Home

Pier Eringa: Treinverkeer moet kunnen verdubbelen

Topman Pier Eringa van ProRail wil dat het aantal treinen verdubbeld kan worden. Om dit te realiseren moet er veel gebeuren. Dat zegt de topman in een interview met De Telegraaf.

“Ons spoor moet geschikt worden voor twee keer zoveel treinen, die korter op elkaar rijden met veel hogere snelheden,” bepleit de topman. Omdat te realiseren, moet er niet alleen nieuw spoor worden aangelegd, maar ook de spanning op de bovenleiding moet omhoog en er zijn meer hogesnelheidswissels en moderne beveiliging nodig. “De diesels gaan eruit en de machinist krijgt op den duur een andere rol,” meent Eringa.

Volgens hem moet er de komende drie jaar drastisch vernieuwd worden.”De spoortechniek dateert op veel plekken van net na de oorlog. Vergelijk het met de zwart-wittelevisie. We moeten met onze tijd mee, ook qua kennis,” zegt Eringa tegen De Telegraaf. Het vergroten van de capaciteit, waardoor er meer treinen kunnen rijden, is volgens Eringa noodzakelijk. Hij heeft zijn hoop gevestigd op ERTMS level 3. De uitrol van ERTMS, laat staan van versie 3, is echter vertraagd.

De topman zegt dat hij met het huidige budget meer wil bereiken. Maar dat is niet voldoende om zijn plannen te realiseren. Er moet wat hem betreft ook geld bij. De spoorbeheerder wijst erop dat in acht jaar tijd het aantal treinritten met een derde is toegenomen. In de komende vijf jaar gaat ProRail uit van 15% groei.
Ruimte voor meer treinen is positief, maar Eringa heeft ook slecht nieuws: onderhoud zal vaker ook overdag uitgevoerd gaan worden. Wel wil hij kijken of de hinder verminderd kan worden bij onderhoud. “Nu wordt dubbelspoor bij werkzaamheden stilgelegd, maar er kan soms best één spoor openblijven. We moeten slimmer omgaan met de middelen. Veiligheid staat voorop, maar achterhaalde dogma’s zijn wat mij betreft uit den boze.”

This post was last modified on %s = human-readable time difference 17:10

Share

Recent Posts

Drie Nederlandse steden nu aangesloten op FlixTrain-netwerk

FlixTrain biedt nu ook treinreizen aan van en naar Arnhem, Enschede en Venlo. Dat is…

4 uur terug

Zuid-Hollandse reiziger krijgt dit jaar meer vertraging dan ooit

Reizigers in Zuid-Holland zullen dit jaar zowel op het spoor als op de weg meer…

19 uur terug

Eurostar zet in op verdere groei na recordjaar in 2024

Na een recordjaar in 2024 zet Eurostar in op dertig procent meer passagiers in 2030…

1 dag terug

Arriva gaat extra nachttreinen rijden tussen Zwolle en Schiphol

Tussen Zwolle, Lelystad, Almere, Amsterdam en Schiphol gaan vanaf medio maart extra nachttreinen rijden. Dat…

2 dagen terug

Kabinet bereid kosten NS voor beveiliging Maarheeze te betalen

Staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer is bereid om de 2,3 miljoen aan kosten van…

2 dagen terug

Recordaantal online treinkaartjes verkocht – NS gaat automaten stapsgewijs verwijderen

De NS heeft in 2024 een recordaantal van 20 miljoen online treinkaartjes verkocht. Omdat de…

2 dagen terug