er hoeft in de hoofd-ingang/tunnel maar iets te gebeuren of alle sporen zijn onbereikbaar voor alle reizigers.

  • Klantvriendelijkheid wordt alweer met een "kleine k" geschreven zowel in Utrecht Centraal waar men overigens een mooi uitzicht heeft over de sporen als op Den Haag HS. Het is de poen die telt en het veiligheids alternatief zoals eerder aangemerkt is van ondergeschikt belang. De logica, voor zover hierop van toepassing, is nu ook weer ver te zoeken. Ieder mens kiest de weg van de minste weerstand en dus de kortste route, behalve op stations waar de commercie blijkbaar het belangrijkste is, het is gewoon van de zotte...

  • Utrecht Centraal: doorstroomstation voor de treinen, omloopstation voor de reizigers!
    Zelf nu de trein nog behoorlijk gemeden wordt is de stationshal te druk om goed afstand te kunnen houden in deze coroneuze tijden. Bovendien is er vanaf de centrumzijde maar één NB veel te smalle toegang/uitgang voor de komende en gaande reiziger.
    Hoogste tijd dat ter wille van de veiligheid EN het reizigerscomfort de Moreelsebrug de vurig gewenste trappen naar de perrons krijgt!